کد خبر: ۱۳۲۸۲۳
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار:
مصطفی کواکبیان؛

کلیت نظام را قبول داریم/ اوضاع سخت است و اصولگرایان به همین راحتی دولت را تحویلمان نخواهند داد/ خاتمی از اینکه بتواند کارخاصی انجام دهد مایوس است

من قبول ندارم که احزابی مانند مشارکتی‌ها و مجاهدین برانداز باشند و اگر انتقاد و اعتراضی به شورای نگهبان می‌کنند با این نگاه نیست که شورای نگهبان را قبول ندارند بلکه تنها بحث انتقاد به عملکرد است.
به گزارش بولتن نیوز، مهمترین محورهای گفتگوی «نسیم» با مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری و کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری یازدهم بدین شرح است:

* مجاهدین و مشارکت اعتقادی به شرکت در انتخابات ندارند
- اصلاح‌طلبان سه دسته هستند؛ یک،عده‌ای نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند و شاید از لحاظ قانونی حتی نتوانند در عرصه رقابت انتخاباتی شرکت کنند، مانند مجاهدین انقلاب اسلامی و یا مشارکتی‌ها.
-همین‌ گروه‌ها از جمله مجاهدین و مشارکت هستند که فضا را به سمت اینکه اجماع صورت نگیرد تفسیر می‌کنند و معتقدند که شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات فایده‌ای ندارد و نباید شرکت کرد؛ حتی در برنامه "طرح مناسک" از آنها دعوت کردیم و نیامدند و حضور در این جلسه را مساوی با شرکت در انتخابات می‌دانستند.
-دسته دوم در جریان اصلاحات عده‌ای هستند که معتقدند ما باید در انتخابات شرکت کنیم اما لزومی ندارد که کاندیدا داشته باشیم؛ خاتمی از این دسته است.
-دسته سوم از اصلاح‌طلبان ما هستیم که معتقدیم در انتخابات هم باید کاندیدا داشته باشیم و هم باید در انتخابات شرکت کنیم.
- در پاسخ به دسته اول باید بگویم که قهر کردن با صندوق رای اصلا با رو‌ش اصلاح‌طلبان هم‌خوانی نداشته و جریان اصلاحات با کلیت نظام مشکلی ندارد. زمانی است که شما نظام را نمی‌‌پذیرید و قبول ندارید آنجا بحث دیگری است اما ما کلیت نظام را قبول داریم و با حضور در صحنه تاثیر خود را می‌گذاریم.
- تکلیف ما با دسته اول مشخص است اما بحث ما بیشتر با دسته دوم است و اینکه کاندیدای ما باید چه کسی باشد. "عارف" باشد, "جهانگیری" باشد، "کمالی" بیاید و .. . ما با این دسته می‌توانیم ائتلاف کنیم.
- من معتقدم که اگر دسته دوم به این نتیجه برسند که کاندیدایی داشته باشند ما می‌توانیم با آنها به اجماع برسیم. با این وجود اگر آنها اعلام آمادگی نکنند ما به کار خود ادامه خواهیم داد و می‌توانیم از این چند نفری که مطرح هستند از طریق نظر سنجی و یا حکمیت بزرگان به کاندیدایی واحد برسیم.
-واقعیت این است که اوضاع بسیار سخت است و "اصولگرایان به همین راحتی دولت را به ما تحویل نخواهند داد".


*اعضای مشارکت و مجاهدین انقلاب برانداز نیستند، انتقاد دارند
- من قبول ندارم که احزابی مانند مشارکتی‌ها و مجاهدین برانداز باشند و اگر انتقاد و اعتراضی به شورای نگهبان می‌کنند با این نگاه نیست که شورای نگهبان را قبول ندارند بلکه تنها بحث انتقاد به عملکرد است.
-توقیف این احزاب دارای وجاهت قانونی نیست. معتقدم با وجود اینکه باید از قانون تبعیت کرد اما می‌خواهم بگویم که می‌شود نسبت به توقیف این احزاب تجدید نظر کرد.

*مجمع روحانیون مبارز حاضر به همکاری در طرح مناسک نشدند
- در مورد خاتمی ناامید هستم و بسیار بعید است که به انتخابات وارد شود.
-امکان اینکه با کاندیدای واحد وارد انتخابات شویم دور از ذهن نیست.
- ما در طرح مناسک 500 نفر از نخبگان اصلاح‌طلب را به تهران آوردیم و در آنجا تصمیم بر آن شد که مجمع روحانیون به عنوان مجری این طرح وارد عمل شود که منتهی آقایان همکاری نکردند. محمد خاتمی، رئیس شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز و موسوی خوئینی‌ها، دبیرکل حاضر به همکاری نشدند و در نتیجه ما از طرح مناسک دست کشیدیم.

*خاتمی مایوس از این است که بتواند برای جریان اصلاحات کاری انجام دهد
- ما از ابتدا اعتقاد داشته و داریم که خاتمی پرچم‌دار اصلاحات است، اما وقتی وی نمی‌خواهد این پرچم را بگیرد دیگر به خودشان مربوط است.
- چند عامل وجود دارد که خاتمی حاضر به ورود به انتخابات نمی‌شود. در چند جلسه‌ای که با وی داشتم استنباطم این است که وی مایوس از این است که بتواند کار خاصی انجام دهد در مقابل من معتقدم با یک تعامل مثبت می‌توان بسیاری از از اشکالات ر ا برطرف کرد.


*زیباکلام هیچ‌گاه در جرگه اصلاح‌طلبان جای نمی‌گیرد
- آرزوی من این است که در ایام عید ماجرای حصر کروبی و موسوی تمام شود. بنده همان هفته اول پس از انتخابات گفتم که این بحث‌ها را تمام کنید اما نشد. ادامه حصر اینها کمکی به اوضاع نمی‌کند و باید این پرونده را ببندیم. تجربه نشان داده که امنیت و عزت ایران اسلامی این است که در داخل بگو مگوها را تمام کنیم و به سمت وحدت و انسجام برویم و با هم رفیق باشیم.
- زیباکلام هیچ وقت در جرگه اصلاح طلبان جای نمی‌گیرد. آیا او حزب اصلاح طلبی دارد؟ و یا سابقه فعالیت اصلاح طلبی دارد؟
-برخی در خصوص انتخابات مجلس نهم دلخوری داشتند از اینکه ما به عنوان حزب مردم سالاری لیست ارائه دادیم. ما آن را قبول نداشتیم و هنوز هم معتقدم که کارمان درست بود و باید در انتخابات شرکت کرد.

*حزب مردم‌سالاری منابع مالی من برای انتخابات را تامین می‌کند
- حزب مردم سالاری و اعضای شورای مرکزی منابع مالی تبلیغاتی من را تامین خواهند کرد. روزنامه ارگان حزب نیز کمک زیادی برای انتخابات خواهد کرد. شعار ما "دولت اخلاق" است و هیچ وقت به دنبال رانت هم نبوده و نیستیم.
- رای نیاوردنم در سمنان پاشنه آشیل من شده است. در صورتی که تنها با چهار هزار رای اختلاف رای نیاوردم.

*جبهه پایداری اگر از دولت دست بردارد در کابینه من جای خواهد داشت
- کابینه من ائتلافی و فراجناحی خواهد بود و درباره اعضای جبهه پایداری باید بگویم که اگر از احمدی نژاد دست بردارد در کابینه من جای خواهد داشت.
- در انتخابات ریاست‌جمهوری اگر رای نیاورم اعتراضی نخواهم کرد و انتقادات خود را تنها از مجاری قانونی پیگیری خواهم کرد و قائل به اعتراضات کف خیابانی نیستم.
- بازهم تاکید می‌کنم که با تعامل مثبت می‌شود خیلی از امور را اصلاح کرد. به عنوان مثال در مجلس هشتم با خیلی از ارگان‌ها هماهنگی و همکاری می‌کردم از جمله وزارت نفت، حوزه علمیه قم و وزارت آموزش و پرورش.
- اعتقادی به کم بودن اختیارات رئیس‌جمهور ندارم. اینکه اجرای قانون اساسی در دست رئیس جمهور است و می‌تواند قوانین را تفسیر کند، نظر احمدی‌نژاد است.
-اصول قانون اساسی را باید شورای نگهبان تفسیر کند و مفسر قوانین عادی نیز مجلس است. ما در مقام اجرای قانون نباید تفسیری از آن داشته باشیم چراکه برخلاف مرجع مفسر آن باشد.

*حمایت اصلاح‌طلبان از یک کاندیدای معتدل اصولگرا توهین به اصلاح‌طلبان است
- حزب "مردم سالاری" در شهرهای بالای 100هزار نفر کاندیدای شورای شهر خواهد داشت.
- ما این را که اصلاح‌طلبان بیایند و از یک کاندیدای معتدل اصولگرا حمایت کنند را توهین به اصلاح‌طلبان می‌بینیم.

*در دیپلماسی بهتر می‌توانیم عمل کنیم
- بیداری اسلامی دارای سه ویژگی استبداد ستیزی، ضدیت با سلطه‌طلبی رژیم صهیونیستی و آمریکا و در نهایت اسلامگرایی آنها. اما نکته اینجاست که نوع رویکرد آنها به این سه مورد تفاوت‌هایی با انقلاب اسلامی دارد و ما در نحوه حرکت‌های دیپلماتیک خود‌ درست عمل نمی‌کنیم.
- در مسأله حقوق بشری که عربستان علیه ما علم کرد تمام کشورهایی که به ظاهر در جبهه ما هستند بر علیه ما رای دادند و این نشان از این دارد که اینها جمهوری اسلامی را خوب نشناختند.
- یکی دیگر از گاف‌های دیپلماتیک ما این است که علیرغم نحوه سفر مرسی به تهران که حتی از دفتر حافظ منافع خودشان هم بازدید نکرد، ما سفر چهار روزه به این کشور می‌کنیم و حتی از اهرام ثلاثه هم بازدید می‌کنیم با "شیخ الازهر" مصر که در حد یک کارمند معمولی است دیدار می‌کنیم و سخنگوی آن نیز به ما بد و بی‌راه می‌گوید.
- همچنین در خصوص سوریه ما نسبت به موضع‌مان معتقد هستیم و آن را قبول داریم و از سوی دیگر با کشور ترکیه روابط تجاری خوبی داریم اما می‌بینیم که در همین کشور ترکیه بر علیه سوریه اجلاس می‌گذارند.
-در دیپلماسی بهتر از این می‌توانیم عمل کنیم. ما می‌توانیم با کشورهای تازه انقلاب کرده روابط بهتری در جهت بهبود منافع کشور داشته باشیم.
- بیداری اسلامی را متاثر از جمهوری اسلامی می‌دانم اما نه اینکه آنها دقیقا به مانند ما عمل کنند.

*در بحث هسته‌ای معتقد به مذاکرات برد ببرد هستم؛ البته این به معنای این نیست که فوردو را تعطیل کنیم
- در بحث هسته‌ای معتقد به مذاکرات برد برد هستم. اخیرا پس از چند دور مذاکره "کاترین اشتون" اعلام کرد که می‌خواهد در این دوره مذاکرات جدی برگزار کند؛ این یعنی اینکه ما وقت را تلف کرده‌ایم.
- مذاکره برد برد معنایش این نیست که ما باید "فوردو" را تعطیل کنیم این که اصلا منطقی نیست. اما به نظر من اگر ما سوخت رآکتور تهران را به اندازه کافی داشته و نیازی به آن نداشته باشیم، می‌توانیم در قبال لغو ادامه غنی سازی 20 درصد، امتیازاتی را بگیریم.

*هیچ نیازی به حمایت ضد انقلاب ندارم
- بنده هیچ نیازی به تعریف و تمجید غربی‌ها و براندازها ندارم و یا به تخطئه و تکذیب آنها اهمیتی نمی‌دهم. من معتقد به مرزبندی جدی بر علیه جریان برانداز هستم. ما باید تابع تکلیف خودمان باشیم و اهمیتی به آنها ندهیم.
- شعار من در انتخابات "دولت اخلاق"است. بر این اساس" الف" اخلاق اقتصاد پیشرفته است ، " خ "خدمت بی‌شائبه " لام " آن لغو همه تحریم‍‌ها و " قاف " آن قانون مداری است.

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
2
12
مخصوصا به این قسمت از سخنان همشهریمان آقای کواکبیان توجه کنید : کاترین اشتون اعلام کرد که میخواهد در این دوره مذاکرات جدی برگزار کند این یعنی اینکه ما وقت را تلف کرده ایم .!!!!!! این آقا میخواهد رییس جمهور شود .
سید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
4
11
با سلام
اینکه از الان بگه لغو غنی سازی بیبین بعدا چی میشه
رسول مبینی لنگرودی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
1
9
((اگر ما سوخت رآکتور تهران را به اندازه کافی داشته و نیازی به آن نداشته باشیم، می‌توانیم در قبال لغو ادامه غنی سازی 20 درصد، امتیازاتی را بگیریم))واقعا از سیاستمداری اقای کواکبیان بسیار متعجب شدم باتوجه به اینکه ایشان دکترای علوم سیاسی هم دارند لذا یا از سیاست چیزی نمی دانند ویا بامسائل اینگونه ساده لوحانه برخورد میکنند.1+5بخصوص امریکا با کل موضوع انرژی اتمی کشور ما مشکل دارد وخط قرمز خود میدانند ممکن است یک قدم عقب نشینی کنند ولی صد قدم جلو می ایند .بهترین روش وعقلانی ترین ان روند مقاومت است تجربه دولت اصلاحات بما اموخت که با انهمه عقب نشینی باز هم به 5 یا کمتر سانتریفوژهم رضایت ندادند وتا تعلیق کامل پیش رفتندبنابراین عزت ،حکمت ومصلحت نظام نباید فدای پروپاگاندای انتخاباتی شود امریکائیها واروپائیها اصلا قابل اعتماد نیستند،تجربه 34 سال انقلاب این را بثبوت رسانده.
صابر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
2
7
سخنان ایشان در خصوص غنی سازی منطقی نیست اگر اینگونه فکر می کنید بایستی بگویم شما شم سیاسی ندارید . گول می خوری بهتر نیست آخرتت را خراب نکنی .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
3
8
آقای کواکبیان رویش نمیشود بگوید ملت حاضر نیست به سادگی ریاست جمهوری را در اختیار ما قرار دهد با زیرکی مخصوص به خودش میگوید رقبای اصلاح طلب حاضر نیستند به سادگی ریاست جمهوری را تحویل ما دهند .!!!!! همشهریهای شما هم حاضر نشدند نمایندگی شهرشان را به شما بسپارند چگونه انتظار داری ملت ایران به امثال شما اعتماد کند همین چند دقیقه صحبتی که کردید سادگی شما را در مسائل سیاسی روشن کرده است خود را به زحمت نیندازید اگر هم هدفتان از کاندیداتوری فقط بیان مواضع سیاسی است و نه رای آوردن که گوش ما پر شده از فرمایشات شما و دوستانتان و هنوز حافظه مان خالی نشده از آن سخنهای پر طمطراق و تو خالی .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
0
4
ایشان وافرادی مثل ایشان به درد کار کردن در انقلاب نمی خورند حتی در پستهای پایین چه رسد به نمایندگی وریاست جمهوری
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
0
5
فقط دم دکتر گرم ، یک تنه حرف زد و رفت جلو ، حالا با همه مشکلات
اینا که هنوز نیمده دارن باج میدن !
م سادات موسوی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
1
5
امام حسین علیه السلام فرمود اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.

آقای کواکبیان ،بزرگترین اشتباه شما این استکه هوش و بصیرت ملت ایران را با خود می سنجید،مردم بسیار بزرگوارانه وجود اصلاح طلبان=افسادطلبان را تحمل می کنند و دائم در مقابل دسیسه هایشان با خود زمزمه می کنند زمستان تمام می شود و روسیاهی به ذغال می ماند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
1
5
مردم ایران به ترسو جماعت نیازی ندارن.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
0
4
وقتی نمره مثبت یا منفی به کامنتها میدهم ثبت نمیشود لطفا بررسی کنید ببینید چه مرگش شده است ؟!!!!!!
عبدالرحمن خوشابی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
0
6
آقای کواکبیان خواب دیدی خیر باشه شما فقط فرستادنتون که یک برآورد برای آینده داشته باشند والا شما در این حد واندازه نیستی خودت هم میدونی.خط مرتبط با غرب در ایران به پایان راه رسیده و حضور شما نشان از تصمیمات جدید برای حضور در انتخابات در قالب حزبی جدید است والا مشارکت واصلاح طلب جنازه اش رو نیز مثل هندوها سوزوندند ورفت شما راحت باش
زهرا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
0
3
حالا ببینید میخوان چه امتیازهایی بدن که همه تحریمها لغو بشه!
اگر هم منظورشان بدون دادن امتیازات اساسی ست که باید گفت این لام بیشتر به لاف میماند.
زهرا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
2
2
حالا ببینید میخوان چه امتیازهایی بدن که همه تحریمها لغو بشه!
اگر هم منظورشان بدون دادن امتیازات اساسی ست که باید گفت این لام بیشتر به لاف میماند.
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین