کد خبر: ۱۱۰۸۵۷
تعداد نظرات: ۵۴ نظر
تاریخ انتشار:
‍‍‍ پ پ ‍‍‍
نقدی بر سريال "راستش را بگو"

یک سريال شعارزده‌ي زرد كه شبيه بیانیه‌هاي سياسي است‌

اصل داستان این است که "راستش را بگو" نمی‌تواند در قالب یک سریال تلویزیونی حرفش را بزند. چرا؟ چون اصلاً سریال نیست. چون اصلاً یک محصول ویدیویی نیست. چون قالب فلیم‌گونه ندارد. ما تنها کاریکاتوری از یک سریال را در این مجموعه می‌بینیم. دوباره می‌پرسید چرا؟ چون یک سریال، یک فیلم، یا هر محصول هنری که قالب ویدیویی دارد، باید در وهله‌ی اول تصویر داشته باشد. باید حرفش را با "تصویر" به مخاطب بزند. در حالی که...
بولتن نيوز- سیدمجتبی نعیمی: اگر خبر از حواشی سريال "راستش را بگو" هم نداشته باشید، از دیالوگ‌هایش متوجه می‌شوید که قرار بود در ماه مبارک رمضان پخش شود. اما به هر دلیلی این اتفاق نیفتاد و این قضیه موکول شد به چند ماه آن طرف‌تر یعنی آبان ماه. دو سه هفته‌ای می‌شود که هر شب – بجز پنجشنبه و جمعه – مهمان شبانه‌ی خانه‌های ماست. مهمانی که مثل همه‌ی هم نوعانش، در نزده وارد می‌شود و قرار است حال ما را بهتر کند.

قرار است حالِ ما را با موضوعاتی مثل صداقت، آیین فتوت و عقد اخوت، کَمَکی هم فرهنگ دفاع مقدس و اهمیت دادن به دین، خوب کند. اما مشکل اینجاست که وقتی ناخوانده وارد خانه‌ی کسی می‌شوی، اگر باب میل صاحب خانه نباشی، برای یکی دو روز قابل تحملی. بعد از آن باید بارت را بگذاری روی کولت و فکر رفتن باشی. مثلاً اگر سریال شبانه‌ی مردم شدی و نتوانستی حال آنها را خوب کنی، پیچ تلویزیون‌شان را می‌بندند که همان از خانه بیرون کردن خودمان است. که همان اتفاقی‌ست که بر سر "راستش را بگو" آمده.



"بیانیه‌ی تصویری" – اینکه چرا بجای واژه‌ی سریال از این واژه استفاده شده دلیل دارد، در ادامه متوجه‌ش می‌شوید– که می‌خواهد نقش سریال خیلی سال‌ها ساخته نشده‌ی رسانه‌ی ملی را ایفا کند و حرف از چیزهایی بزند که کمتر زده شده. گل سرسبدش هم گیر دادن به نیروهای اطلاعاتی‌ست که مثلاً ما خرق عادت کردیم. اما حیف که نه حرف خوبی می‌زند و نه حرفش را خوب می‌زند.

این مطلب چیز تازه‌ای نیست که همه به نوع لباس و آرایش خانم‌های این سریال و شکل روابط نامحرمان آن ایراد گرفته‌اند. ایراد به حقی هم هست. اما ایراد بزرگ‌تر به انتخاب بازیگران برمی‌گردد که مخاطب را در دوگانگی فرو می‌برد. که عکس‌های توی فیس‌بوک و گوگل‌پلاس و بقیه‌ی کوچه پس کوچه‌های اینترنت خانم را باور کنیم، یا مثلاً چادر گذاشتنش را در بیانیه‌ی تصویری "راستش را بگو".

در این مثلاً سریال، آقایون و خانم‌ها هنوز انگور نشده مویز می‌شوند و بعد از یکی دوبار آقای مولایی گفتن خانم، یکهو می‌بینی که بهش می‌گوید علیرضا. احتمالاً "جان"ش را به این خاطر حذف کرده‌اند که از رسانه‌ی ملی پخش می‌شود. که اگر اثر سینمایی بود، "جان"ش را هم می‌شنیدیم. و یا خانم آمده نماز عید فطر بخواند، اما از پشت تلویزیون لاک ناخنش پیداست. حالا خدا کند بعد از وضو لاک زده باشد. بعضی چیزها هم که حاصل کشف خانم‌های خانه هست و از تخصص مردها بیرون. مثل ناخن کاشته شده‌ی دختر چادری که حتماً حکمش را می‌دانید.

بازيگران سريال در مراسم تقدير (اينها همان خانم‌هاي چادري نيستند ها !!!)



این‌ها قبول، اما اصل داستان فقط این نیست. اصل داستان این است که "راستش را بگو" نمی‌تواند در قالب یک سریال تلویزیونی حرفش را بزند. چرا؟ چون اصلاً سریال نیست. چون اصلاً یک محصول ویدیویی نیست. چون قالب فلیم‌گونه ندارد. ما تنها کاریکاتوری از یک سریال را در این مجموعه می‌بینیم. دوباره می‌پرسید چرا؟ چون یک سریال، یک فیلم، یا هر محصول هنری که قالب ویدیویی دارد، باید در وهله‌ی اول تصویر داشته باشد. باید حرفش را با "تصویر" به مخاطب بزند. در حالی که "راستش را بگو" عموم حرف‌هایش را با "دیالوگ" نقش‌ها ارائه می‌کند. عين فيلم‌هاي ايدئولوژي‌زده‌ي سينماي كمونيستي مرحوم شوروي!

مثلاً وقتی قرار است به مخاطب گفته شود که علت دروغ‌گویی چیست؟ بجای اینکه این علت، دراماتیزه شود و در ذیل یک داستان برای مخاطب تعریف شود، در قالب صحنه‌ی دفاع پایان‌نامه درآورده شده و این دلایل، توسط علیرضا مولایی با صدای بلند خوانده می‌شود. مثل این می‌ماند که همین مطلب را کسی با صدای بلند بخواند و از خودش فیلم گرفته، آن فیلم را برای ما پخش کند. به این دلیل است که "راستش را بگو" یک سریال تلویزیونی که دارای تصویر باشد نیست. مجموعه‌ای از مقاله‌ها و سخنرانی‌ها و بیانیه‌هایی‌ست که با صداها و الحان مختلف خوانده می‌شود. برای همین است که "راستش را بگو" یک بیانیه‌ی تصویری‌ست.

و اما مسئله‌ی بعدی این مجموعه، حرفی‌ست که قرار است بزند: راستش را بگوییم، بیاییم اول با خودمان و بعداً با دیگران صادق باشیم. دروغ در جامعه زیاد شده و باید این اتفاق بد، با ورود جوانان خودساخته به بخش‌های مختلف جامعه ریشه کن شود. عقد فتوت ببندیم. جوانمرد شویم و دیگر اعمالی از این دست که اصرار دارد آدم را یاد عیارها بیندازد. اما آیا می‌شود رواج دروغ را با راه حل بیان شده در این بیانیه‌ی تصویری کم کرد؟ آیا تجویز "راستش را بگو" یک تجویز اصولی‌ست؟

خیر. متأسفانه اینبار هم با یک مشت حرف روبه‌رو هستیم. یک مشت حرف کلی که هیچ هماهنگی‌ای با دنیای امروز ما ندارد. این قضیه را تنها با چند سوال می‌توان فهمید: چرا روش عیاری تجویز شده در "راستش را بگو" در زمان خودش به موفقیت کامل نرسید و هرگز فراگیر و همیشگی نشد؟ در این شرایط، چه لزومی دارد که ما بعد از سال‌ها دوباره به آن طرح نه چندان موفق برگردیم؟ آیا می‌شود با مثلاً تشکیلاتی کردن عیاری و اختصاص بودجه برای آن، ادعا کنیم که این روش را برای دنیای امروز بهینه و به روز کرده‌ایم؟ اگر اینطور است، فرق تشکیلات عیاران، با سایر احزاب و تشکلات اجتماعی و نهادهای خیریه‌ی موجود در چیست؟ اگر فرقی دارد، پس چرا به طور واضح بیان نمی‌شود؟ اگر فرقی ندارد، پس چه لزومی به ایجاد یک چنین موسساتی‌ست؟



آیا غیر از این است که این پیشنهاد، در دام کلی‌گویی افتاده است و اجزاء آن معلوم نیست؟ یک کلی‌گویی بزرگ که از توضیح دروغ‌گویی گرفته تا ریشه‌یابی آن و بیان راه حل را در بر گرفته و باعث‌ می‌شود تا حرف‌های این بیانیه‌ی تصویری در حد حرف باقی بماند. آیا غیر از این است که این یک مشت حرف، بجز کلی‌گویی در دام ساده‌انگاری نیز افتاده است؟ آخر کدام پایان‌نامه‌ی دانشگاهی را به خاطر یک مشت شعر قشنگ و سخنرانی، با بالاترین نمره تصویب می‌کنند؟ آیا حقیقتاً جو دانشکده‌های علوم انسانی ما تا این حد اخلاقی‌ست که اساتید، برای عملی کردن ایده‌ی دانشجویان‌شان تا این اندازه هزینه کنند؟ راستش، ما که جوانی‌مان را در این دانشکده‌ها گذرانده‌ایم، نه پایان‌نامه‌ای را دیده‌ایم که با یک مشت حرف مبهم و گنگ، نمره‌ی قبولی بگیرد و بجز معدود اساتید انقلابی، نه استادی را دیده‌ایم که تا این اندازه "درد" داشته باشد.

اگر حضرات تولید کننده‌ی این مثلاً سریال، کمی با فضای دانشگاهی آشنا بودند و خود را در پوششی از ساده‌انگاری مخفی نمی‌کردند، می‌دانستند که در فضای علمی دانشگاه‌های ما، چنین پایان‌نامه‌های جایی برای عرضه اندام ندارند و تا این حد، همکاری برای پیاده‌شدن ایده‌ها وجود ندارد. اما ساده‌انگاری "راستش را بگو" به همین جا ختم نمی‌شود. آیا به این "سادگی" آدمی که یک عمر دروغ گفته، یکهو متحول می‌شود و کارش به جایی می‌رسد که برای زدودن غبار دروغ از جامعه، عقد فتوت می‌خواند و حاضر به هزینه کردن می‌شود؟ آیا بزهکارانی که در برابر ما قرار می‌گیرند به این "سادگی" حرف ما را قبول می‌کنند و عوض می‌شوند؟ که اگر اینگونه است، چه بزهکاران خوبی؟ خدا وجودشان را زیاد کند. اصلاً معلوم نیست اگر اینقدر بزهکارهای ما خوب هستند و به راحتی متحول می‌شوند، پس چرا آمارهای بزهکاری در حال زیاد شدن است و دروغ در حال گسترش پیدا کردن؟

می‌دانید علت این اشتباهات فاحش چیست؟ علت این است که متأسفانه هنرمندان ما آنقدر که در کار تخصصی خودشان مهارت دارند – البته اگر داشته باشند كه در این زمینه بین علما اختلاف است– در تنظیم محتوای آثارشان متخصص و ماهر نیستند. با وجود این شرایط، حاضر به مشورت گرفتن از افرادی نیستند که عالم بوده و در مسائل دینی تفقه کرده‌اند. در نتیجه کلی اثر سینمایی و تلویزیونی ساخته می‌شود که مضمون و محتوای اشتباهی دارند و هیچ اراده‌ای هم برای مشورت گرفتن از عالمان دینی و دانشگاهی برای فربه شدن محتوای آثارشان ندارند. این می‌شود که رسانه‌ی ملی، بدون هیچ مقدمه‌ی لازمی، در مقام یک مصلح اجتماعی در می‌آید و آخر عاقبتش هم می‌شود "راستش را بگو" و "یک خانواده‌ی محترم" و "کلاه پهلوی" و... که اگر اوضاع را از آن چیزی که هست بدتر نکند، بهتر نمی‌کند. حال این شما و این بیانیه‌ی تصویری.

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۵۴
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱۴
دادگو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
7
29
عوامل تولید و کارگردان سریال راستش را بگو خودشان راستش را نمی گویند!!
سریال رئالیستی روایت واقعیت به زبان هنری است. خانمهای چادری ما که علاقمندانه و بدون اجبار و اکراه برترین نوع حجاب را برگزیده اند هنگام حضور در مجامع عمومی آرایش نمی کنند مخصوصا زمانی که برای نماز عید فطر حاضر می شوند!! ، در روابطشان با مردان نامحرم مقیدات جدی دارند و ... .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
5
20
آقاي سيد مجتبي نعيمي

نميخواهم وارد مقوله پاسخ دادن بشوم ، اما ميخواهم اين حرف را بزنم : حضرتعالي كه اينقدر وارد هستيد و همه چيز تمام ، چرا تا كنون عملأ كاري نكرده ايد ؟ شما كه هم تصوير شناس هستيد و هم زبان تصوير را به خوبي ميدانيد ؟

من كاري به موفق بودن يا نبودن و كمال يا نقصان اين سريال ندارم ، اما همينقدر ميدانم كه محور و موضوع و سوژه انتخاب شده بسيار بجا و به موقع كه هيچ حتي دير هنگام هم بوده !

دروغ و ريا كاري و دو روئي و سالوس بازي ، به شدت جامعه را دارد مي آزارد ، يعني دير زماني است كه جامعه به اين درد آزار دهنده مبتلا شده است و اين پديده هاي زشت متأسفانه فقط به عوام هم اختصاص ندارد كه قشر خواص و نخبه ما هم به اين معضل آلوده شده است !

حالا گر تو بهتر ميزني بستان بزن ، دلبرا تا به جال كجا بودستيد ؟!

واما شما كه حتمأ كارشناس و كاربلد تصوير و تلويزيون و اين مقولات هستيد ، با كدام دليل و منطق و علم و آگاهي و كارشناسي ادعا كرده ايد كه بازيگران اين سريال ميبايست حتمأ چادري هاي واقعي باشند ؟!!

آخر كدام زن و دختر چادري واقعي و معتقد حاضر است قدم در وادي ....بگذارد ؟! الله اكبر و لا اله الا لله ... !

مگر تاكنون نقش زنان چادري اعم از همسران شهدا و يا شخصيت هاي چادري فيلمها و سريالها را ، همين بازيگران موجود ايفا نكرده اند ، آيا اونها چادر هاي واقعي و معتقد بوده اند و چون به خلوت رفته اند آن كار ديگر نكرده اند ؟!

شما چه جور منتقدي هستيد كه يك سره هر چه از اين سريال ديده ايد را به زير ذره بين بد بيني و منفي نگري برده ايد ؟! آيا اين مجموعه هيچ نكات مثبت و قابل اعتنائي ندارد ؟

نقد بايد منطقي - حاوي نكات مثبت و منفي - عادلانه باشد ، نه خداي نا خواسته از روي كينه و حسادت و تخريب .... !!

خدا به همه ما انصاف و عدالت و واقع بيني و و جدان بيدار عنايت فرمايد .
پاسخ ها
سیدمجتبی نعیمی
| UNITED KINGDOM |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
ممنون از اینکه وقت گذاشتید و علاوه بر خواندن این نقد، نقدی هم بر آن نوشتید. چون همین چیزها باعث ارتقای نوشته های بعدی ما می شود.
1. اینکه فرموده اید چرا تا به حال خودتان وارد عرصه ساخت نشده اید: راستش حرف ما هم هست که چرا بچه حزب اللهی ها وارد چنین مقولاتی نمی شوند. شخصاً تا به حال چند مقاله در این خصوص نوشته ام و خطر چنین عدم ورودی را هشدار داده ام. اما اینکه من بیایم و فیلم بسازم، حرف درستی نیست. کار من نقد است چون این کار را بلد هستم و هیچ وقت وارد کاری نمی شوم که بلد نیستم.
2. فکر نمی کنم جایی به سوژه فیلم ایرادی گرفه شده باشد. بله، دروغ در حال فراگیر شدن است همانطور که حضرت آقا در دیدار دانشجویان در خراسان شمالی فرمودند. اما پیچیدن نسخه برای آن کار هر کسی نیست.
3. اما در مورد بازیگران. حرف شما وقتی درست بود که حواشی آنها بر متن کارشان برتری نداشت. اما الان در دوره ای زندگی می کنیم که بازیگران یک دهم بازی می کنند و نه دهم حاشیه دارند و مردم آن زاویه ایشان را هم می بینند. پس لازم است تا این دوگانگی برطرف شود. خودتان قضاوت کنید. مثلاً در سریال کلاه پهلوی، مریلا زارعی صحبت از لزوم حجاب می زند در حالی در زندگی واقعی هیچ اعتقادی به آن ندارد و همه هم این را می دانند. آیا این مسئله توی ذوق نمی زند.
4. هدف این نوشته تعریف از این سریال نیست. مطمئن باشید رسانه ملی با یک همایش این کار را به زیبایی انجام می دهد. مهم این است وقتی کسی نقدی نمی کند، یکی پیدا شود و ایرادهای گرفته نشده را نیز بیان کند.
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
3
17
ریا و تظاهر در همه جا رخنه کرده !
شکیلا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
8
16
اگربه فیلمهای تاثیرگذاروبیادماندنی هالیووددقت کنیدبرای ساخت یک فیلم ازفیلمنامه قوی که حاصل سالها تحقیق وتجربه است ازمشاوره دهها روانشناس وجامعه شناس اهل فن و متخصص بهره میگیردتاحتی تمام دروغها و بیانیه های سیاسی وفرهنگی مورد نظرشان رابرای مخاطب باورپذیر کند برای همین سالها اقکار مخاطبانش رادرگیر خود میکند حالا فیلمهای ایرانی همه اداواصول الکی وسرکارگذاشتن مخاطب بدبخت برای همین ماحصل ان برای بینندگان فقط اتلاف وقت وبیزاری از هرفیلمیست راستی اگر واقعه هواپیمای مسافربری ایرانی که توسط ناو امریکایی منهدم شد بالعکس ودر امریکا صورت میگرفت میدانید چه میکردند صدها فیلم از زوایای مختلف برای نشان دادن مظلومیت امریکا و وحشیگری ایرانیان میساختند وهزاران امتیاز بین المللی میگرفتند حالا برو فیلم لاله بساز
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
11
13
کاملا موافقم مخصوصا با پاراگراف آخر چون احساس می کنم بیان کننده درد همه دلسوزانه..
ناشناس2
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
13
14
نقد کاملا درستی بود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
22
6
این یک سریال با تفکر انحرافی است در یکی از سکانسها با دست علامت شئطان را نشان داد
سید محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
20
5
فقط بازیگراش رو خوب انتخاب کرده بودن
فیلمنامه صفر
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
3
18
منتقد محترم

اگر از واقعيت هاي موجود بخصوص در دانشگاهها حرف ميزنيد ، فكر نميكنيد دچار اشتباه هستيد و كمي غير واقعي سخن گفته ايد ؟

در مورد پايان نامه هاي دانشجويان و فضاي حاكم بر اين مقوله دقيقأ آن چيزي نيست كه شما فرموده ايد !

پايان نامه راحت و آسان و كاملأ احساسي و شعاري كه هيچ ، با كمال تأسف ما شاهد تصويب و نمره گرفتن پايان نامه هاي حاضري و خريد و فروشي و سفارشي و.......هستيم ، اين واقعيت را هيچ آدم آشنا به اين امور و فضاي حاكم بر خيلي از دانشگاهها انكار نميكند ، حالا جنابعالي چرا دچار اين غلو و غفلت در رابطه با نمره دادن به پايان نامه ها در دانشگاه شده ايد ، معلوم نيست ! يا شما هم به اندازه مثلأ سازندگان - راستش را بگو - بي خبر هستيد و يا عمدأ به تغافل زده ايد !
پاسخ ها
سیدمجتبی نعیمی
| UNITED KINGDOM |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
ممنون از خواندن تان و نقد کردن تان. همین نقدهای شماست که ما را بهتر می کند.
آنچه بنده و خیلی از دوستان بنده در فضای دانشگاهی، در مقاطع تحصیلی مختلف و در فضاهای گوناگون تجربه کرده ایم این است که اکثر اساتید به رویکرد پوزیتیویستی تعصب داشته و پایان نامه هایی را که این چنین نباشد، اصلاً نگاه نمی کنند. سخت گیری ذکر شده در متن به این قضیه برمی گردد و منظور حقیر، سخت گیری ایشان در کیفیت تحقیق نیست.
پرستو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
3
11
من که کلا قید تلویزیونو زدم دیگه نگاه نمیکنم!
نرگس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
0
15
بالاخره کی راستش را میگه
من نوعی که همه جا چادری هستم و به خاطر فیلم و غیره .....نیست که حجاب دارم یا عوامل فیلم راستش را بگو
راستش را بگو دروغگو، برای من فیلم بازی نکن
پاسخ ها
محمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
جهت دریافت حقیقت به کتب و منابع اسلامی مخصوصا آثار استادشهید مطهری مراجعه کنید در ضمن اسلام دین حق وحقیقته این ما ها هستیم که برداشتهای شخصی وسلیقه ایمونو با اسم دین داریم روارج میدیم متاسفانه چرا گفتم ما بخاطر اینکه به کسی بر نخوره
عطرین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
5
12
نویسنده ی محترم !!
ایشان بازیگر هستند و غالبها ونقش های متفاوتی میگرند از شما چنین ادعایی که حتما باید واقعا هم چادری باشند بعید است(فرض هم که عکس های اینچنینی و آنچنانی درسایر سایتها باشد شما که نباید عکس بگذارید برای اثبات ادعاتان میدانیم که اینها چادری نیستند)بگذارید مردم فیلم نگاه کنند نه بازیگر را
اگر اثر موفق اجرا شده باشد چنان همذات پنداری میگیرد از مخاطب که یادش میرود این مثلا خانم فلانی دیگر فلانی نیست وهمین نقشی است که روی پرده است
تو رو خدا مردم رو اذیت نکنید این حرفها دل را می آزارد و میوه اش همین نگاه های تلخ و گزنده ایست که رایج شده است .
و راجع به فیلمسازی در ایران اینکه هر کاری که از روی اجبار باشد و سود مادی و در آن عشقی نباشد خروجی اش میشود کلی گویی و سر هم بندی.
پاسخ ها
سیدمجتبی نعیمی
| UNITED KINGDOM |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
ممنون از نقدتان
در بالا و در پاسخ به یکی از دوستان که ایراد مشابهی وارد کرده بود، جواب داده شده است.
عطرین
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
ببخشید بولتن عزیز که همیشه از شما ایراد می گیرم واسه حرفام دلیل دارم امیدوارم شما منو متهم به خوارجی ... نکنید.
مدیر پایگاه خانم عطرین بی انصافی نکنید کجا ما کسی را خوارج معرفی کردیم که شما خواهر خوبمان دومیش باشید!؟ خوب شما انتقاد دارید ما هم خالی از انتقاد نیستیم ما معذوراتی داریم که شاید از دید شما درست نباشد اشکالی هم ندارد
محمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
"ایشان بازیگر هستند و غالبها ونقش های متفاوتی میگرند از شما چنین ادعایی که حتما باید واقعا هم چادری باشند بعید است" خانم عطرین مگر ادعای مسلمانی نداریم!انجام امر به معروف ونهی ازمنکر وظیفه ذاتی و شرعی هر مسلمان است در ضمن اگر مسلمان نیستید! پس آزاد مرد باشید حقیقت رو بگید نه اینکه ذهن مخاطب رو با حرفهاتون دچار تردید کنید ما فصد آزار واذیت هیچ انسانی رو نداریم نخواهیم داشت ما مخالف دیدن فیلم وسریال نیستیم ولی مخالف دیدن هر فیلم وسریال با هر مضمون غیر اخلاقی و اجتماعی هستیم (عشق ممنوعه ،حریم سلطان و...) که آثار مخربش هر روز در جامعه داره ترویج پیدا میکنه اینجا باید خطوط قرمز که مربوط به دین واسلام وقانون اساسی است باید رعایت بشه
عطرین
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
آقای محمد اشتباه نکنید البته حتما من جمله ام رو درست بیان نکردم میگم این که چادری باشند یا نه جلوی دوربین که باید نقش بازی کنند به دلیل شغلشون تاثیری نداره خودبخود متوجهید منظور من از این دو خطی که تکرار کردید اینه که نمی تونیم تعیین کنیم بازیگر نقش یه خانم چادری حتما چادری باشه البته که امر به معروف ونهی از منکر باید انجام بشود
بعدشم مگه خانمی که چادر سرش نیست مسلمان یا مومن نیست؟ چادر مرتبه ی کامل و بی نقص حجابه باهاش و تبلیغ و ترویجش مخالفتی و مشکلی ندارم ولی تاکیدم بر اینه که حتما شرایطی پیاده بشه که خانومها با احساس رضایت والبته شناخت این حجاب رو انتخاب کنن تا رفتارهای متناقضشون در اثر اجبار به انتخاب این پوشش منجر به رفتارایی نشه که بگن آبروی چادریها رفت یا ازش سوء استفاده نکنن.
و اینکه به دیدن فیلم واین حرفا خدا بالا سر شاهده اصلا نمی دونم موضوع این فیلما چیه خدارو شکر ماهواره نداریم . نداریم چون نمی خواهیم حرمت خواهر برادری و پدر مادرمون از بین بره حد اقل
عطرین
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
مرسی بولتن از سعه ی صدرت .جوابت رو که خوندم آروم شدم.
مریم
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
خانوم عطرین محافظه کاری اونم تو شرع و دستورات خدا اگه در فبال فیلم و صرفا یک بازیگرم باشه خلاصه ادمو یه جایی زمین می زنه.وقتی رسانه ها تو کشور ما اینقدر رو مردم تاثیر می ذارن دیگه جای این حرفها که (حالا گیر ندین.مردمو اذیت نکنین و ...)نیست.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
3
20
آقای نعیمی عکس پرچم ایمیلتان برای کدام کشور است؟
شما ایرانید؟
پاسخ ها
سیدمجتبی نعیمی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
من که ایرانم
اما نمی دونم این پرچم از کجا اومده و چطوری میشه عوضش کرد
محمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
حاجی بخاطر استفاده از فیلتر شکن وVPN عکس پرچم ایمیلتون تغییر پیدا میکنه
فراز
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
آقا ، مردم ، روزگار ! ، نمونه بارز سفسطه ! نسیان ! کنار گماردان جان کلام ! ...نمایش عینی " نرود میخ آهنی بر سنگ ! ...کجاست محتوا ؟ اندکی درنگ و تماشای خویشتن در آئینه ....دهها سطر توضیح انگار که این جمله " راستش را بگو " اشاره به غیر از من است ! آقای منتقد ، نمی دانی چرا با پرچم خارجه حضور دارید؟ ؟ " راستش را بگو "
سراج
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
فیلتر شکن شاید آآن بوده یه موقع ها همیطوری قاط میزنه وقتی صفحه رفرش میشه.پرچم جابه جا میشه.
شکیلا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
6
13
ایکاش خانمهای این فیلم باهمان حجاب نیم بندشان ایفای نقش میکردند که باور پذیرتر بود چون سازنده فیلم حتی به خودش زحمت نداده تادرموردجوحاکم برخانواده های مذهبی تحقیق کند سازندگان محترم راستش رابگویید کدام خانواده مذهبی اجازه میدهد دخترشان درجلسه شبانه وتاپاسی از شب انهم در خانه یک پسر شرکت کند؟انهم در جلسه دختران وپسران جوان مجرد!!ابی حضور بزرگترها !! اصلا تمام این دختران جوان گویا پدر وبرادری ندارند ویا اگردارند غیرت ندارند حقیر با داشتن فرزندان دانشجو هنوز هم وقتی منزل پدرم میروم مادرم محترمانه بیرونم میکند ومیگوید زودتر بروتاقبل از غروب خونتون باشی یعنی هنوزهم بیرون بودن در شب رابد میدانند وبد میدانیم ایاواقعااین فیلم قصد هنجارشکنی دینی ندارد؟ایااسلام اینگونه روابط ازاد رامجاز میداند؟حالا تصور خانواده هااز محیط دانشگاه چه خواهد بود؟یک محیط ازاد وبی دروپیکر؟والقای این فکر که حراست دانشگاه به چادریها کاری ندارد پس بدحجاب چادر سرت کن بعد هرغلطی خواستی بکن چون ابروی چادریها میرود؟ایا ترویج تشکیل اینچنین جلسات غیر شرعی وعرفی دربین نسل جوان نیست؟هسته های جریانهای التقاطی وانحرافی ازهمینجا شروع وشکل میگیردیعنی اموزش رایگان تیمهای فکری وبعد خانه های تیمی
پاسخ ها
محمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
خوشم آمد از آمدنت دمت گرم عالی گفتی
لمپا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
6
11
نقد منصفانه نبود بیشتر مغرضانه بنظر میرسد.
من از لحاظ فنی متخصص نیستم و کاری هم ندارم ولی موضوع فیلم نیاز جامعه امروز ماست هرچند روابط لا نامحرم در این فیلم متاسفانه عادی نشون داده شده و یکی از بزرگترین آفت هاشه.
امیدوارم سریال های با این محتوا و با برطرف کردن نقص های آن تولید بشه
اگر صدا وسیما بتواند به طور منصفانه دورانت گذشتهو حال را توامن با هم نشاد دهد یقین بدانید مردم آگاه وبصیر ما براحتی راه خودشان را پیدا میکنند
اگر درست تبیین شود
پاسخ ها
سراج
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
لمپا جان
مثلا غرض یه نویسنده معمولی تو یه سایت خبری چیه چه نفعی میتونه براش داشته باشه اصلا.
چند درصد هم فکر کن این نقد درست باشهههههههههههه
هالو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
0
3
البته اظهار فضل در این زمینه ها سخت است و پشتوانه علم و تجربه می خواهد
ولی حالا ما همینطور هالو وار نظر شخصی خودمونو میگیم
مقوله دین و اخلاق و باور مردم تفاوت دارد با مقوله سرگرمی و اکشن و غیره . اینجا هر کاری نمیتواند به هدف اصلی خودش که اصلاح باشد دست پیدا کند شرایط سختی دارد که به هدفش برسد یکی از این شرایط هم اخلاص است . یعنی اینکه تهیه کننده و نویسنده و کارگردان و ترجیحا بازیگر هم
راستش را بگویند
صرفا نمایش بازی نکنند که مزدی بگیرند و بروند بلکه عوامل اصلی نمایش و ترجیحا همه عوامل در حال نمایش دادن نباشند بلکه واقعا به حرف اصلاحی که میزنند معتقد باشند و درد داشته باشند
غیر از این باشد نمایش ساخته میشود شاید از دیدگاه تخصصی هم خوب ساخته شود و قابل دفاع باشد اما اصلاح در مخاطب ایجاد نمیکند
اما چرا رسانه ملی ما اینقدر در این زمینه ضعیف عمل میکند ؟ جسارتا بنده فکر میکنم جای دیگری باید دنبال علت گشت
من مکرر خوانده و شنیده ام حضرت رسول (ص) و ائمه علیهم السلام به شعر خوب صله داده اند
ولی تاکنون نشنیده ام یکی از مراجع (به استثناء رهبر حقیقتا فرزانه) به یک فیلم یا فیلمنامه خوب صله داده باشند
حضرت امیر مناجاتشان با خدا را در قالب شعر ریخته اند کدام مرجع را سراغ دارید که یک فیلم در جهت هدایت مردم ساخته باشد کارگردان یا نویسنده آن باشد ؟
این سرنخ را بگیرید و دنبال کنید تا بدنه متدینین جامعه
خوب خواهر متدین برادر متدین وقتی کاری نمیکنی حرکتی نمیکنی پس بنشین کار کسانی که مثل تو فکر نمیکنند را تماشا کن غر هم نزن
کسی که فکرش یک جور دیگر باشد اعتقادش یک جور دیگر باشد نه به زور بودجه نه به زور بازو نه به هیچ رقم دیگری نمیشود حرف تو را بزند طوری که مخاطب باور کند و تاثیر بپذیرد
علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
3
3
تو اين فيلم داره تبليغ روزه سكوت ميشه كه تواسلام حرامه
تنها نكته مثبت اين فيلم نقش مدرسه كه تو نقش ذاتي خودش بازي كرده يك دستمال
پاسخ ها
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
بخاطر توهینی که به آقای مدرّس کردی منفی دادم وگرنه با سطر اولت موافقم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
2
10
آقاي سيد مجتبي نعيمي ...... !

بقول هموطنان عزيز گيلاني ..قربان تو برم ..... اينكه كاري نداره برار جان .... كافيه شما از فيلتر شكن استفاده نكنيد .... اونوقت معلوم ميشه اون پرچم كه براي ما ايراني ها خيلي هم منحوس و نفرت انگيز است ...از كجا آمده و به كجا بايد برود ....آره عزيزم .... !

يه چيز ديگه هم بگم ...؟ اصلأ باور كردني نيست حرف شما كه نميدانيد اون پرچم نفرت انگيز از كجا آمده ..... اينو عرض كردم كه خداي نا خواسته فكر نكنيد ما ....جيگر هستيم ...... عزت مزيد ... !
پاسخ ها
محمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
اینو هم گل گفتی و جالب بود برام که کسی از فیلتر شکن استفاده کنه وندونه که اونوقت از کشور دیگه ای سردرمیاره
محمد احسان
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
برا منم که وی پی ان نداشتم قبل پیش اومده پرچمم اشتباه زده شده
چقدر شما ها مقدسید بابا آره عزیزم......
نا شناس در مورد اصل قضیه هم یه گپی میزدی داداش...
علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
2
6
منتقد جان منم موافقم.ماكه چند سال فعاليت سياسي دانشجويي كرديم يك بار نديديم يخ خبرنگار تو دانشگاه پيداش شه يا اخبارش منتشر شه اونوقت تو فيلم وقتي چندتا دانشجو سر آمفي تئاتر دارن دعوا ميكنن و يكي مياد ميگه من خبر موثق دارم يه خبرنگار بين شماست و اخبار اين ناآرامي رو لحظه به لحظه گزارش ميكنه!!!اونوق دانشجوها هم ميترسن و ميرن!واقعا انگار نويسنده اين فيلم پاشو تو دانشگاه نذاشته.
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
2
1
چي بگم ..............
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
1
9
حیف برق که واسه این سریالهای سیما حروم بشه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
3
4
واقعا کسی هم این فیلم چندش آور رو نگاه میکنه ؟ باور کنید نتونستم حتی بیست دقیقه هم تحمل کنم وببینم از بس سطحی شعاری وچندش آوره
نرگس سادات
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
0
4
من یکی واقعا اعصابم از این روابط آزادی که نشون میده خرده. انگار میخوان همه رو به زور چادری کنن حتی با تحریف دین. جالبتر آشنایی مادر علیرضا با باباشه انگار این رابطه تو خانواده شون موروثی بوده. اما یه سوال که برام پیش اومده مگه بچه ای که از جای دیگه آورده شه به خانواده محرم میشه که تو یه سکانس علیرضا میخواست دست مامانشو بگیره.
راهش اینه همه زنگ بزنیم روابط عمومی حتی اگه توجه نکنن ما وظیفه مونو انجام دادیم.
هادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
0
4
از نظر یک بیننده سریال .
این مجموعه ها فقط برای پر کردن برنامه زمانی صدا سیمای ما کفایت میکند. رضایت مردم و کیفیت هیچگونه ارزشی ندارد.
بعضی از صحنه های فیلم مارو یاد سریال های غربی میندازه. حداقل کاش اگر بد هم بود اندیشه قوی در بر داشت.
حداقل .قالب . مفهوم. یکپارچگی. معنی مجموعه نمایشی رو داشت.
دیدن سریال درجه سه کره ای حال آدم رو به این بدی نمیکنه.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
0
4
----

از کوزه همان برون تراود که در اوست
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
در مورد فیلمسازی خیلی مَثَل خوبیه به نظرم
مینا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
0
4
این چه مدل چادر سرکردنی که استدشون داره؟اونم با لاک و اارایش واشوه ناز.یا اون دانشجووخانم خبرنگارکه تواین سریال فرزندشهیده.چقدراحت گرفتن رابطه دختروپسروزن ومردرو .وچه راحت به سخره گرفتن چادروحجاب رو.واقعا که...
پاسخ ها
سراج
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
قبح بعضی چیزا مثل اینطور روابط قراره شکسته بشه انگار. تواینجور سریالها.
مروارید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
0
2
سلام
از تحلیل به جاتون متشکرم .در ادامه اجازه بدید چند نکته دیگر رو هم اضافه کنم :
1باید بگم این سریال بر خلاف هدفی که معرفی می کنه به هیچ عنوان مسیر یک انسان مومن مسلمان وشیعه را طی نمی کنه بلکه اگه تا حدودی با مکاتب عرفانهای جدید اشنایی داشته با شید متوجه می شوید که این سریال به صورت نامحسوس این ایین ها را تبلیغ می کند مروت ومردانگی رو ما در رفتار ائمه مون می بینیم وکافی بود کمی در این روایات تامل می کردند .
2من به عنوان یک جوان مسلمان انتظار داشتم توی این سریال به جای استفاده از نقل قول های محققان وروان شناسان غربی از عبارات زیبای قرانی یا احادیث ملموس وزیبای ائمه معصومین بهره می گرفتند نه اینکه این افرادرو توی رسانه ملی تبلیغ شود.ضمنا چه کلمه ای بهتر از این عبارت (الا به ذکر الله تطمئن القلوب) برای تلقین خلوص نیت وتواضع . یا عبارت( اعوذ باالله من الشیطان رجیم) برای جهاد با نفس
3کدام یک از دختران دانشجو ی متدین ومومن توی دانشگاه این قدر ازاد وبی قید هستند. دختر چادری حجابش با عفت وحیا و حفظ محرم ونامحرم کامل وزیباست .در غیر این صورت لباس شیطان است واین روش فقط دختران محجوب ما را منافقانه بدنام می کند.
ضمنا این جریان مشاوره دختران جوان با پسران بزه کار این موضوع را نور الا نور کرده است .ایا ما کانون های اصلاح وتربیت دخترانه نداریم ؟؟
باتشکر
مینا ج
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
2
1
انتقاد بی موردی!در ضمن به دلیل استفاده از vpn پرچم شما مال ایران نیست،نمیدونستین؟
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
3
0
آنها فقط بازیگرند و ما باید بازتاب بازی آنها را ببینیم وبا هویت اصلی آنها نباید کاری داشته باشیم زیرا هرکس خودش بدنبال هویت مورد علاقه خود است.
پاسخ ها
محمد احسان
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
چقدر هم بازییشون بازتاب داره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نرگس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
0
2
یک سوال
این گروهی که راه افتاده اند برای کمک رسانی به کسانی که هیچوقت ازشون کمکی نخواسته اند
اولا منبع در آمد شخصی این گروه از کجاست ؟نکنه دیگران کار میکنند و ایشان فقط میخورند و ادعای کمک رسانی به دیگران را نیز دارند فقط این وسط خانم دکتر است که استاد دانشگاه است و در آمدی دارد ولی دیگران چی؟
دوما لطفا به داد کسانی آبرومند برسید که داد کمک خواهی شون به طرف آسمان بلند است
همایش احتیاجی نیست برگزار کنند این پولهای اهدایی را کمک کنند به درمانده ها خیلی بهتر است تا همایشی برگزار کنند که هزار خرج هم کنار ش دارد
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
این دختره خبرنگاره اول سریال نشون داد همه کاریه خبرگزاریشون بود.الان بیکرا شده یهو صبح تا شب بین ایناس.
بقیه هم نه کلاس دارن نه درس.
اصلا اصل قضیه که درس و دانشگاه بود فراموش شده.
یه ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
1
0
مطاب خوب بود ولی واقعیت یعنی زندگی با فیلم فرق داره .نمیشه در مورد بازیگران این طوری حرف زدچون اونا شغلشونه.
مروارید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
0
0
موضوع اصلا بازیگرها نیستند بلکه محتوای فیلمه که داره یک فرهنگ غلط را به عنوان ارزش در جامعه اسلامی زنان محجبه ومومن به نمایش می ذاره .مااصلا به هنرپیشه ها کار نداریم هر چند کلامی وعملی که از دل بر اید لا جرم بر دل می نشید ودر جامعه تاثیر گذار است اگر از این موضوع چشم بپوشیم این اعمال غلط وبی ریشه که به عنوان ارزشها داره ریشه حیا وعفت رو می زنه قلب مومنین را به درد می اره .
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین