کد خبر: ۳۱۳۱۶۲
تعداد نظرات: ۱۱۲ نظر
تاریخ انتشار:
این سریال براساس کدام حادثه داستانی شکل گرفته است

معمای «معمای شاه»!

در یادداشت پیش رو که به قلم رضا سیف پور – مدرس دانشگاه نگاشته شده، درباره سریال معمای شاه که این روزها با احتساب تکرارهایش بارها از رسانه ملی پخش می شود، معتقد است: اگر«معمای شاه» به این روند ادامه دهد نه تنها نتواند گره از بسیاری «معما»ها بگشاید بلکه به احتمال قوی خود معماهای جدیدی را به همراه می آورد که در نوع خود جای شگفتی است.
معمای «معمای شاه»!گروه فرهنگی: در یادداشت پیش رو که به قلم رضا سیف پور – مدرس دانشگاه نگاشته شده، درباره سریال معمای شاه که این روزها با احتساب تکرارهایش بارها از رسانه ملی پخش می شود، معتقد است: اگر«معمای شاه» به این روند ادامه دهد نه تنها نتواند گره از بسیاری «معما»ها بگشاید بلکه به احتمال قوی خود معماهای جدیدی را به همراه می آورد که در نوع خود جای شگفتی است. 

به گزارش بولتن نیوز، متن این یادداشت که به صورت اختصاصی در اختیار خبرنگار سینما و تلویزیون ما قرار گرفته، به شرح زیر است: 

معمای «معمای شاه»!این روزها سریال پرحاشیه ای از آنتن شبکه یک سیما در حال پخش است که علی رغم پرهیاهو بودن در زمان تولید، در همین چند قسمت اولیه باعث دلسردی و ناامیدی بسیاری از کسانی شده است که هنر و «رسانه» را عامل مهم «آگاهی بخشی» و ابزاری کارآمد در پاسخگویی به پرسش های اساسی « افکار عمومی » و در یک کلام اصلی ترین ابزار انتقال « ارزش ها» به نسل های بعدی می دانند. با وجود انواع «شبکه های ماهواره ای» و «رسانه های نوین» شامل؛ شبکه های اجتماعی و سایت ها متعدد جای تعجب نیست که زندگی فردی همچون "محمد رضا پهلوی" و سلسله ای که پدرش "رضاشاه" بنا نهاد، جزء معماهای اصلی نسل حاضر باشد. ازاینرو انتظار می رفت که پس از این همه سال ، یک سریال تلویزیونی « الف ویژه » با این همه هزینه و صرف امکانات ، بتواند لااقل به بخشی از این «معما» ها پاسخ دهد . با اینحال اگرچه شاید کمی برای قضاوت زود باشد اما به نظر می رسد اگر«معمای شاه» به این روند ادامه دهد نه تنها نتواند گره از بسیاری «معما»ها بگشاید بلکه به احتمال قوی خود معماهای جدیدی را به همراه می آورد که در نوع خود جای شگفتی است. 

اگر چه اکنون زمان نقد جامع و همه جانبه این سریال نیست اما می توان «معمای شاه» را در همین چند قسمت اولیه نیز تا حد زیادی به قضاوت نشست و از چند منظر مختلف به شرح ذیل مورد تحلیل قرار داد :
1- فقدان فیلم‌نامه مناسب
فیلم نامه متکی بر "درام" ، مهمترین عامل موفقیت و اثرگذاری هر مجموعه تلویزیونی یا اثر سینمایی محسوب می شود. این درست است که می خواهیم در مورد بخشی خاص از تاریخ معاصر کشور خودمان صحبت کنیم اما آنچه «عامل پیش برنده» درهر سریال و عامل تضمین کننده همراهی مخاطب با آن سریال است چیزی نیست جز « قصه جذاب » و رعایت « قواعد درام»! با همین رویکرد باید از خود بپرسیم؛ «معمای شاه» براساس کدام حادثه داستانی شکل گرفته و به جلو می رود؟ کدام بخش تاریخ دوران پهلوی بیش از بقیه مد نظر کارگردان بوده ؟ آیا کارگردان تنها روایتگر روزانه بخشی از تاریخ ، آن هم به روایت مکتوب یک تاریخ نگار سنتی است که همه چیز را با منطق خود دیده و نوشته؟! اگر اینطور است پس منطق داستانی چه می شود ؟ و چرا باید مخاطب به جای دیدن این سریال به خواندن همان کتاب نپردازد؟ که هم هزینه کمتری دارد و هم وقت کمتری صرف می شود . یک سریال خوب باید متکی بر فیلمنامه ای قوی و جذاب همراه با منطق داستانی محکم باشد ، حتی اگر قرار باشد بخش مشخصی از تاریخ معاصر را روایت کند . از این منظر به نظر می رسد این اصلی ترین نقطه ضعف « معمای شاه » در همین چند قسمت پخش شده بوده و در ادامه اگر اصلاح نشود می تواند عاملی مهم در دلزدگی مخاطب محسوب شود.

معمای «معمای شاه»!

2- ریتم بسیار کند سریال و سرعت بسیار زیاد وقایع
به همان اندازه که ضرباهنگ درونی و بیرونی سریال از منظر یک مخاطب عادی کند و کسالت بار است ، دقیقا به همان اندازه نیز پرش های بلند کارگردان از حوادث اصلی و فرعی پیرامون دوران پهلوی اول عجیب و دور از انتظار است . این شتاب زدگی تا آنجا پیش می رود که عملا تمام جنگ جهانی اول با چند دیالوگ ساده خاتمه پیدا می کند و استعفای مهم رضا شاه از سلطنت با آنهمه حواشی داخلی و خارجی در چشم برهم زدنی خلاصه می شود . بی آنکه مثلا کوچکترین اشاره ای به وضعیت سیاسی اجتماعی ایران و نقش مردم و نخبگان در تهران و شهرستان ها بشود . 
3- حاکمیت تک گفتمانی بر متن
متن فیلمنامه در عین کم رمق بودن از جهت منطق داستانی و عامل پیش برنده ، به لحاظ « گفتمان » نیز به شدت مونولوگ بوده و تنها روایت گر یک نگاه تاریخی به حوادث مهم دوران پهلوی است . بطوریکه در همین چند قسمت پخش شده هم ، بسیاری از زمینه های فکری ، فرهنگی و سیاسی آن اثر همچنان مبهم باقی مانده که این بر خلاف انتظار نخبگان ، پژوهشگران و حتی مخاطبین جوان و پرسشگر سریال است . جاداشت در این سریال تاریخی با بهره گیری از منابعی معتبر ، تلفیقی مناسب از روایت های تاریخی صورت می گرفت و با بیان تمام زشت و زیبای آن عصر ، تلاش می شد تا مخاطب به شکلی آگاهانه با ماهیت اصلی حوادث و اتفاقات و بسترهای شکل گیری انقلاب اسلامی و انتخاب تاریخی مردم آشنا می شدند . 
4- نگاه عوامانه به تاریخ معاصر
در ادامه این نگاه تک گفتمانی ، متاسفانه کارگردان محترم به شدت نگاه عوام گرایانه ای را به تاریخ ، در قسمتهای پخش شده به نمایش گذاشته است . نگاهی غیر قابل انتظار که در دیالوگ های نازل رد و بدل شده بین شخصیت ها و شعارزدگی افراطی کل اثر به شدت رخ می نمایاند . جاداشت در این خصوص کارگردان محترم ضمن بهره گیری از پژوهشگران زبده تاریخ معاصر ، از نویسندگان ماهر برای بازنویسی دیالوگ ها و پرداخت شخصیت ها کمک می گرفت.

معمای «معمای شاه»!

5- کم توجهی به دکوپاژ
از همه اینها که بگذریم در هر اثر تلویزیونی یا سینمایی ، « دکوپاژ » اثر و « میزانسن » های طراحی شده ، مختص کارگردان است و اصیل ترین بخشی است که می تواند نگاه خاص کارگردان را در اثر به نمایش بگذارد با این وجود در این بخش نیز با کمال تعجب شاهد سطحی نگری کارگردان محترم هستیم . همه هنرجویان سینما و تلویزیون به خوبی می دانند که حرکت های دوربین و شخصیت ها ، نوع قاب ها ، اندازه کادرها و .... ابزارهای بیانی کارگردان در روایت خاص او هستند و نمی توان انتظار داشت که کارگردان محترم با تجربه طولانی خود این موضوع را اینگونه ، جدی تلقی نکنند .
6- کم توجهی در پژوهش
در سینما و تلویزیون ، پژوهشی مورد نظر است که در خدمت فرآیند تولید باشد. کار پژوهشگر در حوزه سینما و تلویزیون بسیار متفاوت با کار یک پژوهشگر دانشگاهی است . در همین چند قسمت پخش شده شاهد اشتباهات (گاف ) متعددی در سریال هستیم که نشان دهنده عدم برخورداری مناسب اثر از «پژوهش در خدمت تولید» است . این ضعف را در بیان بازیگران ( دیالوگ های اشتباه ) و یا طراحی های صحنه و لباس ( اکسسسوار نا مناسب ) بارها شاهد بودیم . متاسفانه این آفت گریبان گیر بسیاری از تولیدات سینمایی وتلویزیونی ما است با اینحال در تولید اثری با اهمیت « معمای شاه » انتظار داریم که کمتر شاهد این نقیصه اساسی باشیم .
همه اینها را که کنار هم بگذاریم آنچه ممکن است حاصل شود بی انگیزگی مخاطب برای ادامه همراهی با سریال و نهایتا کم اثر بودن سریال در حوزه «انتقال پیام» است که به نظر می رسد با توجه به هزینه های مادی و معنوی بسیاری که برای این اثر شده به هیچ وجه نمی تواند پاسخگوی نیاز سفارش دهندگان اثر باشد . به یاد داریم پخش یک مستند آرشیوی از شبکه ای ماهواره ای، در خصوص زندگی پهلوی اول چنان واکنشی در جامعه ایجاد نمود که در پی آن ده ها مقاله و نقد و تحلیل به رشته تحریر درآمد تا از اثرات اجتماعی آن در ذهن مخاطب بکاهد که البته این از خصوصیات اصلی یک اثر هنری مطلوب محسوب می شود . با این حال بعید به نظر می رسد سریالی با این درجه کیفی در تولید (الف ویژه ) توانسته باشد پاسخگوی نیاز اصلی مخاطبین باشد . از اینرو است که باید به دنبال حل « معمای ، معمای شاه » باشیم و تا حد امکان در پی رفع آن بکوشیم زیرا به نظر می رسد این سریال نمی تواند تا آخر مخاطبین اصلی خود را با خود همراه سازد .

منبع: بولتن نیوز

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۱۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
6
27
من برای اولین بار دیشب یه قسمت از این سریال رو دیدم و ای کاش به همون اندازه هم ندیده بودم واقعا وقتم رو هدر دادم، الحق که چقدر قشنگ و خوب تو متن بالا تمام اشکالات این سریال رو توضیح داده بودند، بسیار خسته کننده و ........است. حیف این همه بودجه که هدر شد. بابا ریش و قیچی رو بدن دست آقای جعفری جوزانی تا ببینن کار درست و حسابی یعنی چی..... با تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
در چشم باد که مزخرف تر بود! هر چند اکشن داشت!
رحمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
6
20
ممنونم از نظرات منصفانه نویسنده محترم . متاسفانه این سریال از ارزش و اعتباریک کار تاریخی برخوردار نیست
جوادزاده
|
Netherlands
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
5
16
با کلیت یادداشت فوق موافقم به نظرم ورزی بیش از خودسریال در فکر زود تمام کردن کار بود. نماهای تهران قدیمش خنده دار است . یاد علی حاتمی به خیر
ناشناس
|
United States
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
5
14
تو تمام صحنه های فضای آزاد یه سری آدم هستن که دائم درحال رفت آمد هستن بدون اینکه توقفی داشته یا فعالیت خاصی داشته باشن انگار که تمام ملت ایران دراین فضا بلاتکلیف وبیکار درحال قدم زدن با چهره های عبوس وگرفته هستن
سپهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
7
7
مثلا فیلم در مورد شاهه ولی از 60دقیقه 59دقیقه خانواده امیر مسعود وزیری رو نشون می ده.
رحمیی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
7
4
ما انتظارخصوص در ایارت در صدا و سیما بداریم نگونه پروژه ها که انقلاب مارا قرار است برای نسل بعد تبیین کنند بیشتر باشد. معمای شاه پول دورانداختن بود
پاسخ ها
پایتخت
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
ما که نفهمیدیم شما چی گفتی!!!
متحیرالدوله
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
رحیمی: توی دست و پای بزرگترها نیا، کوچولو
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
این چی گفته ؟؟؟
من
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
رحمیی ؟؟؟ این دیگه چه فامیلیه ؟؟!
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
11
15
تقریبا تمام سریال ساخته و پرداخته ذهن کارگردان است وبا توجه به کتابهای تاریخی مرجع تحریف نشده هیچ ارزش تاریخی ندارد
پاسخ ها
پایتخت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
ارزش تاریخی!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یعنی شما انتظار دارید صدا و سیمای مجری ها بدانند ارزش تاریخی یعنی چی؟!!
ناشناس
| Germany |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
بایتخت از اون حرفها زدی ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
کاربر پایه تخت ۱۸:۰۱ - نوشته :
ارزش تاریخی!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یعنی شما انتظار دارید صدا و سیمای! مجری ها بدانند ارزش تاریخی یعنی چی؟!!
ب نه ب منظور پ نه پ همه منتظرند ( البته فقط خودت "منتظر" ی ها ) که کاربر من من برای ما از تاریخ بگوید.( کوچولو تاریخ را با تار یخ و سرما اشتباه نگیری) .
ناشناس
| Germany |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
من با افشای ادرسهای توهینات این شخص المانی ابروشو بردم یک ماهی افتابی نشد دوباره برگشته فکر میکنه ادرسها رو ندارم
ایا اینها جوانان ایرانی هستند/ ارایشگاه ایرانی مد غربی
اقای زیبا کلام همه چیز تمام شد دیر امدید
ایران چگونه میخواهد داعش را قیچی کند
لهجه اذریها رو مسخره کرده ادعای سرکوب کردها در غائله کردستانو داشته ادعای مبارزه با ساواک و شکستن حکومت نظامی در جایی هم گفته بیرق ترکیه رو اردوغان طراحی کرده
ناشناس
| United States |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
جناب غضنفر سرابی، سرباز نیروی انتظامی توی بسطام خدمت میکنی؟بهتره آدرسهای خودتم بدی.اصلا چه عیبی داره یه نفر با چند تا آی پی باشه ویا با چند اسم کامنت بذاره وقتی که خودت اینطوری هستی؟
ناشناس
| Germany |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
کاربز عصبی پایه ۰۹:۲۱ – نوشته من با افشای ادرسهای توهینات این شخص المانی .... لهجه اذریها .. سرکوب کردها ..مبارزه با ساواک و شکستن حکومت نظامی !!!!در جایی ( کجائی ؟ حسنک کجائی ؟) هم گفته بیرق ترکیه رو اردوغان طراحی کرده......

پاسخ : چندین ماه است به شدت دچار ترس و وحشت شده ای از اینکه فقط وفقط یکبار برای یکی از تهمت هایت مانند همیشه که کپی پیس میکنی از روی دست دیگران , یکبار این تهمتهایت را کپی پیس کنی تا کاربران ببینند .اصلا نتوانسته ای و نخواهی توانست زیرا دروغی بیش نیست .و بسیار خوشحالم که هرروز بر تعداد دروغهایت اضافه میشود زیرا این دقیقا نشان از درماندگی و به بن بست رسیدن تو دارد.راستی چرا اینقدر از کپی پیس کردن این ادعاهایت وحشت داری ؟؟؟ خوب فکر میکنی کاربران الان نمیدانند فقط کلا کذب مینویسی؟ بعد از کپی پیس هم همین نظر را در مورد تو دارند.پس منتظر کپی پیس تو هستیم. نمیخواهی در مورد کاخ کرملین داستان بنویسی منتظر!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
منتظر با اسم نا شناس یا همون دوسته المانی ما!!!!
رسیدن بخیر اومدی تو این شرایط بحرانی که با دادن ادرسهای فوق بداد دوستت{خودت} برسی؟
در البوم ایران چگونه میخواد داعش راقیچی کند
گفتهبا لهجه اذری بگو کله قند و فارسی رو بچسب
در البوم اقای زیبا کلام شما هم دیر رسیدید ادعای مبارزه با ساواک رو کرده{کردی}
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
المان نازیسم کاملا معلومه بحاطر گندهای به بار اوردت میخوای تغییر بیزق بدی و بری زیر بیرق استعماری امریکا
راستی تو که اینهمه بر علیه اصولگرایان میتاختی چرا خودت هم راه انها را انتخاب کردی و بیرق امریکایی میزاری؟
ناشناس
| Germany |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
کاربز عصبی و پرخاشگر آلماروس , پایه تخت که تحت نامهای مختلف فقط و فقط مشغول دو به هم زنی و به خیال خودش تشنج بین کاربران است غیر از توهین به مردم ایران و دفاع کورکورانه از غرب وکپی پیس کردن مقالات دیگران حرفی برای گفتن ندارد و دائم با نام های مختلف به کسانی که با نظراتش مخالفند هتاکی و فحاشی کرده و سعی میکند با تهدید و ارغاب و ایجاد ترس!!! به خیال خام خودش صدای مخالف را خفه کند. او که بسیار ساده لوح و کم دان است ماههاست با
دروغ و کذب و فشار و تهدید و تهییج , مدعیست به زبان آذری توهین شده ؟؟؟ ولی غافل است از اینکه اولا مسولین بولتن اجازه نشر و درج چنین کامنتی را هرگز نخواهند داد ثانیا ماههاست منتظر کپی پیس کردن این توهین!!؟؟ هستیم که صدها بار با ترس و وحشت از افشا شدن ازفقط به درج بیشتر کذب و دروغ و نه کپی پیس مستند روی آورده است. من من جان دوسته عزیز در اولین فرصت خود را به روانپزشک معرفی کن و بگو از کثرت دورغ و اتهام در حال دیوانه شدن هستی شاید بتواند تو را نجات دهد.ماهم دعا میکنیم ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
6
14
کارگردان با کوچک نمایی اتفاقات بزرگ و با بزرگ نمایی مسایل کم اهمیت قصد فریب اذهان عمومی را داشته که خوشبختانه ناکام ماند!
پاسخ ها
پایتخت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
من فقط 3 دقیقه از سریال رو بصورت اتفاقی اونم در مهمانی دیدم و اتفاقاً همان سه دقیقه کافی بود تا بفهمم که چقدراین سریال در سطح پایینی ساخته شده! حیف از اون نگاتیوهایی که واسش سوزوندن.
وقتتان رو صرف اینگونه برنامه ها نکنید.
ناشناس
| Germany |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
با 3 دقیقه چطور به این موضو بی بردی؟
بله شخصی که با زور حکومتی رو غصب میکنه با زور هم میندازنش بیرون
شخصی که دشت ناامید و کوه ارارات کوچیکو مفت میده بره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
کاربر بایه تخت با این نظرت معلوم شد بایه صندلی هم نیستی
پایتخت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
درباره ی نظری که در ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ باید بگم که بر طبق برنامه ام تنها هفته ای 2 ساعت حق دارم برنامه های صدا و سیما رو ببینم و به دلیل اینکه سریال "کیمیا" رو 3 روز در هفته تا حدودی دنبال میکنم لذا دیگه نمیتونم سریال یا برنامه ی دیگه ای رو ببینم و بخاطر همین اگر سریال "معمای شاه" به فرض هم خوب بود باز هم نمیتونستم دیدنش رو در برنامه ام بگنجونم، هر چند که اعتقاد دارم سریال کیمیا هم میتونست با همین بودجه خیلی بهتر ساخته شه ولی در قیاس با سریال "معمای شاه" قابل دیدن تر است.
3 دقیقه از یک فیلم یا سریال زمان بسیار زیادی محسوب میشه تا بشه فهمید که اون فیلم یا سریال ارزش دیدن دارد یا نه، به قولی سالی که نکوست از بهارش پیداست. در مورد اون دوستی که گفته: "با 3 دقیقه چطور به این موضو بی بردی؟" واقعاً باید تاسف خورد که چرا برخی ها برای وقتشان ارزش قائل نمیشوند و یا چرا حداقل بر اساس تجربه هایشان نمیتوانند در چند دقیقه تشخیص دهند که فیلم یا سریال و یا هر چیز دیگه ای ارزش وقت گذاشتن برایش دارد یا نه!!!
قدیمها مثال خوبی میزنن و میگن طرف تا "ف" رو بگه ما میریم فرحزادو برمیگردیم، خداییش در اون 3 دقیقه ای که وقتم صرف دیدن این سریال شد بجز چند دیالوگ بسیار بسیار ضعیف و بی نهایت بچه گانه چیز دیگه ای ندیدم!!! اصلاً آدم خندش میگیره از اینکه تصور کنه کسانی هستن که این سریال رو دنبال میکنن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
البته هر کسی به اندازه بهره هوشی و استنباطش از موضوعی برداشت میکنه ولذا اگر انسانی بخواهد به زور اب یک دریا رو تو کوزه بریزه کوزه به اندازه گنجایش خودش لبریز خواهد شد
جالبه کاربر شیفته غرب ما اکنون ذهن خوان نیز شده و تله باتی انجام میدهد اومدیم تا یکی گفت ف منظورش فرنگ بود جایی که تو کشته مرده اونجایی
کسی بمانند فریدون جیرانی که عمری در سینما خاک صحنه خورده 3 دقیقه ای از فیلمی استنباط بر نمیداره
ادم یاد کتاب داستان برای کودکان میفته که کودک تند تند کتاب رو ورق میزنه فقط عکسهاشو نگاه میکنه
ناشناس
| Germany |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
کاربر پایه تخت ۱۸:۴۰ – نوشته ...در مورد اون دوستی که گفته: "با 3 دقیقه چطور به این موضو بی(پی) بردی؟"..( البته عمدا "بی" بردی را کپی کرده که یعنی ما دو نفریم!!)
پاسخ: اون دوستمشون!!!! حق باهاتش نیست زیرا برای پایه تخت که خودش به تنهایی صدتا فیلمه و دائم در حال فیلم بازیه اصلا 3 دقیقه زیاده فقط تیتر فیلم کافیه که کاربر من من متوجه بشه فیف آخرش خوشه! زیرا وقتی او هول هولکی و با زبان انگلیسی در حد زیر یک آدرس پرسیدن اینطور تهلول ! مسائل خارج را میکنه و یا ایران را اصلا درست حسابی نمیشناسه بعد 90 درصد مردم ایران را بیسواد و ساده لوح و غیر بهداشتی ( داستان آب دهان ...)میدونه و یا به فول خودش از بوی گند مردم در اتوبوس شهری حالش به هم میخوره...... 3 دقیقه از یک فیلم برای دادن حکم قطعی براش خیلی زیاده .3 ثانیه کافیه.کافیه کافیه کافیه ....
ناشناس
| Switzerland |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
دوباره المانی متوهم و خودزن دوجوره نظر میده کوتاه و بلند ادم یاد چاق و لاغر میفته بلزم نکرده تو بخاطر همراه کردن ما با خودت بگی به ملت ایران توهین کرده چون خودشم ایرانیه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
3
6
نقد خیلی خوبی بود یکی از زیباترین مقالات بولتن بود من به کتابهای تاریخی خیلی علاقه دارم کلیت داستان ازدواج شاه و فوزیه و بعدها کناره گیری فوزیه از شاه که در نهایت به رفتن بی بازگشتش به مصر منجر شد ،حضور ارنست پرون و...در کتابهای تاریخی اومده منتها با ریتم کند و کش دادن داستان مخصوصا زندگی خانواده دکتر وزیری سریال به حاشیه رفته و حتی من که عاشق کتابهای تاریخیم و از دهه 80 کلی پول خرج خرید کتابهای تاریخی کردم با دیدن سریال حوصله ام سر میره انقدر به حاشیه پرداخته شده در این سریال که برای بعضی این شبهه پیش اومده اتفاقات داستان از تخیلات نویسنده برمیاد در صورتیکه حداقل در سطح اتفاقات داخل دربار درست بوده منتها انقدر سریال از ریتم کندش تا دیالوگهاش ضعیفه که حوصله آدم و سر می بره
پایتخت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
17
7
"آزموده را آزمودن خطاست"
برنامه های صدا و سیمای مجریان حداقل برای چندین دهه اگر بدتر نشود بهتر نخواهد شد پس بهتر آنکه وقتمان را صرف آنها نکنیم، هر وقت خودروی خوش ساخت از خودروسازیهای ما بیرون اومد اونوقت میشه انتظار داشت که برنامه های صدا و سیما هم ارزش دیدن دارند!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
اتفاقا اگه کانال ای فیلم رو ببینی تماما سریالها و فیلمهایی میده به مراتب غنی تر از ماهواره که بنیان روابط انسانی و خانوادگی و شخصیتی رو هدف گرفته
البته بحث خودرو با فیلم و سریال یک مقایسه بی معنیه و کلا ربطی ندارن بهم مگه اینکه تو سریالی یک ماشین خارجی بیارن و تو هم بشی اون ارتیست فیلم و با اون خودروی خارجی اول بری یه سر جلوی مدرسه دخترونه کلاس بزاری البته بدیش اینه صاحب اون ماشین اون زمان نرسه و ماشینشو ازت نخواد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
مثل نظرات شما که ارزش خوندن نداره!
حیف از چشم و حیف از وقت!!!!
اندر خم یه کوچه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
ناشناس المانی کانال ای فیلم!!!!!!!!!!!!!!!
منظورت همون سریالهایی هست که هرکدوم صدبارتاحالا پخش شده دیگه.من موندم تو زیر نویسش هم فقط نظرات موافق نمایش داده میشه من تاحالا ده بار نظر مخالف براش فرستادم حتی یکبارهم پخش نکرد.وجود شبکه هایی مثل ای فیلم توهین به شعور مخاطبه.تنها شبکه های بدرد بخور ایران ورزش وسه هستن.البته سه هم فقط برنامه های ورزشیش وگرنه شبکه سه هم کم برنامه شعارزده ونخ نما نداره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
منظورم نظرات آبکی و غیرمنطقی و بچه گانه پای تخت می باشد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
اندر حم یک کوچه
برای اینکه اونقدر بیننده و فرستنده ای ام اس دارن تا وقتی نشده اس ام اس تورو بخونن لابد اس ام اس تو تو اندر خم مون کوچه گیر کرده لای شاخه های درخت نرفته
شاید هم از بخش نشدن اس ام است توسط برنامه ناراحتی و به اینصورت میخوای از ای فیلم انتقام بگیری و شبکه رو تحریم کردی وای بیچاره مسولان شبکه تو تحریمشون کردی
بهتره کمی از غرب گراییت کمتر کنی
اندر خم یه کوچه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
ناشناس جان اگر هزار بار پخش کردن یک سریال هنره اره ای فیلم بهترین شبکه دنیاست.....درضمن خدانکنه من بیننده شبکه درپیت ای فیلم بشم تا شبکه جم هست کدوم ادم عاقلی ای فیلم میبینه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
اندر خم یک کوچه
چرا فقط ظاهر قضیه رو میبینی فکر نمیکنی اون دختر یا بسری که خونه شماست با دیدن خانه ها و قیافه های انچنانی که البته گلچینی از هزاران هستند و در بیرون خیلی کمتر میشه چنان قیافه ها و ماشینها خانه ها کارخونه ها رو دید توقعاتش از زندگی به همان مقدار بالا میره و خواهان چنان قیافه ها و تشکیلاتی برای همسر به اسب سفید سوارش در رویا خواهد بود؟
این سریالها دقیقا بنیان خانواده ها رو نه اسلامی بلکه همه جوامع رو هدف قرار داده
یک نمونشو برات عرض میکنم فیلمهای ترکیه که جم بخش میکرد قیافه های انچنانی و ماشین و خانه های انچنانی که اصلا با جامعه نه چندان مرفه و تازه مرفه شده ترکیه جور در نمیاد همانطور هم جوامع اروبایی
حالا بگذزیم از فرق فرهنگ دو جامعه ایران ترکیه و غرب که اقا بسرها و مخصوصا دختر خانمها بعد از مشاهده این فیلمها { همانطور که گفتم گلچین قیافه مکان ثروت هست نه میانگین جامعه اونها} دچار سر شکستگی و حس میهن برستیش تضعیف خواهد شد
اندر خم یه کوچه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
دوست ناشناس من سریالهای ترکی راخالی ازعیب نمیدونم اما میانگین سطحشون را از تولیدات ایرانی بالاتر میدونم فقط همین.درضمن سریالهای ترکی الان تقریبا تو کل دنیا داره پخش میشه ودرکنار بعضی ازمعایب نقاط قوت زیادی هم داره.اما وقتی شبکه ای سریالهای ایرانی که تا بحال بیشتر از ده بار ازکانالهای مختلف پخش شده را تکرار میکنه وتازه کسی میاد ازش دفاع هم میکنه واقعا به ادم فشارمیاد .من بهترین سریالهای دنیارا هم حاضر نیستم بیشتر از دوبار ببینم چه برسه به ده بار
ناشناس
| Germany |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
البته نظر من سریالها ترکی تنها نبود بلکه کل سریالها و تبلیغات رو مد نظرم بود
البته ایران فرهنگی اسلامی داره و سخته که یکدفعه دو فرهنگ اسلامی و غربی اونهم نه بواسطه یک کارشناس بلکه فیلمهای خارجی در تقابل قرار بگیره
ناشناس
| Germany |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
کاربر پایه تخت ۱۸:۱۸ افاضه نموده "آزموده را آزمودن خطاست" و با اینوجود تمام تجربیاتش تکرار مکررات است و پیشنهاداتش تکراری تر .
.....و همچنین نوشته : ..... هر وقت خودروی خوش ساخت از خودروسازیهای ما بیرون اومد اونوقت میشه انتظار داشت که برنامه های صدا و سیما هم ارزش دیدن دارند! ....ما اتفاقا هم عقیده این کاربر همه جاگیر هستیم .دوسته عزیز ! دوسته عزیز! شما هم هر وقت یک آمار واقعی دادی و یک کامنت ارزشمند نوشتی و یک نظر واقعی و از روی مطالعه دادی , میشود روی حرفهایت حساب و هندسه و جبر و مثلثات ..باز کرد .راستی از مثلث چه خبر؟ بخش نظامیت خیلی بدجوری 3 وار ولی کاملا با احتیاط و ملاحظه بهت گیر میدی! خیلی خودتو تحویل میگیری ها .
ناشناس
| Germany |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
المانی من به هر کسیکه حرف غیر منطقی بزنه گیر میدم و البته به دیگران توهین کنه برامم فرقی نداره تو باشی یا هر کسی دیگه در ضمن ادرسها رو دادم خودت 3 شدی ادرس توهینت به قومها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
کاربر آشناس۱۱:۱۸ پایه تخت یا همان آقا سارای مسروف ( مسروف اسم مفعول سفر کرده ! است ) راسا از شاخه نظامیش جواب داده:المانی من به هر کسیکه حرف غیر منطقی بزنه" گیر میدم ".خوب دوسته عزیز! کوچولو به همین خاطر نامت را گذاشته ایم " کاربر همه جاگیر " چون فقط حرف غیر منطقی میزنی با خودت همیشه درگیری و فکر میکنی مجازی بین چند کاربر مجازی ! درگیری مجازی در محیط مجازی ایجاد نمایی.واقعا مجازی؟
ضمنا چرا اینقدر وحشت داری از اینکه دقیقا عین جملات مرا در موارد تهمتی که میزنی کپی پیس کنی و فقط آدرس الکی میدی توکه کارت فقط وفقط کپی پیس است شاید درراه ترکیه مشغول بنجر منظور پنچر گیری هستی یا نزد علماع !ع! به طلمبذ مش غولی و وقت نداری . راستی شعرنو نداری برایت تعمیرش کنیم؟ چند بیتی از اشاعیر نو قدیمی ات اخیرا بیات و قابل حظم ! شده عنقریب برایت واخوانی خواهیم نمود. از چماق بررسی توهین به علماع! ! چه خبر واقعا از این ته دید تو کل سایت اینترنت و اونترنت وآنترنت داره میلرزه مثل ژله !!
چماق های دینی و ناسیونالیستی و چماق زیارتی و مذهبی و چماق های سیاسی...ات همه و همه حبابی بیش نبودند حالا چماق علماعی!! میخواهی برداری؟ کوچولو این چماق سنگین روی پایت بیافتد شل میشی میشی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
به به مرغ کرچ ما جوجه هاش در اومدن خودت دوسداری یکی دائما بهت گیر بده وگرنه من باهات کاری نداشنم عسم زهرت بدجور خیط کاشت و با دیدن منفیهاش مرخسش کردی؟
البته کابز جان من 3 ماه تمام تهمتها تو مدام تکرار کردم اینجا گفتی ادرس بده ادرس دادم گفتی توهینهامو بگو!!!!!!
مثل اینکه از دگمه اینتر خیلی استفاده میکنی و فاصله میدی بین جماه هات تا متن مجنونانت بزرگتر دیده بشه تا همگان فکر کنند معلومات انچنانی داری!!
ادم یاد گربه میفته موقع دعوا باد میکنه خودشو بزرگتر نشون بده بزرگتر از اون چیزی که هست
اخه این گربه دزدها عادتشونه
زمان و البومهای خوبی برای ظهور انیت انتخاب نکردی بزرگ گربه ای!!!!
چونکه با مداخله غیر عقلانی باعث شدی یکی از گروههای درگیر علیهت بشه و چون تو عادتته اینجور جاها دخالت نکنی تا بلکه هم از توبره بخوری هم از اخور برات مستمری توبره قطع میشه!
الانکه اینجوری خواستی بیری جون بگزد تا بگردیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
ناسیونالیسم اخلاقی در کنار کاریزمای ناجور بد جوری اوکابی بخش مغزی! برخی رو بیشتر کرده
با تردی مکس مغز !!! چنین افرادی میشه به وقوف مشاهده کرد کینه حقارت تمسخر عغده بدجوری چنین انسانهایی!!!! رو مشغول کرده
الکساندر فون هومبولت یه بار داشت تو دوسلدورف سخنرانی میکرد میگفت دیدگاه کسانی که از دنیا هیچ ندیدند و در موردش نظر میدهند خطرناک است
البته این شخص{المانی ناشناس ولی همه جا اشنای ما}هم از این قائده مستثنی نیست و معلومه که دایره دیدنش فراتر از شاه عبدالعظیم ع نرفته
البته این شخص حتی با گذر 300 کیلومتری از مرز و یفر به وان{خیال نکنه وان حمامشونو میگم} از طریق زمینی میتونست بفهمه قضیه باد دادن لاستیک که هیچ قضیه سنگ اندازی و گاها تیراندازی در کمینشه
البته سخن گفتن هر شخصی اطلاعات زیادی به انسان در مورد نحوه تفکر تجربه دیدگاه حتی مسافرتهاش رو در اختیار میگذاره و بنده براحتی میدونم ایشون سنش بالاست و مغرور و کینه جو گاها علاقه به خنداندن دیگران و جلب توجه داره دانشگاه نرفته همواره مشغول استفاده از اینتر نت و خوندن موضوعات البته در موارد ادبی و سیاسی نه علمی هست..
ناشناس
| Germany |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
آشناس آلماروس شاخه میلیشیا ۱۱:۱۲ دوبسته عزیز! افاضه نموده : به به مرغ کرچ ما جوجه هاش در اومدن خودت دوسداری یکی دائما بهت گیر بده .....
پاسخ : کاربز سایه تخت کوچولو بازهم که کرچ اومدی مواظب باش اشتباهی روی کیوی نخوابی فکر کنی تخم مرغ بوده گونی ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
به به الماهرای عزیز دوران فرار صغراتون به سر رسید؟
چرا نبودی شیطون؟
نکنه میخواستی ابها از اسیاب بیفته بیای؟؟
نترس این ابهایی که تو تو اشیاب رها کردی با فرار صغری که هیچ با فرارکبراتم از اسیاب نمیفته
باز هم فرار کن بهت بد جوری وابسته شدیم!!!!!!!
کار بز جان مش غول چه کاری هستی؟
زهرا و منتظر و بی بی چه شدند؟
اندر خم یه کوچه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
5
8
من که راضی نیستم به یه ریال از بیت المال که صرف ساخت کارهای این کارگردان بشه.ایشان حتی یک کارمتوسط هم تو کارنامه ش نداره.چطور دهها وشاید صدها میلیارد تومن به او داده میشه برای ساخت سریال
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
اتفاقا عمارت فرنگی آقای ورزی سریال بسیار خوبی بود.ولی واسه این فیلم انگار بیشتر به ظواهر کارش بیشتر توجه کرده تا شخصیتها و دیالوگها
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
7
13
شاه بد نبوده. منم ندیده بودمش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
5
7
خیلی چرت!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
7
12
شاه بد نبود هرچی بیشتر می‌پرسم از قدیمی‌ها بیشتر مطمئن میشم که خوب بوده
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
شما از کدوم قدیمیا پرسیدی؟همون قدیمیایی که اسارت وشکنجه ها رو تحمل کردن؟یا قدیمیهایی که کشف حجاب شدن؟یا قدیمیهایی که فرزندان وپدرانشون کشته شدن؟قدیمیا فقط اونایی نیستن که دوروبرتن.اگه به خوبیش اعتقاد داری پس باید دوست داشته باشی که باهاش محشور شی.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
آقای ناشناس از امریکا
آیا مردم به اهدافی که داشتن رسیدن؟
ایا عدالت برقرار شد؟
آیا ارزش پول ملی از 6.7 تومن زمان شاه بالاتر رفت؟
آیا وضع دین مردم بهتر شد؟
آیا وضع اقتصادی مردم بهتر شد؟
آیا نرخ بیکاری و فحشا کم شد؟
مدیر پایگاه همه چیز در جهان نسبی است و ما نسبت به گذشته وضع بسیار بهتری داریم .
ناشناس
| United States |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
از کجا میدونی اگه انقلابی درکار نبود وضعمون از اینی که هست بدتر نبود؟میدونی این اوضاع ربطی به انقلاب نداره وگذشت زمان ویا بدتر شدن اوضاع باعث تطهیر چهره پهلوی ها نمیشه.به قولی اگه محمدرضا شاه مثل نادر شاه از نظر استقلال رای بود شاید هیچ وقت علما اینقدر پافشاری نمیکردن.اون ملتش رو تحقیرکرد ودر برابر باج هایی که به آمریکامیداد اوضاع نسبتا خوبی اونهم برای بعضیها فراهم کرده بود.به قول امام ازاین تمدن مورد ادعای این خاندان آپولویش به آمریکا رسیده بود وفوتبالش به ما.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
ناشناس 19:38 برخورد با مخالفان ، در هر حکومتی طبیعی است!! پس دوران پهلوی را به علت برخورد با مخالفانش نمی توان محکوم کرد.
مثال بهتری بزنید.
ناشناس
| United States |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
حجاب زنها مخالفت با حکومت بوده؟یا عزاداری برای امام حسین به حکومت ضربه میزده؟بله خب معلومه به مذاق ارباب رضاشاه خوش نمیومده.انگلیسیها (ارباب شاه مورد علاقتون )از زمان تحریم تنباکو قدرت روحانیت رو فهمیدن وبه دست نشانده خودشون امر میکنن هرجا ردی از روحانی ومراسم مذهبی باشه جلوش گرفته بشه تا بین مردم وروحانیت فاصله بندازن.مثال واضحه شما یه سند بیار که دست نشاندگی ونوکر صفتی رضاشاه وپسرش رو تکذیب کنه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
برای حجاب و عزاداری (که البته در زمان پهلوی دوم مشکل با این دو وجود نداشت) مصادیقی در همین دوران خودمان وجود دارد که ضربه ای نمی زند ولی با آن برخورد می شود.
نقیض های مثال شما زیاد است.
دست نشاندگی و نوکری اگر برای کشوری آورده ای داشته باشد قابل توجیه است.
ما با همین نوکری(البته به زعم شما) توانستیم زیرساختهای صنعتی و علمی کشور را بنا کنیم.
مثالهای زیادی وجود دارد که گواه آنست این به اصلاح نوکری دستآورد های زیادی را برای ما به همراه داشته است.
به نظر من شما باید در رد نظام پهلوی از براهین دیگری استفاده کنید و یا جوری آن را بیان کنید که در قیاس با حال قرار نگیرد.
ناشناس
| United States |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
شما ممنوعیت عزاداری رو با محدودیت این زمان(که البته برای تحریف نشدنش هست)یکی میدونید؟من سر مثالها هستم.مگه قراره نمره بدی که هی میگی مثال بهتری بزنید؟شما چاره ای جز توجیه کردن کارهای خلاف شرع اونها ندارید برای همینه که نوکریشون رو پذیرفتی!ببینید جناب ناشناس نمیدونم به چه دینی هستی ولی هر دینی که داشته باشی بالاخره خالقت خداونده وخداوند هیچ وقت بندگی انسان رو در برابر هم نوعش نمی پذیره هرچقدر هم قرار باشه اون رو دردنیا به منافعی برسونه.مخصوصا وقتی یه طرف این نوکری قرار باشه یه انسان مومن باشه وطرف دیگه انسان بی دین .که در اینجا هرگز همچین اجازه ای به شخص داده نشده.برای همین امام خمینی و پیروانشون قیام کردن تا به امام حسین اقتدا کرده باشن و از ننگ این زندگی ذلت بار ماها رو نجات دادن (وقصد داریم بقیه رو هم نجات بدیم) .این واقعیت انقلاب ماست وبه هیچ عنوان شعار نیست چون درعمل دیدید که جونشون رو بر سر این کار گذاشتن.واقعا آوردن صنعت با حفظ کرامت مردم وبدون نوکری نمیشد؟اگر می بینید از دین حرف زدم به خاطر اینه که انقلاب ما یه انقلاب دینی بوده وبرای حفظ شعائر وارزشها این همه خون داده شده(وصیت شهدا گواه این موضوعه).وگرنه به قول اکثر شماها وضعیت اقتصادی خوب بوده خب اگه خوب بوده چرا انقلاب شده؟معلومه انگیزه دیگه ای در کار بوده.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
2
3
چرا محشور نشم؟
هر جا صحبت ازش میشه میگن خدا بیامرزتش!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
اگر مقبول بود به رد خلق مردود نگردد واگر مردود بود به قبول خلق مقبول نگردد.
بازم خودت میدونی اجباری درکارنیست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
2
5
خود شاه کسی نکشت اون ساواک بود که زیاده خواه بودن عین اختلاس گران الان زنجانی و خاوری......
بختیاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
10
1
شاه بزرگ ترین جنایت در حق ایل من انجام داد اما انصافا از نظر اقتصادی خیلی خوب بود پول ایران در منطقه وجهان خیلی ارزش داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
بدت نیاد ولی برخی از ایلهای شما هم با اسلحه....
محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
زندگی مردم در فقر وفلاکت می گذشت ومردم سالی یک دفعه هم نمی توانستند خوراک خوبی بخورند . تاریخ را بخوان بعد بنویس!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
جناب محمود تا آنجا که ما خوانده ایم ایران در زمان پهلوی در دوران گذر از جامعه سنتی به مدرن بود و این طبیعی بود.
مردم هنوز افکار سنتی داشتند و صنعت در اقتصاد ایران تاثیری نداشت.
اگر خوانده باشید در احداث خط راه آهن جنوب درگیری های نظامی زیادی بین رژیم و ایلات منطقه صورت گرفت چونکه مخالف احداث راه آهن بودند و خان های هر منطقه خواستار استقلال خود بودند.
دوستدار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
0
4
درهمان قسمت اول کارگردان با تیز هوشی می توانست پته حقیقت این خاندان را روی آب بریزد ولی ...
سوال: کدام عاقلی حاضر است نوجوان کلاس هفتمی خود را در دبستانی که مدیـــــــــرش تنها یک کلاس اکـــــــــــــابر سواد دارد ثبت نام کند؟!!!

شرم آور است که در عهد رضاخان سرنوشت مردم را به دستان بی کفایت کسی سپردند که به زور می توانست مطلبی را بخواند!!!!
ارزش هر کس در حوزه ای حیطه شغـــــل اوست معلوم می شود کسی که نـــــظامی بود در هنگام حمله متفقین تمام ارتش وی پیش از آمدن دشمن از هم پاشید !! این منتهای تخصص نظامی رضا خان بود!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
اگر تاریخ را مطالعه کنید متوجه می شوید که دسیسه و نفوذهای انگلیس و روسیه و سران ارتشی خود فروخته موجب آن شدند که ارتش ایران از هم بپاشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
5
0
آقای دوستدار هرچی تو این فیلمها نمایش میدن یا هر خبری تو روزنامه می‌نویسن تو واقعا باور میکنی؟ چند سالته ؟
هنوز خیلی مونده بازی های سیاسی رو بشناسی!
پاسخ ها
دوستدار
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
ناشناس جان عزیز!
این واقعیت که رضا خان به زور نام خود را می نوشت از واضحات تاریخ است و هیچ
خردمندی در مقام انکار آن برنمی آِید. به شما پیشنهاد می کنم خاطرات سفیر عصر پهلوی "بولارد" را بخوانید ونیز کتب خاطرات سیاست پیشگان عصر پهلوی را تورقی بفرماییدتا آفتاب حقیقت جان شما را روشن وگرم کند.
تنها می ماند یک سوال: کدام عاقلی حاضر است فرزند دبیرستانی خود را به مدرسه ای بفرستد که مدیر آن کوره سوادی بیش ندارد؟
ملت با عظمت ایران کجا وزمامداری فردی بیسواد بر تمام شؤون او کجا؟!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
دوستدار گرامی شما مدعی هستید که سواد به مدیریت ارتباط دارد؟!!!خب این درست است ولی افرادی زیادی هستند که سواد آنچانی ندارند یا تحصیلات آنها با زمینه کاریشان مرتبط نیست ولی در پستهای مهمی گمارده شده اند!
خب این ایراد شما به زمان حال هم وارد است بهتر است دنبال وجه تمایز بهتری بین این دوران و زمان پهلوی باشید.
ناشناس
| United States |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
بی سوادای الان در بخشهای اصلی نظام نیستن یعنی نمی تونن ورود پیدا کنن ولی رضاقلدر، شاه بوده مثلا. ونفر اول مملکت بی سواد باشه خیلی ضرر داره.ضررش هم اونجاست که عوض اینکه خودی رو دوست بدونه به بیگانه و دوستی اون اعتماد میکنه
بختیاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
15
1
مشکل بختیاری ها با رضا شاه بود که می خواست به زور ایل را یک جا نشین خلع سلاح وکلاه وحتی لباسشان را عوض کند.که با قیام خونین علیمردان خان ودکتر ابوالقاسم خان بختیاری همراه شد که جای ابوالقاسم واقعا در این فیلم خالی بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
اکثر ایرانیها میدونن رضا شاه زورگو بوده ولی خلع سلاح عشایر یکی از کارهای خوب وی بوده اصولا اسلحه در کشورها فقط تحت اختیار نیروهای مسلح و برخی مقامات عالی رتبه باشه
وگرنه هر روز شاهد تیراندازی و قتل بمانند امریکا بودیم
بختیاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
14
0
خلع سلاح کنه که هر بلایی دلش خواست سر عشایر بیاره .
درضمن الان هم عشایر به اسلحه ی شکاری وجنگی(ام یک وبرنو) مسلح هستند واتفاقی هم به اون صورت نمی افته جمهوری اسلامی هم از اول متوجه شد عشایر رانمی شه خلع سلاح کرد ولی این موضوع را مدیرت کرد.
البته جا داره اینم بگم قلدر چکمه پوش هم قدم هایی مثبتی هم در راه پیشرفت انجام داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
طبق قوانین هر کشوری باید اسلحه در دست ارگانهای نظامی و اشخاص ذی صلاح باشه
البته وجود اسلحه در دست اشخاص عادی میتونه امار جرم و جنایت و شکار بیش از اندازه حیوانات رو بالا ببره
اون زمانها برخی با اسلحه به شهر ما تاخته و عارت و کشتار راه انداخته بودند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
3
5
رضا شاه اگه قلدر نبود محکم برخورد نمیکند که تا حالا ایران 100 تیکه شده بود به هموطنان بر نخوره ولی از شمال روسها قصد تحریک داشتن و .. و تحت کنترل حکومت مرکزی نباشند اون موقع علی میموند و حوضش. تهران خودش میموند و خودش
پاسخ ها
دوستدار
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
ایران را قلدر دیکتاتور نمی تواند حفظ کند.
ایران تحت عنایت صاحب الزمان بوده و هست. اصولاً آدم های دیکتاتور ودست نشانده ای مثل رضا خان در برابر قدر ت الهی عددی نیستند که ما موضوعیتی برای آن ها قائل شویم . او با دست انگلیس کاشته شد تا گیاه هرزه ای باشد و به پای سرو تناور ایران بپیچد وحاصل دسترنج مردم را دو دستی به استعمارگران تقدیم کند. ننگ جدایی بحرین در عصرفرزند همین قلدر پهلوی اتفاق افتاد .
پسرکو ندارد نشان از پدر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
2
2
من با فنون سینمایی آشنا نیستم و نظر فنی نمی دهم.
ولی این سریال هم بسیار خوب است و اطلاعات خوبی را به بیننده می دهد.
قرار نیست که سریال صرفا به زندگی شاه بپردازد در این صورت بهتز بود از دکتر معتضد دعوت می کردند و او تمام مسائل را بیان می کرد.
در هر صورت این سریال هم خوب و جذاب ساخته شده است.
البته این فقط نظر بنده است.
بیدآبادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
2
2
فیلم ساختن در مورد حکومت پهلوی به غیر از اینکه داغ دل مردم را تازه کند چه نفعی دارد؟ در آبان 57 با دوازده هزار و هفتصد تومان میشد بمدت 4 هفته به 4 قاره دنیا با هواپیمایی پان آمریکن سفر کرد اما حالا .....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
1
2
کارگردان وقایع مهم تاریخ در این فیلم نمایش نداده مثلا ساخت جاده چالوس در سال 1312 با بیل و کلنگ ساخت تونل کندوان در سال1314 که آنزمان طولانی ترین تونل جهان بود توسط رضا شاه که احتمال آن میرفت 12 سال طول بکشد ولی به کمک خداوند 3 ساله تموم شد! اگر زندگی کسی به نمایش میزارید همه رو نشون بده نه یخوردش!
پاسخ ها
بوق
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
دانشگاه هم بود 1323.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
1
1
به نظر من رضا شاه هم خود از بزرگان تاریخ ما ایرانی ها بود ونمیتوان او را از ذهن ها پاک کرد . کارهای خوب وبد هم انجام داد ودارای نقاط قوت وضعف نیز بوده است .
ولی وقتی به کارهای او نگاه میکنیم آنچه از ش بر اومد
انجام داد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
برعکس نهند نام زنگی کافور
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
بله از بزرگان بودند در قلدری و نوکر صفتی.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
1
0
ناشناس۱۷:۰۳
بعد از انقلاب هم خدمات زیادی به این مردم شده ولی اکثرا نمی بینند.چرا ؟چون هرکس چیزی رو که دوست داره می شنوه ومی بینه.خدمات رضا شاه مال شما ما خدماتی رو که باقلدری ودزدی ومنت بیگانه باشه نمی خوایم.خدا میدونه چهحرمت هایی روهتک کرده و چه نقشه هایی برای نابودی دین داشته.فرق ما باامثال شما اینه که شما دردت دنیاست واز همین مینالی که چرا انقلاب شد وهیچ توجهی نداری که چه اعمال ضد دینی انجام داده.از اینکه سفرهای به اروپا وآمریکا دیگه آزادانه نیست ویا اون بی بندوباری هانیست ناراحت میشی اما از اینکه بدون هیچ مقاومتی دربرابر اشغال بیگانه کشوررو تسلیم کرد ناراحت نمیشی.ببینید اگه هزارتا ها بهت مثبت بدن هیچ تغییری در نظرمون نمیدیم ونه هیچ غمگین میشیم.چون ملاک درست وغلط بودن امور رو میدونیم وبا چندتا جاده وپل وراه آهن گول نمیخوریم که چه ثروتی رو اینا به یغما بردن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
