کد خبر: ۱۰۸۷۵۳
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار:
‍‍‍ پ پ ‍‍‍
چرا «یک خانواده محترم» فیلم مهمی است؟ + داستان کامل فیلم

فیلمی که «مردم ایران» را یک مشت «وحشی» به تصویر می‌کشد

رجانیوز ـ  داوود مرادیان: «یک خانواده محترم» نه از حیث داستان و نه از بابت فرم و تکنیک نسبت به هم خانواده‌های خود «بدون دخترم هرگز»، «سنگسار ثریا» و «شرایط» چیزی اضافه نمی‌کند، اما از نظر شرایط تولید جهش بسیار بزرگی در تولید چنین آثاری به شمار می‌رود. 
 
فرض کنید تهیه‌کننده‌ای غربی بخواهد درباره‌ی ایران فیلمی سیاه بسازد. لاجرم سر از مراکش یا اسراییل درخواهد آورد که مستلزم هزینه کردی بسیار بالاست. اما همین نوع فیلم و بسیار تلخ‌تر را می‎توان به تهیه‌کنندگی یک مدیر سابق سینمایی و سرمایه‌ی صداوسیما در لوکشین بی‌نظیر ایران تولید کرد. لذا از این بابت باید یک دست مریزاد بزرگ به جریان جنگ‌طلب کاخ سفیدگفت.
 
 
اما «یک خانواده‌ی محترم» برای الیزه‌نشینان و کاخ سفیدی‌ها می‌تواند فیلم بسیار مهمی باشد. به چند دلیل:
 
1- کارگردان فیلم یک ایرانی است که در داخل ایران و با مجوز این فیلم را ساخته، اما مفهوم آن به شدت در راستای حمله به ایران است. دقت کنیم در هیچ «پلانی» و به تاکید در هیچ پلانی از این فیلم مردم ایران انسان نیستند! وقتی خودمان بگوئیم انسان نیستیم و به سان حیواناتی وحشی به جان هم افتاده‌ایم، طبعا دلیلی موجه به دست دشمن برای حمله می‌دهیم. مسئله‌ای که همان فیلم موهن علیه پیامبر اعظم(ص) و سیل فیلم‌های اینچنینی هم سعی در القای آن دارند. اما به ناشیانه‌ترین شکل. کاری که «یک خانواده محترم» خیلی بهتر از پس آن برآمده.
 
2- تهیه‌کننده‌ی فیلم یک مدیر باسابقه‌ی جمهوری اسلامی است. وقتی «محمد آفریده» به عنوان پدر سینمای کوتاه و تجربی جریان شبه‌روشنفکر، خدمت را به جریان ضدارزشی تمام کرده و چنین فیلمی را راهی جشنواره‌های غربی می‌کند وضعیت بسیار متفاوتی را نسبت به تهیه‌کردن فیلمی به تهیه‌کنندگی یک غربی ایجاد می‌کند.
 
3- صداوسیمای جمهوری اسلامی، به عنوان تریبون رسمی نظام اسلامی ایران، بودجه برایش اختصاص داده است. این یعنی تائید محتوای فیلم. حال جناب ضرغامی هرچه قدر هم توجیه کند، این گل به خودی واقعیت امروز صدا و سیما و مدیران کم‌دانش و بعضا معاند آن است. 
 
همین سه دلیل هر مخاطب غربی را قانع می‌کند که بپذیرد «محتوای فیلم صحیح است» و «برخورد جامعه بین‌الملل با ایران الزامی»! چرا نباید به مشتی «جن و ملک» که مثل «سگ و گربه» به جان هم می‌افتند حمله نکرد؟ 
 
اما «مسعود بخشی» کارگردان فیلم در برنامه هفت گفته است که:
 
1- فیلم نمادی است از درگیری هابیل و قابیل: یعنی این فیلم قابل تاویل است و این اتفاق وحشتناکی‌ست. یعنی  می‌توان برای هر کاراکتر فیلم یک شخصیت واقعی در نظر گرفت.
 
2- فیلم به هیچ‌وجه سیاه‌نمایی نیست و یک فیلم قصه‌گو درباره‌ی «خرمشهر» و «دفاع مقدس» است! و این تصاویری واقعی‌ست از آنچه دیده است.
 
لذا به جهت راستی‌آزمایی ادعای آقای کارگردان، خلاصه‌ای از فیلم و چند سکانس آنرا عیناً و بدون دخل و تصرف به همراه چند سوال ارائه می‌کنم تا مخاطبان خود قضاوت کنند آیا آقای کارگردان و تهیه کننده‌ی «جا مانده از قافله‌ی شهدا!» راست می‌گویند؟
 
«آرش مرد جوانی‌ست که بعد از 22 سال از پاریس به ایران برای تدریس در دانشگاه شیراز آمده، اما از دست حراست و نیروهای لباس شخصی زجر می‌کشد و حتی کتاب ساده‌اش درباره‌ی فردوسی مجوز نگرفته است و مجبور است به دانشجویانش در خانه درس بدهد. وضعیت به قدری تنگ است که در کلاسش دوربین مخفی کار گذاشته‌اند و جزوات تکثیر شده از درسش توسط لباس شخصی‌ها جمع می‌شود. 
 
آرش از خفقان موجود به تنگ آمده و تصمیم می‌گیرد به کشور فرانسه بازگردد، اما به علت نداشتن پایان خدمت مجبور است در ایران بماند. آرش برادر شهیدی به نام امیر دارد. این نسبت می‌تواند برایش معافی بیاورد. نکته‌ای که برادر زاده‌اش به او می‌گوید. برادر زاده‌ی آرش از تهران به دیدنش آمده. او پسر برادر ناتنی آرش است و آمده است تا او را به دیدن پدربزرگ(پدر آرش) ببرد. پدربزرگ(پدر آرش) در بستر بیماری است. همین اتفاق کلید فلاشبک‌هایی است که گذشته‌ی آرش را باز می‌کند. آرش و امیر فرزندان مردی هستند که دائماً پای سخنرانی‌های امام است. همه‌جا عکس امام زده، حتی جلوی در بقالی و همواره آهنگ‌های انقلابی پخش می‌کند، اما محتکری است کثیف. فرزندانش را کتک می‌زند و همسرش را به عنوان دیوانه به بیمارستان می‌سپرد. امیر نوجوان (برادر بزرگتر آرش) از این فشار پدر می‌گریزد. اما به جای آنکه بنا به سفارش مادر به شیراز برود سر از جبهه در‌آورده و شهید می‌شود. پدر زن دیگری اختیار می‌کند و آرش صاحب یک برادر ناتنیِ لنگ می‌شود. برادری که در همان سنین نوجوانی به دوست و عشق کودکیِ آرش تجاوز می‌کند و تصاحبش می‌نماید. بعد از این اتفاق آرش راهی فرانسه شده و مقیم می‌شود و مادر نیز با مرخصی از تیمارستان پدر را ترک می‌کند و به شیراز می‌رود.
 
در آینده و با بازگشت آرش از فرانسه می‌بینیم که برادر ناتنیِ لنگ خودش را جانباز معرفی کرده و از همین طریق و همچنین با سوءاستفاده از برادر شهیدش(امیر) صاحب سرمایه‌ی هنگفتی شده و زهره(دختری که در کودکی مورد تعارض قرار گرفت) نیز زن برادر ناتنی شده است. در خانه‌ی برادرنانتی و زهره نیز پر است از عکس امام و رهبری و کعبه! و از ظواهر امر پیداست که زهره به شدت به شرعیات و اصول دینی پایبند است. اما مریض است و مبتلا به وسواس و دائما به شکل حقارت‌باری مشغول شستن خانه(به نجسی و پاکی خیلی معتقد است!). 
 
در ادامه متوجه می‌شویم که پدر آرش برایش پنجاه میلیارد ارث گذاشته است. برادر ناتنی و پسرش، آرش را دزدیده و زندانی می‌کنند. از ظاهر زندان هم پیداست که جایی دولتی‌ست و از وضعیت آرش هم چنین به نظر می‌رسد که مورد تجاوز قرارگرفته. در نهایت آرش مجبور می‌شود وکالت داده و از خیر ارثیه بگذرد تا زنده بماند اما در مسیر فرودگاه از خیر پاسپورت جمهوری اسلامی می‌گذرد و به اجتماع مردمی می‌پیوندد که گویا به اعتراض آمده‌اند. اعتراضی که به شدت خلاف اعتقاد برادر ناتنی ریش دارد است.»
 
 
و اما چند سوال:
 
1- در سکانس‌های فیلم بدون استثناء مردم ایران در حال دعوا هستند. غیر از چند دانشجوی شیفته‌ی آقای روشنفکر پاریس‌نشین هیچکس انسان نرمالی نیست. خصوصاً مذهبی‌ها یا کلاهبردار و دزد و محتکرند، یا بیمارند و وسواس دارند و مورد تجاوز بوده‌اند، یا مشکلات جدی روحی دارند. در همه سکانس‌ها درگیری‌های خیابانی در جریان است. در بخشی از این فیلم در حالی که آقای روشنفکر در ماشین نشسته است، در پس زمینه مردم به جان هم افتاده و به قصد کشت هم را می‌زنند و در رادیو احمدی‌نژاد شعری می‌خواند: «من از این دایره جن و ملک بیرونم» و تصویر نمای بسته صورت روشنفکر است با پس زمینه دعوا، سوال: «منظور از جن و ملک چه کسانی هستند؟»
 
الف) مردم مظلوم ایران
ب) جامعه مدیران فاسد کشوری
 
2- وقتی زهره (همسر برادرناتنی آرش که در کودکی مورد تجاوز وی واقع شده و حالا به وسواس گرفتار است و عشق سابق آرش است) قرآن می‌خواند، این آیات پخش می‌شود: ومن الناس من یقول آمنا و اذا خلوء الا شیاطینهم. سپس معلوم می‌شود تنها زن قصه که قران می‌خواند هم مشکل روانی دارد و قرص می‌خورد! منظور فیلم چه کسی است؟
 
الف) مذهبیون ایران
ب) یک زن صرف داستان
 
3- پدر(پدرشهید) که نماد مرد مذهبی است به شدت ریاکار است و محتکر. وی کودکانش را تا سرحد جنون می‌زند. در یکی از پلان‌ها وقتی چندین دقیقه بچه‌هایش را می‌زند یکباره تصویر به صورت امام کات می‌خورد. امام می‌گوید: «تاریخ اسلام به یاد ندارد که ملتی این‌طور عاشق جنگ باشند!» کات می‌خورد به صورت مرد که محو تماشای امام است!. منظور از جنگ‌طلب‌های بی‌منطق نشان داده شده در داستان چه کسانی هستند؟
 
الف) پیروان امام
ب) مرد قصه
 
4- تمامی پلانهای منفی فیلم منقوش به تصویر امام است. در یکی از این پلان‌ها روشنفکر داستان ربوده می‌شود و به جایی برده می‌شود شبیه زندان که برادر‌زاده‌ی آرش بر آن حکم می‌راند. اینجا نمی‌تواند یک انبار باشد زیرا دو مامور نیروی انتظامی مقابل آن نگهبانی داده و به حرف این پسرک گوش می‌دهند اینجا کجاست:
 
الف) یک انبار
ب) زندان اوین
ج)کهریزک
 
 
5- همسر مرد مذهبی محتکر(مادرشهید) که شهادت پسرش را قتلی توسط پدر می‌داند به تیمارستان آورده شده و شک درمانی می‌شود. عمه‌اش به دیدارش آمده و وعده می‌دهد او را با خود به شیراز می‌برد و زن از قید مرد محتکر آزاد می‌شود. در همین لحظه که چادر مشکی را مقابل دوربین می‌کشند تا زن لباس آزادی بپوشد روی تصویر این صدا پخش می‌شود: شنوندگان عزیز توجه فرمائید:خرمشهر شهر خون آزاد شد. منظور از این عبارات روی این صحنه چیست:
 
الف) اتفاقی است و ربطی ندارد و صرفاً صدای رادیو است مثل الباقی فیلم
ب) منظور از خرمشهر زن داستان است
ج) تمسخر اتفاق خرمشهر 
 
6- در تمامی پلان‌ها پلیس و نیروهای امنیتی حضور دارند. در انتهای فیلم روشنفکر قید پاسپورت منقش به آرم جمهوری اسلامی را می‌زند و به دامن جماعت معترض میدان انقلاب می‌پیوندد. این جماعت شدیداً مورد اهانت از سوی برادر ناتنی ریش‌دار مذهبی وزارت اطلاعاتی قرار می‌گیرند. این جماعت چه کسانی هستند؟
 
الف) مردم عادی در خیابان آزادی
ب) جریان فتنه 88
 
 
به هر حال شرح همین چند سکانس اثبات این است که؛ اولاً مسعود بخشی با علم به آنچه کرده است فیلمی در تمسخر محض نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران ساخته و به هیچ وجه نمی‌توان پذیرفت که این‌همه نشانه که بسیاری از آن گفته نشد اتفاقی بوده است. دوماً سیما فیلم با ادعای نظارت کیفی بدون در نظر گرفتن عقبه‌ی افراد به محلی برای رشد سینمای ضدانقلاب تبدیل شده است. سوماً  اینکه‌ قاعدتا باید آقای آملی‌لاریجانی رئیس قوه‌ی قضائیه و باقی مدیران دستگاه قضا و همچنین نمایندگان مجلس یک‌بار فیلم را دیده و به وظیفه قانونی خویش عمل کنند.

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
39
38
واقعا برای این سینما و تولیدات این چنینیش متاسفم!!!!فقط دلم برای شهیدا میسوزه که این آدمای خائن مثلا راجع بهشون فیلم میسازن....ما از مسئولین فرهنگی انتظار برخورد قاطع داریم البته اگه گوش شنوایی باشه.
مسلم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
27
25
در مورد اين فيلم بايد در تلويزيون اطلاع رساني بشه تا مردم مطلع بشن مثلا در برنامه راز
نسبت به اين فيلم انتقاد شديد بشه مثل تظاهرات مردم مسلمان جهان براي فيلمي كه به پيامبر توهين كرده بود
و اينكه تمامي عوامل فيلم از مردم شريف ايران معذرت خواهي كنند اين انتظار ما از مسئولين هست
پاسخ ها
نیما
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
به نظر منم الان دیگه وقت پنهون کاری نیست! باید همه مردم بدوند چه کسانی رو به عنوان هنرمند میشناسند!!!!
گلشیفته،نیکی کریمی،گلزار،مسعود بخشی و...
پرستو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
20
18
سلام

اول که توی کلی سایت دنبال خلاصه ای از داستان این فیلم بودم ببینم چی هست که اینقدر حرفشو میزنن، چیزی دستگیرم نشد.

ممنون از این مطلب

دوم اینکه الان هنوز تو شوک به سر میبرم، هر فیلمسازی حتی در حد آماتور و یا دانشجوی فیلمسازی اینو میدونه که صدا ، تصویر ، میزانسن ، صحنه و ... همه در راستای هدف فیلم هستن، حالا چه پنهان چه اشکار، با این توصیفی که من خوندم قطعا عمدی بوده!

دیگه چقدر باید در مقابل شهدا سرافکنده و شرمنده بشیم.

من یکی که الان از شدت ناراحتی فشارم افتاده! یعنی هیچ کس نیست که جوابگو باشه! یا لا اقل برخوردی باهاشون کنه؟

چه لزومی داره بعضی واقعیت های *استثنا* که زمان جنگ اتفاق افتاده رو اینطور به اسم حقیقتی که بوده با این همه اغراق و سیاهی به نمایش بگذارن؟

سوال من اینه آیا اون عواملی که توی فیلم نقش داشتن مثل بازیگر نقش اول واقعا متوجه نشدن که چی قراره بسازن ، یعنی اینقدر شهدای ما مظلوم هستن .... اصلا نمیتونم توصیف کنم چه ....

اصلا مگه میشه اینا نفهمیده باشن!؟ آخه با حکومت مشکل دارن ، با نظام با رئیس جمهور، نمیدونم ... چرا و به چه حقی به خودشون اجازه میدن به این راحتی به امام و شهدا توهین کنن!

اصلا به فرض همه ی اینارو هم ندید بگیریم یعنی ملت زنده و حی و حاضر ایران اینقدر بی ارزشن که اینطوری درباره شون قضاوت بشه و به تصویر بکشونن! والا فعلا که مذهبیون واقعی تو این جامعه دارن زیر دست و پای این به اصطلاح روشنفکرا له میشن ...

خدایا خودت عاقبت و عقوبت این مملکتو بخیر کن!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
----

دیشب که برای بار اول یک مقدار از کلاه پهلوی رو دیدم بیشتر شکه شدم . امین حیایی به عالیه میگه چرا ... ( چرا اراذل شبا میان تو خونت ) ، و اون میگه من فقط دو بار عقد شدم ، یعنی بعد از دو بار عقد موقت ، معروف به فاحشه بودن شدم ! و مردم مثل یک سگ باهاش برخورد می کنن .
حماقت تا چه حد ؟
majid
|
SWITZERLAND
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
17
19
اینکه این چند وقته از اینجور فیلم ها زیاد تولید می شه در سینمای ایران یک مساله عادی نیست امسال چند فیلم ساخته شده با مضمون توهین به مقدسات؟ مثل زندگی خصوصی، گشت ارشاد، یک خانواده محترم یا مثلا انتهای خیابان هشتم، جدایی نادر از سیمین و .... اینها به این معنی است که تهاجمی جدی به عقاید قشر معتقد آغاز شده و از نظر بنده دست کسانی که توی صدا و سیما و مراکز سینمایی دیگر کار می کنند بی پرده و آشکار در کار است منتها ما خودمان را زده ایم به خواب. برای اینجور افراد اینکه فیلم بیاد روی پرده و از روی پرده جمع بشه موفقیتی بس بزرگتر از اکران و نمایش کامل فیلمشونه. خدا ریشه هرچی خائنه بخشکونه انشالله با ظهور حضرت صاحب.
پاسخ ها
ناشناس2
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
کاملا موافقم. برای آقای حسینی و ضرغامی متاسفم. باید یک تغییر جدی در قوانین نظارت بر تولیدات فیلم ایجاد بشه.
شکیلا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
18
16
هالیوودفیلم میسازد جهت تقویت دولتش قهرمان پروری میکند برای مردمش وتاریخ سازی میکند برای کشورش واز این طریق برهمه جهان سیطره هنری دارد وهمه را مرعوب خود میکند در حالیکه خداشاهده ترسوترین ادمها امریکاییها هستند وباکوچکترین احساس خطری یاخودکشی میکنند یا دیگرکشی برای همین خرید اسلحه دربین انهازیاداست حالا فیلمهای ایرانی یامثلث عشقیست یادایره تخریب چهره اجتماعی مردم یابعنوان فیلم روشنفکری بیانیه های ضددین وضدانقلاب صادر میکند حالابااین مسئولان بخواب زده معاندو یاخوابیده غافل چه بایدکرد؟از محاکمه وعزل هم که خبری نیست گویامدعی العموم هم درخواب ناز است
غلامرضاعبدلی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
16
10
اینکه درسایتها اینگونه ذهنها برآشفته شود وهیچ مسؤلی هم پیدا نشه برای جوابگوئی دلیلش تنها اینه که باید یک انقلاب ازطرف بچه های دلسوز نظام وانقلاب راه بیفته حضرت امام فرمودند هرگاه مسؤلین اقدام نکردند مردم باید اقدام کنند وخائنین به نظام وانقلاب را ریشه کن کنند والان همان وقته ولذا مسؤلین سایت ها به تلاششون ادامه بدهند وبچه های خون دل خورده انقلاب هم ازراههای دیگه اقدام کنند این مسؤلینی که درسایه امن انقلاب وولایت دارن تیشه به ریشه میزنند را باید خوارو نابود کرد از هر راهی که امکان داره چه از راه مرگ گفتن وچه از راه های دیگه مثل نوشتن مقالات و بیانیه ها وراهپیمائی هاتا شاید ازخواب غفلت بیدار بشن یا شاید بفهمند که بچه های انقلاب بیدار وهوشیارن واونها باید دست از ظلم وستهاشون به نظام بردارند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
16
9
بهترین تک به این فیلم پخش غیرقانونی آن دربازار است
دانشجو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
10
16
ترکیه میره "سده باشکوه/حریم سلطان" رو می سازه و کلی عزت و غرور ملی بین مردمش به ویژه جوانان ایجاد می کنه و باعث میشه مردمش به این که یک ترکیه ای هستن کلی افتخار کنن...از اون طرف هم ما با این تمدن و فرهنگ خیلی بهتر و غنی ترمون میریم یه مشت فیلم مذخرف میسازیم، پر از دروغ و توهین به شعور این مردم که کلی یرای این کشور فداکاری و ایثار کردن و حتی حاضرن از جان و مالشون در راه اسلام و وطنشون بگذرن.آیا این نشانه حماقت و سفاهت نیست؟!تا کی باید این انحطاط در بین اهالی به اصطلاح هنر و سینمای کشور وجود داشته باشد؟چرا هیچ نظارتی وجود نداره و اینا هر غلطی که دلشون میخواد می کنن؟!
پاسخ ها
ali
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
بله منم موافقم ...کره ایها از گذشته ای که معلوم نیست یه دنیایی پر از شکوه و جبروت درست میکنن و به دنیا قالب میکنن ...سینما گرای ما گذشته وطنشونو با سیاه نمایی سده های بعد سیاه و نا امیدانه نشون میدن ...انصافا خود فروختگی هم حدی داره ...
Reza
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
10
8
واقعا" فاتحه چنين سينمايي روبايدخوندكه كارگردانش كه يك ايرانيه برضدجامعه ايراني كه سرآمدتمام جوامع بوده وانسانهايي متمدن هستند اينگونه فيلمي بسازه.....
م سادات موسوی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
9
10
تمام نظرات را قبول دارم، حرف دل بنده هستند و از ته دل آرزو می کنم:.
مرگ بر تروریستهای دین مبین اسلام و فرهنگ شهید پروری و تمدَن فاخر ایران که با حق پرستی عجین است.
م سادات موسوی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
10
12
یادم رفت اضافه کنم:
سناریست و کارگردان و بازیگران و خلاصه تمامی دست اندر کاران و تأیید کنندگان این فیلم بی ارزش و دروغین و ساکتان، در مقابل خون شهداء و مظلومیَت مؤمنان ارزشمند و بی هیاهو مسئولند و باید پاسخ گو باشند!!!!!
صمدجعفری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
3
9
( تقدیم به ایران و ایرانی )

بیا کورش که ایران بی قراراست .
عرب بر اسب ایرانی سوار است.

علی برسجده وداروغه درخواب.
خدا را تیغ ملجم آشکار است.

من ازایرانیانم وای بر من.
که من درخواب ودشمن در شکار است.

مرابازیچه ی بیگانه کردند.
به تزویری که چون لیل النهار است.

سلحشوران ایرانی کجائید.
جلال آریایی سر به دار است.

ز ما حرمت شکستند وصدافسوس.
که این دجاله ایرانی تبار است.
پاسخ ها
ناشناس
| NETHERLANDS |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
خوشم آمد فهمیدم کجا را زدی ولی بولتنیهای احمق هنوز نفهمیده اند
صمدجعفری
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
جوگیرنشو ناشناس عزیز منظورمن کسی بود که ایرانی هاروبازیچه فیلمش کرده نه کسی دیگه .
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
آدم ......بشه اما کنف نشه!!!!!
مبينا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
0
2
متاسفم فقط همين.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
0
1
واقعا برات متاسفم مسعود بخشي
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین