کد خبر: ۱۰۱۷۶۲
تعداد نظرات: ۶۶ نظر
تاریخ انتشار:

حکایت تاسف بار صندلی‌های نماز در مساجد

حسین وفایی: این روزها وقتی به مساجد و به قصد اقامه جماعت میروی علاوه بر تغییرات فراوانی که در اداره مساجد از ناحیه هیات امناء و متولیان مساجد رخ داده با حرکت رو به رشد پدیده ای به نام «صندلی نماز» روبرو خواهی شد و دخالت افراد و سلایق فردی را در تهیه و تولید اینگونه صندلیها نمیتوانی نادیده بگیری. تا جایی که در برخی از مساجد هیات محترم امناء و معتمدین معلوم نیست تا کجا قصد بسط و گسترش این وسیله را دارند و اقدام به ساخت نیمکت های دو یا سه نفره نموده اند.

اما موارد استفاده از اینگونه ابزار برای نماز گزاران مطابق با فتوای مراجع معظم تقلید محدود است به اشخاصی که عذر شرعی در بجای آوردن نماز به صورت معمول داشته و با توصیه پزشک مکلف برجلوگیری از لطمات و آسیبهای جسمی هستند. که البته توصیه پزشک به خواندن نماز بر روی صندلی را اگر با سهل گیری هایی که اغلب پزشکان در این باره دارند جمع کنیم جایی برای اینکه توصیه ایشان را واقعا جدی تلقی کنیم نمی ماند ودر اکثر موارد تفاوت نمی کند که مشکل کمر درد داشته باشید و یا زانو درد، یا درد قوزک پا، و یا حتی سردردی که در آن احتمال فشار به رگ های مغز باشد؛ در همه این موارد بعضی پزشکان توصیه به نشسته خواندن نماز می کنند، که خود نشانه این است که چنین توصیه هایی به پشتوانه تحقیقات علمی و فقهی نیست و لازم است حتی المقدور مبتنی بر ادله فقهی و احکام شرعی باشد که در عمده این نظرات ایگونه نیست.

از سوی دیگر میزان ابتلا به بیماری های زانو و کمر در بین ایرانی ها نباید خیلی متفاوت از کشورهای دیگر باشد و بنابراین میزان کسانی که مجبورند نماز خود را نشسته بخوانند، نباید از متوسط دنیا تفاوت چندانی داشته باشد. در حالی که خواندن نماز جماعت به صورت نشسته در مساجد دیگر دنیا به ندرت مشاهده میشود و افرادی بسیار مسن قادر هستند که فریضه نماز را به راحتی به جای آورند در مقابل مشتری های این وسیله در کشور امام زمان و بین شیعیان امام علی علیه السلام هر روز در حال افزایش است و امروزه مردان و زنان بالای چهل سال را هم میتوانیم بین استفاده کنندگان از صندلی نماز مشاهده کنیم. به طوری که تعداد چشم گیری از افراد هستند که فریضه نماز را نشسته روی صندلی به جای می آوردند و در بعضی از مساجد حتی به نظر می آید که تا یک چهارم افراد به این روش نماز می خوانند.

احکام استفاده از این وسیله مشخص و بستگی وضعیت نماز گزار دارد و قطعا شرع مقدس در این باره راهکارهایی را در نظر داشته که از طریق استفتاء از مراجع میتوان به آنها دست یافت.

اما نکات قابل تاملی در این خصوص وجود دارد که نمیتوان نسبت به آنها بی تفاوت بود.

اولا همه ما میدانیم و شنیده و دیده ایم که سیره بزرگان و علماء و مومنین در خصوص اقامه نماز و خصوصا نماز جماعت مبتنی بر رعایت شان نماز و مسجد و نماز گزار بوده و رعایت تقوا و پرهیز از بدعتها در آداب و سنن سرلوحه رفتارشان بوده و هست و سهل انگاری در این گونه موارد قطعا نمی تواند قابل قبول باشد.

هرچند کهولت سن میتواند مجوزی برای استفاده از این گونه ابزار باشد ولی به چشم خود دیده ایم که مرحوم امام (قدس سره) از روی تخت بیمارستان پائین می آمدند و سرم به دست و با حالت ایستاده با آن کهولت سن و ضعف مزاج به اقامه نماز میپرداختند. سیره بزرگان دیگر مانند مرحومین حضرات آیات بهجت و بهاء الدینی نیز به همین منوال بوده و ایشان قداست و حرمت نماز و نماز گزار را فدای راحتی خودشان نمی کردند و تا آخرین لحظات عمر مبارکشان آنچه میتوانستند در اطاعت معبود با خشوع و خضوع به سجده میرفتند در حالی که از بسیاری کسانی که به هر بهانه ای خود را مجاز به استفاده از این صندلی ها میدانند مسن تر و ضعیف تر بودند.

اما استفاده از این تازه وارد به مساجد «صندلی نماز» با توجه به روند روبه رشدی که دارد، میرود تا صحن اصلی مساجد را نیز به تسخیر خود در آورد و بعضا دیده شده که معتمدین برای اینکه از فضیلت نماز در صف اول بی بهره نمانند، این صندلی ها را به صف اول و پشت سر امام جماعت هم رسانده اند و البته میدانیم که این روند با عرف حاکم در مساجد سازگار نیست و علاوه بر اینکه باعث عرف شکنی و حرمت شکنی از جماعت میشود، تصویر خوبی هم از اقامه جماعت با آداب و سنن اسلامی شیعی به جای نخواهد گذاشت.

از طرف دیگر متاسفانه نظارت دقیقی هم بر تولید اینگونه ابزار اعمال نمی شود و هر کسی به نوعی سلیقه خودش را در خصوص تولید آنها اعمال میکند. که میتوان از صندلی های تا شو، فلزی، چوبی، کابینتی، نیمکتی، جای مهر میله ای با طرح های مختلف نام برد.

لذا از آنجایی که ممانعت از روند روبه رشد و بلا وجه استفاده از این وسیله، غیرت دینی و همت همگانی را میطلبد، اولا از عموم مردم و مومنان تقاضا میشود با تاَسی از سیره بزرگان به صورت خود جوش از روند روبه رشد این پدیده نا موزون در مساجد پیشگیری و به این وسیله دل پیامبر بزرگ اسلام را شاد کنند و دوما از مرکز رسیدگی به امور مساجد انتظار میرود در خصوص نظارت بر تولید اینگونه وسایل و روند استفاده آنها در مساجد و در جهت ممانعت از اپیدمی شدن استفاده از آن بعمل آورد.

و در آخر از روحانیون و امامان محترم جماعت نیز انتظار میرود تا در برابر این کج روی ها با توجه به ادله فقهی ایستادگی کنند و آراء مراجع معظم تقلید را برای استفاده کنندگان از این صندلی ها و ابزار باز گو نموده و ایشان را نسبت به سهل انگاری در این خصوص توجه دهند.

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۶۶
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱۴
ستوده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
10
20
والبته تحلیل شما هم در این خصوص سلیقه ایست . و به جای مراجع عظام تقلید فتوا صادر میکنید تا جایی که مدعی میشوید یک چهارم نمازگزاران در بعضی مساجد از این روش استفاده میکنند و این عمل را کج روی میدانید و... / بهتره بدانید همان مامومینی که از این صندلی ها استفاده میکنند و همین مساجدی که شما از اونها نام میبرید همه امام جماعت دارند و خود اگر بیشتر از شما متعهد به گوشزد نمودن خلاف شرع و به تعبیر جنابعالی این دست کج روی ها نباشند تقیدشان به تشخیص و تذکر کمتر نیست . بنده خود در مسجد الحرام و مسجد النبی و صحن نجف اشرف و کربلای معلا و کاظمین شاهد استفاده مامومین از این صندلی ها بودم . هرچند که در مسادل عبادی تشخیص ناتوانی و ضرر از سوی شارع بعهده خود انسان گراشته شده و فکر میکنم مسلمین عموما به وظایف و مسئولیت های شرعی خودشون در این حوزه واقفند و با دقت و تامل و حتی بعضا وسواسی شدید به اجرای درست و صحیح آن میپردازند .
پاسخ ها
آشنا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
با سلام . من فکر میکنم شما در باره این اخطار نویسنده دچار اشتباه شده اید و احساس کرده اید که نویسنده این موضوع را به طور مطلق نا درست میداند . البته که من با نظر نویسنده در این خصوص کاملا موافقم و باز هم البته که مومنین خودشان میدانند که تکلیفشان چیست . اما شما بهتر است در رابطه با برخی کج سلیقه گیهایی که در رابطه با استفاده از ابزار و آلات و وسایل در عبادات و مراسم دینی و مذهبی ما شیعیان وجود دارد قدری تامل کنید . مثلا استفاده از علامت و چهل چراغ و غیر و ذالک در محرم . خوب است به پیشینه این وسایل توجه کنید و درخواهید یافت که دین چنینن توصیه ای نکرده که مومن از سویی خودش را در مضار سنگینی علامت قرار بدهد و از سویی بیاید و برای پیشگیری از درد کمر رور صندلی نماز بخواند . خلوت و جلوت در رفتار اشکال ما بوده و هست . البته حرف شما هم میتواند درست باشد . اما باید دید نویسنده به چه موضوعی اشاره دارد . من فکر میکنم . شکوه ، صلابت ، آراستگی ، استحکام و قدرتمندی نماز جماعت مسلمین هم مهم باشد .
بهادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
7
11
چرا تاسف بار ؟! مگه اشکال شرعی داره ؟ مگه شما در این رابطه نظر مرجعی را گرفته اید ؟ در خیلی از مساجد ی که تا به حال من توفیق حضور و شرکت در نمازجماعت داشته ام فقط افراد مسن و ضعیف جسمی و مریض و یا نقص عضو دار را دیدم که از این صندلی ها استفاده میکنند که تعدادشان هم محدوده و آنطور که شما میگید نیست .
پاسخ ها
نویسنده
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
دوست عزیز . ما هم نگفتیم استفاده از این وسیله اشکال شرعی دارد . میبینید که در این نوشته اشاره به نظر مراجع هم شده و میدانیم که بعضی عذر شرعی دارند و استفاده از این وسیله برایشان لازم است . اما برادر یا خواهر محترم . نظر ما هم رفتن به سمت استفاده ها و هزینه های نابجا در این خصوص بوده و البته که مردم بسیاری واقعا نیازمند اینگونه مسایل نیستند . من شاهد بوده ام که برخی از استفاده کنندگان از این وسیله در خیابان و پارکها ورزش میکنند . میدوند و... ولی به نماز که میرسند ...... قضاوت در این باره با خداست . ما هدفی جز اشاره به حق در رابطه با پدیده ناموزون در مساجد نداشته و نداریم . از نظر شما هم متشکرم
یونس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
4
8
اینکه حضرت امام ره و آیت الله بهجت ره چطور نماز میخواندند را نمیتوان به همه مردم تعمیم و از اونها انتظار داشت اینگونه باشند و اگر نبودند ایشان را مورد سرزنش قرار داد . کما اینکه در خصوص حضرت امیر المومنین علی ع نقل است که بهنگامی که تیر در جسم مبارکشان بود اقامه نمازکردند .نتیجه اینکه بهتره نظر مراجع محترم تقلید را در این باره مطرح کنیم و از تفسیر به رای مسائل فقهی خودداری کنیم .
پاسخ ها
نویسنده
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
تفسیر به رای در موردی است که انسان مطابق خواست و منافع خودش موضوعی فقهی و یا ..... را تفسیر کند . در اینجا حرف از جامعه اسلامی و مسجد . آداب ، سنن، و سیره بزرگان است . و تفسیر به رای نشده . ضمن اینکه چه کسی منکر لزوم الگو پذیری از بزرگان در جامعه اسلامی است .
با این حساب باید بگوئیم . اگر امام حسین علیه السلام در کربلا به شهادت رسید بر مردم کوفه هیچ تکلیفی نبود ؟؟؟. یا اینکه بگوئیم . اینهمه احادیث اخلاقی و تربیتی خدای ناکرده باطل است . هرکس هر کاری میخواهد بکند .
اسلام دین مهربانی . و من فکر میکنم تزکیه و تذکر و تربیت است .از شما متشکرم
يك روحاني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
2
7
قيام در نماز ركن است.
اما سجده براي معذورين روي ميز اشكال ندارد و صدق سجده مي كند.
امام روزانه نيم ساعت ورزش مي نمودند. متاسفانه تعداد معذورين در دنياي امروز بخاطر كم تحركي زياد و رو به افزايش است كه انواع عذر ها را دارند.
نبايد بر اساس ظاهر افراد قضاوت نمود.
پاسخ ها
یک روحانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
روحانی عزیز و گرانقدر . در این نوشته هم کسی برای معذورین مانعی ندیده و حرفی در این رابطه نیست . در ضمن ظاهر افراد هم ملاک این نویسنده نبوده . اشکال برخی عادتهاست که در جامعه مسلمین مد میشود و نا خواسته بعظا مقدس میشود و در آخر وا اسفا ....
بهزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
2
2
بعض از افرا فكر ميكنند فرشتگان خدا صف كشيده اند تا نمازشان را بالا ببرند و با نمازشان شق القمر ميكنند.

مقداري از تقصير ها به گردن حضرات روحانيون هم هست.در آنجا كه بعضا ناخواسته ارزش نماز را در ذهن مخاطب پايين ميآورند.
پاسخ ها
نویسنده
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
منظور جنابتان را نفهمیدم
البته شما درست میفرمائید . برخی همینطور هستند .
ناشناس
|
United States
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
4
9
مطمئن باشيد هيچ كس تا زماني كه ناچار نباشد از صندلي براي نماز استفاده نمي كند به نظر مي رسد نويسنده اين مقاله از آن كاتوليكهاي مقدس تر از پاپ باشد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
دین ما دین تذکر است . چه کاتولیک تر از پاپ باشی چه نباشی. این تذکر درست است .
مرتضي.ام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
متاسفانه در واقعيت اين گونه نيست. چه بسيار ديده‌ام كساني را كه براي هزار و يك كار بيخود جان دارند و براي غيبت ساعت‌ها مي‌توانند روي پا بايستند و غيره، اما به نماز كه مي‌رسند ديگر روي پايشان نمي‌توانند بايستند و كم مانده خوابيده نماز بخوانند!
ناشناس
|
United States
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
5
10
دين داري نبايد موجب آزار جسم و روح شود . آفرين به همان افرادي كه حتي با مشكل نماز خودرا مي‌خوانند. مردم را با عقايد افراطي خود آزار ندهيد.
پاسخ ها
نا شناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
نویسنده . شما معنای لا اکراه فی الدین را اشتباه گرفته اید . در ضمن این مقاله هم منظورش آزار رساندن عمدی نیست . تذکر در باره اپیدمی شدن استفاده از ابزار اینچنینی است
حنیف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
1
10
سلام
من فقط یه سوال از نویسنده این مقاله دارم و اون اینه که اطلاعات و آمار پزشکی این متنو از کجا آوردن؟
به بحث فقهیش کاری ندارم و باید از مراجع عظام سوال کرد.منتها بنده دانشجوی پزشکی هستم و تازه هم بخش ارتوپدی رو گذروندم و این نظرات ایشون _از لحاظ پزشکی_خیلی برام جالبه!
"میزان ابتلا به بیماری های زانو و کمر در بین ایرانی ها نباید خیلی متفاوت از کشورهای دیگر باشد " اتفاقا میزان این بیماریها به دلایل مختلف در ایرانیها و کلا شرقیها بیشتره
اون کلمه"نباید" خیلی جالبه و خاطرات شیرینی رو برای من زنده میکنه از موارد مشابه که یه عزیزی تصمیم میگیره واقعیت های دنیای خارج "باید" چه جوری باشن یا نباشن و نیازی هم نیست که ما به آمار مراجعه کنیم چون وقتی "حضرت من" یه نظری دارم واقعیت بیجا میکنه جور دیگه باشه!
در مورد توصیه هم واقعیت اینه که خیلی از بیماران ارتوپدی قبل از توصیه پزشک خودشون به استفاده از صندلی رو آوردن چون اینقدر درد داشتن که نمیتونستن زانوشون رو خم و راست کنن. پزشک کلا بهشون توصیه میکنه از کارهایی که باعث خم شدن زانو میشه پرهیز کنن(بالا رفتن از پله , چهار زانو نشستن و...)
"البته توصیه پزشک به خواندن نماز بر روی صندلی را اگر با سهل گیری هایی که اغلب پزشکان در این باره دارند جمع کنیم جایی برای اینکه توصیه ایشان را واقعا جدی تلقی کنیم نمی ماند" بابا تبارک الله! منبعد شما بفرمایید توصیه پزشکی جدی بکنید که الحمدلله جامع علوم عقلی و نقلی و تجربی هستین!
من هم دوست ندارم ظاهر مسجد از حالت طبیعی در بیاد و قرار دادن اغلب صندلی ها در صف اول واقعا کار نادرستیه ولی نمیشه به یه خانم یا آقای هشتاد ساله که جز روی صندلی نمیتونه نماز بخونه بگیم شما مسجد نیا چون نمیشه براتون صندلی بذاریم و مسجد جای سوسول بازی نیست
کلا بهتره وقتی میخوایم تو یه زمینه ای نظر بدیم یه تحقیق میدانی کوچولو قبلش داشته باشیم.یادش بخیر یه بار تو یه کتابی خوندم" لا تقف ما لیس لک به علم" خیلی کتاب معرکه ای بود !
(با عرض شرمندگی فکر کنم لحنم خیلی تند بود.ببخشید!)
پاسخ ها
مریض دکتر حنیف
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
با سلام خدمت جناب دکتر حنیف عزیز
هرچند که شما در همان ابتدا با کنار گذاشتن بحث فقهی موضوع در واقع صورت مسئله را پاک فرموده اید . اما دقیقا منظور ما تکلیف شرعی افراد و مضافا رعایت شان نماز و اقامه جماعت در جامعه مسلمین بوده و آنهایی که عذر شرعی دارند را ممیز از مسئله میدانیم . اما فکر میکنم حضرت عالی از اینکه یک نفر به حوزه فنی شما وارد شده و برداشت اجتماعی خودش را مطح کرده برایتان عذاب آور بوده و از دامنه تعدیل خارج شده اید . اگر این بنده خدا کمی بیشتر از شما ها حرف میزد تکفیرش میکردید . خوب البته من هم بودم ممکن بود ناراحت بشوم ولی جناب حنیف عزیر .ایشان هم از سهل گیری پزشکان حرف زده . خدای ناکرده از نادانی آنها که حرف نزده . هرچند حتما میدانید و قبول دارید که از هر صد هزار تای شما پزشکها یک نفر ممکن است به مسائل فقهی واقف باشد . و باز هم میدانید که همکاران شما بعضا دین را در بسیاری از موارد ذبح میکنند . این که بر جناب عالی پوشیده نیست .ضمن اینکه هرکسی را بهر کاری ساختند . هماران شما توصیه پزشکی کنند و مثل ایشان هم آنچه برایشان دغدغه هست را عرض میکنند تا شاید آنهایی که نسبت به تکلیف شرعی خود توصیه های شما را جدی تر میگیرند بیشتر به فکر دینشان باشند . در ضمن جناب دکتر حنیف عزیز . دین . و جامعه اسلامی از این تضاربها دارد . نباید به قول خودت با تندی برخورد کنی .
من هم اتفاقا یاد مثالی افتادم
از قدیم هروقت یه آدم متکبری خیلی بهش بر میخوره بهش میگن . انگار به اسب شاه گفتی یابو ؟؟؟؟!!!!
حنیف
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
با سلام مجدد
کنار گذاشتن بحث فقهی پاک کردن صورت مساله نیست.کنارکشیدن از بحثیه که صلاحیت اظهار نظر در اون رو ندارم(لطفا دوباره این جمله رو بخونید!)
"فکر میکنم حضرت عالی از اینکه یک نفر به حوزه فنی شما وارد شده و برداشت اجتماعی خودش را مطح کرده برایتان عذاب آور بوده " البته که همینطوره! من که خودم در زمینه ارتوپدی عددی نیستم که نظر بدم ولی واقعا چرا یه نفر باید به خودش اجازه بده در زمینه ای که کوچکترین تحقیقی در اون نکرده نظر بده؟ این توهین به اعتقادات ما و اصل علم و شعور مخاطب نیست؟
از هر صد هزار تای شما پزشکها یک نفر ممکن است به مسائل فقهی واقف باشد
این رقمی که دادین خیلی بی انصافیه.میتونستین بگین " درصد خیلی بالا" ولی با این حرفتون زیر دین خیلیها رفتین
"ضمن اینکه هرکسی را بهر کاری ساختند " خب من هم که همینو دارم میگم!
". دین . و جامعه اسلامی از این تضاربها دارد . نباید به قول خودت با تندی برخورد کنی .
"من از لحن تندم معذرت میخوام ولی تضارب آرا نه تضارب اهواء! چرا یه نفر به خودش اجازه میده با اسم دین به میدون بیاد بعد زحمت نمیکشه حتی یه پرس و جو تو زمینه ای که میخواد راجع بهش نظر بده بکنه؟این مسأله آمپر مارو بالا میبره وگرنه اصل ناراحتی از سهل گیری بیجا در مورد دین که خیلی هم درسته
اون که اول نظر نوشتم من به بحث فقهیش کاری ندارم برای همین بود که ناراحتی اصلیم از این بود که بعضی ها خودشونو بی نیاز از تحقیق و سوال میدونن و فکر میکنن در حالیکه پشت میزشون نشستن میتونن راجع به عالم . آدم نظر بدن. و بعد یه عده از خدا بیخبر همین نظراتو چماق میکنن تو سر مذهبیها.
بازم معذرت میخوام چون شاید لحنم خیلی "رحما بینهم" نبود!
نویسنده
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
باسلام محضر مبارک دکتر ماب جناب حنیف عزیز دامت افاضاته
اول این را بدان که موضعت علاوه بر اینکه رحماء بینهم نبود ، وغلض علیهم هم بود . واین برای شما که میخواهی در آینده دکتر بشوی و مردم را مداوا کنی خوب نیست . باید با مردم ولو نادانان مهربان باشی .
دوم اینکه در متن پیش روی شما معذورین از بقیه جدا شده و در باره آنها حرفی نیست . متاسفانه شما فقط به دلیل ناراحتی از اینکه در رابطه با علوم پزشکی حرفی زده شده .بغض کردی و حرفهایت را از روی بغض زده ای توصیه میکنم به این نکته توجه کن . و اما بعد جناب حنیف عزیز . ما کی از علم پزشکی حرفی به میان آوردیم . ما فقط گفتیم عمده توصیه ها سهل گیرانه است و درضمن بیم آن میرود که افزایش استفاده از این ابزار در مساجد موجب تبدیل شدن این موضوع به اپیدمی تبدیل شود . شما به عنوان یک دانشجوی مسلمان حتما نسبت به بدعتها و انحرافات حساس بهستی . برادر جا ن یا خواهر جان . انحراف همیشه خودش را معرفی نمی کند . باید آن را کشف کنی . ما گفتیم شاید این هم یک ابلیس دیگری باشد .
در ضمن گذشتن از بحث فقهی موضوع دقیقا پاک کردن صورت مسئله است و شما اصلا به موضوع مورد نظر توجه نکرده ای چون همان که گفتم . به اسب پادشاه گفتیم یابو . در ضمن برادر جان معذرت خواهی که دردی دوا نمیکند . لطفا اخلاقتو ببر به سمت رحماء بینهم . اشداء علی الکفار را در مقابل دشمن و انحراف بکار بگیر داداش جون .
نرگس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
4
4
واقعا باید امام جماعت هر مسجدی مسائل مربوط به نماز بر روی میز و صندلی را مرتبا برای اهل همان محل بیان کنند تا خدای نا کرده کسی مسائل را اشتباهی متوجه نشود و شاهد روز افزون این میزو صندلیهای جور و واجور در مساجد نباشیم.رنگ و وارنگ که واقعا چهره ی مسجد را خیلی زننده کرده است
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
7
6
امید وارم به درد شان دچار شوی
تا بفهمی
پاسخ ها
دوست شما
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
خدا رو قسم میدم به محمد و آل محمد شما رو هم به درد دغدغه دین دچار کنه . انشاالله . من برای شفای شما نذر سکوتت میکنم .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
2
5
بسمه تعالی
آقا و یا خانم محترم
در نوشته شما مطالبی بود که لازم است دو نکته را در این ارتباط بیان کنم.
1- مراجع محترم احکام را بیان می کنند اما این مکلف است که باید تشخیص دهد آیا موضوع حکم در مورد او صدق می کند یا نه؟ اگر مکلفی به گفته دکتر یقین پیدا کند به هر دلیلی حتی اگر دیگران یقین نداشته باشند باید گفته پزشک را ملاک قرار دهد.
2- گفته شما بسیار به حق است اگر مکلفی از صندلی استفاده می کند این صندلیها بهتر است در حاشیه قرار بگیرند تا شکوه نماز به صورتی ناخواسته تحت تاثیر آن قرار نگیرد.

و پایان نیکو تنهابرای پرهیزکاران است.
پاسخ ها
نویسنده
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
از نظر سازنده شما متشکرم . نظر ما هم این بود که مسجد از حال و هوای معنوی خودش خارج نشود . والا معذورین را که ما هم مکلف به تکلیف میدانیم .
چکش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
جناب نویسنده:
میخواهید از معذورین درخواست کنند برای به هم نزدن شکل و شمایل مسجد و حال و هوای معنوی آن برای اقامهء نماز به مسجد نیایند؟!!
مدیر پایگاه چی بکشه این نویسنده
سلام به جناب چکش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
نه لازم نیست از معذورین بواهیم به مسجد نیایند . بلکه لازم است از معذورین بخواهیم حالا که گرفتار ضعف هستند و نمیتوانند مثل بقیه مومنین به نماز بایستند . اولا از هزینه های نا بجا در تهیه اینگونه وسایل پرهیز کنند و بعد حتی المقدور در کنار صف جماعت صندلی های خودشان را قرار بدهند و از رفتن به صف جلو پرهیز کنند و چنانچه برایشان مقدور است قدری به خودشان زحمت بدهند و در باره تکلیف خودشان مرور دیگری را روا بدارند و به این نکته هم توجه کنند که دین فقط راحتی نیست . دین زحمت و مشقت هم دارد .
پیر مردی که ناتوان است که مشکلی ندارد . ولی به جد شما را دعوت میکنم برای توجه بیشتر نسبت به ازدیاد روز افزون این پدیده . یعنی صندلی نماز . حتما میانی که سود جو ها هم در این بازار مکاره هستند و سلیقه های شخصی خودشان را در تهیه آنها اعمال میکنند . و حالا هرچه به سر دین و نمای اجتماعی دین آمد بیاید .
چکش
|
United States
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
3
5
خواستید مثلا بابصیرت و ربز بین باشید ولی متاسفانه این تحلیل کاملا افتضاح بود. چون امام و آیت الله بهجت میتوانستند آنگونه نماز بخوانند....

بنده خیلی از ایشان حوان تر هستم ولی نه تنها نشسته نماز میخوانم بلکه از پایهء مهر هم استفاده میکنم چون گردنم خم نمیشود!

اما اگر میتوانستم به مسجد بروم صد درصد صندلی بعلاوه پایه مهرم را آنجا مستقر میکردم تا ضعف جسمانی ام مانع از انجام نمازم به جماعت نشود.

درواقع از تمام کسانی که دست اندرکار این کار نیک بوده و به فرصت انجام نماز جماعت توسط ناتوانان و دردمندان فکر کرده و ندبیر اندیشیده و اجرا کرده اند تشکر میکنم.
پاسخ ها
نویسنده
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
از مراحم شمای شوان بزرگوار و فهیم متشکرم . خدا شما را از درد و ضعف بدنی نجات بدهد انشاالله
فرزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
ای بابا، چرا؟ ناراحت شدم خانم چکش. خدا بد نده. مشکلتون که دائمی نیست؟ ان شاءالله
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
----

برای سلامتی خانم دعا کنیم .

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910702000283

روایت آیت‌الله بهجت از حکمت بلاها و گرفتاری‌ها
چکش
| United States |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
متشکرم. انشاءالله شما سلامت باشید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
----

باید عرض کنم که یکی از بیماریهایی که در طب جدید درمان ندارد درد های آرتروزی یا رماتیسمی است اما در طب سنتی درمان می شود . من چند بار شاهد درمان چند بیماری مشکل دار مانند دیابت بالای 500 و سردردی که دو پزشک نتوانستند کاری کنند و حرفهای متناقض می زدند ( این به صورت معجزه آسا و سریع ) توسط یک کارشناس ساده و جوان طب سنتی بودم .

همین روغن سیاه دانه را با اطلاعات پراکنده خودم به کسی که مفاصل انگشتش ورم کرده بود دادم و فقط چند بار زد ، بعد از یکی دو سال الان کمتر هم شد و زندگی عادی دارد .
افتاب گردون
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
خانم چکش عزیز ان شاءالله همیشه سالم وبر قرار باشید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
سرکار خانم چکش با ارزوی شفای عاجل شما

باید عرض کنم درکل حق با نویسنده محترم است من خودم بارها شاهد اهمال کسانی در این زمینه بوده ام اخرین بارش هم همین امروز در نماز جماعت ظهر وعصر فردی را که مطمئنم توانایی حداقل قیام درتکبیره الاحرام را داشت اما نشسته نمازش را شروع کرد.
همانطور که دربالا اشاره کردند قیام رکن است وکسی که توانایی انرا دارد وانجام نمیدهد چه سهوی وچه عمدی نمازش باطل است .

درمورد شما هم( بعنوان مثال عرضمیکنم وگرنه شما حتما حکمش رامیدانید)اگر مشکل دیگری غیر ازگردن نداشته باشید که انشاا.. انهم برطرف شود میتوانید ایستاده نماز را شروع کنید وبرای رکوع وسجود روی صندلی بنشینید وازپایه مهر استفاده کنید وحتی درصورت سختی برای سجده مهر را به پیشانی خود بگذاریدوبرای رکعت بعدی دوباره بایستید.

درموردحضرات امام وبهجت نیز ایشان چون عظمت خالق راکاملا درک کرده بودند علیرغم سختی این کار را میکردند.

خداوند عاقبت هم مارا ختم به خیر کند .

یا علی
محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
بولتن جان حالا دیگه ما ناشناس شدیم
هرچند بقول دوست عزیزم امید اصفهان همه از(یا علی) اخر مطلبم منو میشناسن .
یاعلی
مدیر پایگاه شما عزیز مایید
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
8
4
سئوال اینجاست آیاکسی که باپای خودش به مسجد میاید چرانمیتواند چنددقیقه درمقابل خالق خودش بایستد وبه واجبات خود عمل کند؟ به نظر این بنده حقیراینهاهمه برای کم رنگ کردن نمازاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
برادر خیلی از اینها در خم و راست کردن زانو مشکل دارند نه راه رفتن!
دختر ايراني
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
فشاري كه در هنگام رفتن به ركوع به كمر وارد ميشود عامل اصلي نشسته نماز خواندن افراد مسن يا بيمار است كه فشار در راه رفتن معمولي وجود ندارد جناب حميد.
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
0
3
من با گسترش این پدیده اصلا موافق نیستم . خیلی از افرادی که به راحتی می توانند نماز را ایستاده بخوانند در استفاده از این صندلی ها با هم چشم و همچشمی می کنند.
ولی خودمونیم ها شما هم عجب حوصله ای دارید همه نوشته ها رو می خونید و جواب میدید. فکر کنم از جمع آوری خبر بیشتر وقتتون رو میگیره نه ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
1
2
در هر صورت این باعث نشود که از 7 موضع سجود مثلا نوک انگشت پا روی زمین قرار نگیرد اکثرا کف پا را هنگام سجود روی زمین میگزارند .
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
0
0
در دیزی باز است حیای گربه کجا رفته! اگر به یاد بیا ریم که به در گاه کی رو اوردیم قطعا اگر توان ایستادن داریم به خود این اجازه را نمی دیم که نشسته نماز گزاریم و هر کسی بهتر از دیگری حد طاقت وتوان خودش را می دونه عظمت پروردگار باهیچ مقامی قابل قیاس نیست آیا در مقابل بندگان ناچیز فروتنی نمی کنیم؟ پس ما را چه شده ؟تمام گردن کشان سر تعظیم به استانش می سایندای کاش به خود آییم!
شادی خاچیكیان
|
United States
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
0
0
ممنون بابت مقاله و زحمتی كه جناب نویسنده كشیدن. جز متن مقاله در بخش نظرات هم بحث جالبی بود.

من برای شفا همه ی بیماران دعا میكنم و از خدا می خواهم خانم چكش هم سلامت بشن.

در مورد صندلی های مسجدی باید گفت كه برای قشر كهنسال و كسانی كه به واقع نمی توانند در شرایط شرعی توصیه شده عبادت كنند راه حل مناسبی است. منتها تنها برای نمازگذارانی كه به عینه شرایط جسمی مناسبی ندارند و بدون اینگونه روش ها قادر به برگزاری نماز و عبادت در مساجد نمی باشند.

موضوع شرعی و فقهی قضیه كه گاها از جماعت، برخی نمازگذاران با سلامتی جسمی كامل باز هم صندلی انتخاب میكنند بنوعی دلایل آن باید شناسایی شده و به صدور حكم توسط مرجع معتبر برسد و من و عوام بدون تخصص در این وادی با اظهار نظر موافق یا مخالف در واقع باعث ایجاد مشكلات دیگری می شویم.

گرچه صورت قضیه ی این حمایت مساجد از كهنسالان و بیماران و استفاده از آن توسط برخی نماز گذاران نوعی حالت روحی و روانی خاص می طلبد و جای سپاس و قدردانی دارد اما یقینا برای نماز گذاران جوان و یا كاملا سلامت استفاده از این امكانات نوعی سر افكندگی خواهد بود و ریا در عبادت پروردگار.

برای چیدمان صندلی های معلولین و كهنسالان و بیماران نیز بنظر من باید در صفوفی مجزا از صفوف نمازگذاران دیگر باشد ولی نوع چنین چیدمانی در تخصص من نیست تا بتوانم پیشنهادی مناسب داشته باشم.

البته اینكه فرمودین در مساجد اسلامی میز و صندلی مورد استفاده است من بنوعی بیاد كلیساهای كاتولیك افتادم. كه ربط مستقیمی به موضوع مقاله ندارد.

از خداوند تقاضای سلامتی همه ی اعضای بشر را دارم و تمنای شفای عاجل بیماران رنجور و بی گناه را.
در خاتمه برای سلامتی خانم چكش هم دعا میكنم و انشالله سلامتی كامل جسمی و موهبت خدا شامل حالشون خواهد بود.
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
0
0
حکایت تاسف بار مربوط به مساجد نیست به لید انتخاب شده نویسنده مقاله است که لحن بهتری می توانست داشته باشد حکایت تاسف از سطح سلامتی است ترا خدا با آمارهای غلط به نماز جماعت و این دسته از عزیزان گیر ندهید.
بنده خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
0
0
مهم بندگي خداست حالا صورتش زياد مهم نيست اصل عبادته كه خدا قبول مي كنه انقدر سخت نگيريد و از طرف خدا حكم صادر نكنيد( ياد شعر موسي و شبان افتادم) همين سخت گيري هارو كرديد كه الان خيليا اصلا نماز نمي خونند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
0
0
نه تنها تاسف بار نیست بلکه خصوصا برای بیماران آرتروزی واجب است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
0
0
یه سوال از مراجع بپرسید یکی هم از پزشک متخصص با تجربه اینقدر خودتون رو خسته نکید تا بتونید تذکر اصولی بدید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
0
0
چقدر دلم از قضاوتهای ناعادلانه تان شکست شما چه میدانید ما بیماران چقدر حسرت نماز ایستاده داریم وچه روزها که به صحت نمازهایمان شک نمیکنیم ونگها پرسشگر وکنایات ب رخی مومنان چقدر ازارمان میدهد دیسک ارتروز زانودرد وقلب پر درد مارا زجر میدهد شما شکاندن شکوه مسجد را هم به ان افزودید .....ممنون اجرتان باخدا
محمد حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
0
0
یه خانمی دو سه ساعت تو بازار راه می رفت برای خرید بعد رفته بود مسجد اینجوری که می گفتن از پله ها بالا رفته و موقع نماز تلپی نشسته بوده رو صندلی تو آقایونم می بینیم همه مریضا یه جور نیستن اونایی که واقعا نمی تونن که هیچ همه حرفا سر کسایی بود که می تونن (حتی بخشی از نماز رو)ایستاده بخونن ولی می شینن بعدم بعضی آدما چقد مغرورن آقای دکتری که می گه شما در تخصصتون نیست و بعضی آمارها رو از کجا آوردین؟ بابا مگه یه آمار چی یه که باید تخصص داشت با یه کلیک شما آمار در می یاری یا مثلا تخصص آن چنانی که قرار نبوده از ارتوپدی بدن که نیاز به تخصص باشه انصافا همه مردم حتی اونایی که هیچ تخصصی ندارن به دلیل شنیده هایی که از یه روحانی یا کسی داشتن یا توی یه کتابی خوندن به هم احکام شرعی رو می گن دیگه در حد عادی که نیاز به تخصص نیست تعجبم یه دکتر که بای کلاسش خیلی بالاتر از این حرفا باشه همچین می گه در حوزه تخصص ما وارد شدن که انگار چه حوزه ای هست ....
محمد حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
0
0
بابا تا چند سال پیش یک صندلی تو مسجدا نبوده این هزار و چند صد سال مگه چجوری مردم نماز می خوندن من یادمه کسایی که درست نمی تونستن بشینن مثلا پاهاشونو دراز می کردن هیچ کس به ذهنش هم نمی رسید بشینه رو صندلی معلوم می شه اگه تشک خوشخوابم مد بشه کم کم بخوابن نماز بخونن خداییش بعضی از این میزا و صندلی یا همچین نرم و خوشگله که من سالم هم هوس می کنم بشینم و نماز بخونم
چیه؟ چرا چپ چپ نگاه می کنین آرزو که بر جوانان عیب نیست
فاطمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
0
0
،سلام دوستان عزيز منم يكي از افراديم كه رو صندلي نمازمو مي خونم قبلا كه سنم كمتر بود ومشكلي نداشتم وقتي مسجد ميرفتم صندليا رو ميديدم همين حرفا رو ميزدم الان كه دجارش شدم به قول شما راه ميرم كار ميكنم ولي نمازمو رو صندلي ميخونم خدا ميدونه كه بعلت كشيدكي كف با نمي تونمبشت سر هم بشينم وبلند شم لطفا تا بر سرتان نيا مده نظر ندين اين مساله اي است بين خدا وخودمون به اميد سلامتي برا همه مريضا
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
0
0
با عرض سلام استفاده از صندلی نماز برای سالمندان و یا معلولانی که نمی توانند نماز را به صورت ایستاده اقامه نمایند و یا نمی توانند زانوی خود را برای سجده برروی زمین خم نمایند اشکالی ندارد فقط چند نکته است که در طراحی صندلی نماز باید به آن توجه کرد :
1- امکان اقامه نماز به صورت ایستاده و نشسته ( چرا که بعضی از افراد فقط امکان خم کردن زانو و سجده برروی زمین را ندارند این افراد نباید نماز را کاملا نشسته بخوانند .)
2- صندلی نماز نباید تکیه گاه داشته باشد .( در زمان اقامه نماز حتی به صورت نشسته نباید تکیه داد.)
در صندلی نماز"نیایش" این نکات در نظر گرفته شده است .
افشین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
0
0
...
دوست عزیز لا اکراه فی الدین.
اصل اول که ما اجبار کردیم
دوم. هر چه کنی به خود کنی، اقایون دین اسلام کامل ترین دین هاست این کارا رو نکنین که یه عده دچار شک و وسواس کنید
اقا کسی که نماز میتونه بخونه ایستاده اما نشسته میخونه که هیچ اما اونی که زانو یا کمر درد و... داره نشسته بخونه نمازش قبوله نبود من پاسخگوم روز قیامت. بنده دکترای عمران دانشگاه شریف و فوق لیسانس مدیرت بازرگانی دارم و یک روز نمازم رو قضا نداشتم دوستان انسان عقل و تکر داره قران کریم داره ائمه و پیامبران... این کارا رو نکنید بزارید اسلام ناب محمدی با این قرن پیشرفته نوین بشه... واقعا مردم همه کار میکنند بعد برای اینجور مسائل،...
یا حق.
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
0
0
با سلام خدمت نمازگزارارن محترم.
شاید تجربه شخصی من در این بحث سودمند باشد. چند سال پیش یکی از خاله های من که خوشبختانه مثل من چاق نیست و ورزشکار است نمازش را روی صندلی می خواند. من هم باقیاس با خودم که ورزش نمی کنم درباره اش قضاوت نابجایی داشتم که چطور ممکن است کسی با این همه آمادگی بدنی و سلامت نمازش را به شکل معمولی نمی خواند؟ و یا به قول نویسنده این یادداشت سهل انگاری می کند تا این که روزی رسید که برای من نشستن روی پاهایم بسیار دردناک شد. در حالی که من در سنی هستم که حتی موهایم سفید نشده و آرزویم این بود که می توانستم روی زمین نمازم را بخوانم مثل همه آدم های سالم. مقایسه اساسا در این امر اشتباه است چون به نظر من کسی که نماز را دوست دارد، بی دلیل آن را نشسته نمی خواند. امیدوارم خدا مرا هم مثل همه نماز گزاران طبیعی توانا و همچنین عارف به حق نماز بکند که هم ظاهر و هم باطن نمازم ، نماز باشد.التماس دعا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
0
0
من رو ماتیسم دارم وزانوها هم ساییدگی داره وسجده وتشهد خیلی سخته دکتر گفته نباید سجده انجام بدی حتما از صندلی استفاده.کنی مجبورم خدا عالم هست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
0
0
دعا میکنم که نویسنده ی این مطلب صندلی نشین نشه
عبدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
0
0
با سلام وخسته نباشيد وقبولي طاعات در مورد اين بحث من با كسي كاري ندارم دو سال پيش پارگي منيكس پيدا كردم و دو بار تزريق ژل از زانو. داشتم آرتروز زانو كمردردودردهاي ديگر دارم خودمم ورزشكار هستم ولي بخاطر كار زياد وسنگين در خانه همانند خانمهاي ديگر ايراني باعث اين درد ها در من شده خودمم چهل وسه سال دارم ولي نميتوانم پاها رو خم كرده روشون بشينم كلا گرفته ميشه و درد شديدي دارم شما بگين من بايد ايستاده نماز بخوانم در حالي كه نميتوانم لطفا در مورد اين مباحث بيشتر دقت كنيد اوني كه بخواد با خدا راز ونياز كند اين كار و خواهد كرد ونيازي به خود فريبي نيست ممنونم
مینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
0
0
منم قبلا مثل شما فکر می کردم تا زمانی که خودم دچار پارگی مفصل زیر زانو اونم خیلی تصادفی و ناخواسته شدم و حالا مجبورم برای انجام فریضه واجب نماز از صندلی استفاده بکنم بخدا هرکاری کردم که از صندلی استفاده نکنم نشد یعنی به حدی درد زانو امانم را می برید که به گریه می افتادم و بلاخره مجبور شدم نماز را نشسته بخوانم بارها امتحان کردم ولی نشد
انشالله خدا به همه ما رحم کند و عبادات همه مورد قبول درگاه الهی التماس دعا
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
0
0
با سلام مثل اینکه دوستان پایشان درد نمی کند که ببینند وقتی نمی توانی روی زانو بنشینی چاره ای نداری که روی صندلی بنشینی بهر حال امیدوارم همیشه سلامت باشید واین موضوع را در نظر داشته باشید که سواره خبر از پیاده ندارد.
حسين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
0
0
سلام
حتي بدون ديدن نويسنده اين متن مي توانم بگويم اين شخص يک آدم افراطي ناآگاه است که واقعا اين همه مسايل اسلام را رها کرده و گير داده به صندلي نماز! هيچ مسلماني تا مجبور نشود روي اين صندلي ها نماز نمي خواند. از طرفي در اسلام آسيب زدن به بدن حرام است و اگر شما بدانيد داريد دچار مشکل ميشويد حتي براي پيشگيري هم مي توانيد روي صندلي نماز بخوانيد. برادر من يا خواهر من برو بچسب به مشکلات اصلي مساجد و مسلمانان نه صندلي نماز!!
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
0
0
دوستان استفاده از صندلی در قسمی که مراجع اجازه داده اند که نویسنده در متن آورده ،دغدغه ایشان رواج آن است که در غیر ضرورت، افراد دیگری استفاده میکنند
مریم حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
0
0
قضاوت کار ما آدمها نیست ......
نماز مال ما نیست برای خداست
از خدا بپرسید که چی درسته و چی غلط
از نشسته نماز خوندن خوشش میاد یا از ایستاده خوندن!
بجای گیر دادن به این ظواهر و حاشیه ها بریم دنبال اصلش .
بنده خدا
|
Germany
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
0
0
کسی که نمازش روی صندلی صحیح است
۱) اگر به هیچ قسم نتواندبایستد.

۲) اگر به هیچ قسم نتواند بنشیند و سجده کند.

۳) اگر به تشخیص پزشک حاذق یا به تشخیص خودش یقین یا اطمینان داردکه اگر ایستاده نماز بخواند یا نشسته تشهد بخواند یا در سجده رفتن، بیماری عضلات بدن پیدا می کند یا بیماری اش تشدید می شود.
(این حکم شرعی کسی است که نمازش روی صندلی صحیح است، که توسط اکثریت مراجع تقلید عنوان شده است )
لذا با عنایت به بند 3آن تکلیف هرکسی مشخص است ودیگران به غیر از پزشک متخصص وحاذق
(آنهم با استناد به امکانات پزشکی امروزه همانند ،عکس رادیولوژی ، ام آر آی و سی تی اسکن ومعاینه بالینی ) وخود شخص ،کس دیگری نمی تواند اظهار نظر کند ،و فقط میماند نظم وچیدمان میز وصندلیها و استاندارد بودن وشکیل بودن آنها ،که آنهم هر مسجد بنا به مدیریت وتوان مالی وکمک خیرینش در این خصوص اقدام میکند ،و امام جماعات فقط وظیفه دارند حکم شرعی را عنوان کنند و باقی عمل درست نماز گذار است وبس ،ضمنا خدا به همه خیرینی که در تهیه واهدا این میزها وصندلیها کمک میکنند،خیر دهد .انشاءالله
بنده خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
0
0
سلام کسی که متن را نوشته مطمئنم زیر ۲۶ سال سن دارد و تا بحال در زندگیش یکبار دیسک کمر و پوکی استخوان را تجربه نکرده ....! که بداند فردی که دیسک دارد حتی رکوع برایش سنگین است چه برسد بقیه موارد .... فکر میکنم تازه از حوزه فارغ التحصیل شده اید ، که بجای ترویج اخلاق و منش اسلامی به حاشیه های بی مورد میپردازید .... بسیار هم من لذت میبرم که در جلوی صفم افراد مسن را در حال نماز می بینم ... در خانواده ما از من ۲۹ ساله و خواهرم برادرم دیسک دارد تا پدرم ! دعا مییکنم برای هیچکس پیش نیاید بسیار بد است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
0
0
امیدوارم خدا شما را به خاطر قضاوت نا بجایی که در مورد بسیاری افراد انجام دادید، ببخشه. من سی سالمه ولی به خاطر دیسک کمر روی صندلی نماز می خونم. البته قیام رو انجام میدم. ولی اگه بخوام خم بشم و برم رکوع دیگه تا بلند شم از درد هلاک میشم. حالا شما تو مسجد منو ببینی با خودت چی میگی؟؟؟؟!!!!!
سحر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
0
0
سلام نظرهمه عزیزان درست است ومحترم وقدری سلیقه ای طرزبیان هرکس به اندازه درایت خودش ولی قبول کنیدبه جزافرادی که که مستتثناهستندافرادزیادی بی دلیل به صورت نشسته نمازمیخوانندواین چندسال اخیرباب شده درقدیم هم پیرزیادداشتیم امروزمتاسفانه عده ای تنبل شده انددرهیئتهامتاسفانه ساعتها مینشینندولی درمساجد ده دقیقه سرپا نمی ایستندبازهم تاکیدمیکنم غیرازافرادی که به هردلیلی نمی توانندبایستندانشالله که روزبه روز مساجدازنمازگزارن پرشودوحال وهوای آن چون گذشته بهترشودوخداازهممون قبول کند.
سحر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
0
0
سلام نظرهمه عزیزان درست است ومحترم وقدری سلیقه ای طرزبیان هرکس به اندازه درایت خودش ولی قبول کنیدبه جزافرادی که که مستتثناهستندافرادزیادی بی دلیل به صورت نشسته نمازمیخوانندواین چندسال اخیرباب شده درقدیم هم پیرزیادداشتیم امروزمتاسفانه عده ای تنبل شده انددرهیئتهامتاسفانه ساعتها مینشینندولی درمساجد ده دقیقه سرپا نمی ایستندبازهم تاکیدمیکنم غیرازافرادی که به هردلیلی نمی توانندبایستندانشالله که روزبه روز مساجدازنمازگزارن پرشودوحال وهوای آن چون گذشته بهترشودوخداازهممون قبول کند.
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین