ما جوونا چه گناهی کردیم که باید اینجوری داماد بشیم ؟!!
پراید مدل 80 ؟ تو چه قرنی هستی ؟ الان کمتر از لکسوس نمیگیرن ؟
پاسخ ها
سهیلا *
||
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
در اینکه هزینه ازدواج به خاطر زیاده خواهی ها ، چشم و هم چشمی ها با دختر جاری ،دختر خواهر شوهر، دختر سوپرمارکتیه محله و ...سرسام آور است اما نمیتوان منکر هزینه تحمیلی بر خانواده ی عروس ( هم ) شد .
هیچ چیز لذت بخش تر از ساده زیستی و قناعت نیست ( برای هر دو طرف ) . رعایت همین دو صفت بارز ، آرامشی بی نظیر به همراه خواهد داشت .
سحر
||
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
با سهیلا خانم صددرصد موافقم پول یه شاخه گلو حساب میکنین ولی نمیگین خونواده عروس برا یه یخچال معمولی یک و نیم میلیون باید پول بدن حساب نمیکنین سرویس چوب کمتر از دو سه میلیون نداریم...ولی مثلا برا یه سرویس طلا کلی منت میذارین اخرش هم میفروشین خونه میخرین ماشین میخرین...
حالا مثلا بدون سرویس طلا نمیشه رفت خونه بخت؟
علی011
||
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
در مورد جمله اولیتون ترجیح میدهم سکوت کنم ... !
در مورد قناعت هم که تو شهری که ((قنات و قنوت و قناعت)) میخوانندش چیزی به نام قناعت وجود ندارد (البته همه نه !! ) جاهای دیگه پیشکش !!
پرفسور بالتازار
||
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
----
از لحاظ علمی زندگی هایی که با کمتر از لکسوس شروع شود
به قول شما ایرونی ها خیری در آن نیست .
با این ازدواج ذلت بار ، این زیبا رویان دیگر فرصت لکسوس سوار شدن را برای یک شب هم که شده نخواهند داشت .
حیف نیست این همه زیبایی که در افکار بسته خانم سهیلا اسیر شود ؟
سهیلا *
||
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
منور شدیم پروفسور !
شمس
||
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
با سلام،
آقا من اعتراض دارم و اعتراضم هم وارد است.
این لسیت از یک برگ دفتر روزنامه حسابداری که در محیط نرم افزار حسابداری اِکسس نوشته شده بود کپی پیست شده و فقط ستون بدهکاری در آن آمده است و از ستون بستانکاری خبری نیست.
اگر این ستون را بیاورید تازه متوجه می شوید که ترازتان نمی خواند و باید تجدید نظر کلی کنید و اصلاحات لازم را بعمل آورید.
ناشناس
|
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
5
32
پاسخ
خیلی عالی بود
فقط یه سوال؟
سرویس طلای 400000 تومانی کجا داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
سهیلا *
||
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
4/000/000 تومانه
ناشناس
||
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
مجیدجاننوشته 4میلیون نه چهارصد هزار
ناشناس
||
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
یه صفرشو جا انداختی چهار ملیونه
ناشناس
||
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
با سلام،
اگر این پروژه حذف سه صفر از پول ملی باجرا گذاشته شود اونموقع صورت مسئله پاک میشود و یک شبه مشکل جوانان حل میشود.
ناشناس
|
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
4
29
پاسخ
بعد هم بلافاصله پرداخت عندالمطالبه مهریه را به این صورتحساب اضافه نمایید!
پاسخ ها
سهیلا *
||
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
اون که دیگه واقعا" حق مسلم ماست . ( نیشخند)
SaEeD&G
||
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
نه ديگه سهيلا خانم اين اهرم فشار شماست ديگه
سهیلا *
||
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
اگه طرز تلقی شما از مهریه خانم ها ؛ اهرم فشار هست به نظرتون عاقلانه ست روز بله بران این اهرم فشار مورد پذیرش قرار بگیره ؟ ( لبخند)
SaEeD&G
||
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
در آن روز تاريخي عشق جاي عقل را ميگيرد
به قول بعضي دوستان منحرف كه ازش پرسيده بودن خانمت رو چقدر دوست داري كه گفتند تا زماني كه پول مهريه اش رو جور كنم!!!!!
(لبخند مردونه)
سهیلا *
||
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
آقا سعید به قول آقای دهنوی ، بنا بر روایات و آیات قران در آن روزها جوانها کر و کور میشوند . متاسفم برای جوانهایی که در آن روزها فکر میکنند عقل کل هستند و همه چی دانند . ای کاش از تجربیات پدر و مادر بعنوان مشعل و راهنما استفاده کنند تا با مصائب و مشکلات زندگی رو به رو نشوند .
آقا سعید شما حتی اگر بخواهید کسب و کاری راه بندازید یا نه اصلا سوار تاکسی بشوید تا به مقصد برسید باید هزینه کنید بنابراین ازدواج هم بدون هزینه میسر نمیشه و قول معروف هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد ( لبخند)
اما
اما
اما
بنده این عکس رو در اینترنت بطور تصادفی دیدم و بد ندیدم به خواهران و برادرانم مبنی بر ساده زیستی و قناعت ، گوشزدی کرده باشم .
اگر میگیم الگوی ما اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین هستند چه بهتر که در عمل هم نشان بدیم . کدام دختر و پسری بزرگی و عظمت امام اول شیعیان و حضرت فاطمه (س) رو دارند ؟ الگوی عملی بهتر از این دو بزرگوار ؟ مگه خون جوانهای ما رنگین تر از این دو عزیز هست ؟
انشالله همه جوانهامون سعی کنند سطح توقعاتشون رو پایین بیاورند ، با کمترین هزینه راهی خونه بخت بشوند ، باشد که انشالله رحمان ، اون حلاوت و شیرینی که امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) در زندگی چشیدند جوانهای ما هم بچشند .
شخص خودم با یک عقد خصوصی و بعد زیارت امام رضا خیلی موافقم .( حسابشو بکنید چقدر به کاهش هزینه ها کمک میکنه )
آقا سعید اگه این دوستی که ازش یاد کردید منحرف نبود بی شک همسرشون هم از مهریه به عنوان اهرم فشار استفاده نمیکردند ( لبخند خواهرانه )
ناشناس
|
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
6
16
پاسخ
ای روحت شاد سهیلا خانم
حرف دل ما رو گفتی
پاسخ ها
سهیلا *
||
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
ممنونم
مجید(مازندران)
||
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
حالا چرا روحت شاد گفتین !!!!
انشالله صد و بیست سال باشید خواهرم زیر سایه حق و در کنار خانواده محترمان همواره تندرست و سلامت باشید و انشالله از زمره کسانی باشید که ظهور حضرت ولی عصر ارواحنا فداه را درک میکنند و از یاران خاص حضرت باشید .
SaEeD&G
||
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
از اين پست فقط خانم ها خوششون مياد
سهیلا *
||
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
ممنونم آقا مجید انشالله شما هم از یاران صدیق حضرت ولی عصر (عج) باشید.
120 سال خیلی زیاده . انشالله تا وقتی سرپا هستم دفترچه ی زندگیم بسته بشه تا سربار کسی نباشم .
باور بفرمایید از دعای جناب ناشناس بسیار لذت بردم انشالله ایشان و سایر دوستان عاقبت بخیر بشوند .
م سادات موسوی
||
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
با عرض شرمندگی از سهیلا جون/
بنده یک خانمم و اصلا از این مطلب خوشم نیامد، در واقع از غلو و آمار غلط عصبی هم شدم.
سهیلا *
||
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
دشمنت شرمنده خواهرم .
خانم موسوی در اینکه اعداد و ارقام غلو هست نباید شک کرد .
به اعتقاد بنده این عکس و عکس های مشابه یک پیام دارد و آن هم قناعت و ساده زیستی ست که متاسفانه برخی دوستان به آن پیام توجه نکردند . و این بی توجهی را در کامنت های پر از عصبت آنان ( پایین تر) میتوان دید .
به نظر بنده الزاما" برای تشکیل خانواده نیازی به ریخت و پاش های فراوان نیست ساده تر هم میشود به خانه بخت رفت .
هدف همین بود ( لبخند)
اگه باعث عصبانیت شما و سایرین شدم عذرخواهی میکنم .
محمدنظرنیا
|
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
4
25
پاسخ
کسی که تقوا پیشه کنه خدا ازجایی روزیشو میده که خودشم گمان نمیکنه،با تقوا وتوکل برخدا همه چی جور میشه
پاسخ ها
سهیلا *
||
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
موافقم .
خداوند فرمودند : من روزیه اون مورچه سیاه رو ، روی سنگ سیاه فراموش نمیکنم .
نمیدونم این همه حرص و طمع برای چیه ؟ اول از همه به خودم میگم .
وطن دوست
||
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
تقوا در زمینه ازدواج یعنی قناعت. به نظر شما چند درصد دختر خانومای امروزی با تقوا هستند
کاش یه متنی هم راجع به تفاوت دختران امروزی با دختران دیروزی می نوشتید
بی خود نیست که اقایون ایرانی همیشه عاشق مادراشون هستن
س0ر
|
|
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
2
10
پاسخ
یک 20 وهزار آفرین بشما که واقعیت غیر قابل انکار و نحوه ازدواج اکثریت زوجهای جوان امروزی را گفتید
بنده دقیقا"2 سال و اندی پیش شاهد پیوند دو جوان به این شیوه و روش فوق بودم و شب گذشته نیز با آنها در پارک پلیس ملاقات وپس از ساعتی کنار هم بودن شام خوردیم
خدا را شکر میتونم بگم از صحبتهایشان اینطور بر داشت کردم که هر دو از زندگی باهم راضی و دارای شغل و زندگی تقریبا" دلخواه خود بودند ولی از بی ثباتی قیمتها و آینده اقتصادی خود نگرانی محسوسی داشتند.
که اینهم طبیعیه و خود من هم که سابقه تاهل بیشتری دارم مانند اکثریت مردم خوب کشورم از این نوع نگرانیها بسیار داریم.
همواره به درگاه خداوند متعال برای همه جوانان ایران اسلامی آرزوی موفقیت و خوشبختی و زندگی سالم و عاشقانه و پر از معنویت دارم . والسلام
wwww
|
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
6
6
پاسخ
همين كه جوانان به طرف بازار ازاد روي مي آرند
پاسخ ها
ناشناس
||
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
ایدز و هپاتیت و هزار درد بیدرمون هم می گیرند.
ناشناس
|
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
0
13
پاسخ
تقصیر جوونا نیست!جوونا جوری بار اومدن که توقعات بالایی داشته باشن یکی هم که مثل بنده خواستم مراسم ساده تر بگیریم با واکنش شدید خانواده روبرو شدو!اگه ما نخواهیم مراسم بگیریم که هزینه هاش کمرمون رو خواهد شکست کی رو ببینیم؟!
سیما
|
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
1
18
پاسخ
ای کاش کسی هم برای تهیه جهیزیه عروس لیستی میگرفت
پاسخ ها
افتاب گردون
||
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
موافقم
مهدیه
||
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
نه دیگه! اگه الان بگی یه جهاز فوق معمولی بچهی کارمند، لااقل ۱۵-۲۰ میلیون میشه(من چرتکه ننداختم، دیدم تو دوستام) دوستانی که به اصطلاح خودشون دستشون تو خرجه میگن داری اغراق میکنی! تازه به اضافه خرید برای آقای داماد...
مهدی
|
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
5
10
پاسخ
آقا من اصلاً نمیخوام داماد بشم... چون این هزینه ها یه طرف، مهریه و عواقبش هم یه طرف دیگه...!!!
پاسخ ها
سحر
||
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
مهریه رو همه میگیرن؟
م ا
|
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
3
4
پاسخ
روز اول آشنایی 15 لیتر!پیکانی اگه حساب کنی میشه 120 کیلومتر.206 میشه حدود 170 کیلومتر(با کولر روشن!!!)
ماشالا! مسیرای دور دور و ...
مهدی
|
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
4
0
پاسخ
آماری که دادید عین واقعیته. این هزینه ها رو من عیناً تجربه کردم . میگید جوونها برن زن بگیرن . آخه با چه پول و پشتوانه ای. من هنوزم که هنوزه دارم قسط وامهائی رو که واسه ازدواج گرفتم پرداخت می کنم . اون وقت به من میگن تمکن مالی داری . یارانمو قطع کردن.
نرگس
|
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
4
8
پاسخ
هزاران هزار منفی به این لیست چرا که از همون اول اگر حساب و کتاب سرتون میشد میبنیدکه همه اش چرت است
برای مثال:اگر بنزین آزاد هم حساب کنید لیتری 700 تومان مگر چند کیلومتر میخواهید راه بروید و برگردیدو یا شیرینی تازه مگر کیلویی چند است ؟دست بالا بگو کیلو 7هزار تومان
2 کیلو بگو 15 هزار تومان
40 کیلومتر هم بگو رفت و برگشت خواستگاری
اگر هر 50 کیلومتر 20 لیتر بنزین هم مصرف بشه جمعا با احتساب قیمت آزاد میشود 14 هزار تومان
15 هزار تومان 2 کیلو شیرینی تر و 14 هزار تومان پول بنزین جمعا میشود29 هزار تومان.
چرا میگویید 80 هزار تومان؟
تازه هیچوقت کسی 50 کیلومتر راه نمیره ،معمولا یکی دو تا محله این ورتر و اون ورتر آدم میره خواستگاری
حالا شما مابقی نرخ های داده شده را به نرخ روز و با قیمت آزاد حساب کنید
چرا مردم را از ازدواج میترسانید؟
این نرخها فقط کاریکاتوری است
اولا:اگر دستم تو خرج نبود مطمئن باشید چنین اعتراضی را به شما نمیکردم و مانند بعضیها نرخهای من در آوردی دیگران را حتما فبول میکردم
دوما: کدام روش سنتی ازدواج،تا حالا کافی شاپ داشته؟
پس هزاران منفی به این لیست، چون دروغ گویی محض است
پاسخ ها
چکش
||
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
(لبخند) اولا این یک طنز تلخ بود. دوما بنده با اجازه خودم این رقم رو با زدن شاخ و برگ اضافه ش به رقم 40 میلیون تومان رسوندم. بازم ترسناک نیست؟
نرگس
||
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
ای بابا!!!!!! طنز تلخ چیه؟خدا بیامرزد مادر بزگم را که میگفت از موقعیکه شوخی رواج پیدا کرد کسی گلایه اش در دلش نماند
در این طنز به اصطلاح شما تلخ آمده است که :
تالار پایین تر از شهر ری که نداریم آن هم12 میلیون در حالی که تالارهای بسیار خوب بالای شهر که به قول مردم جای پولدار هاست ،منوی آن حدودا 20 الی 25 هزار تومان برای هر نفر است،حالا اگر 200 تا مهمون هم داشته باشی میشود چقدر؟4 میلیون تومان
چرا 12 میلیون؟
یا یک تولد دونفره ،آن هم دربند،با یک کادو به قول این لیست یک گوشی سامسونگ آشغالی آیا 500 هزار تومان میشود؟
اگر کسی خواست برای تولد 500 هزار تومان خرج کند بگویید بیاید من یادش بدهم که کجا برود تا طرف کف بر شود.
ناشناس
|
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
8
3
پاسخ
ازدواج نکردن بهتربن راهه هم واسه اعصاب... هم واسه جیب
سعید
|
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
0
7
پاسخ
بعد هم از کاهش علاقه 80 درصدی پسرا به ازدواج می نویسن و دلیلش رو می پرسن /
حسین سوری
|
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
2
7
پاسخ
اگه بخواهیم گدا بازی دربیاریم و بریم تو فاز
قناعت بدلیل نداشتن باید :
1 - هزینه خواستگاری 1 میلیون تومان
2 - هزینه عقد 3 میلیون تومان
3 - هزینه اجاره خونه 5 میلیون تومان
4 - هزینه عروسی 6 میلیون تومان
حالا با حقوق وزارت کاری چند سال باید زیر
قرض و قسط بود ؟؟؟
چی میشه اونایی که 5 بار رفتن حج برا
رضای خدا نرند و پولشو بدند 4 تا زوج جوون
بدبخت ؟؟؟
چی میشه دولت بجای اختلاس های 3000
میلیارد تومنی کمی به این جوانان مظلوم
که از همه چیز و همه کس بریده اند و جز
خدا کسی رو ندارند کمک کنه ؟؟؟
چی میشه این گرانی که واقعا کمر ملت رو
شکسته نباشه ؟؟؟
نیمه شعبان داره میاد ...
اللهم عجل لولیک الفرج ....
مهدی بیا و شب هجران سحر کن ...
پاسخ ها
ناشناس
||
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
----
کمیته امداد را تعطیل کنید .
کمیته احقاق را تاسیس کنید .
مگر نه اینکه در اموال ثروت اندوزان برای محرومان حقی ست .
این کمیته باید مردمی و فراگیر باشد و تمام روزنه های به هدر رفتن بیت المال و اختلاس ها و رشوه ها را کشف و پیگیری نماید و خود ثروتمندان در آن فعالیت کنند .
این باید قسمت قابل توجهی از ثروتی که به غلط در نزد ثروتمندان انباشته شده است ، که در واقع به دلیل عدم تعادل در شرایط اجتماعی و اقتصادی و نه تفاوت زیاد در تلاش و کوشش اقشار مختلف بوجود آمده است را در اختیار دیگران قرار دهد .
بجای اینکه همان ساختار اصالت سرمایه را در کشور پیاده کنیم ، ساختار اصالت کار را برای جهانی به دنبال ساختار جدید می گردد ارائه کنیم .
در ساختار اصالت سرمایه ثروت و درآمد هر چقدر که باشد تماما متعلق به صاحب ثروت است ، بجز مالیاتی که باز در جهت تقویت همین ساختار خرج میشود .
در این ساختار شاهد پدران و یا افراد بدون فرزندی بوده ام که تا آخر عمر ثروت هنگفتی را در نزد خود نگه داشته بودند و یا هنوز نگه میدارند ، در حالی که فرزندان و یا بستگان آنها بعضا در فقر شدید بودند و هستند .
این ساختار یعنی تمام منافع ثروتم متعلق به من است ، باید به هر طریقی که شده همه را بخورم و یا در جایی نگه دارم تا مرگم برسد .
اما در ساختار جدید اصالت با کار است نه سرمایه ، افراد ناتوان از کار ، مورد حمایت قرار دارند و کارگران و کارمندان در سود مجموعه ها ، با صاحبان سهام ، و مدیرانی که در زمان سود آوری با حقوق های بالا تشویق می شوند شریکند .
مگر فقط مدیران می توانند در سود آوری موثر باشند ؟
کارگران و کارمندان تاثیری ندارند ؟
باید تا می توانیم برای کار با کیفیت ارزش قائل شویم .
چیزی که الان داریم همان نظام ارباب و رعیتی ست ، هیچ فرقی نمی کند . یعنی کارگر هرچه قدر که زیاد کار کند و خوب کار کند و باعث سود دهی و پیشرفت شود ، همان حداقل دستمزد حقش است و در واقع باید بگوییم نظام برده داری ، دقیقا برده داری .
و ثروت صرفا در نزد صاحبان و سهامداران انباشته می شود ، که در زمان نوسانات اقتصادی و بروز مشکلات تنها هنرشان خارج کردن سرمایه و تشدید بحران ها و بی کار کردن کارگران است .
البته جوانب این مساله جای کار زیادی دارد .
لیکن در هر صورت اینکه سرمایه تا ابد باید به طور کامل نزد صاحب سرمایه بماند ( مگر با ربا ) ، یعنی اینکه بی سرمایه تا ابد بی سرمایه است .
لطفا به این جمله آخر دقت کنید .
آیا رابطه ای بین اصالت سرمایه و بد حجابی و خود آرایی و برهنگی و روسپی گری وجود ندارد ؟
در نظام اصالت سرمایه و ربا پاکترین دختران هم باید خود را به ذائقه سرمایه داران نزدیک کنند و حتی خود را مدام به آنان نشان دهند ، در غیر این صورت احتمالا باید خود را برای زندگی با یک برده در نظام سرمایه داری آماده کنند که به دلیل نداشتن سرمایه باید تا آخر برده بماند و هیچ آزادی در کار نیست ، چون هیچ سرمایه داری به هیچ بی سرمایه ای ، بدون ربا سرمایه نمیدهد تا از بردگی آزاد شود .
از طرفی سرمایه دار لاقیدی که خود را مالک مطلق و مصرف کننده مطلق سرمایه می بیند و از طرفی دخترانی را می بیند که بدون سرمایه هستند ، به این نتیجه می رسد که صاحب سرمایه ها بودن چه فایده ای دارد اگر صاحب لذت ها نباشم ، در حالی که می توانم براحتی باشم .
بله ، در نظام ریا ، سرمایه دار بی دین و بی وجدان به تدریج خود را مالک مطلق ثروت ها و لذت ها می بیند . و برخی بی سرمایه ها و برده ها این را می پذیرند و خود را برای جلب توجه او آماده می کنند ، حتی یک نگاه صرفا زیبایی شناسانه یا یک سلام و یا یک احوال پرسی ملس هم غنیمتی ست .
دوره کارشناسی یک رادیو داشتم و گاهی به سمت بیگانه می چرخاندم .
بعد از خبر ، طرف با یک ژست منتقدانه شروع کرد به تبلیغ و آدرس دهی در مورد یکی از پر بیننده ترین سریال های آن شب های نظام ربا و زنا ،
و از این گفت که دارند دامنه معشوقه گری را به خانم های متاهل هم تعمیم میدهند .