دوست عزیز با حرفهای شما موافقم ولی کیفیت کار و اینکه اون کار در چه شرایطی و با چه هزینه های انجام شده ، ارزش اون عمل و کار رو نشون میده!
خب حالا ما انقلاب کردیم ، انقلاب از لحاظ تعریف های کلی چیز بدی نیست ولی چرا در عمل این همه مشکل داریم.
چرا بعد از گذشت سی دهه از انقلاب هنوز اهداف کلی آن محقق نشده و یا حداقل به انها نزدیک نشد.
در طول 25 سال گذشته ما بیشتر 35 میلیارد بشکه نفت فروختیم.
چند درصد از این درامد رو صرف اهداف اصلی انقلاب که شعار ما بوده کردیم؟؟؟
چند سال دیگه وقت نیاز داریم؟؟؟؟
اگر تا کنون نرسیدیم دیگه نمی رسیم و کلا مسیر رو اشتباه رفتیم.
چرا؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
به من بگید آیا این حرفهای شما دلیل براین میشه که رضا شاه یا پسرش رو (نمیگم گناهکار بدونیدکه هست)در حد اسطوره ویا انسانهای واقعا خوب بدونیم؟آیا انقلاب خودش زخم خورده همین چیزها نیست؟ به قولی کسانی که بعد از انقلاب از ملت ایران دزدی کردن ویا خیانت کردن قبل ازاینکه از مردم دزدی کرده باشند از انقلاب دزدی کردن وقبل از اینکه به مردم خیانت کنن به انقلاب وخونهای شهدا خیانت کردن.به نظرم شما میدونی چرا مشکل داریم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
دوست عزیز ، بله من میدونم مشکل کجاست!!
شما حرف از دزدی و خیانت زدید!! ایا خیانت را از جانب افرادی بوده که جزئی از بدنه انقلاب نبودند یا در انقلاب نقشی نداشتند؟!!
کاملا مشخص است که چه کسانی خیانت کردند!
آیا انقلابی بودند و یا نبودن شرط متعهد بودن است؟!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
باهمه اینها انقلاب باید اتفاق می افتاد.چون جلوی خیلی از فسادهای بزرگتر رو گرفت.شما هم جواب منو ندادی آیا بادیدن این فسادها در جامعه امروز باید برگردیم به گذشته واز دونفر سرسپرده وترسو حمایت کنیم و بگیم اینها چقدر خوب بودند.هیچ چیزی باعث تطهیر اونا نمیشه.ارزش اون عملی که شما میگی به کیفیت ویاشرایطش نیست بلکه به نیت واهداف سازندش برمیگرده که دیگه گفتن نداره راه آهن شمال چرا ساخته شده.البته الان اهداف انقلاب رو کسانی که در خارج از کشور و زیر سلطه مستکبران زندگی میکنن بهتر میفهمن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
ترسو از نگاه هر کسی یک معنی دارد ولی اگر شرایط آن زمان به درستی برسی شود شاید دگر ترسو خوانده نشوند(البته از دید شما).
"ارزش هر کاری رو نیت مشخص میکند" و این جمله در هر جایی صحیح نیست مخصوصا در امور کشوری و اجتماعی !! شما ممکن نیت پاکی داشته باشید ولی از عهده مسئولیتی برنیایید و آیا این کار ارزشمند است؟!!
در ضمن هیچ کس بر پاک بودن رژیم پهلویی گواهی نمی دهد ولی شرایط آن دوران به این سیاهی هم که برای ما خوانده شده نبوده است.
در واقع بعد از انقلاب جهت توجیح برخی از کاستی و کم کاری ها و تصمیمات اشتباه و همچنین پاسخ به سوالات ذهن پرسشگر نوجوانان از دوران "سیاه" پهلوی مایه گذاشتند.
ناشناس
| United States |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
سیاه دیدن هم از نظر هرکسی یه معنی داره.حالا شما زیاد سیاه نمیدیدی مشکل از چشم قلبتونه!!ما هم نیت درست می خوایم وهم متخصص در اون کاررو .و هیچ کدوم بدون اون یکی فایده ای نداره مخصوصا در امور کشورداری مسلمین.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
واحتمالا از دست دادن خاک بحرین از برکات همین ترسو بودن در شرایط خاصه؟!!!! وزیادم مهم نیست از نظر شما.شرایط اون موقع کجا والان که همه چی در امن وامانه کجا!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
البته از دست رفتن دشت نامید به مساحت 4000 کیلومتر مربع و اهدا ان به افغانستان با این استدلال مسخره که ایران این همه کویر دار و بذل ارارات کوچک به ترکیه با مساحت 800 کیلومتر مربع و البته دادن اروند رود به عراق که بعدا صدام بخاط ان جنگ کرد و البته کمی هم از ارضی بیامون اون به عراق واگذار شد و بستن قرار دادی ابی با افغانستان که بعدا باعث حوادثی چون بستن اب هیرمند و خشک شدن تالابهایسیستان نمونه ای از حماقتهای این شخص بی سواد بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
0
1
ناشناس 14:19 اولا که اونایی که باید بگم و کلا بولتن سانسور میکنه اینا رو نگی چی داری بگی ..
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
خب که چی !حرف ما یکی بوده وعوض هم نمیشه.مگه قراره چیز دیگه ای بگیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
حوصله نداری بنویسی گردن بولتن ننداز.شما اصولا سخته برات که منطقی بنویسی وچون باید وقت بذاری وفکر کنی با یه خط سر وتهش رو هم میاری.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
1
2
ناشناس 14:07 رضا شاه اگه نوکر بود که بر نمیداشتن انگلیسی‌ها و تبعیدش نمیکردن
میزاشتن بمونه دیگه کی میخواهید منطقی فکر کنید منطقی حرف بزنید
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
یه خرده تاریخ بخون شما مثل ما حرف میزنی البته اگه تعصب نداشته باشی.چرچيل و روزولت در کنفرانس تهران (1320) درباره­ ي رضاشاه چنين گفته­ اند: خودمان او را آورديم و خودمان او را برداشتيم.وقتی نوکری بخواد خیانت کنه به اربابش برداشته میشه به همین سادگی.امیدوارم این منطق شما به دیگری سرایت نکنه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
1
0
دوستان کتاب دختر پارسی را بخوانید البته اگر پیدا بشه خیلی حقایق روشن میشه بله ایران مستعمره انگلیس بود و هنوز هم داره باج میده الان به شکل دیگه خوب.
زمان رضا شاه انگلیس 75 درصد. و ایران 25 درصد از درآمد نفت ایران سهم میبردند قبل از ملی شدن رضا شاه با این مسئله مخالفت کرد که تمام ناوهای انگلیسی بسمت ایران برای یک جنگ بزرگ روانه شدن و دولت وقت چآره ای جز عقب نشینی نداشت!!!! خوب!!! حالا که ما اقتدار داریم فقط و فقط بابک زنجانی چند میلیارد یورو نفت ما رو غارت کرده جواب منطقی بده نه تووووووووجیه کنی!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
فعلا که گرفتنش و داره محاکمه میشه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
امثال بابک زنجانی وخاوری و........هم از عقبه همونان که از انقلاب زخم خوردن ویا سهمی بهشون نرسیده.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
0
0
واقعا اگه شاه خوب بوده که بعضیا میگن،پس چرا مردم انقلاب کردن؟؟؟!! چرا ارتشش یهش پشت کرد واز مردم حمایت کرد .چرا با امام خمینی بیعت کرد؟واقعا چه انگیزه ای بوده؟
سپهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
1
0
چرا اینقدجر وبحث میکنید.؟؟
توصیف رضا شاه بسیار ساده است: خود رای.قلدر.بد حرف وفحاش وداری خوی شدید نظامی گری وتحت تآثیر انگلیس .
ولی مهم ترین کاربزرگی که انجام داد بنا نهادن پایه های پیشرفتدر هر ضمینه ای بود کسی هم نمی تواند انکار کند در همین کامنت ها بارها از این اقدام ها نام برده شد وهمه هم سند تاریخی دارد.
سعید جلالی
|
-
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
0
1
بعضی ها می فرمایند شاه بد نبود!!!!!

تعجب است ! اگر سریال ضعیف است چه رفتی به بد نبودن شاه داره؟؟

آقایون بدانید این محمدرضا شاه ملعون فقط همین که بحرین رو از ایران جدا کرد برای هفت پشتش بسه!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
0
0
من
هیچکس
|
Germany
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
0
0
میدونم بی ربطه به معمای شاه ولی مطرح میکنم که اینقدر حکومتش زیر سوال میبرید به این سوال جواب بده!
این همه زمان جنگ شهید دادیم که سکوهای نفتی رو نزنند.
حالا سکو و دکل نفتی با هم غیب میشه یعنی اش و با جاش میخورن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
خوبای ما جمعیت کثیرش رفتن.
هیچکس
|
Germany
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
0
0
ناشناس 20:06 که میگی دزد و اختلاس گرا عقبه پهلوی هستند انقلاب که شد مفسدان همه اعدام شدند عقبه ای نداشت! بعدشم ما این عقبه ها رو دوست داریم بالای دار ببینیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
دودسته رو نوشتم .ان شالله به زودی میبینیم.
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
0
0
ملتی که آزادیش را از دست دهد همه چیز را از دست داده.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
0
0
وقایع مهمی چون رشوه ساعد مراغه ای برای رسمیت شناختن اسرائیل ریشه های نهضت ملی شدن نفت و تلاش های جبهه ملی همچنین نشان دادن وقایع کابینه های اول و دوم ساعد و ابراهیم حکیمی و محسن صدرو شرح سفر دوم شاه به اروپا را نشون می دادن بهتر بود یا پری غفاری و معشوقه های شاه؟ درضمن در وجود عملیات پرش بلند که در سریال نشون دادن تردید وجود داره معلومه که تحقیقات و پژوهش ناقص بوده
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین