کد خبر: ۲۶۷۳۳۹
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
تاریخ انتشار:
وال استریت ژورنال:

آمریکا از استقلال کردها حمایت نمی کند

این روزنامه می نویسد: هفته قبل در ترکیه، یک حزب سیاسی که براساس مبارزه برای حقوق کردها تشکیل شده است توانست مانع 10 درصد را شکسته و به پارلمان برسد، این هم سبب می شود کردها بتوانند فرصت خوبی برای حرف زدن در مورد سیاستهای ترکیه پیدا بکنند.بعد از چند روز هم مبارزین کرد موفق شدند یکی از شهرهای استراتژیک را به کنترل خود دربیاورند که سبب به هم پیوستن مناطق کردی در سوریه می شود.
گروه بین الملل: روزنامه وال استریت ژورنال در شماره اخیر خود به تحلیل موقعیت کردها در منطقه پرداخته و تاکید می کند که آمریکا هم موافق تشکیل دولت کردی نیست.

وال استریت ژورنال: آمریکا از استقلال کردها حمایت نمی کند

به گزارش بولتن نیوز، این روزنامه می نویسد: هفته قبل در ترکیه، یک حزب سیاسی که براساس مبارزه برای حقوق کردها تشکیل شده است توانست مانع 10 درصد را شکسته و به پارلمان برسد، این هم سبب می شود کردها بتوانند فرصت خوبی برای حرف زدن در مورد سیاستهای ترکیه پیدا بکنند.بعد از چند روز هم مبارزین کرد موفق شدند یکی از شهرهای استراتژیک را به کنترل خود دربیاورند که سبب به هم پیوستن مناطق کردی در سوریه می شود.




در عراق هم سال گذشته کردها پاسخ حملات داعش را داده و از فرصت بوجود آمده یعنی ازهم پاشیده شدن شیرازه های ارتش عراق بهترین استفاده را برده و شهر نفتی کرکوک را به کنترل خود دربیاورند.
در خاورمیانه که به دلیل کینه توزیهای دینی در آستانه ویرانی قرار گرفته است کردها نقطه مثبتی از خود نشان داده و توانسته اند حمایت غرب را بدست بیاورند.
در بخش دیگری از این مطلب آمده است: بهار عربی سرآغازی برای قیام کردها بود، قیامی که نقشه جدیدی را در مرزبندیهای قبلی در منطقه درست می کند.
رایان کروکر سفیر سابق آمریکا در عراق و سوریه می گوید: رخدادهای عراق، سوریه و ترکیه بطور گسترده ای بر جایگاه کردها در منطقه تاثیرگذاشته است به نحوی که سبب تشویق کردها به اعلام استقلال گشته است.
کروکر اضافه می کند: استقلال کردها احتمالا تجزیه عراق و سوریه را سبب خواهد شد و تبدیل به یکی از عوامل دیگر نا آرامی در خاورمیانه خواهد شد.
 
وال استریت ژورنال: آمریکا از استقلال کردها حمایت نمی کندروزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به پیمان نامه سور و توطئه آتاتورک برای پایان بخشیدن به استقلال کردها به اختلافات میان کردها اشاره می کند و می نویسد: در بسیاری از اوقات دلیل ضعف کردها اختلافات آنها با همدیگر است به نحوی که در سال 1982 میلادی صدام حسین گفته است که او ترسی از بابت کردها ندارد چرا که آنها در بین خود تقسیم شده و اختلافات زیادی با همدیگر دارند.
این روزنامه از تجربه کردها در کردستان عراق به عنوان معجزه یاد می کند که توانسته اند مناطق کردنشین را کنترل کنند و پیشرفتهای کردستان عراق بعد از 2003 میلادی را داستان موفقیت کردها می داند که قابل مقایسه با سایر مناطق ویران شده عراق نیستند.
به نوشته این روزنامه آنچه کردستان عراق را محافظت می کند نیروهای پیشمرگه می باشند و به سربازان عراقی اجازه داده نمی شود که وارد اقلیم شوند و غربی ها هم بدون ویزا می توانند وارد اربیل گردند.زبان کردی زبان رسمی مردم است و نسل جدید در کردستان عراق نمی تواند به زبان عربی سخن بگوید.
این روزنامه با اشاره به کنترل مناطق کردنشین سوریه توسط کردهای این کشور به شهر کوبانی می پردازد که سبب جلب توجه جهانیان به این شهر کردی گردید.سپس به همکاری ائتلاف با کردها اشاره می شود که توانستند داعش را درهم بشکنند و با پیدا کردن توان حمله به داعش موفق شدند شهر تل ابیض را از کنترل داعش خارج نمایند.
در این گزارش کوبانی یکی از دلایل کاهش آرای اردوغان ذکر شده است چرا که قبلا به دلیل اصلاحاتش در خصوص حقوق کردها توانسته یود آرای زیادی از کردها را به خود اختصاص دهد اما بعد از کوبانی شرایط عوض شد و کردها به یک حزب کردی رای دادند.

اردوغان باخت، مبادا داعش از رمق بیفتد؟!

وال استریت ژورنال سخن یک کشاورز کرد را نقل کرده است که در نزدیکی شهر دیاربکر گفته است: در گذشته به اردوغان رای دادم چرا که در خصوص پروسه صلح سخن می گفت اما بعد از کوبانی برای من روشن شد که اردوغان سرما کلاه می گذارد.
در ادامه این تحلیل آمده است که رویدادهای منطقه سود غیرقابل تصوری برای کردها به همراه داشته است و مخالفان آنها را تضعیف کرده است.یک حقوقدان کرد به نام طاهر آلچی در دیار بکر می گوید: کردها امروز تبدیل به یک قدرت سیاسی و نظامی در خاورمیانه شده اند.
این روزنامه به نقل از یک تحلیل گر غربی می نویسد: حمایت آمریکا از کردهای عراق را در جنگ با داعش نباید به عنوان حمایت آمریکا از استقلال کردها ارزیابی کرد.
آنتونی کوردیسمان متخصص در امور بین المللی و استراتژی می گوید: آمریکا تا حد استقلال از کردها حمایت نمی کند چرا که این امر برای همسایه های عراق بسیار ناراحت کننده خواهد بود و برای آمریکا هم چنین دولتی سود استراتژیکی ندارد.
گونیل تول مدیر مرکز تحقیقات امور ترکیه و خاورمیانه نیز در واشنگتن گفته است حمایتها از کردها در جنگ با داعش بیشتر تاکتیکی است تا استراتژیک، کردها بیش از اندازه به خود اطمینان دارند و این حمایتها هم به این معنا نیست که تمام دنیا پشت آنهاست.

انتهای پیام/ 
منبع: بولتن نیوز

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
2
13
به برادران کرد خودمان توصیه می کنم مواظب باشند که کلاه سرشان نرود / سرافرازی همه ملت در گرو امنیت همه اقوام ایرانی است نه حمایت آمریکا وغیره...
پاسخ ها
amir
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
مردم کرد باید خودشان به تروریست نه بگویند...
با شعار برادر و ...کار جلو نمیرود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
شما هم به آتش زدن پرچم ایران نه بگویید امیرخان. با شعار چیزی درست نمیشود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
0
0
Ok
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
2
9
حرف وال استریت ژورنال با مواضع دولت آمریک متناقض مصوبه کنگره آمریکا در تجزیه عراق و کمک به کردها چی بود همین ماه پیش از بارزانی دعوت کردن بره آمریکا احتمالا آمریکا به سیاست یک بام و دو هوا روی آورده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
آمریکا در اصل با تصویب کنگره و توافقاتی که کرده طرف کردهاست منتها بخاطر مردم 4 کشور عراق و ترکیه و سوریه و ایران که میدونه اکثریت مخالف تجزیه ان اینجوری تو رسانه هاش القاء میکنه که حساسیت برانگیز نباشه وگرنه مقاله یه روزنامه که ملاک نظر قطعی آمریکا نیست ملاک همون عمل سیاستمدارانش که بله با مصوبه کنگره و اون دعوت از بارزانی و سلاحهایی که تا حالا ارسال کرده و سلاحهایی که قراره از این به بعد بهشون بده قطعا حامی کردهاست
سینا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
شاید آمریکا الان به ظاهر طرف کردها باشه ولی انقدر رودربایستی داره با بقیه منطقه که تو روزنامه پر تیراژش اینجوری تبلیغ میکنه حمایت از اسرائیل هم حساسیت برانگیز ولی آمریکا در تبلیغاتش به شدت ازش حمایت میکنه پس براش کردها هم مهم نیستن شاید میخواد ازشون بعنوان مهره ای استفاده کنه مثل صدام که با بقیه کشورها درگیر بشن خاورمیانه دچار جنگ فرسایشی جدیدی بشه بعدم با اینکه خودش بانی این جنگ بوده به بهانه همون تسلیحاتی که به کردها داده بهشون حمله کنه مثل صدام (با ژست حقوق بشری )و تبدیلشون کنه به عراق بعد صدام منتها بعد صدام همه مناطق عراق نا آرام بود منهای مناطق کردنشین اینبار خود کردها هم که تنها پیروز حمله آمریکا به عراق در جنگ 12 سال پیش بودن درگیر میشن ببینید چقدر راحت حمایت میکنن قدرت ایجاد میکنن و بعد نابود میکنن فقط این وسط جنگهاییه که تو خاورمیانه اتفاق می افته و کشورها بیشتر عقب می افتن تا بیشتر و بیشتر خام فروشی کنن بدبختانه هیچ مسلمانی در منطقه برای سران آمریکا اندازه یهودیها و اسراییل ارزش نداره بخاطر همین اینطوری از جنگ بینشون حمایت میکنه
morteza
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
خلاصه اینکه کردها مراقب باشن چون آمریکا فقط و فقط به فکر منافع ملی خودش و صهیونیستهاست...
کاربر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
9
26
مرگ برهرچی تجزیه طلبه
پاسخ ها
amir
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
یعنی فکر کن کدوم بی بتهای به کامنت شما رای
منفی میده...
یا حق
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
تجزیه طلب هم باعث بدبختی خودش میشه هم باعث بدبختی دیگران آخرین مورد تجزیه استقلال طلبی کریمه از اوکراین بود که هم باعث کشته شدن مردم کریمه و زندگی نکبت باری که الان پیدا کردن شد و هم باعث کشته شدن تازه روسیه نزدیک کریمه است و از کریمه حمایت میکرد روسیه از یه قاره دیگه از کریمه حمایت نمیکرد مثل حمایت آمریکا از کردها اما الان اینه وضعشون
aref
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
28
7
انشالله کردهای عراق و سوریه و ترکیه از زیر یوغ عربیها و فاشیست ها در خواهند آمد و استقلال خود را به کور چشم دشمنانشان اعلام خواهند کرد.
حالا چه بخوای چه نخوای پرچمشان بالا رفت شهرها آزاد شد 40 در صد از بودجه سوریه که خرج مناطق عرب نشین سوریه می شد از کردستان سوریه به دست میامد و 50 درصد خارو بار و نفت و بودجه عراق از کردستان عراق بدست می امد که خرج مناطق عرب نشین می شد آماری در مورد ترکیه در دست نیست حالا همان بودجه دیگه خرج عمرانات حکومت کردستان خواهد شد به امید خدا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
1
8
دروغگویی باور نکردنی وال استریت ژورنال پس اون مصوبه کنگره برای تقسیم عراق و اون استقبال گرم بلافاصله ای از بارزانی و توافق بر سر دادن سلاح بهشون چی بود
hiva
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
24
5
مردم ایران باید ازکردها حمایت کنند که دراصل ایرانین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
مردم ایران ننگ حمایت از تجزیه طلبان رو نخواهند پذیرفت هیچ تجزیه طلبی ایرانی الاصل نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
تجزیه طلب!!! تجزیه طلب بهتره یا فاشیست و تمامیت خواه!؟ البته هیچکدوم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
فاشیست اونیه که سر سازش با هیچکس غیر همزبونای خودش و نداره و از قضا تجزیه طلبم هست
morteza
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
این یک اصله که میگن دوستت به جایی برسه بهتره یا دشمن و غریبه ها؟؟؟
کردهای عراق اصالتا ایرانین.
تجزیه طلبی رو قبول ندارم. اما لطفا حستونو نسبت به کردها عوض کنین.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
"فاشیست اونیه که سر سازش با هیچکس غیر همزبونای خودش و نداره" کاملا موافقم!
morteza
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
کردها از اقوام اولیه و آریایی تشکیل دهنده ایران باستان هستن.
چطور ممکنه قومی که چندین "هزاره" ایرانی بوده اند بخواهند دیگر باایران نباشند.
amir
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
جواب مرتضی12:33

به نظر میرسه بازی ای جهت معمولی جلوه دادن جدایی طلبی در سوریه و عراق توسط عناصری در فضای وب دنبال میشه با شعارهایی مثل کرد ایرانی و ...که میدونیم در فضای کردستان خودمون گروهک های تروریستی هستند که بدون داشتن بهانه ای اسلحه در دست دارند؟؟؟

به نظر میرسه برخی یا ساده لوح هستند یا در تقویت ساده لوحی دیگران نفع هایی میبرند که گزینه دوم در برخی صادق هست.

به طور قطع جدایی طلبی سرطانی در سوریه و عراق دامنه ای وسیع به سمت ایران هم داره که فکر نکنم مسئولان کشور مثل برخی مروج توهمات بازگشت کرد ها به آغوش ایران و از این دست توهمات باشند...

خودتو به زحمت ننداززز
hiva
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
0
1
درجواب امیر 5:37 اولا کردها فقط خواستار اینن حقوق شهروندی مث بقیه مردم داشته باشن چنانچه همه میدونن کردهای ایرانی الاصل درسوریه ترکیه وحتی عراق سابق هیچ حقوقی نداشتن حتی مراسم نوروز اپس لطفا به کسانی که طرفدار ازادی وعدالتن توهین نکن تاحالا فکرکردی چراکردهای ارمنستان اعتراضی نمیکنند ؟
Maryam
|
Iraq
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
0
1
تا تجزيه نشوند ارامش برنمي گردد،،،،كردها درشمال. عرباي سني. وسط. و عرباي بغدادي. در جنوب،،،،،،،
مدیر پایگاه تجزيه كشورها هرگز ايده خوبي نبود و معمولا استعمارگران به آن دامن زده اند وملت ها از آن آسيب فراوان ديده اند .جالب است وقتي نوبت خودشان مي رسد تجزيه چيز بدي مي شود مثل ماجراي اسكاتلند ولي وقتي نوبت جهان سوم مي شود بان توصيه هم مي كنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
جناب بولتن در اسکاتلند همه پرسی برگزار شد. بله خود انگلیسیها مخالف بودن، ولی به هرحال همه پرسی گذاشتن و مردم انتخاب کردن.
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین