سخنی با وزیر محترم نفت؛ اجازه ندهید نزدیکانتان، قانون را قربانی بازیهای رسانهای کنند!
گروه انرژی عبدالرضا داوری :جناب آقای مهندس محسن پاکنژاد! جنابعالی پیش از تصدی وزارت نفت، سالها در حوزه حراست، مسئولیت داشتهاید و بهخوبی با ترتیبات قانونی در انتصابات آشنا هستید و نیک میدانید که در نظام اداری، ترتیبات قانونی بر هر مصلحت و هر ملاحظه سیاسی مقدم است. به همین دلیل، آنچه در روزهای اخیر پیرامون تغییرات مدیریتی هلدینگ خلیج فارس رخ داده، این پرسش جدی را ایجاد کرده است که چرا جنابعالی اجازه دادهاید که برخی افراد در مجموعه وزارت نفت تصور کنند میتوان بدون رعایت ترتیبات قانونی و صرفاً با عملیات رسانهای و تبلیغاتی، یکی از مهمترین تغییرات مدیریتی کشور را پیش ببرند.
به گزارش بولتن نیوز،هلدینگ خلیج فارس، بزرگترین بنگاه پتروشیمی ایران و یکی از مهمترین شرکتهای بازار سرمایه است. در چنین مجموعهای، نه خبرسازی جای قانون را میگیرد و نه فضاسازی رسانهای میتواند خلأ تشریفات حقوقی را جبران کند.
نامه مورخ دوم تیرماه ۱۴۰۵ سازمان بورس نیز مؤید همین واقعیت است. مفاد این نامه نشان میدهد که فرآیندهای قانونی لازم برای تغییرات مدیریتی اخیر در هلدینگ خلیج فارس بهطور کامل طی نشده و ثبت این تغییرات به رعایت الزامات قانونی، از جمله تأیید صلاحیت حرفهای اعضای هیئتمدیره و انجام تشریفات مقرر منوط شده است. همچنین تصریح شده که تا زمان نهایی شدن این فرآیند، مدیران قبلی عهدهدار اداره امور شرکت خواهند بود. این یعنی قانون، تغییرات اعمال شده در فضاسازیهای رسانهای از سوی نزدیکان جنابعالی را به دلیل عدم رعایت تشریفات قانونی به رسمیت نشناخته است.
پرسش مهمتر اما اینجاست؛ وقتی جنابعالی میدانید که نظر رئیسجمهور محترم بر ادامه مدیریت آقای محمد شریعتمداری در هلدینگ خلیج فارس بوده است، آیا نباید پیش از پیگیری چنین تغییر مهمی، موافقت و نظر رئیسجمهور را جلب میکردید؟ آیا تغییر مدیریت بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور، بدون هماهنگی با عالیترین مقام دولت و صرفا با هیاهوی تبلیغاتی و رسانهای، با اصول حکمرانی منسجم سازگار است؟
از سوی دیگر، تأسفآور است که در این بازی رسانهای و تبلیغاتی، اعتبار مدیران متخصص نیز هزینه شود. مهندس حسن عباسزاده از مدیران باسابقه، متخصص و خوشنام صنعت پتروشیمی است که سالها در این حوزه خدمت کرده است. اما فضایی که پیرامون این انتصابات شکل گرفت، ناخواسته نام و جایگاه حرفهای ایشان را نیز وارد یک مناقشه تبلیغاتی و رسانهای بیهوده کرد؛ اتفاقی که بیش از همه به اعتبار مدیران تخصصی صنعت نفت آسیب میزند.
جناب آقای وزیر؛
موضوع امروز، حمایت از یک مدیر یا مخالفت با مدیر دیگر نیست. مسئله، حاکمیت قانون است. اگر این رویه باب شود که ابتدا خبر انتصاب منتشر شود، سپس رسانهها آن را قطعی جلوه دهند و بعد تازه دستگاههای قانونی درگیر تکمیل تشریفات شوند، دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. این شیوه که نزدیکان جنابعالی در وزارت نفت در پیش گرفتهاند، نه با اصول حکمرانی شرکتی سازگار است، نه با الزامات بازار سرمایه و نه با سابقه مدیریتی جنابعالی.
انتظار میرود شخص جنابعالی با ورود مستقیم به این موضوع، از تکرار چنین رویههایی جلوگیری کنید و اجازه ندهید بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور به میدان رقابتهای تبلیغاتی و رسانهای تبدیل شود. اعتبار وزارت نفت، با اجرای دقیق قانون حفظ میشود، نه با خبرسازی و شتابزدگی در انتصابات.
توفیقات جنابعالی در خدمت به ایران و ایرانیان را از درگاه احدیت متعال خواستارم.
شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.
bultannews@gmail.com


