کد خبر: ۴۰۹۹۳۵
تعداد نظرات: ۵۰ نظر
تاریخ انتشار:
یک کارشناس دینی پاسخ می دهد؛

آیا کورش پیامبر بود؟ / اگر کوروش همان ذوالقرنین باشد چه؟

از انچه گذشت معلوم شد كه ذوالقرنين پيامبر نبوده و اگر كورش همان ذوالقرنين باشد در اين صورت او پيامبر نيست واگر كورش ذوالقرنين نباشد در اين صورت هم پيامبر نخواهد بود.
نفوذ دشمن از زاویه ای دیگرگروه فرهنگی: سیدمحمدصادق محمدی وفایی در یادداشتی که پیش روی شماست و «آیا کوروش پیامبر بود؟» عنوان دارد، تلاش کرده است پیرامون همین موضوع که روزهای اخیر بطور گسترده ای در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی گسترش یافته و ایجاد سوال کرده، پاسخ دهد.

به گزارش بولتن نیوز، متن این یادداشت که به صورت اختصاصی در اختیار خبرنگار ما قرار گرفته به شرح زیر است:

آیا کورش پیامبر بود؟

براى روشن شدن جواب به اين مطالب توجه بكنيد:
قرآن، داستان ذوالقرنين را در سوره كهف، آيات 83 تا 98 بيان كرده و براى او ويژگى‏ هايى را بر شمرده است. مفسران در اين كه ذوالقرنين كيست؟ اختلاف‏ نظر دارند برخى او را اسكندر مقدونى و عده‏ اى او را شين هوانك تى و... دانسته ‏اند و هر يك كوشيده ‏اند تا اين ويژگى ‏هاى قرآنى را به آن‏ها تطبيق دهند امّا نظرى را كه علامه طباطبايى محتمل مى ‏دانند، اين است كه ذوالقرنين همان كورش كبير، پادشاه هخامنشى است.

قرينه ‏هايى كه ايشان براى تأييد نظر خود مى‏ آورند از اين قرار است:
1) ذوالقرنين شخصيتى است كه خداوند به او تمكن در روى زمين و قدرت و اختيار داده است و اين با شخصيت كورش كه بر بخش عظيمى از آسيا و اروپا دست يافته و نخستين امپراتورى بزرگ تاريخ را تأسيس كرده است، توافق دارد.

آیا کورش پیامبر بود؟ / اگر کوروش همان ذوالقرنین باشد چه؟

2) ذوالقرنين مطرح شده در قرآن خداشناس و موحد است و كورش هم خداشناس و يكتاپرست بوده است و معقول‏ترين تاريخى كه براى ظهور زرتشت ياد مى ‏شود، بين قرن ششم پيش از ميلاد با تاريخ حيات كورش توافق دارد.

3) ذوالقرنين سفر يا لشكركشى به غرب يا مغرب خورشيد داشته است و اين با لشكركشى كورش به سيرى در آسياى صغير و تسخير آن سرزمين انطباق دارد.

4) ذوالقرنين سفر يا لشكركشى به شرق يا مشرق خورشيد داشته است و اين با لشكركشى كورش به جنوب شرقى و (مكران و سيستان) و شمال‏شرقى (حدود بلخ) انطباق دارد.

5) ذوالقرنين با قومى وحشى مواجه شده است و اين با رفتن كورش به سمت شمال و نبرد با اقوام وحشى سكا كه به عبارتى همان يأجوج و مأجوج هستند، انطباق دارد. در اين جا كورش اقوام وحشى را عقب مى‏راند و در معبر داريال سدّى با آهن و مس مى‏سازد كه هنوز بقاياى اين سد برپاست. (ر. ك: داستان‏هاى قرآن و تاريخ انبيا در الميزان، حسين فعال عراقى، ج 1، ص 447، نشر سبحان، و نيز: مجله بينات، ش 14، ص. 105)

(براى آگاهى بيشتر ر. ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايى، ج 13، ص 355 364، مؤسسه اعلمى بيروت/ تفسير نمونه، ج 12، ص 150 532، دارالكتب الاسلاميه.)

آيا ذوالقرنين پيامبر بود؟

آیا کورش پیامبر بود؟ / اگر کوروش همان ذوالقرنین باشد چه؟از قرآن كريم استفاده مى ‏شود كه ذوالقرنين داراى صفات ممتازى بود:
- خداوند اسباب پيروزيها را در اختيار او قرار داد.
- او سه لشگركشى مهم داشت: نخست به غرب: سپس به شرق و سرانجام به منطقه ‏اى كه در آنجا يك تنگه كوهستانى وجود داشته، و در هر يك از اين سفرها با اقوامى برخورد كرد.
او مرد مؤمن و موحّد و مهربانى بود و از طريق عدل و داد منحرف نمى‏ شد، و به همين جهت مشمول لطف خاص پروردگار بود. او يار نيكوكاران و دشمن ظالمان و ستمگران بود، و به مال و ثروت دنيا علاقه‏ اى نداشت. او هم به خدا ايمان داشت و هم به روز رستاخيز.
- او سازنده يكى از مهمترين و نيرومندترين سدها است، سدى كه در آن به جاى آجر و سنگ از آهن و مس استفاده شد (و اگر مصالح ديگر در ساختمان آن نيز به كار رفته باشد تحت الشعاع اين فلزات بود) و هدف او از ساختن اين سد كمك به گروهى مستضعف در مقابل ظلم و ستم قوم يأجوج و مأجوج بوده است.
او كسى بوده كه قبل از نزول قرآن نامش در ميان جمعى از مردم شهرت داشت، و لذا قريش يا يهود از پيغمبر (ص) درباره آن سؤال كردند، چنانكه قرآن مى ‏گويد: «يسئلونك عن ذى القرنين از تو درباره ذوالقرنين سؤال مى‏كنند»، (كهف، 83 همان ص 544 و 545).

اما از قرآن چيزى كه صريحا دلالت كند او پيامبر بوده استفاده نمى ‏شود، هر چند تعبيراتى در قرآن هست كه اشعار به اين معنى دارد. در بسيارى از روايات اسلامى كه از پيامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) نقل شده نيز مى‏خوانيم «او پيامبر نبود بلكه بنده صالحى بود»، (الحويزى، على بن جمعه العروسى نورالثقلين، قم: مطبعه الحكمه، الجزء الثالث، بى‏جا، بى‏تا، ص 294 و 295).

هردوت مورخ يونانى مى ‏نويسد: «كوروش» فرمان داد تا سپاهيانش جز به روى جنگجويان شمشير نكشند، و هر سرباز دشمن كه نيزه خود را خم كند او را نكشند، و لشكر كوروش فرمان او را اطاعت كردند بطورى كه توده ملت، مصائب جنگ را احساس نكردند. و نيز مورخ ديگر «ذى نوفن» مى ‏نويسد: كوروش پادشاه عاقل و مهربان بود و بزرگى ملوك با فضائل حكماء در او جمع بود، همتى فائق، وجودى غالب داشت، شعارش خدمت انسانيّت و خوى او بذل عدالت بود، و تواضع و سماحت در وجود او جاى كبر و عجب را گرفته بود، (همان، ص 547 و 548)

سفرهاى سه گانه‏اى كه در قرآن براى ذى‏القرنين ذكر شده است. به نوعى سفرهاى كوروش با آن انطباق دارد: نخستين لشكركشى كوروش به كشور «ليديا» كه در قسمت شمال آسياى صغير قرار داشت صورت گرفت و اين كشور نسبت به مركز حكومت كوروش جنبه غربى داشته است. قرآن مى‏گويد ذوالقرنين در سفر غربيش احساس كرد خورشيد در چشمه گل‏آلودى فرو مى‏رود. اين صحنه همان صحنه‏اى بود كه كوروش به هنگام فرو رفتن قرص آفتاب (در نظر بيننده) در خليجك‏هاى ساحلى مشاهده كرد.

آیا کورش پیامبر بود؟ / اگر کوروش همان ذوالقرنین باشد چه؟


لشكركشى دوم كوروش به جانب شرق بود، چنانكه هردوت مى ‏گويد: اين هجوم شرقى كوروش بعد از فتح «ليديا» صورت گرفت، مخصوصا طغيان بعضى از قبايل وحشى بيابانى كوروش را به اين حمله وا داشت. تعبير قرآن «حتى اذا بلغ مطلع الشمس وجدها تطلع على قوم لم نجعل لهم من دونها سترا»، (كهف، 90). اشاره به سفر كوروش به منتهاى شرق است كه مشاهده كرد خورشيد بر قومى طلوع مى‏كند در برابر تابش آن سايبانى ندارند اشاره به اينكه آن قوم بيابان گرد و صحرانورد بودند، (مكارم شيرازى، ناصر با همكارى جمعى از نويسندگان، تفسير نمونه، ج 12، انتشارات دارالكتب الاسلاميه، ج سوم، 1362، ص 548).

«كوروش لشگركشى سومى داشت كه به سوى شمال، به طرف كوههاى قفقاز بود، تا به تنگه ميان دو كوه رسيد، و براى جلوگيرى از هجوم اقوام وحشى با درخواست مردمى كه در آنجا بودند در برابر تنگه سدّ محكمى بنا كرد. اين تنگه در عصر حاضر تنگه «داريال» ناميده مى‏شود كه در نقشه‏هاى موجود ميان «ولادى كيوكز» و «تفليس» نشان داده مى‏شود، در همانجا كه تاكنون ديوار آهنى موجود است. اين ديوار همان سدى است كه كوروش بنا نموده زيرا اوصافى كه قرآن درباره سد ذوالقرنين بيان كرده كاملاً بر آن تطبيق مى‏كند»، (همان، ص 549). گرچه بعضى ميل دارند كه اين سد را با ديوار معروف چين كه هم اكنون برپاست و صدها كيلومتر ادامه دارد منطبق بدانند ولى روشن است كه ديوار چين نه از آهن و مس ساخته شده، و نه در يك تنگه باريك كوهستانى است، بلكه ديوارى است كه از مصالح معمولى بنا گرديده، و همانگونه كه گفتيم صدها كيلومتر طول آن است كه هم اكنون موجود است. برخى ديگر اصرار دارند كه اين همان سد «مأرب» در سرزمين يمن مى‏باشد در حالى كه سد مأرب گرچه در يك تنگه كوهستانى بنا شده ولى براى جلوگيرى از سيلاب و به منظور ذخيره آب بود و ساختمان آن از آهن و مس نيست (همان، ص 550).

ولى طبق گواهى دانشمندان در سرزمين قفقاز ميان درياى خزر و درياى سياه سلسله كوههايى است همچون يك ديوار كه شمال را از جنوب جدا مى‏كند، تنها تنگه‏اى كه در ميان اين كوهها ديوار مانند وجود دارد تنگه «داريال» معروف است، و در همانجا تاكنون ديوار آهنين باستانى به چشم مى‏خورد، و به همين جهت بسيارى معتقدند كه سد ذوالقرنين همين سد است. جالب اينكه در آن نزديكى نهرى است بنام «سائرس» كه به معنى «كوروش» است (يونانيان كورش را سائرس مى‏ناميدند). در آثار باستانى ارمنى از اين ديوار به نام «بهاگ گورائى» ياد شده و معنى اين كلمه «تنگه كوروش» يا «معبر كوروش» است، و اين سند نشان مى‏دهد كه بانى اين سد او بوده است»، (همان، ص 550).

درست است كه در اين نظريه نقطه‏هاى ابهامى وجود دارد، ولى فعلاً مى‏توان از آن به عنوان بهترين نظريه درباره تطبيق ذوالقرنين بر رجال معروف تاريخى نام برد.

جاى اين سوال مطرح است كه چرا قرآن به طور بارز به نام اين فرد اشاره مستقيم نكرده است در پاسخ گفتنى است «قرآن كريم درباره پيامبران و مطالبى كه به آنان مربوط مى‏شود، آيات فراوانى دارد، اين آيات بخش عمده‏اى از نگرشهاى تاريخى قرآن را تشكيل مى‏دهد. گفتنى است كه محور بحثهاى دانشمندان تاريخ چه آنان كه وقايع نگار بوده و حوادث تاريخى را نگاشته‏اند و چه كسانى كه بحث‏هاى تحليلى درباره تاريخ كرده‏اند شؤون مادى بشر بوده است. وقايع‏نگاران معمولاً محور تاريخ را پادشاهان و حكام قرار داده و تاريخ را بر حسب احوال آنان نگاشته‏اند و تنها به تبع آن‏ها از احوال جوامع و ملتها سخن گفته ‏اند. مى ‏توان گفت در اين گونه تاريخها، كه عمده تاريخ نگاريها را تشكيل مى‏دهد، محور بحث حكومت است. اما كسانى كه بحث هاى تحليلى درباره تاريخ كرده ‏اند، بيشتر تأكيدشان بر مردم و تحليل ويژگى‏هاى رفتارى مردم و قهرمانان تاريخ است. و از ذكر نام افراد و جزئيات داستانها اجتناب مى ‏كنند. ازاين‏رو، قرآن كتاب تاريخ نيست، تا تمام جزئيات موارد تاريخى را بيان نمايد.

علامه طباطبايى در الميزان نظريه ابوالكلام آزاد هندى را تاييد مى كند و نظريه او اين است كه صفاتى كه در قرآن براى ذوالقرنين ذكر شده بر كورش تطبيق مى كند نه اسكندر مقدونى. براى مطالعه بيشتر رجوع كنيد به:
1) ترجمه تفسير الميزان، ج 13، تفسير آيات 83 تا 102 سوره كهف، صص 496 544 دفتر انتشارات اسلامى، بى‏تا، بى‏چا.
2) تفسير نمونه، ج 12، ذيل آيات 82 تا 102 سوره كهف، ص 523 557، دار الكتب الاسلاميه، چ سوم،.
3) 1362 لغتنامه دهخدا، واژه ذوالقرنين، صص 92.
4) 123 كورش كبير (ذوالقرنين)، ابو الكلام آزاد (ترجمه: باستانى پاريزى)، انتشارات كوروش، چ پنجم،.
5) 1369 قصص قرآن با فرهنگ قصص قرآن، صدر بلاغى، تهران، مؤسسه انتشارات اميركبير، ج چهاردهم،. 1368

از انچه گذشت معلوم شد كه ذوالقرنين پيامبر نبوده و اگر كورش همان ذوالقرنين باشد در اين صورت او پيامبر نيست واگر كورش ذوالقرنين نباشد در اين صورت هم پيامبر نخواهد بود.

آیا کورش پیامبر بود؟ / اگر کوروش همان ذوالقرنین باشد چه؟

اگر کورش همان ذوالقرنین قران کریم هم باشد توجه به نکات زیر ضروری است:

نکته اول
 برفرض اين كه ادعا كنيم كه كورش كبير در عصر باستان همان ذوالقرنين در قرآن باشد بايد گفت ضمن اين كه اين موضوع، مورد اتفاق مورخين و مفسرين نبوده و در مصداق گزينى براى آن، اختلاف شديد در انظار مشاهده مى شود. (ترجمه تفسير الميزان ج 13 ص 524) بنا نيست كه تمام افرادى كه در تاريخ داراى نام ونشان بوده‏اند الزاما مورد تبليغات واقع شوند چرا كه ما در تاريخ از اين قبيل افراد كم نداريم و اگر بنابر طرح آنان در رسانه‏ها باشد ديگر فرصتى براى رسيدگى به مسائل جارى ملت ها نخواهد بود. بنابراين خوب بودن دليل بر الزام در تبليغات بر افراد نمى‏باشد.

نکته دوم :
در دوران پادشاهان باستان، تاريخ به معناى حقيقى كلمه، يا وجود نداشته يا اگر هم وجود داشته است عموما مورخين آن زمان، جيره خوار دربار بوده‏اند كه طبعا نمى توانستند نقاط ضعف آنان را گزارش كنند بلكه چيزى را مى نگاشتند كه پادشاهان بر آن فرمان داده واز آن خشنود مى‏گشتند نه آنچه كه در عالم خارج وجود داشته است. بنابراين نمى توان به برخى تواريخ، اعتماد كامل نمود تا بر اساس آن به داورى نشست.

نکته سوم:
در دنياى امروز، هر ملتى با تمدن موجود خود، مورد شناساى قرار مى‏گيرد و عموما هم ملت‏ها به دنبال گسترش و تعميق همان تمدن مى‏باشند چون اين فرهنگ و تمدن است كه مى تواند در برابر نيازهاى جامعه امروزى آنان پاسخ‏گو باشد.
بنابراين هرچند ما در دنيا بعنوان ملتى كه از يك سابقه تمدنى طولانى برخورداريم مطرح مى باشيم ولى بايد اين را بپذيريم كه اكنون ما از يك تمدن متعالى بنام تمدن اسلامى (كه يكى از گزينه هاى تمدنى آينده دنيا نيز بشمار مى رود) بهره مى بريم كه بى ترديد فرهنگ غالب و تمدن با شكوه و يكه تاز اين سرزمين مى باشد لذا ما همواره بايد بدنبال توسعه اين تمدن باشيم ضمن اين كه از پيشينه خود نيز نبايد غفلت كرده و آن را ناديده بيانگاريم چرا كه در اين صورت است كه خواهيم توانست سخن دين و آموزه‏هاى نجات بخش آن را به تمام دنيا عرضه، و در مقابل نيازهاى روزافزون جوامع در حال نو شدن، پاسخ‏گو باشيم.

نکته چهارم :
ما بعنوان كسانى كه داعيه فرهنگ اسلامى داشته و الگوهايى (معصومين (ع)) بس ارجمندتر از افرادى همانند سلاطين باستانى داريم كه طبق صريح آيه قرآن آنان بعنوان الگوهاى راستين مطرح مى شوند: «لَقَدْ كانَ لَكُمْ فى رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَه» (نحل/ 30) ديگر نيازى به الگو پذيرى از افرادى چون كورش كبير نداشته بلكه در زندگى امروز خود شديدا به اهل بيت (ع) نيازمنديم.
منبع: بولتن نیوز

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۹
غیر قابل انتشار: ۱۰۴
مجرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
24
20
کوروش دروغ بزرگ یهودی هاست.
پاسخ ها
reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
دوست عزیز اصلاً کوروش چه ارتباطی به یهودیان داره که این رو کوروش رو با یهودیان ارتباط میدین الکی !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
15
12
اقای محترم چهار نکته شما عاری از عقلانیت است هیچ گاه گذشته و هویت یک ملت اینگونه که شما نوشته اید نباید زیر سوال برود ما یک ایرانی هستیم و به گذشته خود افتخار می کنیم در ضمن ما مسلمان هم هسیم بزرگان تمدن ما در جایگاه خود محترم و بزرگان دین هم محترم مگر منشور حقوق بشر کوروش دست کمی از کلام سایر بزرگان دین ندارد اقای محترم هر چیز در جایگاه خود است شما برای بالا بردن سایرین نباید هویت یک ملت را تحقیر نکنید
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
شما منشور کوروش و رو خوندی...
برو تحقیق کن ببین چه مطالبی نوشته شده بعد بیا سنگشو به سینه بزن
ناشناس
|
Canada
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
21
9
اقای وفایی این همه تعریف تمجید از کوروش واخرش فرمودیدکوروش را داخل کوزه بیندازید ودرش را ببندیدودنبال قصه های افسانه ای اسلامی باشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
10
24
چرا در روزگاری که خیلی بیهویت ها مانند ترکیه ووو برای خود تاریخ جعلی میسازند ما به تاریخ بینظیر خود ننازیم و جوانان این مملکت را با گذشته پر شکوه اجدادشان اشنا نکنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
14
17
مجرد کورش چه ربطی به یهودیها داره . بزرگترین دشمن تمدن ایران زمین این بانترکها هستن چون میخان فرهنگ باستانی این کشورو در تقابل با دین قرار بدن به هر حال دوران عظمت ایران از دوران ماد تا ساسانی بوده
مرجان معلم تاریخ دبیرستان
|
United States of America
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
10
20
دشمنی پان تورکهاباکوروش به بهانه های واهی نبایدباعث پاک کردن نام این بزرگمردازتاریخ پرشکوه ایران زمین شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
با سلام خدمت شما معلم تاریخ
استفاده از چنین الفاظ نزاد برستانه و تقبیح شده انهم توسط شخصی که نام بزرگ معلم را یدک میکشد مناسب به نظر نمیرسد امیدست تفکرات ما هم در تاریخ نمونده باشه و ههمگام با عصر حاضر جلو بره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
درود بر مرجان بزرگوار. کوروش کبیر بزرگمرد تاریخ ایران.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
مرجان معلم تاریخ پانفارسها
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
14
7
کوروش خیالی بوده یاواقعیت خوب یابد انچه مشخصه ایران دران زمان صاحب امپراطوریهای قدرتمند وابرقدرت جهان بوده به نقشه هم نگاه کنید مشخصه کدام مناطق مهمترین مناطق ایرانن جاهایی که الان محرومن مخصوصا زاگرس نشینان کوردها ولرها ما ایرانیان کمر پانترکیسم رامیشکنیم همانهایی که تاریخ وتمدن ایران رازیرسوال میبرند واقعا افسوس ایران زمین الان چ برسرش امده فقط باید همه ایرانیان متحدشوند وبس
پاسخ ها
ممسنی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
شماها همچنان در تفکرات بدوی نزاد برستانه غوطه ور هستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
جناب امیر 22:05
چرا در ایران بیشترین گروهک تروریستی و ایران ستیز متعلق به پانکردیسم هست بدون بهانه فاشیست و نژادپرستی جز بی آبروی برای خودتون چیزی رقم نمیزنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
10
7
ما ایرانی هستیم و به گذشته خود و اصالت خود افتخار میکنیم. بوی انگلیس می آید.
مسیب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
5
14
لطفا ترجمه واقعی متشور کورش را پیدا کنید و در مورد کلمه مردوک که نام یک جن است تحقیق کنید چرا که مخاطب سنگ نوشته مردوک است .نکته بعد در مورد استر -مردخای همسر ونفر بعد وزیر کورش هردو یهودی دارای مقبره و یهودیان به زیارت آنها میآیند.برای شناخت بهتر باید به حکومت حضرت سلیمان و نحوه ساخت معبد سلیمان باید دقت کرد.کوچ یهود یه ایران برای ابجاد قدرت کامل وآماده کردن بستر لازم برای مصادره به مطلوب آخرین پیامبر بنی اسرائیل (حضرت مسیح) ساخت معبد که هنان تخت جمشید است و نیمه کاره مانده و تصرف سرزمین های دور و پاکسازی آثار یهود در مصر.و ذوالقرنین سازی کورش.بهرحال بهود همیشه بدنبال کسب بهترین بوده و حتی بستر سازی هم میکند مانند موضوع ببت المقدس که به امید موافقت حضرت مسیح این همه کشتار میکند چرا ؟ موضوع پیچیده است باید ابتدا به منابع اخباری یهود پی برد و چرا نصرداموس ابن همه اطلاعات دارد.؟منابع و چگونگی ارتباط با اجنه و تطبیق اخبار با احادیث آخرالزمانی تشیع و مسیحیت والزام حفظ قدرت سیاسی اقتصادی خودشان پروتکل آخرالزمان یهود نشسته واجرا میشود.دوران توجه صهیونیزم مسیحی یهودی وهمکاری لازم با ایران در سه دوره هخامنشیان.ساسانیان.پهلوی و در مقابل تخریب آثار حضور خود در دوره اسکندر مقدونی .رومیان. مغولها.و در حال حاضر هم استفاده از اقوام خزر ساکن شده در اسرائیل .عزیزان بدانید وقتی غرب گفت سما اولین منشور حقوق بشر را دارید ذوق زده نشوید چون بدون حاشیه نیست و ماجرای رعایت حقوق لجن امروز ثمره مدال زلای منشور کورش است .متاسفانه کورش یکتا مریت نبود و فلسفه ساخت بت به ینگ چوب نبود نمادی از اجنه بود و نردوک یکی از این نمادها بود ستاره فروهر هم اینگونه است.تاریخ بنی اسرائیل نمایانگر بسیاری از مطالب است
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
3
10
البته تاریخ ما بعضا در مورد افراد سرشناس و عالمان و دانشمندان و حتی پادشاهان همین چند صد ساله اخیر اسناد معتبر و دقیق ندارد و در موارد زیادی اختلاف نظر هست لیکن تاریخی که در زمان پهلوی نوشته شد اینقدر دقیق و تحقیق شده است که حتی میدانیم مثلا کورش یا داریوش در فلان تاریخ صبحانه و یا ناهار و شام چه خورد و چه گفت و لحظه لحظه زندگیشان از جلو دوربین تاریخ پهلوی پنهان نمانده است .لیکن در مورد خود رضا قلدر و خانواده اش اسناد و مدارک محکمی وجود ندارد . پس نتیجه میگیریم که کورش بوده و خوبش هم بوده !! عجب ؟! بچه جون بحث بر سر بود و نبود کورش نیست که . بحث اینه که حدود هزارو اندی سال تاریخ ما خواب بوده و چیزی ننوشته بعد ناگهان خواب نما شده و 2500 سال عقب رفته و همه چیز را دقیقا نوشته! چطوری اینطوری شده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
بحث سر بودن و یا نبودن نیست بحث بر سر نبی بودن کورش هست مساله اینست در ضمن تاریخ شاهنشاهی بهلوی همواره با بزرگنمایی حکومتهای شاهنشاهی و دادن بال و بر به انها مشهور بوده مساله اینست
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
2
6
دوست عزیز کوروش کبیر انسانی بزرگ با دیدی انسان دوستانه و مردی با عدالت و گذشت بود که یک یکتا پرست بود ...
متاسفانه ما ایرانی ها یا افراطگریم یا طفریتگر...
هیچ انسانی بجز ائمه اطهار بدون اشتباه نیست اما نمیتوان به
کل کسی را بویژه بزرگمردی مثل کوروش کبیر را رد کرد...
در حقیقت اسلام تکمیل شده و ارتقا یافته همان زردشتی و یهودی و مسیحی است ... حالا یه عده ای جا مانده اند در گذشته و با نام کوروش سنگ میهن پرستی به سینه میزنند و عده ای هم به نام اسلام پا روی همه خوبیها و میهن پرستی میگذارند...
در حقیقت اسلام بدون میهن پرستی و وطن دوستی
و وطن دوستی بدون اسلام عزیز هر دو مردودند
محمدمیرکی اناری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
3
3
علی مطهری: کار کوروش در بابل خلاف توحید بود
http://www.tarikhirani.ir/fa/news/99/bodyView/725/%D8%B9%D9%84%DB%8C.%D9%85%D8%B7%D9%87%D8%B1%DB%8C:.%DA%A9%D8%A7%D8%B1.%DA%A9%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B4.%D8%AF%D8%B1.%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D9%84.%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%81.%D8%AA%D9%88%D8%AD%DB%8C%D8%AF.%D8%A8%D9%88%D8%AF.html
کیارش اسفندیاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
6
3
من درمورد کورش تحقیقات زیادی انجام دادم به نظر من احتمال پیامبر بودن ایشان بسیار کمه ولی ایشون بدون شک یکی از بی نظیر انسان هایی بودن که پا روی این کره خاکی ادر افکار کورش ظلم زور غارت هیچ جایی ندارند ولی هدفش مبادرزه با ظالمان وآزادی مظلومان بودکاری که در بابل کرد ویهودیان بنی اسرایل رو بعد از حدود یک قرن بردگی آزاد کرد به همین علت در نزد یهودیان جایگاه ویژه ای دارن.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
....ویهودیان بنی اسرایل رو بعد از حدود یک قرن بردگی آزاد کرد ....
راستی این یهودیها چکار میکنن که همیشه در تاریخ یکی باید نجاتشان بدهد؟؟ مثلا در آینده نزدیک وقتی شر داعش و وهابیون و رژیم های ارتجاعی و اردوغانیسم از سر انسانها کم شد و کشورهای اسلامی از شرارت ودخالت و جنایت صهیون آزاد شدند آنوقت باز بایستی یکی یهودیان مناطق اشغالی را نجاتشان بدهد! راستی چرا؟
بهزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
2
3
بابک خرمدین و سید جعفر پیشه وری برای ما تورک ها هم مقدس هستند.
شکست سکوت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
1
2
در بزرگ مرد بودن کورش هیچ گونه شک و شبهه ای نیست چرا چونکه اقدامات بزرگی در طول حیاتش برای ایران انجام داده هست
اما بنده با کورش شدیدا مخالفم چونکه کورش بر ضد حکومت مرکزی ایران قیام کرد و مردم رو بر علیه دولت مرکزی شوراند و باعث هرج و مرج در کشور گردید که باعث ویرانیهای بسیار در شهرهای پر رونق ان روزگار مانند شوش و شوشتر گردید که این شهرها تقریبا نابود شدند و بعد از مدتی خوشبختانه جانشینان ان یعنی داریوش دست به ابادانیهای بسیاری در این شهرها و ایران زمین زدند
کورش در یک جمله نماد شورش و ویرانی و کشتار و کشورگشایی هست و داریوش شاه نماد ابادانی نظم و امنیت و پیشرفت ابیاری تونلی می باشد پس بنظر من داریوش از کورش برای ایران با اهمیت تر هست%
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
4
1
همه ملت ها قهرمانی که باعث افتخارشون بشه در موردش افسانه سرایی می کنن همین چنگیزخان که مغولا هرشهرشون ده تا ازش مجسمه ساختن تقدیسش می کنن شما هم البته قابل درکه برا کشوری که دیگه چیزی نداره بهش افتخار کنه کورش نه پیامبر بود نه یکتا پرست تصرف غارت کشورهای دیگه کجاش بزرگیه تاریخ هرودوت هم چنین چیزی ننوشته البته اگه منظور نگارنده ترجمه هرودوت به فارسی باشه که پان ایرانیست ها همه کتابهای تاریخ رو به نفع خودشون عوض می کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
همه ملت ها قهرمانی که باعث افتخارشون بشه در موردش افسانه سرایی می کنن همین چنگیزخان ....

آقا امیر خودت رو دست کم نگیر ای کاربره همه جاگیر .شما خودت هم باعث افتخاری فراموش کردی چطور با سرعت فارسی یادگرفتی و امیر بی را بالهجه غلیظ بیرائی ناگهان شد امیر بارا .ودوسته عزیز!این سرعت فرا افکنی منظور فراگیری ، تو نمیری باعث افتخاره، نیس؟ چرانیس؟
کیارش اسفندیاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
0
0
نظرهایی پر از کینه که قوم گرایی در آنها موج می زند به خدا قسم منصفانه سخن نمی گوییددرجواب شکست سکوت باید عرض کنم که کورش بزرگ ترین امپراطوری وایرانی را که تا به حال درجهان وجود داشته رو به وجود آورد در ضمن زمانی که کشور در حال هرج ومرج بود یک امپراطوری واحد وقدرتمند تشکیل داد.
وجواب امیر: شباهت کورش واسکندر وچنگیز کشور گشایی بود اما آنها با خون ریزی می کردند وزنان وکودکان را به بردگی می گرفتند در حالی که در رفتار کورش با اسیران چنین چیزی دیده نمی شود.
اما به نظر من بزرگ ترین اقدام کورش نقض قانونی برده داری در هزاران سال پیش بود .چیزی که حدود دو قرن پیش اروپایی ها پی به آن بردند کورش کبیر هزران سال پیش از آن سخن گفته بود.
کیارش اسفندیاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
0
1
درضمن اینقدر کلمه پان را به اقوام هم نسبت ندهید که نشان بی سوادی شماست.
شما از کورش خرده می گیرید چون هم قوم شما نیست که این بزرگ ترین ایراد شماست.
من بابک خرمدین ترک تبار یعقوب لیث سیستانی کریم خان لر وریس علی بوشهری رامورد ستایش قرار می دهم چون برای ایران ما جان فشانی کرده اند.
در آخر هم بگم کتاب های هردوت را به علت وجود امکانات ارتباطی وفضای مجازی گسترده هیچ نمی تواند به نفع خود ترجمه کند واروپایی ها به استناد به کتاب های هرودت و گزفنون کورش را ستایش می کنند.
بیتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
0
1
کوروش کبیر هم نیازی به پیامبر شدن نداره!هنوز هم هیچ قدرتی در دنیا نتونسته عدالت و حقوق بشر رو جوری که اون در قرن ها پیش رعایت می کرد انجام بده.شما با این مقاله به کل ایرانی ها توهین کردید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
0
0
سلام تباید درباره کوروش که چرا نابود کرد و نکرد بحث کنیم چون علتش را نمیدانیم که چه بود چون در آن زمان نبودم انسان دارای دو قدرت است آگاهی و درک مطلب ما چون در آن زمان نبودیم میتونیم آگاهی پیدا کنیم و اما نمیتونیم درک کنیم چون نبودیم وضع آن زمان را .... ولی میتوان گفت با تمام ویژیگی هایی که در قران گفته شده به این بنده صالح خدا نزدیکه و اینکه با این ویژیگی ها ممکنه حمله نکرده و اگرم کرده حتما خطری بوده ک مجبور بوده به شهری یا منطقه ای حمله کنه و نابود کنه و اینکه در یک جنگ نمیشه پیش بینی کرد مردم هم صدمه نبینند ....
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
0
0
سلام واقعا اخر زمان که میشه اینطوره که یک عده ادمهایی که دنبال راحتی اند میان وسط بجا اینکه اهل بیت رو قبول داشته باشند رفتن سراغ چرندیات که کوروش کی بوده اقا اون تو زمان خودش کسی بوده هرکی بوده بحث اینجاست تو پایه و اساسو ول کردی مثل این میمونه زمان حضرت عیسی کسی قبولش نداشت الان یک سری ادمهای که میگن به حضرت عیسی پسر خداست دوباره چون راحت طلبا موفت خورن اعتقاد ندارن به اهل بیت اومدن از کوروش کبیر دفاع میکنن بابا اهل بیت خیلی جایگاه داره تو اون عالم شده 1 سال گناه نکنی بعد خدا از غیب یک چیزی بهت نشون ده شگفت زده بشی نه نشوده چون دونبال چرندیاتی
اینم بگم این مطالب جدید در مورد هرچی میاد اول زیر دست اسرایل
https://www.aparat.com/v/0CLlh

https://www.aparat.com/v/NPSpn/%DB%8C%DA%A9_%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%BE_%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87_%D9%86%D8%B4%D8%AF%D9%87_%D8%A7%D8%B2_%D8%AF%D9%88%D8%B3%D8%AA%DB%8C_%D8%B9%D9%85%DB%8C%D9%82_200_%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
0
0
 ﷽

قَالَ علیه‌السلام: الْإِسْلَامُ دَرَجَةٌ وَ الْإِيمَانُ عَلَى الْإِسْلَامِ دَرَجَةٌ وَ الْيَقِينُ عَلَى الْإِيمَانِ دَرَجَةٌ وَ مَا أُوتِيَ النَّاسُ أَقَلَّ مِنَ الْيَقِينِ. (تحف‌العقول، ص۳۵۸)

امام صادق علیه‌السلام فرمود: اسلام یک درجه است، و ایمان درجه‌‏ای ا‌ست روى اسلام، و یقین درجه‏‌ای است روى ایمان، آنچه مردم به آن رسند کمتر از یقین است‏. 
سعيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
0
0
همانطور که چنگيز در مغولستان قهرمان ملي ومورد احترام انهاست وساير ملتها ازجمله ما ايرانيها اورا منفور ميدانيم ساير ملتها که تمدنشان ومردمانشان وهويتشان توسط کوروش از بين رفته اند چهره خوبي ندارد.کوروش پيامبر نبوده ونيست کسي که مرتکب کشورگشايي وقتل وعام شود(ماد .بابل.ليدي )رانابود کرده کسي که رب النوع مختلف پرستش کرده کسي که با محارم ازدواج کرده نميتواند پيامبر باشد.
سروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
0
0
کوروش واقعیت نداره.مدرک اول اینکه مگه نمیگفتن بیشتر قاره ی اسیا زیر پاش بوده پس چرا هیچ چیزی ازش نمونده به جز تخت جمشید خودمون ک اونم برای کوروش نیست برای حضرت مادر حضرت سلیمانه.شما کل ایرانو بگرد ببین که یه نفر رو پیدا میکنی که اسم یکی از اقوامش کوروش باشه.بعد اگه کوروش واقعی بود چرا این شاعرای قدیمی ایرانی توی کتاباشون هیچ حرفی درباره ی کوروش نزدن. حتی شاهنامه که کتابش کتاب شاهان بوده هیچ حرفی نزده. پس شما برین یه مدرک برا من بیارین که ثابت کنه کووش واقعیه.
کوروش ساسانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
0
0
مشکل ما اینجاست که اصل اهداف ادیان الهی .که پیروی از انسانیت وبرابری وبرادری وایجاد صلح وآشتی بین تمام ادیان الهی وصالح ونیک رفتار بودند.را کمتر در نظر میگریم وبه اسم ورسم توجه میکنیم در حالی که پیامبران گفته اند اگر کسی تمام صفات انسانی را عالی اجرا کند از پیامبران نیز کمتر نیست.کوروش بزرگ این چنین بود که تا کنون جاوید وماندگار مانده
لیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
0
0
از نظر من چه اهل بیت چه کوروش چه هر انسانی که از نظر مردم درست پندار و درست کردار بوده رو باید قابل احترام دونست چه اشکالی داره اگه یه نفر حتی یه حرف خوب و پسندیده زد بهش فکر کنیم وعمل کنیم قرار نیست فقط یه جبهه خاصی رو قبول داشته باشیم اگه باور داریم که خدایی وجود داره پس قطعا انسان هایی هم وجود دارند که اعمال و رفتارشون از جنس خداست من هرشخصی که هدفش در زندگی این بوده که انسان خوبی در هرکجای زمین باشه و بهشون کمک کنه رو تکریم میکنم چه کوروش چه اهل بیت چه هرشخصی خارج از اسلام و ایران.
کاش یاد بگیریم همه ما قبل اینکه از نژاد های مختلف باشیم همه انسانیم .
پس نه اون ناشر عزیز سخن پسندیده میگه نه اونی که فقط با تعصب از یه جبهه دفاع میکنه
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
0
0
آقا جان اصلا کوروش پادشاه بوده در ۲۵۰۰سال پیش. من یه جا خوندم حضرت یوسف موقعی فرمانروایی میکرد که ماد ها در ایران بودند یعنی ایران از همه کشور ها قدیمی تر است
امیر رضا رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
0
سلام
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
0
0
چرا از پادهشاهان مان فیلم درست نمیشه تو ایران بتونن فیلم بسازن قطعن بهترین فیلمها تو جهان شناخته باشه چرا باید کشورهای دبگه از بزرگان ما به نفع خودشون و کشورشون فیلم بسازن اون هم به دروغ چرا ملتشون از هویتشون دور نگه میدارن از بزرگانشون دور نگه میدارن از غیره بت میسازن کاش ملتو از خواب بیدار بشن
حامد رستمی چغاسبزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
0
0
کورش مرد بزرگی بود ولی بدبختانه که دارن تاریخ رو کم رنگ میکنند . که تاریخ خود را بسازند اینطور نیست . کورش هیچ ربطی به یهودیان نداره کورش کبیر از نسل پارسی بوده .و الان تنها نسل پارسی بختیاری است
زینب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
0
0
به نظر من شما کوروش رو باضحاک اشتباه گرفتین. کوروشی که این همه عادل بخشنده و مهربان بوده چطور میتونسته جن پرست بوده باشه/از نظر تاریخی هم که بخواهیم بگیم کوروش بابل رو که فتح کرد به عقاید و دین بابلیان احترام گزاشت.من منشور کوروش رو خوندم بعد در مورد مردوک هم تحقیق کردم مردوک شما درست میگین عظیم الجسه ترین جنی بود که نزد حضرت سلیمان اومد ولی ممکن هست معانی این مردوک با اون مردوک فرق کنه مثل واژه عاشورا که در زبان باستانی اشوری ها به معنی درخت زندگی بوده
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
0
0
سلام.
اصل را بچسبید و از جرئیات فاصله بگیرید.
اصل خدا و پیامبران و چهارده معصوم و عمل به واجبات و دوری از حرام است.
انشانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
0
0
با سلام.
کورش ، کی خسرو ، اسمائیل فرزند ابراهیم ، همه یک شخص بوده اند .
یهود که اساسا ایرانی نژاد و فرزندان فرود هستند میگویند کورش
عرب که فرزندان سیاوش هستند میگویند اسمائیل

اما ما ایرانی ها میگوییم کی خسرو یعنی شاه بزرگ ، شاه شاهان.

مقبره یی که مردم ما به زیارت آن میروند مقبره مادر کی خسرو می باشد و مقبره اصلی در زاگرس و در منطقه یی به نام کول خسرو و در غاری دست ساز نهاده شد تا هیچ گاه دست کسی بهش نرسد.
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
0
0
سلام
حجت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
0
0
واقعا کاش کورمیشدم و مطالبی که در باره نکته های فیلسوفانه ات را نمی دیدم شما از آن کسانی هستید که لیسانس در کوزه دارید
حسین طاهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
0
0
اگر کوروش ذوالقرنین بود پس چرابه مردم گفت هرکسی می‌تواند خدای خود راپرستش کند
سیدموسوی ازآمل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
0
0
دنبال چی هستین نخودوکیشمیش .حال وآینده را ببین.فعلا چه پیش آید .ملت روشنند.بزرگترین کتاب جهان دست همه ملت دنیاست (خیروشر)(خوب وبد)(خوب وزشت)و......نتیجه چیه .مرگ وزندگی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
0
0
خودش مطرح میکنه بعد خودش نقض میکنه.خیلی قانع کننده بود واقعا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
0
0
کوروش گذشته ما و ملت ما بوده است باید به او افتخار کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
0
0
کوروش و هرکی ک خدمتی ب بشریت کرده جایگاه ویژه و بالایی داره ولی من به شخصه فقط اباعبدالله رو نوکرم و بس.. خدایا من رو‌ با سرورم با اباعبدالله الحسین محشور کن.. جانم ب فدایت یاحسین ک نامت دلم رو آرام می کند.. عاشقتم یاحسین
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین