کد خبر: ۹۲۴۲۲
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار:
‍‍‍ پ پ ‍‍‍
حیدری طیب در گفت وگو با بولتن نیوز تشریح کرد؛

دلایل پذیرش قطعنامه 598

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با اشاره به سالروز پذیرش قطعنامه 598، گفت: جمهوری اسلامی ایران در اوج قدرت این قطعنامه را پذیرفت و با پذیرش آن حتی یک وجب خاک خود را از دست نداد...
سید سعید حیدری طیب نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار بولتن نیوز با بیان اینکه قطعنامه 598 از سوی شورای امنیت سازمان ملل در تیر ماه 1366 پیشنهاد شد، گفت: کشور عراق بلافاصله یعنی در 29 تیر همان سال این قطعنامه را پذیرفت اما جمهوری اسلامی ایران در سال بعد آنرا را پذیرفت.



وی با اشاره به دلایل پذیرش این قطعنامه از سوی عراق، گفت: رژیم بعث عراق از یک طرف با شکست های سخت در جبهه های نبرد روبرو شد و پیروزی ایران در عملیات والفجر هشت در فاو و همچنین عملیات کربلای پنج در شلمچه برای صدام بسیار سخت و سنگین بود. از طرف دیگر روسیه و آمریکا برای پایان جنگ ایران و عراق به توافق رسیدند چرا که پیروزی های ایران باعث متقاعد شدن آمریکا بر این مساله شد و به همین دلیل کشور عراق بلافاصله این قطعنامه را پذیرفت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به دلایل پذیرش این قطعنامه از سوی ایران گفت: در آن زمان یکی از مسئولین سپاه نامه ایی به حضرت امام (ره) نوشتند و شرایط داخلی کشور را توضیح دادند و به همین دلیل ایشان جام زهر را نوشیدند و این قطعنامه را پذیرفتند.

حیدری طیب با بیان اینکه پذیرش این قطعنامه به معنا صلح نبود، گفت: این قطعنامه در واقع یک نوع آتش بس بود اما باز کشور عراق به حملات خود ادامه می داد و می خواست تا خرمشهر را به تصرف و رزمندگان زیادی را به اسارت درآورد.




وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تاکید داشت که قبل از پذیرش قطعنامه کمیته ایی تشکیل تا مقصر و شروع کننده جنگ مشخص شود اما سازمان ملل بر این نظر بود که ابتدا قطعنامه پذیرفته و بعد چنین کمیته ایی تشکیل شود.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بعد از پذیرش قطعنامه کمیته بلژیکی ماموریت یافت تا با تحقیق و تفحص مقصر جنگ هشت ساله را مشخص کند که در نهایت در سال 1370 عراق را بعنوان مقصر و شروع کننده جنگ اعلام کردند.

حیدری طیب با بیان اینکه ایران در اوج قدرت قطعنامه را پذیرفت، افزود: این قطعنامه یک قطعنامه تحمیلی نبود چرا که ایران با پذیرش آن حتی یک وجب خاک خود را از دست نداد و مقصر جنگ هم مشخص شد. همچنین عراق همان قطعنامه 1975 الجزایر را پذیرفت و به قدرت ایران هم پی برد.

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
6
7
ببخشید این تفسیر اصلا قابل قبول نیست این جانب به عنوان یک استاد دانشگاه مطلب زیر را ارسال نمودم تا افکار عمومی با حقیقت بیشتر آشنا شوند .

قطعنامه 598 که در 29 تير سال 1366 در شوراي امنيت سازمان ملل تصويب شده بود،‌ سرانجام پس از يک سال به فرمان امام خميني (ره)‌ رهبر کبير انقلاب در 27 تير سال 1367 از سوي جمهوري اسلامي رسما پذيرفته شد.

قطعنامه 598 با درايت و هوشياري حضرت امام خميني (ره) رهبر کبير انقلاب اسلامي پذيرفته شد. امام راحل (ره) با تغيير شيوه دفاع ، دشمنان را خلع سلاح و تلاش چند ساله ملت شهيد پرور را به ثمر رساندند و با توجه به شرايط ايجاد شده در فضاي سياسي منطقه و معادلات جهاني ، اين شرايط مطلوبي براي ملت ايران بود.



در 21 مرداد 1367 حضرت آيت الله خامنه اى، رئيس جمهور وقت کشور در خطبه هاى نماز جمعه تهران عنوان کردند: «اعلام قبول قطعنامه از طرف جمهورى اسلامى ايران دو فايده اساسى داشت: اول اين که آتش بس را به صلاح انقلاب و کشور دانستيم و دوم اين که با اعلام قبول قطعنامه، ماهيت رژيم عراق على رغم ادعاى صلح طلبى، آشکار شد و تحولات بعدى اصالت هر دو مصلحت را مشخص کرد... رژيم عراق در مقابل اين حرکت غير منتظره جمهورى اسلامى ايران درماند. اگر طالب پوشاندن چهره جنگ طلبانه خود بود بايد آتش بس را قبول مى کرد. اگر مى خواست زير بار نرود، چهره منافقانه اين رژيم افشا مى شد و اين هر دو به نفع کشور ما بود».
*** دلايل پذيرش کامل قطعنامه 598 توسط جمهوري اسلامي ايران
کارشناسان و صاحب نظران براي پذيرش قطعنامه دلايل بسياري ذکر مي کنند که از جمله مي توان به موارد زير اشاره کرد:
- مصلحت نظام جمهوري اسلامي ايران ، حضرت امام خميني (ره) به عنوان رهبر و ولي فقيه و بر اساس اختياري که به موجب اصل يکصدو دهم قانون اساسي داشتند، پذيرش قطعنامه را اعلام و آن را به مصلحت نظام تشخيص دادند.
- شرايط بين المللي نامساعد، به نحوي که عراق با پذيرش کليه قطعنامه هاي شوراي امنيت داد صلح طلبي سر مي داد و در مجامع بين المللي ايران را جنگ طلب معرفي مي کرد.
- شرايط جديد و پيچيده در منطقه با حضور بي سابقه نيروهاي نظامي امريکا و متحدينش در خليج فارس .
- جدي شدن مساله تحريم تسليحاتي ايران به عنوان طرفي که قطعنامه 598 را قبول نکرده است.
-کاربرد وسيع سلاح هاي شيمياي توسط عراق و عکس العمل ضعيف مجامع بين المللي در اين مورد.
- شرايط نامساعد در جبهه ها که منجر به عقب نشيني نيروهاي نظامي ايران از بسياري از نقاط اشغالي در داخل خاک عراق و حتي از دست دادن قسمت هايي از خاک ايران شده بود.
- يکي از مهمترين دلايل پذيرش قطعنامه 598 علاوه بر وجود عناصر مثبت در آن، فقدان عناصري بود که در قطعنامه هاي قبلي شوراي امنيت موجود بود و منجر به رد آن ها مي شد. (شوراي امنيت و جنگ تحميلي عراق عليه جمهوري اسلامي ايران /عباس هدايتي خميني/دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت خارجه- 1370)
*** تفاوت هاي عمده قطعنامه 598 با قطعنامه هاي پيشين
شوراي امنيت سازمان ملل متحد حدود 10 بيانيه و 10 قطعنامه در باره جنگ ايران و عراق
صادر کرد که شاخص ترين آن قطعنامه 598 بود.اين قطعنامه با قطعنامه هاى پيشين شوراي امنيت متفاوت بود. مهم ترين تفاوت آن از نظر صورى، قرار گرفتن آن در قالب فصل 7 منشور ملل متحد بود که آن را از حالت توصيه خارج و براى دوطرف جنگ لازم الاجرا مى کرد. از نظر محتوايى نيز اين قطعنامه از قطعنامه هاى پيشين جامع تر بود و در آن سعى شده بود برخى ديدگاه ها و خواسته هاى ايران مورد توجه قرار گيرد.
الف ) قطعنامه 598 بر خورد صحيحي با مساله کرده و به عبارت ديگر صورت مساله را درست مطرح کرده است . شورا به وظايف خود توجه داشته ، نقض صلح را احراز کرده است.
ب) قطعنامه 598 بر خلاف اسلاف خود راه حلي عملي و نسبتا جامع و عادلانه براي مساله ارايه مي دهد.
ج) قطعنامه 598 تضمين هايي براي آينده و جلوگيري از تکرار تجاوز (هرچند ناقص و ناکافي)ارايه مي دهد. (شوراي امنيت و جنگ تحميلي عراق عليه جمهوري اسلامي ايران /عباس هدايتي خميني/دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت خارجه)
"يکي از صاحب نظران و دست اندرکاران سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران در زمان صدور قطعنامه 598، "محمدجواد لاريجاني"‌ معاون بين المللي وقت وزارت خارجه اظهار مي دارد: پيش از صدور قطعنامه 598 تمامي قطب هاي قدرت جهان چند کار هم زمان را سازماندهي کردند: فشاري بين المللي عليه جمهوري اسلامي ايران که در آن سرزنش، تنبيه و تحريم ايران به لحاظ تسليحاتي و اقتصادي منظور گردد، دوم حضور نظامي ترساننده اي در خليج فارس که تمامي قدرت ها در آن شرکت داشته باشند. يک برداشت کلي اين بود که زمان مداخله قدرت هاي بزرگ براي جلوگيري از پيروزي ايران در جنگ به نظر آن ها فرا رسيده است و نبايد بيش از اين فرصت را از دست داد . بدين ترتيب قطعنامه 598 در حال شکل گيري بود و از خصوصيات آن در آخرين پيش نويس ها، اقدامات تنبيهي و محدود کننده عليه جمهوري اسلامي بود. به طور هم زمان نيز نيروهاي نظامي بلوک هاي مختلف شروع به ورود به خليج فارس کردند."
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
6
5
به نظر من از یک نماینده بعید است که می گوید امام جام زهر را نوشتند حضرت امام ره جنگ را نعمت می دانستند و نوعی تشبیه استفاده کردند حالا یک نماینده این گونه مطرح می کند
پاسخ ها
پيروز
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
استعاره خوبي رو اين نماينده به كار نبردند من هم با نظرايشون موافقم
دکتر حسن رحیمی روشن
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
اصولا این مساله در تخصص نا مبرده و وظایف نمایندگی نیست !آیا مجبور است
اظهار نظر کند.؟ این جانب نیز به عنوان استاد دانشگاه و نویسنده کتاب ( از سقوط گنجه تا فتح خرمشهر) که در جشنواره یاز دهم و همچنینین جشنواره ربع قرن دفاع مقدس به دلیل نگاه علمی به جنگ قابل تقدیر شنا خته شد اظها رات همکار عزما ن را، در ،رد، نو شته های این نماینده تایید میکنم . و به نماینده محترم توصیه میکنم اگز در باره مساله ای اظهار نظر میکنند با مطالعه باشد . نمایندگی ممکن است مقام و پست باشد اما نماینده شدن مساوی با عالم شده نیست!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
11
2
ما باید همونجا کار قدس را یکسره می کردیم
زهرا موسوی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
2
6
واقعا از بررسی بی محتوای ایشان تشکر میکنم . نماینده مجلس ؟؟؟!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
2
6
از تحلیل استاد دانشگاه تشکر میکنم . آقای نماینده بهتر نیست مطالعه بیشتر بفرمایید ؟
زهیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
5
6
سلام.تعبیر جام زهر تعبیری بوده که خود حضرت امام به کار برده اند پس نمیتوان از نمایندگان محترم هم ایرادی گرفت.در ثانی دوستی که خود را استاد دانشگاه معرفی کردی تحلیل شما همان تحلیل سید سعید حیدری طیب است با تقریری متفاوت که قطعا از یک سایت اخذ و در اینجا کپی نموده اید.شما جز مخالفان شخص حیدری طیب هستید و بدنال بهانه های بنی اسراییلی!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
3
1
برادر آن مطلب سایت نیز حتما متعلق به همین استاد دانشگاه است ثانیا مطالب مربوط به پذیرش قطعنامه واحد است ثانیا این استاد دانشگاه شاید اصلا کرمانشاهی نباشد ضمن آنکه این استاد بنده خدا نگفته که مطلب ارسالی متعلق به خود ایشان است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
4
1
بسم الله
بنده با نظر همکاران عزیزم در دانشگاه موافقم به عنوان یک رزمنده که در حال حاضر در سنگر علم و دانش مشغول به خدمتم دیدگاه و نظر این نماینده محترم را بسیار سطحی و عامیانه می دانم چنانچه ایشان فقط خواسته اند اظهار نظری کنند . نباید این نکته را فراموش کرد زمانی که فرمان و دستوری از سوی امام راحل اعلام میشد هیچ شخص نظامی کشوری و لشکری نه تنها مخالفت نمی نمودند بلکه آن را با کمال متانت و بردباری می پذیرفتند
8 سال دفاع مقدس در واقع سنگبنای این انقلاب استعمار شکن را محکم و استوار ساخت
امیدوارم نمایندگان محترم فقط از سر اینکه نماینده هستند اظهار نظر نکنند و مطالعه بیشتری نمایند
سلام و درود خداوند بر امام شهیدان و جانبازان. سلام و درود بر رهبر جانبازان و آرزوی سعادت و طول عمر برای رهبر فرزانه انقلابمان حضرت امام خامنه ای
سردار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
0
3
سلام خداوکیلی دارید بهانه از بنده خدا میگیرید یعنی ما در زمان پیامبر و حضرت امیر ع نبوده ایم حق اظهار نظر نداریم در مورد مسائل ان زمان؟؟؟؟؟!!!!منصف باشید ایشان بعنوان یک ایرانی حق ابراز نظر دارد مضافا که نماینده هم هست
امیر عباس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
0
1
با سلام درود خدا بر شهیدان وامام شهدا و رهبر عزیز انقلاب اسلامی بنده معتقدم هرکسی بایستی آزادی بیان داشته باشد وتحلیل خود را از مسائل بیان کند ولو اشتباه باشد جامعه ای که دارای جمود فکری باشد وحق اظهار نظر نداشته باشد رشد نمی کند این بنده خدا که مورد کم لطفی مغرضین سیاسی قر ارگرفته حرف نامربوطی نزده است.
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین