کد خبر: ۱۰۹۳۹۵
تعداد نظرات: ۳۴ نظر
تاریخ انتشار:
خبرگزاری های مطرح جمهوری اسلامی در تاریخ به خواب رفته اند

چاپ و تبلیغ گسترده کتابی تامل برانگیز در کشورمان ایران

در حالی که شاهد گسترش اقدامات تجزیه طلبانه دولت جمهوری آذربایجان در بخش های شمالغربی کشورمان هستیم؛ ترجمه، چاپ و تبلیغ گسترده کتاب تاریخ آتروپاتن با محتوایی تجزیه طلبان و دلخواه دولت باکو در جمهوری اسلامی تامل برانگیز است. جالب اینکه خبرگزاری های مطرح کشور نیز بدون مراجعه به تاریخ بر گسترش این ادعاهای دروغ دامن زده اند.
بولتن نیوز: مدتی است شاهد ترجمه و انتشار کتابی هستیم که ادعاهای دولتمردان جمهوری آذربایجان را از زبان یک مورخ آذربایجانی معلوم الحال به تصویر کشیده و متاسفانه رسانه های کشورمان نیز بدون توجه به محتوای کتاب فوق، اقدام به تبلیغ انتشار آن نموده اند.

ادعای دولتمردان جمهوری آذربایجان که در این کتاب برجسته شده مبنی بر وجود کشوری قدرتمند با نام آذربایجان در قرن چهارم پ.م است که توسط دولت های ایران و شوروی تقسیم گردیده و دولت جمهوری آذربایجان فعلی پس از فروپاشی شوروی سابق استقلال یافته و بخش های جنوبی آن هنوز در اشغال ایران است.

خبرگزاری فارس بدون توجه به اهداف چاپ و انتشار این کتاب در جمهوری آذربایجان و محتوای آن، در مصاحبه ای با مترجم آن کتاب، خبر از توزیع آن از 15 مهر در بازار می دهد.

خبرگزاری های ایسنا و ایلنا نیز در یکی دو پاراگراف به توضیح بخش هایی از این کتاب پرداخته و خبر از انتشار آن می دهند.

سایت خانه کتاب نیز بخش هایی از این کتاب را توضیح می دهد.

انتشارات ققنوس نیز که این کتاب را در شمارگان 1100 جلد چاپ کرده در سایت خود ضمن معرفی این کتاب با بیان اینکه «دورة موجوديت آتروپاتن مرحلة مهمي در تاريخ كشور جمهوري آذربايجان محسوب مي‌شود» بر ادعای دولتمردان آذری و تجزیه طلبان که سابقا کشوری قدرتمند با نام آذربایجان وجود داشته که توسط ایران و روسیه تقسیم گردیده و سال ها زیر اشغال این دو کشور قرار داشته است، صحه می گذارد.

گویا انتشارات مزبور و خبرگزاری ها و نهادهایی که اجازه چاپ این کتاب را در جمهوری اسلامی ایران داده اند از تحریف تاریخ در این کتاب به نفع تجزیه طلبان خبر دار نبوده اند.

اینکه در سایت انتشارات ققنوس آمده است دوره موجودیت آتروپاتن مرحله مهمی در تاریخ کشور جمهوری آذربایجان محسوب می شود در خوشبینانه ترین حالت مؤید آنست که مدیر آن سایت و انتشارات، اطلاعی از تاریخ نداشته صرفا موارد مطرح شده در کتاب فوق را بیان نموده است.


اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم برایمان هویدا خواهد شد که اولین بار چه کسانی و با چه اهدافی واژه آذربایجان را برای مناطق شمالی ارس (یا همان آران) به کار برده خواستار ایجاد کشوری به نام آذربایجان به پایتختی تبریز شدند.

اگر مدیر انتشارات مزبور کمی به خود زحمت داده اسناد تاریخی موجود را مطالعه می کرد حتما به این حقیقت پی می برد که کشور جمهوری آذربایجان 20 سال پیش و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شده و پیش از آن موجودیتی نداشته است که برای خود تاریخی داشته باشد.

این مناطق 200 سال پیش طی معاهدات ننگین گلستان و ترکمنچای از ایران جدا شده اند و پیش از آن همواره بخشهایی از ایران بوده توسط حاکمان ایرانی اداره شده یا خراجده حکومت مرکزی ایران بوده اند.

در هیچکدام از اسناد و نقشه های موجود شمال ارس با عنوان آذربایجان بکار برده نشده است، بلکه در طول تاریخ به مناطق جنوبی ارس، آذربایجان اطلاق شده و مناطق شمالی با عناوین شیروان و آران بکار گرفته شده اند که هر سه جزو ایالت های ایران بوده اند.

با مراجعه به نقشه ها و اسناد تاریخی مبرهن است که در طول تاریخ کشور مستقلی به نام آذربایجان در این منطقه وجود نداشته است و آتروپات نام سرداری ایرانی بود که در جنگ میان داریوش سوم آخرین پادشاه هخامنشی و اسکندر مقدونی در نبرد گاگامل در سپاه ایران فرمانده مادها بوده‌است.

دولت جمهوری آذربایجان با توطئه و همراهی رژیم صهیونیستی در تلاش است با تحریف تاریخ این منطقه، به افکار عمومی مردم جمهوری آذربایجان و مناطق شمالغرب کشورمان تلقین نماید که سابقا کشوری با نام آذربایجان در این منطقه وجود داشته که به اشغال روس ها و فارس ها درآمده، بخشی که به اشغال روس ها درآمده بود اکنون استقلال خود را بازیافته مناطق جنوبی تحت اشغال ایران نیز باید به امپراتوری آذربایجان بپیوندد. غافل از اینکه 20 سال پیش وقتی اتحاد جماهیر شوروی فرو پاشید هزاران تن از مردم فهیم شمال ارس خود را به حاشیه ارس رسانده خواستار بازگشت این مناطق به کشور پهناور ایران شدند.

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۹
امین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
11
16
وجود دولتی مستقل به نام آتروپاتن در قرن چهارم پیش از میلاد صحت دارد چون آتروپاتن (استان فعلی آذربایجان) در زمان حمله اسکندر مقدونی تنها ایالت ایران بود که در برابر یونانی ها تسلیم نشد و تا زمان به قدرت رسیدن اشکانیان مستقل ماند . اما مردمان آن روز آتروپاتن بخاطر غیرت ایرانی بودن در برابر یونانی ها ایستادگی کردند نه بخاطر وسوسه تجزیه طلبی . بعلاوه کسانی که سعی دارند تاریخچه آتروپاتن را با آذربایجان گره بزنند فراموش کرده اند که پای ترکان تا دوازده قرن بعد به این سرزمین باز نشده بود!
پاسخ ها
امین
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
ببخشید . یک چیز کوچک رو فراموش کردم . آتروپات سردار داریوش سوم به اسکندر پیوست و در اصل به ایران خیانت کرد ، اسکندر هم وی را به حمکرانی ماد کوچک یا همان آتپروپاتن گماشت . بعد از مرگ اسکندر بود که حکومت آتروپاتن خود را از سیر سلطه یونانی ها خارج کرد .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
36
23
آذربايجان جزو خاكه ايرانه.
mhc
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
35
20
بعد شما بشینید از تاریخ و فرهنگ خودمون اونقدر بد بگید و نام پادشاهان رو از کتابهای تاریخ حذف کنید تا بچه های نسل جدید حتی ترتیب سلسله هارو چه قبل از اسلام چه بعد از اسلام ندونن و هیچ غرور ملی و میهنی نداشته باشن بله منتظر بدترش هم باشید
پاسخ ها
پرستو
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
سلام

بچه ها؟

من هنوزم که هنوزه خیلیا رو باهم قاطی میکنم؟حکومت ها و زمانشون و اشخاص رو و...
حجت
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
پرستو راست ميگه.برو از همين بچه هاي ديروز و جووناي امروز بپرس ببين چندتاشون ترتيب سلسه هارو بلدند.ثانيا كسي مخالف تاريخ نيست فقط بحث اينه كه تاريخ رو در مقابل اسلام قرار ندن.
چکش
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
جناب حجت بفرمایید وجود نام پادشاهان و سلسله ها و روند تاریخی خوب یا بد کشورمان در کتب درسی چه تقابلی با اسلام داشت؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
7
22
آذربایجان و اران و شروان و ..... همه جز خاک ایران هستند
پاسخ ها
علی
| UNITED STATES |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
من کاری ندارم که آن سوی آراز(ارس)اسمش آذربایجان هست یا نه ولی شما هم میدانید که زبان دین فرهنگ و آداب ورسوم دو سوی ارس کاملا یکی است.البته اتحاد مسلمانان به شرط ایجاد عدالت فرهنگی اقتصادی و...می تواند مایه پیشرفت همه بشود.همه ملت ها با هم برابرند ولی متاسفانه سیاست جویان اختلافات را دامن زده و با حکومت دیکتاتورانه خودشان(در بیشتر کشورهای اسلامی)حق ملت ها را ناجوان مردانه پایمال میکنند ولی مطمئن باشند که ملتها بالاخره راه خودشان را پیدا خواهند کرد
صمدجعفری
|
UNITED STATES
|
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
28
23
( به نام ایران )

من ایرانیم خاک ایران مراست
کجاخاک من جای دریوزه هاست
مرا یادگار اهورا تویی
تمنای اشگ صفورا تویی
کجا می گذارم به جنگت غریب
توراباغریبان مردم فریب
توعشق منی بی تو مرگم رواست
به یمن تو گردیده این خانه راست
هر آن کس که درپهنه ات حکم راند
به رفت وبه جز نام ایران نماند
دلت ای وطن جز به شادی مباد
به جز خاک شیران نمانی به یاد
فدایت شوم خاک گلگون من
به شکرانه جانم بگیر ای وطن
خدایا نگهدارش از اهرمن
رهایش کن از هرزه های چمن

آقای اقرارعلی اف کافیه یا بازم بگم
پاسخ ها
صمدجعفری
| UNITED STATES |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
باورکنید اگراین شعردرسایتهای کشور آذربایجان هم قرارمی گرفت این قدر منفی نمی گرفت.
باورم نمیشود .
آنهاییکه منفی میدهیدآیا شما واقعا ایرانی هستید؟
شما کجائید ایرانیان؟
مرتضي.ام
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
بنده به خاطر آنكه به جاي به نام خدا از به نام ايران استفاده كرديد به آن منفي دادم.
صمدجعفری
| UNITED STATES |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
آقا مرتضی به نام ایران اسم این شعراست .
حرکت شما مرابه یاد لطیفه ای انداخت که گفتنش خالی ازلطف نیست.
میگویند بنده خدایی که سی سال ترک وطن کرده بود به هنگام بازگشت به وطنش شنید که همه چیز عوض شده وباید برای گفتن هرجمله ای اول به نام خدا بگوید حلاصه این بابا زنگ میزند به یک پیتزافروشی ومیگوید یک پیتزا میخواستم پیتزافروش بعدازگرفتن آدرس میپرسد
به نام ؟
این بنده خداهم که فکرمیکند قاف داده فوری میگویدببخشید
به نام خدا یک پیتزا میخواستم.
مرتضي.ام
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
خب اخوي نام اين شعر غلط است! نمي‌شود؟ مثل اين كه نامش را بگذاريد "خداي مني ايران" و بعد بگوييد نام شعر است ديگر!!
حجت
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
اشتباه منفي دادم
صمد جعفری
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
سلام آقای مرتضی.ام
چشم. بعد از این، اسم تمام اشعارم را به‌نام خدا خواهم‌گذاشت.
فقط نمی‌دانم چگونه از یک‌دیگر جدایشان‌کنم. فکر می‌کنم با عدد خوب‌است. مثلا: (به‌نام خدای 2) - (به‌نام خدای 3) یا (به‌نام خدای 4). به‌نظرت فکر خوبی‌است؟
م سادات موسوی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
بنده هم به دلیل نام شعر منفی زدم.
و بعد هم جناب جعفزی خدا را نپیچان که خدای نکرده بد می پیچانت،خدا واحد است و یک عدد بیشتر ندارد.
(امیدوارم مزاح کرده باشید)
مجید مازندران
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
آقا صمد
منظور برادرمون آقا مرتضی اینه که اصلا چرا اسم شعرت رو گذاشتی به نام ایران؟؟؟

هرچی میخوای برای شعرت اسم بذار ولی اینکه بگی به نام ایران ، حالا یا اسم شعرته یا تیتر جملته یا چیز دیگه خلاصه این عبارت از بیخ و بن اشتباهه

هیچ کاری و هیچ عملی آغاز نمیشود مگر با یاد و نام خدا

امیدوارم ایران دوستی و میهن پرستی به تعارض با ارزشهای دینی و اسلامی منجر نشه
ساغر
| GERMANY |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
چرا شماها اینجوری می کنین؟ ما خودمون فارسی زبانیم اما هنوز معنی واژه های فارسی رو نمی دونیم...مگه تو شاهنامه می گه مثلا 100 پهلوان نامدار، منظور واقعا 100 نفره؟ نخیر...منظور تعداد بسیار زیاده.... وقتی هم از لفظ "خدا" یا " به نام" استفاده می کنن اون مفهومی که فک می کنین اینها رو به جای خدا می پرستن نیست... اینها زیبایی های ادبیه...مگه یه شاعر بیاد مسجد رو به میکده تشبیه می کنه بگیم مرتده؟ یعنی مسجد رو به یه جا برای لهو و لعب تشبیه کرده؟ عجب!!!!!!!! اینها ادبیه و برای اغراق و زیبا سازیه...که مخاطب شدت موضوع رو درک کنه... "خدای منی ایران" هم نشان از شدت علاقه است...
مرتضي.ام
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
جناب ساغر: صرفا جهت اطلاع عرض كنم كه برخي اسامي خداوند، اسم خاص هستند و كسي حق ندارد آن را جز پروردگار، براي هيچ چيز و هيچ كس و هيچ كجاي ديگري مورد استفاده قرار دهد كه از آن جمله‌اند الله، خدا، رحمان و غيره. به عنوان مثال براي انسان‌ها فقط مجاز به استفاده از عبد الرحمان، عبدالله، عبد خدا و غيره هستيم.

اتفاقا به مثال بسياري خوبي اشاره نموديد. فرموديد "خداي مني ايران" نشانه عشق بسيار زياد به كشور است. كاملا درست است و دقيقا همن امر كار را خراب مي‌كند!

وقتي مي‌گوييد "خداي مني ايران" منظورتان چيست؟ چرا محك شدت اين عشق را با چيز ديگري مقايسه نمي‌كنيد؟ كاملا درست است. چون چيزي بزرگ‌تر از خدا نمي‌شناسيم و وقتي مي‌گوييد "خداي مني ايران" عملا مي‌خواهيد ايران را هم سنگ خدا كنيد تا عظمت عشق خود را نشان دهيد و بگوييد عشقتان در منتهي عليه بزرگي است و از همينجا كار خراب مي‌شود و اين يعني شرك!

متاسفانه برخي بدون توجه و برخي ديگر با توجه، چيزهايي را سر زبان‌ها انداخته‌اند كه از بيخ و بن غلط و شرك است. مثل خدا تومن، خدا قدر، به اندازه خدا و ... كه بايد با آنها مبارزه نمود. با بستن عبارات دهن پركني همچون هنري و ادبي و غيره مشكل برطرف نمي‌شود. هنر آن است كه بدون گفتن خزعبلات زيبايي بي‌آفرينيم، نه به هر قيمتي.
صمدجعفری
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
عزیزانم .
مرتضی.ام حجت م.سادات موسوی مجید ساغر .

ازاین که وقت عزیزتان راصرف خواندن ، نکوهش ، یا تائید شعربنده کردید وبا آرای مثبت ومنفی تان احساس با هم بودن رابه من دادید از شما صمیمانه تشکر میکنم.

خصوصا ازساغرعزیزم که اصل مطلب را ادا کرد.

واما عزیزانم :

بنده عادت به اثبات خورشید در صلات ظهرندارم.
درنوشتاراگرنویسنده خبرازیک روز گرم میدهد دیگرنیازی به ذکرنام خورشید نیست .
چراکه خواننده ازگرمای روز پی به درخشندگی خورشید خواهدبرد .
به نظر شمانوشته ی (روزبسیارگرمی بود خورشید هم میدرخشید ) نازیبانیست.

عزیزانی که فقط نام شعرراخواندید وعجولانه به توبیخش برخواستید.
مگردر بیت دوم شعر سرزمین ایران یادگاری از اهورا خوانده نمی شود .
مگردلیل ارزش این سرزمین ساخته شدن آن به دست خالق هستی نیست.
مگرمیشود کسی رادوست داشت وهدایایش را بی ارزش انگاشت.
مگردربیت آخر این سرزمین به خدا سپرده نمی شود . مگربرای رهائیش ازبدخواهان ازاوکمک حواسته نمیشود .
ازطرفی عزیزانم عالم شعر عالم پروازاست درهزارتوی کوچه ی عشق لطفا به بیت زیرتوجه فرمائید .

دل ودین وعقل وهوشم همه رابه آب دادی.
زکدام باده ساغی به من خراب دادی.

معنی ظاهری این بیت اردست دادن دین عقل وهوش توسط یک پیمانه شراب است ولی آیا براستی شاعرچنین منظوری داشته است.

دیگرسرتان رادردنمی آورم واگرتا اینجا بامن بوده اید بسیارسپاسگذارم درخاتمه عرض کنم که این شعررا به صورتی که شما دوست دارید اصلاح ومجددا ارسالخواهم کرد .
ازشما هم میخواهم که با آرای مثبت خود به حاکمان دروغین شمال ایران ، این پاره جداشده ازمام میهن بفهمانید که حاکمان امروز ایران نه ازنسل قاجار که ازنوادگان کورش کبیرهستند.

بسیارسپاسگذارم.

خدانگهدار
داور
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
پس داداش مرتضی .ام .بیا بریم الله مراد زرینی کشتی گیرسابق تیم ملی ورحمان احمدی دروازه بان فعلی سپاهان واسمشونو عوض کنیم ولی درخصوص نام وغیره حق با شماست من کسی را بااین اسم نمیشناسم
آرمان
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
درود جناب مرتضی.ام، به‌نظر شما یک کشور با خدا قابل قیاس است؟ "به‌نام ایران" برگرفته از یک آرایه ادبی است. اگر مایلید با هم برویم "نصرالله رادش" را دار بزنیم و به‌او بگوییم چرا نامت "الله" دارد. شاعر قصد داشته‌است بزرگ‌نمایی کند و ایران را به‌چیزی بسیار بزرگ و مورد پرستش تشبیه‌کند. مثلا می‌گویند "آن‌قدر صبرکن تا علف زیر پایت سبز شود". مگر واقعا علف سبز می‌شود؟ این آرایه‌ای ادبی است و به‌جای آوردن نام الله، اندکی ادبیات اصیل پارسی را مطالعه‌کنید و با چندین آرایه‌های ادبی آن آشنا شوید.
ساغر
| GERMANY |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
"خدا" واژه ای نیست که بهش بگیم اسم خاص...پس مطابق با فرمایش شما این مساله برای God هم حکم می کنه... اسم خاص خدا در اسلام "الله" هستش و این نام رو نمی شه برای موارد دیگه استفاده کرد... اما کلمه رب چی؟ مگه اون هم یکی از صفات خدا نیست؟ و گاهی به جای اسم خدا به کار نمی ره؟...اما آیا مشتقات اون به وفور استفاده نمی شه؟ مثلا مربی....مگه بارها نمی گیم خدایان عرب...خدای شر...خدای خیر....؟ حتی توی کتاب های دینی و اسلامی ... پس دیگه اینها رو نگیم؟...چون خدا فقط برای الله هستش...؟ کلمه خدا به نظر من حتی بدون وضو هم می شه لمس کرد... منظور از اسامی خدا که احترام دارن احتمالا اسامی اسلامیه که اسم خاص محسوب می شن...کلماتی مثل خدا که در زبان های مختلف هست اسم پروردگار یگانه نیست و برای هر خدایی کاربرد داره و از قبل از اسلام هم می تونسته وجود داشته باشه...پس از این به بعد باید God رو هم با وضو لمس کنیم...
بولتن شما بیا رفع شبهه کن ما رو تو این بحث ها به نتیجه برسون....
مرتضي.ام
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
دو دوست خوبمان آقا آرمان و داور مطالبي گفتند كه كاملا پيدا است اصلا پاسخ بنده را نخوانده‌اند و لذا از ايشان مي‌خواهم به پاسخ قبلي بنده مراجعه نمايند تا تفاوت الله با نصرالله و ماشاالله و روح الله و عبدالله و عبدالرحمن و غيره را متوجه شوند.

همچنين اين دوستان دليل صحت گفتار خود را اين دانستند كه اگر آن گونه است كه عرض كردم، پس چرا برخي افراد رعايت نمي‌كنند و مثلا اسم فرزند خود را رحمان مي‌گذارند!!!! آخر عزيز من. برخي دزدي هم مي‌كنند، هزار كار خلاف ديگر هم مي‌كنند. اين هم شد استدلال؟ بگذريم كه در بين برادران عرب زبان و آنان كه به زبان عربي آشنا هستند، كسي را نمي‌يابيد اسم فرزند خود را مثلا "رحمان" بگذارد و همه از عبدالرحمان استفاده مي‌نمايند. "رحيم" ايرادي ندارد و لذا عبدالرحيم نداريم و هيچ كدامتان نيز تاكنون چنين نامي نشنيده‌ايد. اما نام "رحمان" كه اشاره به يكي از صفات خاصه خداوند دارد، براي هيچ موجودي قابل استفاده نيست و به همين دليل هم برادران عرب از "عبدالرحمن" استفاده مي‌كنند كه فراوان شنيده‌ايد.

اين فارس زبان‌ها هستند كه به دليل بي‌اطلاعي، از اين اشتباهات فاحش مي‌كنند. نه فقط برخي اسامي خداوند، بلكه برخي اسامي ديني ديگر را نيز بر روي فرزندان خود مي‌گذارند كه كاملا اشتباه است. نمونه آن نام "انسيه" است كه در اصل "انسيه الحورا" و مختص حضرت زهرا ﴿سلام الله عليها﴾ است و كس ديگر حق استفاده از آن را ندارد و مي‌بينيم كه خيلي‌ها از اين موضوع بي‌اطلاعند و آن را، آن هم ابتر شده و بي‌معني، بر رو فرزندانشان مي‌گذارند.

واقعا عجيب است مي‌بينم برخي دوستان پاي حرف غلطي مي‌ايستند كه با كمي تحقيق مي‌توانند صحت و سقم آن را بيابند.

مثلا ساغر خانم مي‌فرمايند "کلمه رب چی؟" و بعدا بلافاصله مي‌گويند: "مگه اون هم یکی از صفات خدا نیست؟". خب خانم محترم! خودتان مي‌فرماييد رب اصلا اسم نيست! به قول شما رب كه بلااشكال است، پس چرا كسي از آن براي فرزندش استفاده نمي‌كند؟! مگر هرچه بلااشكال بود را به عنوان نام استفادهمي‌كنند؟ تازه مگر هرچه در آن رب باشد از ريشه رب است. خدا را شكر در مثال‌هايتان از مربّا استفاده نكرديد!

فرموديد كلمه خدا به نظر من بدون وضو مي‌توان به آن دست زد! اولا نظر بنده و شما ملاك نيست. حكم شرع با نظر بنده و شما تعيين نمي‌گردد. در ثاني اسم خدا كه سهل است، بدون وضو به اسامي اهل بيت هم نمي‌توان دست زد. به اسم كه سهل است، به حرفي كه از آن اسم منقطع شده است نيز نمي‌توان دست زد و بي‌احترامي كرد. مثلا يكي از كارهاي مرسومي كه بعضا مي‌بينم اين است كه مي‌نويسند "بسم ا…" در حالي كه هيچ تفاوتي بين "بسم الله" و "بسم ا…" از نظر احترام نيست و هردو عين هم هستند! چرا كه آن "ا" همچنان مشتق از "الله" است و نه مي‌توانيد بدون وضو به آن دست بزنيد و نه به آن بي‌احترامي كنيد. يا بايد بگويند "بسم …" يا قشنگ بنويسند "بسم الله" ﴿كه اين آخري صحيح‌ است. نبايد براي راحتي كار خودمان، نام الله را از زندگي‌مان حذف كنيد﴾.

جالب‌تر اين كه اين موضوع آنچنان عادت شده است كه برخي حتي در فضاي مجازي نيز "بسم ا…" مي‌نويسند كه يك وقت زير دست و پا نيفتد‼

لطفا به رساله عمليه مرجع تقليد خود رجوع فرماييد تا يقين كنيد. بدون وضو دست زدن موضوعي است و آنچه بنده قبلا در مورد نام‌گذاری افراد عرض كردم موضوعي ديگر.

در مورد God هم دقيقا درست فرموديد. نه مي‌توانيد بدون وضو به آن دست بزنيد، نه مي‌توانيد به آن بي‌احترامي كنيد و نه مي‌توانيد آن را بر روي فرزندتان بگذاريد. نام خدا به هر زباني باشد، حرمت يكسان دارد و عربي و انگليسي و فارسي و غيره بودن آن باعث تغيير ماهيتش نمي‌گردد.

ضمنا نه به بنده، نه به بولتن و نه حتي به يك فرد روحاني استناد نكنيد. مستقيما از مرجع تقليدتان بپرسيد تا ديگر شك و شبهه‌اي برايتان باقي نماند و تكليفتان یقیناً معلوم شود.
آرمان
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
درود جنا مرتضی.ام، این‌جا که زبان و ادبیات عربی نیست که جزوه عربی می‌نویسید. ضمنا به‌نظر من گذاشتن واژه "رب" بر روی نام‌ها، ایرادی‌ندارد. شما می‌دانید مفهوم "رب" چیست؟ رب یعنی پروردگار، یعنی کسی که چیزی را می‌آفریند. مثلا وقتی من این نظر را می‌آفرینم، پروردگار این نظر هستم و با خدا زمین تا آسمان فرق‌دارد. ضمنا، برای پی‌بردن به این چیزها نیازی به رساله نیست و به‌جای استفاده از رساله و پرسش از مراجع تقلید، به منطق خود رجوع‌کنید.
اقرار علی اف ایران دوست بود
|
NETHERLANDS
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
5
25
اقرار علی اف از نویسندگان ایران دوستی است که پان ترکها به خون او تشنه بودند. او را ازدانشگاه کنار گذاشتند و تا دم مرگ منزوی بود. وی مشهور به ایران دوستی بود. از شما در شگفتم به خاطر این اطلاعات غلطی که به خورد مردم می دهید. نکنه شما هم آره؟!!!
مجتبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
11
4
اخیراً در سایت های هدف گذاری شده و حتی ایرانیکا که در سی سال پیش در امریکا کلید خورد با گمانه زنی و حدس گمان تاریخی بعضی متون نوشته می شود که جای تامل دارد چه قسمتی از وزارت ارشاد مسئول بررسی و نقد و اطلاع رسانی صحیح در این زمینه است ؟
پاسخ ها
میثم
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
دوست عزیز ایرانیکا سایت علم گراست نه توهم گرا ، چقدر خوب بود که معنی تحول در علوم انسانی رهبر را جدی میگرفتیم.
گذشت آنزمانی که بشود با پول تاریخ خرید . باور بفرمایید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
3
14
از شیوه نگارشتان مبرهن است که شما هم از انتشار این مطلب نیت خیر ندارید !!! تاریخ اذربایجان چیزی نیست که هر کس و ناکسی در باره آن سخن سرایی کند بهتر است بجای فلسفه بافی به اسناد معتبر تاریخی و باستان شناسی مراجعه فرمایید
پرستو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
1
8
سلام

با نظر این برادر ناشناس موافقم.

شما نمیتونید خبری رو بزنید بدون اینکه سند ارائه بدید. من وقتی این خبر رو میخونم تازه باید برم تحقیق کنم ببینم ایا چیزی که شما میگید درسته یا نه!

در صورتی که شما موظفید با ذکر منبع ، اسناد رو هم رو کنید. نه اینکه فقط به ذکر یه خلاصه بسنده کنید. اگر قرار باشه من ادم عادی بابت هر خبر اینطوری بخوام به خاطر فهمیدن صحت و یا اصل قضیه و داشتن اطلاعات کافی و یا بیشتر وقت خودم رو صرف تحقیقی کنم که معلوم نیست به جواب درست برسم یانه ، که نمیشه.
پاسخ ها
محسن
| UNITED STATES |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
به نظر من شما به این موضوع دقت نکردین که بولتن نیوز یه سایت خبریه نه سایت علمی. بولتن خبرش رو داده اونایی که اهل تحقیق و مطالعه هستن. پیگیرش باشن.
صمدجعفری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
4
5
( به نام خدا )

به نام خداوند بخشنده ی مهربان.
خداوند هرخاک و هر آسمان.

به نام خدایی که جان را بساخت.
به سرپنجه ای آسمان رابساخت.

خدایی که ایرانم از دست اوست .
خزر قطره ی جام سرمست اوست.

من ایرانیم خاک ایران مراست.
کجاخاک من جای دریوزه هاست.

مرا یادگار اهورا تویی.
تمنای اشگ صفورا تویی.

کجا می گذارم به جنگت غریب.
توراباغریبان مردم فریب.

توعشق منی بی تو مرگم رواست.
به یمن تو گردیده این خانه راست.

هر آن کس که درپهنه ات حکم راند.
به رفت وبه جز نام ایران نماند.

دلت ای وطن جز به شادی مباد.
به جز خاک شیران نمانی به یاد.

فدایت شوم خاک گلگون من.
به شکرانه جانم بگیر ای وطن.

خدایا نگهدارش از اهرمن.
رهایش کن از هرزه های چمن.

خداوند منان نگهدارتان
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
0
4
اينهمه مطلب در مورد ايران گفتين خيلي عالي بود فقط نگفتين « نه غزه نه لبنان جانم فداي ايران» يادتون رفت! ها چه ربطي داره نميدونم فقط ميگم ارشاد با اين مجوز دادنهاش عملا داره اين شعار رو بيان ميكنه قبول دارين يا نه؟
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین