کد خبر: ۵۴۷۰۵
تعداد نظرات: ۴۶ نظر
تاریخ انتشار:
نگاهی به دومین تحول پولی حذف صفر در تاریخ یک قرن اخیر اقتصاد ایران

"تومان"، "دریک" یا "پارسی" مساله کدام است

دولت باید در کنار حذف چهارصفر، دخالت در اقتصاد، وابسته بودن بودجه عمومی به نفت و... را نیز حذف کند تا حجم پول کنترل شود.به خاطر داشته باشیم که در سال 1265 یعنی 125 سال پیش، کل حجم پول کشور معادل 260 هزار تومان یعنی معادل پول داخل کیف یک دانشجوی امروزی بوده است و حالا به 300 هزار میلیارد تومان رسیده است . . .

بولتن نیوز: ایران بر ای دومین بار در قرن 14 شمسی، خود را برای یک تحول پولی و حذف صفر از واحد پول ملی آماده می کند. اگر چه حذف چهار صفر اثری بر تورم و گرانی ندارد اما می تواند یک واحد پولی آبرومند و زیبا را جایگزین پول فعلی کند .زیرا در حال حاضر برای خرید نان که کالای معیشتی است باید یک برگه اسکناس سبزرنگ 10000 ریالی خرج کرد که چهار صفر آن اضافی است و البته باید یک واحد فرعی معادل یک دهم پول جدید برای اقلامی مانند بلیت اتوبوس و غیره به کار گرفت.

نکته دیگر این است که مانند ترکیه و آلمان و کشورهای دیگر که پول خود را عوض کردند و صفرها را حذف کردند و سیاست کنترل تورم را اجرا کردند و به اقتصاد خود اعتبار دادند و رشد اقتصادی بالا را شاهد بودند، ما هم می توانیم  با حذف چهار صفر و معرفی یک نام ایرانی و معتبر برای واحد پول ملی مانند پارت یا پارسی یا دریک، بلافاصله سیاست کنترل تورم، نقدینگی، بودجه عمومی دولت و .. را اجرایی کنیم و رشد اقتصادی و تورم کمتر را شاهد باشیم.


دریک، سکه معتبر در 25 کشور یا دوسوم جهان آن روز- بنگر که سکه مردم پارسی تا کجا رفته است؟

دولت باید در کنار حذف چهارصفر، دخالت در اقتصاد، بسته بودن بودجه عمومی به نفت و... را نیز حذف کند تا حجم پول کنترل شود.به خاطر داشته باشیم که در سال 1265 یعنی 125 سال  پیش، کل حجم پول کشور معادل 260 هزار تومان یعنی معادل پول داخل کیف یک دانشجوی امروزی بوده است و حالا به 300 هزار میلیارد تومان رسیده است. یعنی 1.15 میلیارد برابر شده است . ارزش پول نیز کاهش یافته است و قدرت خرید یک تومان آن زمان با حالا اصلا قابل مقایسه نیست.

در 700 سال گذشته نیز ارزش تومان چهار میلیارد برابر امروز بوده است.براین اساس، به  یاد داشته باشیم که عامل کنترل تورم سیاست های پولی دولت و انضباط مالی در بودجه و رفتار دولت است و رشد اقتصادی با برنامه ریزی دولت و مشارکت مردم حاصل می شود اما نظم بخشیدن به شکل و شمائل پول که هر روز با آن سروکار داریم و به خاطر کسب آن کار می کنیم، در روحیه ملی و بازار اقتصاد اثر گذار است و می تواند ما را به فکر اندازد که برای رشد و توسعه اقتصاد نیز آستین ها را بالا بزنیم و کار کنیم و بهره وری را با هدف رشد و اشتغال بیشتر افزایش دهیم.

اگر چه در دفعه قبلی تغییر پول ملی در سال 1304 تا 1308 موضوع حذف دو صفر از پول ملی مطرح شد و دینار جدید معادل 100 دینار قدیم نام گرفت و یک ریال که معادل 1 قران بود و معادل 10 هزار دینار قدیم بود به 100 دینار جدید تبدیل شد و یک تومان نیز که معادل 100 هزار دینار قدیم بود به 1000 دینار جدید تبدیل شد. واحد پولی نیز از قران به ریال تغییر نام داد و ریال که واژه اسپانیایی معادل فارسی  "پر" بود پول جدید ایرانیان شد.

از آن جا که در آن زمان تومان و شاهی نیز در محاوره و بازار رواج داشت،  100 دینار یا یک ریال معادل 20 شاهی بود و نصف آن نیز 10 شاهی نام گرفت.معنای این واژه ها این است که در آن زمان بعد از تغییر واحد پول ملی،  واحد فرعی نیز شکل گرفته است و واژه 10 شاهی به سرعت معادل نصف یک قرانی یا یک ریالی بود که در کلام مردم جاری شد و بسیار نیز متداول بود زیرا یک نان سنگک تا مدت ها معادل 10 شاهی بود.

این تغییرات برای ارزش یافتن پول ملی انجام شد و در شرایط کنونی نیز واحد پولی جدیدی با هدف کاهش صفرها جایگزین  ریال می شود.براین اساس، از ابتدا باید گفت که حذف چهار صفر یک 1000 تومانی یا 10 هزار ریالی را معادل یک واحد پول جدید قرار می دهد و برای خرید اقلامی مانند نان سنگک 500 تومانی باید نصف آن مورد توجه باشد . در نتیجه به نظر می رسد که واحد پول فرعی باید یک دهم واحد اصلی باشد .


مثلا اگر 1000 تومان معادل یک پارسی می شود، هر پارسی باید معادل 10 دریک باشد تا رقم های 100  تا 900 تومان نیز معادل یک تا 9 دریک معنا داشته باشد و در معاملات بتوان به آن اتکا کرد.در اقلامی مانند خوراکی بچه ها، بلیت اتوبوس و مترو و.. نیز واحد پول فرعی ضروری است و با یک پارسی معادل 1000 تومانی امروز نمی توان تمام خرید ها را انجام داد.

احتمال تغییر نام واحد پول ایران به "پارسی"

معاون اقتصادی بانک مرکزی در اولین نشست 'اصلاح پول ملی' از احتمال تغییر نام واحد پول ملی به 'پارسی' و تغییر نام واحد فرعی آن به 'دریک' خبر دادحسین قضاوی اظهار داشت: تا به امروز بیش از 100 هزار نفر به سایت نظرسنجی اصلاح "رفورم پول" ملی مراجعه کرده‌اند که از این میان نام واحد "پارسی" پیشتاز برای واحد اصلی بیشترین آرا و "دریک" هم بیشترین آرا را برای واحد فرعی کسب کرده است.وی افزود: "رفورم پولی" فقط حذف صفر است نه تغییرات دیگر و حذف صفر پدیده‌ جدیدی نیست و تاریخ آن به قرن 19 بر می‌گردد

تومان، پر طرفدار

در مورد نام واحد پولی جدید، مردم ایران از زمان حمله مغول به ایران ، با واحد تومان آشنا بوده اند. در 700 سال پیش یک تومان معادل 100هزار سرباز و 100 هزار دینار طلا بود یا 100 هزار گرم طلا بود که نسبت به امروز 4 میلیارد برابر است یعنی یک تومان زمان حمله مغول در 700 سال پیش معادل چهار میلیارد تومان امروز می ارزد. یعنی برای خرید 100 کیلو طلا باید بیش از چهار میلیارد تومان پول بدهیم اما در آن زمان یک تومان معادل 100 کیلو طلا بوده است و ارزش پول یا تومان در برابر طلا چهار میلیارد برابر کاهش داشته است.

در این 700 سال تومان در برابر پول های مختلف یعنی دینار، عباسی، شاهی، قران و ریال کاهش ارزش زیادی داشته است.        در عین حال سابقه 700 ساله استفاده از تومان می تواند طرفدراران بسیاری در بین ایرانیان داشته باشد اما تومان مغولی است و ایرانی نیست و باید به آن توجه داشت. از آن جا که پول ایرانی با نام ایرانی تنها دریک و شکل درزمان هخامنشیان و شاهی در دوران قاجاریه و صفویه بوده و حالا واحد پولی اسرائیل شکل است و امکان استفاده از شاهی نیز ممکن نیست. در نتیجه تنها می توان به دریک به عنوان یادآوری پول های گذشته توجه کرد.

پارت، خوش آهنگ و زیبا

اما نام پارسی یا پارت یا ماد یا آریایی  نیز کلماتی است که می تواند نشان دهنده اقوام و نژاد ایرانی باشد.شاید خوش آهنگ ترین نام که با نام بی صدا شروع و تمام می شود نام پارت باشد partاما نام پارسی بیشتر به گوش ما آشنا است parsi
 

حذف چهار صفر و حسابداری سا ده تر

 
حذف چهار صفر نمی تواند اثری بر تورم و میزان نقدینگی موجود داشته باشد،  اما مشکل نوشتن صفرهای بسیار و بی ارزش را در دفاتر حسابداری کم می کند.مشکل دیگر نام بردن از تومان در محاوره است و مردم همه جا می گویند چند تومان می شود و می گویند 1تومان، در حالی که می نویسند 10 ریال و همین موضوع باعث اشتباه در حسابداری بانک ها و شرکت ها و دفاتر می شود .


در حالی که اگر واحد پولی یکی شود ومثلا تومان شود تکلیف همه روشن است و اگر یک ایرانی در یک بانک معادل ده میلیون تومان پول دارد و می نویسد000/000/100 ریال . بعد از تغییر واحد پول، می نویسد و می خواند  10 هزار تومان 000/10  و از این طریق کار حساب و کتاب و نوشتن صفرهای زائد در وقت و کاغذ و جوهر در همه کشور صرفه جویی ایجاد می کند و اشتباه را کاهش می دهد و ....

نکته دیگر این است که در نزد کشورهای خارجی یک تومان یا یک پارسی جدید معادل یک دلار ارزش دارد و ارزش پول ملی ما را ارتقا می دهد .

واحد فرعی دریک

اگر چه  سکه " دریک " مظهر اقتدار پادشاه قدرتمندی مانند داریوش بوده که معادل 10 شکل ارزش داشته و سکه طلا نام داشته است و این سکه ارزشمند در 25 کشور یعنی دوسوم جهان در عهد هخامنشی جریان داشته و مظهر شکوه امپراتوری ایران بوده است اما در حال حاضر واژه جا افتاده وخوش نام و ساده ای نیست  و می توان از آن به صورت پول فرعی استفاده کرد.

البته اقتصاد دانان می گویند که پول بد یا پول کم ارزش، پول ارزشمند یا خوب را از  جریان می اندازد. مثلا اگر کسی سکه نقره  و طلا داشته باشد ترجیح می دهد که نقره را خرج کند و طلا را نگه دارد .به همین خاطر در زمان هخامنشیان شکل که پول نقره بود بیش از دریک که سکه طلا بود جریان داشت و در معاملات همه می گفتند چند شکل می شود چند شکل بدهم و ...

در دنیای امروز ودر عهد جمهوری اسلامی نیز باید یادآور شویم که بهتر است پول فرعی که بیشتر در جریان خواهد بود نام ساده تری داشته باشد مثلا تومان یا پارسی نام پول فرعی باشد و دریک نام پول اصلی باشد.به عبارت دیگر 1000 تومانی حالا معادل یک دریک باشد و 100 تومانی معادل یک پارسی یا یک تومان باشد .

از آن جا که ارزش تومان واقعی از 700 سال پیش تاکنون دست نخوره باقی مانده و با وجود کاهش 4 میلیارد برابری همچنان در بازار رواج دارد می توان پیشنهاد داد که 1000 تومان فعلی یک تومان جدید شود زیرا همین حالا مردم در محاوره نمی گویند 1000 تومان می گویند 1 تومان.برای واحد فرعی نیز می تواند پارسی یا پارت را معادل 100 تومان فعلی نام گذاری کرد.


بهترین پیشنهاد

بهترین پیشنهاد استفاده از نام خوش آهنگ پارت  part است و نباید به ارزش تومان فعلی دست زد زیرا این پول در 700 سال گذشته به طور مستمر و به شکل عجیب و قدرتمندی در معاملات ایرانیان رواج داشته است و با وجود آن که دلار، ریال، قران، شاهی، عباسی، دینار و ... آمده اند و رفته اند اما تومان همچنان درکوچه و بازار ایران سکه بازار است .

به عبارت دیگر با حذف چهار صفر، یک پارت می تواند معادل 1000 تومان یا 10 هزار ریال باشد و پول فرعی نیز می تواند پارسی معادل یک پارت باشد و تومان نیز همچنان به حالت خود باقی بماند اما پول رسمی می تواند پارسی یک دهم پارت و پارت یا 10 هزار ریال فعلی باشد.

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳۶
آزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
4
20
بذارن پاپاسی!
به دلایل زیاد !
حسن اكبري
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
15
7
همه اقوام ايراني چه در داخل محدوده جغرافيايي فعلي و چه همسايگان آن شامل كشورهاي افغانستان ، تاجيكستان،پاكستان، شبه قاره هند، وقسمتي از آسياي ميانه وقفققاز از نژاد پاك ومتمدن آريايي هستند ، كه چون نگيني ايران اسلامي را در خود احاطه كرده اند .
اگرحمل بر نژادپرستي و اَنگهاي ديگر نشود باتوجه به اينكه ما در راه اهداف چشم انداز بلند مدت 20 ساله ورسيدن به ايراني آباد و آزاد و پيشرفته با تعامل با كشورهاخصوصاً همسايگان هستيم .

پس يك واحد( aria) آريا = 000/ 10ريال

اجزاء آن ( pars .پارس ) يا (part ، پارت ) برابر يك صدم آريا . با تشكر فراوان

اگر بولتن جان قبول نمايد ودرج گردد
پاسخ ها
کورش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
اول برو ببین افغان و تاجیک و پاکستانی آریایی هستن یا نه بعد نظر کارشناسی بده نانا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
18
11
چرا از یورو استفاده نمیکنند ؟
پاسخ ها
مرتضي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
با اين هوشي كه شما داري، عجيبه كه هنوز مسئول نشدي!
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
9
9
باسلام
به نظر من این مطالب خیلی خوب است ولی باید در مورد یک مطلب توضیحاتی داده شود.
درست است که مردم ایران پارسی را انتخاب کرده اند ولی این از روی این است که در آن انتخابات نام بهتری وجود ندارد که قابل انتخاب باشد و با قرار دادن گزینه های محدود انتخابها هم محدود می شود.
برای اینکه اعتبار واژه پارسی که بر سرزمین و زبان ایران دلالت دارد خدشه وارد نشود باید از انتخاب نام پارسی برای پول ملی اجتناب شود که در اینصورت همانند افغانها که واحد پولشان افغانی است می شود. و هرجا سخن از پارسی به میان آید اغلب نظر ها به پول و بدهی و ... جلب می شود تا به قومیت، ملیت، سرزمین و زبان.
ريك
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
6
5
عوض كردن نام واحد پول و حذف 4 صفر اشتباه مهلكي در اقتصاد ايران است وقتي انجام شد تبعاتش را به شما ثابت خواهم كرد.به جاي اين بازي ها بهتر است درآمد سرانه حاصل از نفت و ساير منابع صرف مملكت و مردم شود.
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
34
17
چرا فارسی بذارن!؟
ترکی چرا نذارن مگه نصف مملکت ترک نیست!
ایشالا تو اولین فرصت که حکومت ترک بشه عوض میکنیم
پاسخ ها
دیریافته
| New Zealand |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
مغلومه از این خود فروخته های هستی که از هر چیزی برای نابودی ا یران استفاده میکنی.پارسی بودن دلیل بر فارس بودن نیست و این کلمه سالهای سال هست که به ایرانیان گفته میشه.ایا کسی تا حالا تو ایران دیده که بکن شما را بخاطر زبان فارسی بهت امتیاز داده میشه؟!! یا اینکه چون لر و ترک و کرد و ... هستی این امتیاز به شما تعلق نمیگیره بخاطر زبانتان یا قومیت؟ به امید نابودی تمام دشمنان داخلی مثل تو و همسال تو
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
جمع کن بابا همش شانزده درصد داریم که اونام آذرین نه ترک ترکای اصل اون مغولا و تاتارا هستن دوروبر دریای کاسپین(خزر!!!!!!!!!!!)
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
تعصب تا به کی
لطفا" یه سری به تاریخ بزن ببین خواستگاه ترک کجاست بعد بیا کامنت بذار
زنده باد پارسی
ضمنا" مگه حالا حکومت دست ترکها نیست شما هم با سابقه نهایتا" چهارصد ساله مغولیتان در فرهنگ پارسی حل خواهید شد جوش نیاور
بهنام بهرامی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
اول یه تشکر از دیریافته و دوماً اون همسال نیست و امثال.

بعد در مورد ناشناس اولاً حدود 5 یا 6 استان ایران کاملاً ترک هستن و در هر استان هم که یه سری هم زده باشین می بینید که حداقل یک سوم آن استان هم ترک هستن مانند استان تهران که بیش از یم دوم آن ترک هستن و دوماً آذری هم جزء ترک به شمار می رود.

بعد در مورد محمد؛ ترک ها از نژاد مغول ها نیستن ولی در هنگام حمله مغول ها به ایران، ترک ها هم از شمال به ایران وارد شدند و در ایران سکونت کردند.
ياسر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
با سلام خدمت همه
چه خبره دعواي ترك و فارس راه انداختين

انّ اكرمكم عندالله اتقيكم

در مورد اين مسائل كه منشا تركها كجاست و چند نفرن و چقدرن و ... بايد با علم تاريخ و جغرافياي ايران در موردش بحث كنيد. نه با تعصب.
ضمنا مطمئناً نام پارسي ناديده گرفتن فرهنگ هاي غير فارسي است.
سورنا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
ای بابا باز دعوای ترک و پارس شد
زنده باد ایران!!!
با هر درصدی از هر نژادی
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
12
8
با توجه به جميع جهات به نظر مي‌رسد دريك براي پول اصلي و پارسي براي اجزا مناسب است: يك دريك معادل 100 پارسي.
nashnas
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
2
9
bezarin ahmadi
onvaght mishe 1ahmadi 2 ahmadi
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
16
18
پارسی
شیما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
6
13
امیدوارم روزی از شر کابوس ریال خلاص بشیم به سبب اشتباهات بانکی و... عرض میکنم به نظرم نام دریک بهتر از نام پارسی است
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
1
8
به نظر من عوض کردن نام واحد پولی بدون انجام اصلاحات اقتصادی و تقویت بنیه اقتصادی کشور و بها دادن به تولید و صادرات غیر نفتی هیچ ارزشی ندارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
5
7
من ما با مادی به جای پارسی مافقم آخه چقدر ستم به مادها و پارتها؟همه مملکتو پارس کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
نه مادی نه پارسی نه پارتی. دریک
ارشام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
3
9
سلام خودتونو گول نزنید فردا یه نام عربی براش ÷یدا میکنن نام ایرانی کجا بود دریک و ÷ارت و ÷ارسه همش شعاره فردا یه نام عربی میزارن
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
آااااااااای ی ی ی ی ی گفتی!!!
فرامرز
|
France
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
20
11
دریک بهتر است و پارسی بسیار گزینه نامناسبی است به دو دلیل
1 نام یک قوم ایرانی است و هم شائبه های قومی و نژادی را تشدید میکند و ...
2 پر افتخار تر از آن است که واحد پول شود اگر این کار درست بود ملل متمدن دیگر هم اینکار را میکردندکه نکرده اند
بهترین گزینه 100 شکل برابر 1 دریک است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
5
4
بولتنیا نظرمو نذاشتید دیدید تبعیض قایل میشید نظر اون ترک گذاشتید ولی ماد بی ماد
فاطمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
9
5
همون پارت یا پارسی با دریک خوبه اصلا هر چیزی غیر از ریال چون دارم احساس میکنم عربم.
سيد داوود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
1
5
مسئولين ما به جاي اينكه فكر و ذكرشون بهبود وضع اقتصاد مردم بشه دنبال چه مسائلي ميرند هرچه بزارندچه سودي به حال مردم داره بخدا هيچي. مردم پولدارتر ميشند نه نه نه نه نه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
2
9
تومان بهترين گزينه است چون ملت گيج نميشن ببينيداگرهمين الان بريديك مغازه مثلالباس فروشي بپرسيد چندميگن مثلا بيست تومن كه منظورفروشنده200,000ريال است وباحذف چهارصفردرواقع چيزي عوض نشده است
عبد ا... علوي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
2
7
من نمي دانم بازي با كلمات چه فايده اي دارد . كلمه تومان براي واحد پول ملي چه ضرري براي اقتصاد دارد ؟! بنا بود چند صفر از واحد پول ملي حذف شود . در مورد اسم آن الآن كه بطور رسمي ريال واحد پول ملي است ، فقط در مدارك رسمي اين كلمه بكار برده مي شود ؛ عملا مردم تومان را بكار مي برند . پس فقط صفر ها ( آن هم سه صفر ) را حذف كنيد نه تغيير كلمه .
mojtaba
|
Netherlands
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
2
7
بذارید پشیز=فک کنم واحد پول زمان هخامنشی!!!!
سنار=واحد پول زمان ساسانی!!
یا کلا هر چی شیخ احمد بگوید؟
فراز تورک اوغلو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
10
7
چرا شما فارسها یا تهرانیها فقط عادت دارین همه چیرو به اسم خودتون کنین؟
مگه ایران فقط پارسهارو داره؟؟؟
آریا از همه بهتره
فراز تورک اوغلو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
12
7
چرا شما فارسها یا تهرانیها فقط عادت دارین همه چیرو به اسم خودتون کنین؟
مگه ایران فقط پارسهارو داره؟؟؟
آریا از همه بهتره
مرتضي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
1
7
فقط چيزي مثل هوخشتره نذارن، بقيه‌اش فرق نمي‌كنه!
davood
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
7
11
پارسی از لحاظ بار روانی خوشایند کل کشور نخواهد بود جون زبان مادری کل کشور که فارسی نیست باید جامع فکر کرد
جلال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
7
7
بهترین گزینه همون تومان است که همه دارند استفاده میکنن اگر برای کشورهای همسایه هم میخواهید اسم بگذارید که راحت تر باشند بزارید خمینی چون اونها به جای ریال وتومان از واژه یک خمینی استفاده میکنند که اعتبار ایران زمین است و بین فارس و ترک وبلوچ وکرد هم اختلافی پیش نمیاید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
3
8
به نظرم واد اصلي دريك باشد كه هم ايراني است و هم از قديم نام واحد پول بوده. زيرواحد هم پارسي نباشد. چون خوب نيست نام يك تمدن عظيم را روي واحد پولمان بگذاريم
حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
1
10
سلام دوستان خوبم هر گونه تغییر نام پول یعنی صرف هزینه بی مورد و توهین به شعور تمام ایرانیان مخصوصا در طول تاریخ دارد .از طرف یک حذف یارانه و فشار به خانواده های محروم واز طرفی هزینه های بیخودی همچون تغییر نام پول اریان واقعا خنده دار است ممنونم
شمپشتو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
11
16
نام پارسی غرور ملی ما را به همراه دارد چرا از تغییر مثبت نگران باشیم اما تجربه می گوید بعضی ها بیشتر نگران اعرابند ات حفظ غرور ملی
شهرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
20
2
به لطف خدا "تومان" واژه نژادپرستانه "پارسی" را درهم کوبیده و فعلا در نظرسنجی بانک مرکزی پیشتازی می کنه.
راستی چرا وقتی سگ عصبانی میشه "پارس" می کنه؟
مدیر پایگاه واقعا برای نویسنده این نظر متاسفم این نظر تایید می گردد تا مخاطبین عزیز بدانند به هر بهانه ای نباید به دیگران توهین کرد . ما همه در کشور بزرگ و عزیز ایران در زیر لوای حکومتی اسلامی و دینی و با ارزشهای اخلاقی زندگی می کنیم و هر کس می تواند نظر منطقی خود را ارائه دهد و در نهایت آنچه مصلحت می باشد انتخاب می شود پس هر چیزی را بهانه ای برای اختلاف افکنی نکنیم که اختلاف ریشه در افکار شیطانی دارد و خواسته دشمنان ملت بزرگ ایران است
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
این نویسنده ارزش جواب دادن رو هم نداره فقط کاش نظر اینطور افراد رو نزارین چون بحث و نظر شکل جدی خودش رو از دست میده و راجع به این نظر که شهرام داده نظر نیست فقط پارس کرده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
0
0
من به دریک رای می دهم
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
0
0
دریک به خاطر پیشینه ی تاریخی اش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۹
1
2
با نظر شهرام كاملا موافقم
پاسخ ها
ابوالفضل قرچه داغلو
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۹
يادت باشه شهرام فقط بانگ سگ از خود صادر و روي صفحه درج كرده و اينو بدون راه شياطين و دشمنان ايران رو رفته كه اختلاف بين ايرانيان رو ميخوان
آب به آسياب دشمن نريز
خود من به حساسيت زايي كلمه پارسي اذعان دارم اما اين در ذهن ماست. نبايد هر جا كلمه پارسي شنيديم فكر كنيم يعني ترك زدايي، عربزدايي و خلاصه تبعيض و . . .
قرنها كلمه پارسي يا فارس نماينده و معرف كشور ايران بوده در جهان و البته كلمات ديگر هم بوده زياد حساس نباشيم
ابراهيم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
0
2
« رازي »
من رازي رو به عنوان ارز جديد ايران پيشنهاد ميكنم چون:
1- معني اون منسوب به ري است و ري به نوعي مركز ايران فعلي و تا حدودي ايران قديمه و ضمنا ري يكي از كلمات باستاني و از نظر ريشه نزديك به خود كلمه ايران هست
2- رازي تلفظ و گويشي ساده تر از پارسي و حتي تومان داره و كلمه جمع و جوري است و اين اصل مهميه كه بايد در همه ي نامگذاريهاي ما رعايت بشه تا همه در تلفظ اون رو به كار ببرند و مجبور به استفاده از مخفف و جايگزين براي اون نشن
3- حساسيت قومي هم به دنبال نداره
البته با نظر اونايي كه ميگفتن زياد هم حساس نباشين موافقم. زيرا فارس و پارس قرنها معرف ايران بوده و فارس و ايران متعلق به همه ايرانيان اعم از آذري و فارس و عرب و . . . هست.
ناشناس
|
France
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
0
1
فقط دریک
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین