شکایت از هیئترئیسه مجلس به خاطر مسدود سازی سامانه های بارگذاری بیانیه ها و استیضاح ها
گروه سیاسی:نائب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با انتقاد از عملکرد هیئترئیسه مجلس برای محدودسازی اختیارات نمایندگان، از مسدود شدن سامانه ثبت بیانیهها و درخواستهای استیضاح خبر داد و تاکید کرد در صورت رفع نشدن این وضعیت ظرف ۲۴ ساعت، شکایت نمایندگان بهصورت رسمی پیگیری خواهد شد.
حسینعلی حاجیدلیگانی نماینده شاهینشهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بولتن نیوز از اعتراض و انتقاد نمایندگان به آنچه «نقض آییننامه داخلی مجلس و محدودسازی اختیارات قانونی نمایندگان» خواند، خبر داد.
وی با اشاره به ماده ۲۴ آییننامه داخلی مجلس گفت: بر اساس این ماده، هرگاه نمایندگان نسبت به نحوه اداره امور مجلس اعتراض داشته باشند، میتوانند درخواست خود را برای رسیدگی ثبت کنند که این امر نیازمند امضای حداقل ۲۵ نماینده است. در همین راستا، جمعآوری امضا برای شکایت از عملکرد هیئترئیسه در حال انجام است.
نائب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه در حال حاضر نمایندگان در 2 زمینه نسبت به عملکرد هیئت رئیسه مجلس اعتراض دارند، افزود: یکی از مهمترین موارد اعتراض نمایندگان، اجرای ماده ۱۱۴ آییننامه است. طبق این ماده، نمایندگان میتوانند درباره مسائل داخلی، بینالمللی و موضوعات مختلف اعلام موضع کنند.
حاجی دلیگانی گفت: برای این منظور، سامانهای در بخش تقنینی و نظارتی مجلس پیشبینی شده است، اما حدود ۱۰ روز است که بخش مربوط به بارگذاری بیانیهها بهصورت عمدی مسدود شده و نمایندگان امکان انتشار و اشتراکگذاری دیدگاههای خود را ندارند.
وی ادامه داد: مورد دوم به ماده ۲۲۰ آییننامه داخلی مجلس مربوط میشود. بر اساس این ماده، هرگاه حداقل ۱۰ نماینده درخواست استیضاح وزیری را داشته باشند، باید امکان ثبت و بارگذاری آن فراهم باشد، اما باکس مربوط به ثبت استیضاح نیز مدتی است مسدود شده است.
این نماینده مجلس با انتقاد شدید از این روند اظهار داشت: نمایندگان معتقدند هیئترئیسه بهصورت مستمر در حال کاهش اختیارات قانونی آنان است و همین مسئله موجب نارضایتی و اعتراض گسترده در میان نمایندگان شده است.
حاجیدلیگانی از طرح شکایت از این نوع رفتارهای هیئت رئیسه مجلس خبر داد و گفت: ما در حال جمع آوری امضا برای این شکایات هستیم تا این اموری که خلاف آئین نامه است، اصلاح شود.
وی تاکید کرد: ما ۲۴ ساعت به اعضای هیئترئیسه فرصت میدهیم تا این وضعیت را اصلاح کنند. یعنی هم امکان بارگذاری بیانیهها و هم سامانه ثبت استیضاح را مجدداً فعال کنند.
نماینده شاهینشهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در صورتی که ظرف ۲۴ ساعت آینده این محدودیتها رفع نشود، روند شکایت نمایندگان با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد و علاوه بر موضوع مسدودسازی سامانهها، مسئله عدم برگزاری جلسات رسمی مجلس نیز به محورهای این شکایت اضافه میشود.
شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.
bultannews@gmail.com