و اینجا بود که نظام ربا و زنا به دختران هم قانع نشد .
او که همه چیز را حق خود می بیند ، نمی دانم شاید احتیاج به تنوع دارد !
man
|
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
0
5
پاسخ
mq ba 2/5 milon 2ta zoj ferestadim khone bakht
پاسخ ها
ناشناس
||
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
----
خدا خیرت داد .
شمس
|
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
0
7
پاسخ
با سلام،
یادم هست که روزی پدر با همان سادگی و صفا و صمیمت همیشگی اش با داداش بزرگم حرف میزد که :
خداوند جل جلاله به بنده خودش سه فقره بدهی دارد و آنرا سر وقتش هم ادا میکند
کار
زن
منزل
اگر بنده شعور داشته باشد همان در تعارف اولیه جل جلاله آنرا میگیرد و شکر گذار میگردد آنموقع دیگر خداوند برکت زندگی بنده اش را افزون میکند و به او اولاد صالح میدهد تا نامش را بلند آوازه کنند و گر نه بنده به کفر نعمت دچار میشود و یک عمر پشیمانی را خواهد داشت.
نرگس
|
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
1
4
پاسخ
اگر این جور که شما ها خرج تراشی میکنید والا به خدا مردن هم صرف ندارد ،چه برسد به ازدواج
چون حساب کنید در مراسم های تدفین و سوم و شب هفت و شب چهلم و شب سال ،خرجش سر به فلک میزند .
لطفا تا اطلاع ثانوی از مردن خودداری کنید،چون پول نداریم و چون خرج عروسی خیلی کمتر است به همین منظور ،لطفا ازدواج کنید
Yasin
|
|
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
5
0
پاسخ
منكه سه ساله ازدواج كردم ولي پشيمونم. كل خرج عروسي من 4 ميليون نشد...
ولي ايكاش عروسي نميكردم... ايكاش.
الانم به بركت فرهنگ مهريه چندصد سكه اي نميتونم جدا بشم...
صبور
|
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
0
8
پاسخ
اول جهيزيه را بردارين ويا خانواده داماد بگن جهيزيه مختصر باشد واونهم عملي ونه حرفي
وبعد بياين سراغ مهريه كه حقا شرعيه
اخه كجاي شرع از جهاز اونهم اينطوري كمر شكن گفته شده
پاسخ ها
سهیلا *
||
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
هیج جای شرع برای تهیه جهیزیه تعیین تکلیف نکرده . ماجرای فروش سپر مولا علی و خرید وسایل ضروری با پول سپر توسط پیامبر که یادتان هست ؟
در کتاب قانون هم طبق گفته کارشناس قوه قضاییه در برنامه به خانه برمیگردیم هیچ دختری موظف به تهیه جهیزیه نیست .
اما این کمکی ست که پدر و مادر عروس خانم به آقا داماد میکند . والسلام
als
||
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
با سلام،
فلسفه جهیزیه که در اصل برای تسهیل و ترغیب برای شروع زندگی مشترک زوج های جوان بوده است بدلیل برخی بد اندیشی ها و کج فهمی ها به یک معضل بازدارنده مبدل شده است .
همتی دلیرانه باید برای شکستن این بدعت های غریبانه که سنت های حسنه جامعه را از خود متاثر کرده اند.
مهسا جون
|
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
0
6
پاسخ
منوی خیلی چرتی بود همون به درد طنز و بزرگ نمایی می خورد با خیلی کمتر از اینا ام میشه آق داماد شد (البته در صورت چشم و هم چشمی نکردن با دیگران )
شمس
|
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
1
8
پاسخ
با سلام،
آخوند محله ما در همه مراسم عقد که دعوتش میکردند تازه ترین عبا و عمامه خود را که در بقچه داشت انتخاب و بتن میکرد و با ذوق تمام و با رویی گشاده در این مراسم ها شرکت میکرد.
او صیغه عقد را با اشک شوق و با ذوق تمام می خواند بترتیبی که معنی و مفهوم آنرا همه چه پیر و چه جوان و حتی نوجوانان متوجه شوند بترتیبی که در هر کدام این قبیل مراسم ، برای بزرگسال ها خاطره گذشته شان تجدید میشد، جوان ها خود را برای تقبل کردن مسئولیت خانواده آماده میکردند شیطنت در چشم وجوان ها موج میزد و اشتهای بچه ها از اینهمه "انرژی مثبت در فضای مجلس" سر باز میکرد و همگی منتظر می ماندند تا فرمان حمله به سبد های میوه و شیرینی را از طرف مادر داماد و عروس دریافت کنند.
آخوند محله ما هر مبلغی که از بابت جاری کردن صیغه عقد به او میرسید مستقیما به شخص عروس خانم هدیه میداد و همیشه در دعاهایش آرزوی داشتن اولاد فراوان و پر روزی برای داماد و عروس خانم داشت.
آخوند محله ما در هیچ مراسم طلاقی شرکت نمیکرد و باور قلبی اش بر این بود که طلاق زوج . زوجه نکوهیده ترین افعال حلال ها در سنت است که باید از آن دور شد و گریخت.
مهدي
|
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
0
4
پاسخ
ممنون سهيلا خانوم ولي يادت رفت به ليست درآمدهاي ورودي پول يارانه ها رو هم اضافه كني
پاسخ ها
سهیلا *
||
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
خب اونم که اضافه کنیم دیگه مشکل حله ( نیشخند)
شمس
|
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
1
7
پاسخ
با سلام،
همیشه آخوند محله ما این حدیث نبوی را در تمامی مراسم عقدی که در محل برگزار میشد در آغاز مراسم و نخست قبل از آنکه صیغه عقد را جاری کند بآرامی و به زبان عربی می خواند، سپس به زبان شیرین فارسی که سعی میکرد حتما به لهجه تهرانی نزدیکتر باشد به فارسی ترجمه اش میکرد و بعد مجددا به زبان منطقه خودمان ترجمه میکرد که " النکاح سنتي و من رغب عن سنتي فليس مني" .
یکبار در سال پایانی دوره اول دبیرستان از سر شلوغی و باقتضای سن نوجوانی قرار گذاشتیم که سر کلاس درس عربی در مبحث صرف و نحو از دبیر عربی مان که از قضا دبیر ادبیات مان هم بود بخواهیم که این حدیث را برایمان تجزیه و نکات دستوری آنرا بیان کند.
او بدون اینکه در این اندیشه باشد که شاید خواسته باشیم وقت کلاس را پر کنیم اولش تبسمی کرد و بعد از مختصر فکر کردن آنرا با خط قشنگ نسخ با گچ رنگ زرد فسفری با برچسب پلیکان که همیشه لای دستمالی توی جیبش داشت ولی خیلی بندرت و صرفا در نوشتن آیات قرآنی و احادیث نبوی از آن استفاده میکرد روی تخته سیاه نوشت و گفت :
این حدیث نبوی است که مطابق اسناد مستدل بصورت صحیح وارد شده است و مورد اتفاق نظر عموم محدثان اعم از شیعه و سنی است .
معني لفظي اين حديث اين چنين است: "ازدواج سنت من است، هر کس از آن روي گرداني کند، از من نيست." .
خاطرم است که او در توضیح ساختار دستوری کلمه "النکاح" خیلی مکث کرد و سعی داشت این مفهوم را برساند که کلمه "النکاح" اسم است و فعل نیست یعنی به معني "ازدواج کردن" نيست بلکه به معني "ازدواج" است و بعد اشاره داشت که با به کار گرفتن اين کلمه، مفهوم حدیث به اين دلالت و صراحت دارد که:
روي گرداني از وصلت (یعنی ازدواج) موجبات خروج امتم از دایره اسلام را فراهم می آورد و این خروج صرفا متوقف بر طرفین ازدواج یعنی شخص زوجین نیست و جامعیت دارد و دایره آن به پهنای جامعه است.
حال بعد از گذشت نزدیک به چهار دهه از آن زمان این دایره برایم بسی گسترده تر مفهوم میشود که در مرکز آن دایره خود زوجین با کمترین قطر با بیشترین اهمیت و تشعشع بعدش خانواده طرفین و بر همین اساس در پیرامون آن تمام سازمان های اجتماعی اعم از سازمان های فرهنگی و تشکیلات های پرورشی ، کار و رفاه اجتماعی و در ادمه دولت را هم بمثابه احاطه کننده تمام دوایر در بر میگیرد بصورتیکه هر کدام از این نهاد ها اگر در این زمینه یعنی ایجاد بستر مناسب و ترغیب جوانان به ازدواج و در ایجاد محیط امن مادی و آسایش مناسب در جامعه به خانواده ها برای برقراری شرائط کار و تلاش شرافتمندانه سستی بخرج دهند مشمول خروج از سنت نبوی یعنی " فليس منّي " خواهند بود.
پاسخ ها
نرگس
||
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
بعد از مختصر فکر کردن آنرا با خط قشنگ نسخ با گچ رنگ زرد فسفری با برچسب پلیکان که همیشه لای دستمالی توی جیبش داشت ولی خیلی بندرت و صرفا در نوشتن آیات قرآنی و احادیث نبوی از آن استفاده میکرد روی تخته سیاه نوشت
چقدر کار این معلم زیبا بوده که برای آیات و احادیث ارزش قائل میشده و همیشه گچی جدا برای نوشتن داشته است و این کار قشنگ در ذهن شما هم مانده است.
آفرین به آن معلم
و همچنین آفرین به آخوند محله ی شما که برای مراسم طلاق نمی رفته و برای مراسم عقد،عبا و عمامه نو از بقچه در می آورده و می پوشیده
اگر جامعه ی فرهنگی ما به این نکات ریز توجه خاص داشته باشند چقدر در اذهان بچه ها اثر گذار است
و همچنین ممنون از شما با این خاطره های زیباتون
نا شناس
|
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
0
12
پاسخ
اسم من وهمسرم فاطمه وعلی است.ما این را به فال نیک گرفتیم.وزندگی را ساده وبدون هیچ کدوم این مراسم الکی آغاز کردیم.ما هر دو تحصیل کرده هستیم.اینو گفتم که نگید اینا هیچی ندیدنا و...خلاصه عروسی هم نگرفتیم.فقط یه عقد ساده تو خانه.الان 2 سال با هم هستیم.وروز به روز هم بیشتر به هم پیوند می خوریم.طوری که فامیل های شوهرم که همزمان با ما شروع به زندگی گردند ولی از نوع اعیانی........... با ماشین مزدا وکلید آپارتمان هدیه پدر داماد ........... به زندگی ماحسرت می خورند و حتی چند با تو جمع هم گفتن.
پاسخ ها
ناشناس
||
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
با سلام،
برای موفقیت شما دعای خیر داریم
شاد باشید و خوشبخت
قدر همدیگر و لحظه ها را بدانید.
سهیلا *
||
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
درود بر شما و همسر گرامیتون .
امیدارم بیشتر از پیش شهد شیرین زندگی رو در کمال سادگی بچشید .
یه مثبت خوشگل هدیه به شما .
نرگس
||
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
امیدوارم زیر سایه آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و بزرگانتان خوشبخت و عاقبت به خیر شوید و فرزندان خوبی خداوند به شما عطا کند.
این دعای خیر من و یک مثبت هدیه ای برای شما زوج خوشبخت
als
||
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
با سلام،
همه انسان ها کوه ها را بنا به پاکی و استواری دوست دارند و من آرزو میکنم که انشاء الله شما عزیزان هم به پای هم و همراه هم بر فراز قله های بلند خوشبختی سرفراز و سربلند ره پیمایی کنید.
بهلول
|
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
6
0
پاسخ
عاقل مباش تا غم دیوانگان خوری
دیوانه باش تا عاقلان غم تو خورند
من دوبار ازدوج کردم. دو بار جدا شدم. خدا روشکر رازی ام.
پاسخ ها
سهیلا *
||
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
راضیم درسته
حالا این نظر یعنی چی ؟ یعنی مردم هم دوبار ازدواج کنند دوبار جدا شوند و بعد هم اعلام رضایت کنند ؟
شمس
||
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
با سلام،
آقا بهلول، اگر راهت افتاد به "رازی" سلام ما را هم به خدمت دوستان محترم برسان انشاء الله خدمت می رسیم.
زهرا
|
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
0
4
پاسخ
با سلام ما مردم ايران پر توقع و بي مسئوليتيم در ازدواج هم همينطور ميخايم بدون هيچ رنجي گنج داشته باشيم زندگي مشترک مثا ي زمين کشاورزي که بايد بيل زد مگه غير اينه که جهاد المراه حسن التبعله جهاد يعني زه ي ثقلي تو زندگي داشته باشه که مرد بدون اون نتونه نه اينکه مصدر ناارامي و اصظراب مرد باشه
بلاچه
|
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۹
2
1
پاسخ
زندگی زیباتر از این حرفاس دختر قانع انتخاب کنید کسی که وضع مالیشون معمولی باشه انتظار نداشته باشین باباش لکسوس داشته باشه بعد با حقوق 500 تومن بسازه. ولی زن نگیرید کلا راحت ترید
پراید مدل 80 ؟ تو چه قرنی هستی ؟ الان کمتر از لکسوس نمیگیرن ؟
هیچ چیز لذت بخش تر از ساده زیستی و قناعت نیست ( برای هر دو طرف ) . رعایت همین دو صفت بارز ، آرامشی بی نظیر به همراه خواهد داشت .
حالا مثلا بدون سرویس طلا نمیشه رفت خونه بخت؟
در مورد قناعت هم که تو شهری که ((قنات و قنوت و قناعت)) میخوانندش چیزی به نام قناعت وجود ندارد (البته همه نه !! ) جاهای دیگه پیشکش !!
از لحاظ علمی زندگی هایی که با کمتر از لکسوس شروع شود
به قول شما ایرونی ها خیری در آن نیست .
با این ازدواج ذلت بار ، این زیبا رویان دیگر فرصت لکسوس سوار شدن را برای یک شب هم که شده نخواهند داشت .
حیف نیست این همه زیبایی که در افکار بسته خانم سهیلا اسیر شود ؟
آقا من اعتراض دارم و اعتراضم هم وارد است.
این لسیت از یک برگ دفتر روزنامه حسابداری که در محیط نرم افزار حسابداری اِکسس نوشته شده بود کپی پیست شده و فقط ستون بدهکاری در آن آمده است و از ستون بستانکاری خبری نیست.
اگر این ستون را بیاورید تازه متوجه می شوید که ترازتان نمی خواند و باید تجدید نظر کلی کنید و اصلاحات لازم را بعمل آورید.
فقط یه سوال؟
سرویس طلای 400000 تومانی کجا داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگر این پروژه حذف سه صفر از پول ملی باجرا گذاشته شود اونموقع صورت مسئله پاک میشود و یک شبه مشکل جوانان حل میشود.
به قول بعضي دوستان منحرف كه ازش پرسيده بودن خانمت رو چقدر دوست داري كه گفتند تا زماني كه پول مهريه اش رو جور كنم!!!!!
(لبخند مردونه)
آقا سعید شما حتی اگر بخواهید کسب و کاری راه بندازید یا نه اصلا سوار تاکسی بشوید تا به مقصد برسید باید هزینه کنید بنابراین ازدواج هم بدون هزینه میسر نمیشه و قول معروف هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد ( لبخند)
اما
اما
اما
بنده این عکس رو در اینترنت بطور تصادفی دیدم و بد ندیدم به خواهران و برادرانم مبنی بر ساده زیستی و قناعت ، گوشزدی کرده باشم .
اگر میگیم الگوی ما اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین هستند چه بهتر که در عمل هم نشان بدیم . کدام دختر و پسری بزرگی و عظمت امام اول شیعیان و حضرت فاطمه (س) رو دارند ؟ الگوی عملی بهتر از این دو بزرگوار ؟ مگه خون جوانهای ما رنگین تر از این دو عزیز هست ؟
انشالله همه جوانهامون سعی کنند سطح توقعاتشون رو پایین بیاورند ، با کمترین هزینه راهی خونه بخت بشوند ، باشد که انشالله رحمان ، اون حلاوت و شیرینی که امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) در زندگی چشیدند جوانهای ما هم بچشند .
شخص خودم با یک عقد خصوصی و بعد زیارت امام رضا خیلی موافقم .( حسابشو بکنید چقدر به کاهش هزینه ها کمک میکنه )
آقا سعید اگه این دوستی که ازش یاد کردید منحرف نبود بی شک همسرشون هم از مهریه به عنوان اهرم فشار استفاده نمیکردند ( لبخند خواهرانه )
حرف دل ما رو گفتی
انشالله صد و بیست سال باشید خواهرم زیر سایه حق و در کنار خانواده محترمان همواره تندرست و سلامت باشید و انشالله از زمره کسانی باشید که ظهور حضرت ولی عصر ارواحنا فداه را درک میکنند و از یاران خاص حضرت باشید .
120 سال خیلی زیاده . انشالله تا وقتی سرپا هستم دفترچه ی زندگیم بسته بشه تا سربار کسی نباشم .
باور بفرمایید از دعای جناب ناشناس بسیار لذت بردم انشالله ایشان و سایر دوستان عاقبت بخیر بشوند .
بنده یک خانمم و اصلا از این مطلب خوشم نیامد، در واقع از غلو و آمار غلط عصبی هم شدم.
خانم موسوی در اینکه اعداد و ارقام غلو هست نباید شک کرد .
به اعتقاد بنده این عکس و عکس های مشابه یک پیام دارد و آن هم قناعت و ساده زیستی ست که متاسفانه برخی دوستان به آن پیام توجه نکردند . و این بی توجهی را در کامنت های پر از عصبت آنان ( پایین تر) میتوان دید .
به نظر بنده الزاما" برای تشکیل خانواده نیازی به ریخت و پاش های فراوان نیست ساده تر هم میشود به خانه بخت رفت .
هدف همین بود ( لبخند)
اگه باعث عصبانیت شما و سایرین شدم عذرخواهی میکنم .
خداوند فرمودند : من روزیه اون مورچه سیاه رو ، روی سنگ سیاه فراموش نمیکنم .
نمیدونم این همه حرص و طمع برای چیه ؟ اول از همه به خودم میگم .
کاش یه متنی هم راجع به تفاوت دختران امروزی با دختران دیروزی می نوشتید
بی خود نیست که اقایون ایرانی همیشه عاشق مادراشون هستن
بنده دقیقا"2 سال و اندی پیش شاهد پیوند دو جوان به این شیوه و روش فوق بودم و شب گذشته نیز با آنها در پارک پلیس ملاقات وپس از ساعتی کنار هم بودن شام خوردیم
خدا را شکر میتونم بگم از صحبتهایشان اینطور بر داشت کردم که هر دو از زندگی باهم راضی و دارای شغل و زندگی تقریبا" دلخواه خود بودند ولی از بی ثباتی قیمتها و آینده اقتصادی خود نگرانی محسوسی داشتند.
که اینهم طبیعیه و خود من هم که سابقه تاهل بیشتری دارم مانند اکثریت مردم خوب کشورم از این نوع نگرانیها بسیار داریم.
همواره به درگاه خداوند متعال برای همه جوانان ایران اسلامی آرزوی موفقیت و خوشبختی و زندگی سالم و عاشقانه و پر از معنویت دارم . والسلام
ماشالا! مسیرای دور دور و ...
برای مثال:اگر بنزین آزاد هم حساب کنید لیتری 700 تومان مگر چند کیلومتر میخواهید راه بروید و برگردیدو یا شیرینی تازه مگر کیلویی چند است ؟دست بالا بگو کیلو 7هزار تومان
2 کیلو بگو 15 هزار تومان
40 کیلومتر هم بگو رفت و برگشت خواستگاری
اگر هر 50 کیلومتر 20 لیتر بنزین هم مصرف بشه جمعا با احتساب قیمت آزاد میشود 14 هزار تومان
15 هزار تومان 2 کیلو شیرینی تر و 14 هزار تومان پول بنزین جمعا میشود29 هزار تومان.
چرا میگویید 80 هزار تومان؟
تازه هیچوقت کسی 50 کیلومتر راه نمیره ،معمولا یکی دو تا محله این ورتر و اون ورتر آدم میره خواستگاری
حالا شما مابقی نرخ های داده شده را به نرخ روز و با قیمت آزاد حساب کنید
چرا مردم را از ازدواج میترسانید؟
این نرخها فقط کاریکاتوری است
اولا:اگر دستم تو خرج نبود مطمئن باشید چنین اعتراضی را به شما نمیکردم و مانند بعضیها نرخهای من در آوردی دیگران را حتما فبول میکردم
دوما: کدام روش سنتی ازدواج،تا حالا کافی شاپ داشته؟
پس هزاران منفی به این لیست، چون دروغ گویی محض است
در این طنز به اصطلاح شما تلخ آمده است که :
تالار پایین تر از شهر ری که نداریم آن هم12 میلیون در حالی که تالارهای بسیار خوب بالای شهر که به قول مردم جای پولدار هاست ،منوی آن حدودا 20 الی 25 هزار تومان برای هر نفر است،حالا اگر 200 تا مهمون هم داشته باشی میشود چقدر؟4 میلیون تومان
چرا 12 میلیون؟
یا یک تولد دونفره ،آن هم دربند،با یک کادو به قول این لیست یک گوشی سامسونگ آشغالی آیا 500 هزار تومان میشود؟
اگر کسی خواست برای تولد 500 هزار تومان خرج کند بگویید بیاید من یادش بدهم که کجا برود تا طرف کف بر شود.
قناعت بدلیل نداشتن باید :
1 - هزینه خواستگاری 1 میلیون تومان
2 - هزینه عقد 3 میلیون تومان
3 - هزینه اجاره خونه 5 میلیون تومان
4 - هزینه عروسی 6 میلیون تومان
حالا با حقوق وزارت کاری چند سال باید زیر
قرض و قسط بود ؟؟؟
چی میشه اونایی که 5 بار رفتن حج برا
رضای خدا نرند و پولشو بدند 4 تا زوج جوون
بدبخت ؟؟؟
چی میشه دولت بجای اختلاس های 3000
میلیارد تومنی کمی به این جوانان مظلوم
که از همه چیز و همه کس بریده اند و جز
خدا کسی رو ندارند کمک کنه ؟؟؟
چی میشه این گرانی که واقعا کمر ملت رو
شکسته نباشه ؟؟؟
نیمه شعبان داره میاد ...
اللهم عجل لولیک الفرج ....
مهدی بیا و شب هجران سحر کن ...
کمیته امداد را تعطیل کنید .
کمیته احقاق را تاسیس کنید .
مگر نه اینکه در اموال ثروت اندوزان برای محرومان حقی ست .
این کمیته باید مردمی و فراگیر باشد و تمام روزنه های به هدر رفتن بیت المال و اختلاس ها و رشوه ها را کشف و پیگیری نماید و خود ثروتمندان در آن فعالیت کنند .
این باید قسمت قابل توجهی از ثروتی که به غلط در نزد ثروتمندان انباشته شده است ، که در واقع به دلیل عدم تعادل در شرایط اجتماعی و اقتصادی و نه تفاوت زیاد در تلاش و کوشش اقشار مختلف بوجود آمده است را در اختیار دیگران قرار دهد .
بجای اینکه همان ساختار اصالت سرمایه را در کشور پیاده کنیم ، ساختار اصالت کار را برای جهانی به دنبال ساختار جدید می گردد ارائه کنیم .
در ساختار اصالت سرمایه ثروت و درآمد هر چقدر که باشد تماما متعلق به صاحب ثروت است ، بجز مالیاتی که باز در جهت تقویت همین ساختار خرج میشود .
در این ساختار شاهد پدران و یا افراد بدون فرزندی بوده ام که تا آخر عمر ثروت هنگفتی را در نزد خود نگه داشته بودند و یا هنوز نگه میدارند ، در حالی که فرزندان و یا بستگان آنها بعضا در فقر شدید بودند و هستند .
این ساختار یعنی تمام منافع ثروتم متعلق به من است ، باید به هر طریقی که شده همه را بخورم و یا در جایی نگه دارم تا مرگم برسد .
اما در ساختار جدید اصالت با کار است نه سرمایه ، افراد ناتوان از کار ، مورد حمایت قرار دارند و کارگران و کارمندان در سود مجموعه ها ، با صاحبان سهام ، و مدیرانی که در زمان سود آوری با حقوق های بالا تشویق می شوند شریکند .
مگر فقط مدیران می توانند در سود آوری موثر باشند ؟
کارگران و کارمندان تاثیری ندارند ؟
باید تا می توانیم برای کار با کیفیت ارزش قائل شویم .
چیزی که الان داریم همان نظام ارباب و رعیتی ست ، هیچ فرقی نمی کند . یعنی کارگر هرچه قدر که زیاد کار کند و خوب کار کند و باعث سود دهی و پیشرفت شود ، همان حداقل دستمزد حقش است و در واقع باید بگوییم نظام برده داری ، دقیقا برده داری .
و ثروت صرفا در نزد صاحبان و سهامداران انباشته می شود ، که در زمان نوسانات اقتصادی و بروز مشکلات تنها هنرشان خارج کردن سرمایه و تشدید بحران ها و بی کار کردن کارگران است .
البته جوانب این مساله جای کار زیادی دارد .
لیکن در هر صورت اینکه سرمایه تا ابد باید به طور کامل نزد صاحب سرمایه بماند ( مگر با ربا ) ، یعنی اینکه بی سرمایه تا ابد بی سرمایه است .
لطفا به این جمله آخر دقت کنید .
آیا رابطه ای بین اصالت سرمایه و بد حجابی و خود آرایی و برهنگی و روسپی گری وجود ندارد ؟
در نظام اصالت سرمایه و ربا پاکترین دختران هم باید خود را به ذائقه سرمایه داران نزدیک کنند و حتی خود را مدام به آنان نشان دهند ، در غیر این صورت احتمالا باید خود را برای زندگی با یک برده در نظام سرمایه داری آماده کنند که به دلیل نداشتن سرمایه باید تا آخر برده بماند و هیچ آزادی در کار نیست ، چون هیچ سرمایه داری به هیچ بی سرمایه ای ، بدون ربا سرمایه نمیدهد تا از بردگی آزاد شود .
از طرفی سرمایه دار لاقیدی که خود را مالک مطلق و مصرف کننده مطلق سرمایه می بیند و از طرفی دخترانی را می بیند که بدون سرمایه هستند ، به این نتیجه می رسد که صاحب سرمایه ها بودن چه فایده ای دارد اگر صاحب لذت ها نباشم ، در حالی که می توانم براحتی باشم .
بله ، در نظام ریا ، سرمایه دار بی دین و بی وجدان به تدریج خود را مالک مطلق ثروت ها و لذت ها می بیند . و برخی بی سرمایه ها و برده ها این را می پذیرند و خود را برای جلب توجه او آماده می کنند ، حتی یک نگاه صرفا زیبایی شناسانه یا یک سلام و یا یک احوال پرسی ملس هم غنیمتی ست .
دوره کارشناسی یک رادیو داشتم و گاهی به سمت بیگانه می چرخاندم .
بعد از خبر ، طرف با یک ژست منتقدانه شروع کرد به تبلیغ و آدرس دهی در مورد یکی از پر بیننده ترین سریال های آن شب های نظام ربا و زنا ،
و از این گفت که دارند دامنه معشوقه گری را به خانم های متاهل هم تعمیم میدهند .
و اینجا بود که نظام ربا و زنا به دختران هم قانع نشد .
او که همه چیز را حق خود می بیند ، نمی دانم شاید احتیاج به تنوع دارد !
خدا خیرت داد .
یادم هست که روزی پدر با همان سادگی و صفا و صمیمت همیشگی اش با داداش بزرگم حرف میزد که :
خداوند جل جلاله به بنده خودش سه فقره بدهی دارد و آنرا سر وقتش هم ادا میکند
کار
زن
منزل
اگر بنده شعور داشته باشد همان در تعارف اولیه جل جلاله آنرا میگیرد و شکر گذار میگردد آنموقع دیگر خداوند برکت زندگی بنده اش را افزون میکند و به او اولاد صالح میدهد تا نامش را بلند آوازه کنند و گر نه بنده به کفر نعمت دچار میشود و یک عمر پشیمانی را خواهد داشت.
چون حساب کنید در مراسم های تدفین و سوم و شب هفت و شب چهلم و شب سال ،خرجش سر به فلک میزند .
لطفا تا اطلاع ثانوی از مردن خودداری کنید،چون پول نداریم و چون خرج عروسی خیلی کمتر است به همین منظور ،لطفا ازدواج کنید
ولي ايكاش عروسي نميكردم... ايكاش.
الانم به بركت فرهنگ مهريه چندصد سكه اي نميتونم جدا بشم...
وبعد بياين سراغ مهريه كه حقا شرعيه
اخه كجاي شرع از جهاز اونهم اينطوري كمر شكن گفته شده
در کتاب قانون هم طبق گفته کارشناس قوه قضاییه در برنامه به خانه برمیگردیم هیچ دختری موظف به تهیه جهیزیه نیست .
اما این کمکی ست که پدر و مادر عروس خانم به آقا داماد میکند . والسلام
فلسفه جهیزیه که در اصل برای تسهیل و ترغیب برای شروع زندگی مشترک زوج های جوان بوده است بدلیل برخی بد اندیشی ها و کج فهمی ها به یک معضل بازدارنده مبدل شده است .
همتی دلیرانه باید برای شکستن این بدعت های غریبانه که سنت های حسنه جامعه را از خود متاثر کرده اند.
آخوند محله ما در همه مراسم عقد که دعوتش میکردند تازه ترین عبا و عمامه خود را که در بقچه داشت انتخاب و بتن میکرد و با ذوق تمام و با رویی گشاده در این مراسم ها شرکت میکرد.
او صیغه عقد را با اشک شوق و با ذوق تمام می خواند بترتیبی که معنی و مفهوم آنرا همه چه پیر و چه جوان و حتی نوجوانان متوجه شوند بترتیبی که در هر کدام این قبیل مراسم ، برای بزرگسال ها خاطره گذشته شان تجدید میشد، جوان ها خود را برای تقبل کردن مسئولیت خانواده آماده میکردند شیطنت در چشم وجوان ها موج میزد و اشتهای بچه ها از اینهمه "انرژی مثبت در فضای مجلس" سر باز میکرد و همگی منتظر می ماندند تا فرمان حمله به سبد های میوه و شیرینی را از طرف مادر داماد و عروس دریافت کنند.
آخوند محله ما هر مبلغی که از بابت جاری کردن صیغه عقد به او میرسید مستقیما به شخص عروس خانم هدیه میداد و همیشه در دعاهایش آرزوی داشتن اولاد فراوان و پر روزی برای داماد و عروس خانم داشت.
آخوند محله ما در هیچ مراسم طلاقی شرکت نمیکرد و باور قلبی اش بر این بود که طلاق زوج . زوجه نکوهیده ترین افعال حلال ها در سنت است که باید از آن دور شد و گریخت.
همیشه آخوند محله ما این حدیث نبوی را در تمامی مراسم عقدی که در محل برگزار میشد در آغاز مراسم و نخست قبل از آنکه صیغه عقد را جاری کند بآرامی و به زبان عربی می خواند، سپس به زبان شیرین فارسی که سعی میکرد حتما به لهجه تهرانی نزدیکتر باشد به فارسی ترجمه اش میکرد و بعد مجددا به زبان منطقه خودمان ترجمه میکرد که " النکاح سنتي و من رغب عن سنتي فليس مني" .
یکبار در سال پایانی دوره اول دبیرستان از سر شلوغی و باقتضای سن نوجوانی قرار گذاشتیم که سر کلاس درس عربی در مبحث صرف و نحو از دبیر عربی مان که از قضا دبیر ادبیات مان هم بود بخواهیم که این حدیث را برایمان تجزیه و نکات دستوری آنرا بیان کند.
او بدون اینکه در این اندیشه باشد که شاید خواسته باشیم وقت کلاس را پر کنیم اولش تبسمی کرد و بعد از مختصر فکر کردن آنرا با خط قشنگ نسخ با گچ رنگ زرد فسفری با برچسب پلیکان که همیشه لای دستمالی توی جیبش داشت ولی خیلی بندرت و صرفا در نوشتن آیات قرآنی و احادیث نبوی از آن استفاده میکرد روی تخته سیاه نوشت و گفت :
این حدیث نبوی است که مطابق اسناد مستدل بصورت صحیح وارد شده است و مورد اتفاق نظر عموم محدثان اعم از شیعه و سنی است .
معني لفظي اين حديث اين چنين است: "ازدواج سنت من است، هر کس از آن روي گرداني کند، از من نيست." .
خاطرم است که او در توضیح ساختار دستوری کلمه "النکاح" خیلی مکث کرد و سعی داشت این مفهوم را برساند که کلمه "النکاح" اسم است و فعل نیست یعنی به معني "ازدواج کردن" نيست بلکه به معني "ازدواج" است و بعد اشاره داشت که با به کار گرفتن اين کلمه، مفهوم حدیث به اين دلالت و صراحت دارد که:
روي گرداني از وصلت (یعنی ازدواج) موجبات خروج امتم از دایره اسلام را فراهم می آورد و این خروج صرفا متوقف بر طرفین ازدواج یعنی شخص زوجین نیست و جامعیت دارد و دایره آن به پهنای جامعه است.
حال بعد از گذشت نزدیک به چهار دهه از آن زمان این دایره برایم بسی گسترده تر مفهوم میشود که در مرکز آن دایره خود زوجین با کمترین قطر با بیشترین اهمیت و تشعشع بعدش خانواده طرفین و بر همین اساس در پیرامون آن تمام سازمان های اجتماعی اعم از سازمان های فرهنگی و تشکیلات های پرورشی ، کار و رفاه اجتماعی و در ادمه دولت را هم بمثابه احاطه کننده تمام دوایر در بر میگیرد بصورتیکه هر کدام از این نهاد ها اگر در این زمینه یعنی ایجاد بستر مناسب و ترغیب جوانان به ازدواج و در ایجاد محیط امن مادی و آسایش مناسب در جامعه به خانواده ها برای برقراری شرائط کار و تلاش شرافتمندانه سستی بخرج دهند مشمول خروج از سنت نبوی یعنی " فليس منّي " خواهند بود.
چقدر کار این معلم زیبا بوده که برای آیات و احادیث ارزش قائل میشده و همیشه گچی جدا برای نوشتن داشته است و این کار قشنگ در ذهن شما هم مانده است.
آفرین به آن معلم
و همچنین آفرین به آخوند محله ی شما که برای مراسم طلاق نمی رفته و برای مراسم عقد،عبا و عمامه نو از بقچه در می آورده و می پوشیده
اگر جامعه ی فرهنگی ما به این نکات ریز توجه خاص داشته باشند چقدر در اذهان بچه ها اثر گذار است
و همچنین ممنون از شما با این خاطره های زیباتون
برای موفقیت شما دعای خیر داریم
شاد باشید و خوشبخت
قدر همدیگر و لحظه ها را بدانید.
امیدارم بیشتر از پیش شهد شیرین زندگی رو در کمال سادگی بچشید .
یه مثبت خوشگل هدیه به شما .
این دعای خیر من و یک مثبت هدیه ای برای شما زوج خوشبخت
همه انسان ها کوه ها را بنا به پاکی و استواری دوست دارند و من آرزو میکنم که انشاء الله شما عزیزان هم به پای هم و همراه هم بر فراز قله های بلند خوشبختی سرفراز و سربلند ره پیمایی کنید.
دیوانه باش تا عاقلان غم تو خورند
من دوبار ازدوج کردم. دو بار جدا شدم. خدا روشکر رازی ام.
حالا این نظر یعنی چی ؟ یعنی مردم هم دوبار ازدواج کنند دوبار جدا شوند و بعد هم اعلام رضایت کنند ؟
آقا بهلول، اگر راهت افتاد به "رازی" سلام ما را هم به خدمت دوستان محترم برسان انشاء الله خدمت می رسیم.