کد خبر: ۸۸۹۵۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار:
‍‍‍ پ پ ‍‍‍

از بولتن‌نیوز تا تسنیم؛ پرونده «مس و موبایل» وارد فاز جدید رسانه‌ای شد

انتشار گزارش جدید خبرگزاری تسنیم درباره ابهامات صادرات محصولات مسی و واردات تلفن همراه در مقابل ارز حاصل از آن، نشان می‌دهد پرونده‌ای که نخستین بار توسط بولتن‌نیوز رسانه‌ای شد، اکنون به یکی از موضوعات مورد توجه رسانه‌های جریان اصلی و نهادهای نظارتی کشور تبدیل شده است؛ پرونده‌ای که همچنان پاسخ روشنی درباره ابعاد آن ارائه نشده است.
از بولتن‌نیوز تا تسنیم؛ پرونده «مس و موبایل» وارد فاز جدید رسانه‌ای شد

گروه اقتصادی: پس از آنکه بولتن‌نیوز در سلسله گزارش‌هایی به بررسی ابهامات موجود در فرآیند صادرات محصولات مسی و واردات تلفن همراه در مقابل ارز حاصل از این صادرات پرداخت، موضوع به سطح مکاتبات رسمی میان دستگاه‌های مسئول رسید.

به گزارش بولتن نیوز، در پی انتشار این گزارش‌ها، دفتر معاون اول رئیس‌جمهور با ارجاع مستندات منتشرشده، خواستار بررسی موضوع شد و متعاقب آن نیز ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی مکاتبه‌ای از گمرک جمهوری اسلامی ایران درباره برخی ابهامات مطرح‌شده توضیح خواست.

اکنون انتشار گزارشی جدید از سوی خبرگزاری تسنیم درباره همین پرونده را می‌توان نشانه‌ای از افزایش حساسیت رسانه‌ای و نظارتی نسبت به موضوع دانست. ورود یک رسانه سراسری و اثرگذار به این پرونده، بیانگر آن است که پرسش‌های مطرح‌شده درباره نحوه استفاده از ارز حاصل از صادرات محصولات مسی برای واردات تلفن همراه، همچنان بی‌پاسخ مانده و نیازمند شفاف‌سازی بیشتر از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط است.

بیشتر بخوانید: چرا هیچ‌کس «قاچاق» را نمی‌بیند؟ / پرونده یک میلیارد دلاری مس و موبایل همچنان بی‌پاسخ مانده است

بررسی روند تحولات نشان می‌دهد که موضوع از مرحله طرح یک گزارش رسانه‌ای فراتر رفته و اکنون در قالب مکاتبات رسمی میان نهادهای مسئول در حال پیگیری است. با این حال، افکار عمومی و فعالان اقتصادی همچنان منتظر پاسخ روشن به این پرسش هستند که آیا در فرآیند مورد اشاره، تخلف یا سوءاستفاده‌ای رخ داده است یا خیر و در صورت وقوع، چه اقداماتی برای جلوگیری از تکرار آن انجام خواهد شد.

کارشناسان معتقدند شفاف‌سازی دقیق درباره گردش ارزهای حاصل از صادرات، نحوه تخصیص آن برای واردات و همچنین تعیین تکلیف ابهامات مطرح‌شده می‌تواند نقش مهمی در افزایش اعتماد عمومی و مقابله مؤثر با پدیده قاچاق و فساد اقتصادی ایفا کند.

با ورود تسنیم به این پرونده و تداوم پیگیری‌های رسانه‌ای، به نظر می‌رسد مطالبه برای ارائه توضیحات رسمی درباره پرونده موسوم به «مس و موبایل» وارد مرحله جدیدی شده باشد؛ مرحله‌ای که انتظار می‌رود با پاسخگویی شفاف دستگاه‌های مسئول همراه شود.

خبر تسنیم را در لینک میتوانید بخوانید:https://www.tasnimnews.ir/fa/news/1405/03/29/3621210 

دستور معاون اول برای شفاف‌سازی پرونده قاچاق مس به کجا رسید؟

برچسب ها: مس و موبایل ، صادرات

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۳۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
0
0
نشریه محترم بولتن نیوز،

اختلاف حقوق ورودی واردات گوشی موبایل بصورت تجاری و مسافری باعث ایجاد تخلفات ثبت ریجستری گوشی های موبایل قاچاق با نام تجاری آیفون بصورت گسترده شده است
تخلفات زیادی در مساله موبایل رخ می‌دهد که هیچکس برخورد جدی و قاطعی از خود نشان نمی‌دهد و طی مرور زمان در پرونده ها باعث به حاشیه رفتن و فراموشی و ختم پرونده می‌شود

این ختم پرونده ها باعث ایجاد تخلفات مشابه بعدی می‌شود
بطور مثال مقدار قابل توجهی گوشی های موبایل قاچاق توسط کارمندان گمرک مسافری در باشماق و بانه طی دوسال ریجستر شده اند
این رویه باعث قاچاق ، ارتشا و مسائل دیگری می‌شود
نکته دیگری که در این مباحث مغفول می‌ماند آن است که کلیه این ثبت ریجستری ها که توسط کارمند گمرک ثبت می‌شود ، با استفاده از شماره ملی فردی که صاحب آن گوشی موبایل نیست و از آن بی خبر است انجام می‌شود و درواقع فعال سازی آن گوشی موبایل نیز بنام وی ثبت میگردد که از نظر حقوقی زمینه ساز تخلفات بعدی را می‌تواند فراهم آورد
چه بسا در سطح خرابکاری و ارتباط با شبکه های قاچاق یا جاسوسی و سایر اهداف از جمله امنیت ملی

خواهشمند است در رابطه با این موضوع ، هم جهت آگاهی عموم مردم و مسافران ورودی از خارج کشور با مخاطرات موضوع یاد شده و هم اقدامات صورت گرفته در خصوص پرونده های قاچاق و ثبت غیرمجاز ریجستری در گمرکات گزارشی را درج بفرمایید.
با سپاس فراوان
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین