کد خبر: ۷۱۷۰۶
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار:
‍‍‍ پ پ ‍‍‍

چرا نمایندگی مجلس جاذبه دارد؟

بهرام بیرانوند

بطور کلی هر شغلی و جایگاهی امتیازات ، مواهب و در کنار آن مسئولیّت هایی دارد؛ که باعث می شود افراد با داشتن شرایط احراز آن شغل برای تصاحب آن تلاش نمایند. البتّه همین شغل ممکن است مشکلاتی هم در پی داشته باشد که فرد متقاضی با همه ی محاسبات و با ارزیابی کامل جهت انجام کار، پای پیش می گذارد. با نگاهی سرسری و ظاهرنگری معلوم نیست بحث نمایندگی مجلس علاوه بر کار طاقت فرسای قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون و عملکرد جریان قانون چه شرح شغل دیگری دارد که آنرا از تمامی مشاغل، حتی وزیر بودن جذّاب تر و متمایز می کند.آنچه از دور ملاحظه می شود نمایندگی کاریست پر مسئولیت و دشوار، که تمامی شبانه روز شخص ،تمام فکر و ذهن و تمام توان او را به خود اختصاص می دهد.باری است که سنگینی آن کمر آدم را خم می کند . زیرا بر اساس قانون شخص را در برابر کل ملّت مسئول و پاسخگو می کند و لو اینکه با رأی محدود و از منطقه ای کوچک به مجلس راه یافته باشد.

می دانیم دلایل مختلفی ممکن است برای نمایندگی جاذبه ایجاد کند و این نکته را هم می پذیریم که اکثر آنهایی که پای بر این عرصه می گذارند ؛ قصد جدّی برای خدمتگزاری و ادای دین به جامعه دارند. منظور ما یقیناً با توجّه به رفتارشناسی داوطلبین این قشر حداکثری در تعداد و حداقلی در امکانات مالی و رسانه ای نیست.

        منظور ما نقد عملکرد افرادی است که این صحنه را میدان دیگری غیر از خدمت تصوّر می کنند. البتّه این افراد هم امکانات مالی فراوان دارند ؛ هم رسانه ای دارند که آنها را موجّه جلوه می دهد.

      انگیزه ی متصوّر برای تعدادی ممکن است کسب قدرت،ثروت،شأن اجتماعی،برتری جوئی و دلایل دیگری باشد. این دلایل به خودی خود جاذبه دارد ولی چیزی دیگر را باید جستجو کرد. زیرا این اهداف را در سایر دستگاه ها نیز می توان به نوعی محقّق ساخت.

        با اینکه وضعیّت مجلس کاملاً استثنائی است و مردم با دست بسته به عنوان ناظر حضور دارند و رسانه ها حسّاس عمل می کنند؛ پس موضوع چیز دیگری است . هرچه هست کار طاقت فرسا را توجیه می کند. دوری از خانواده و عزیزان را گوارا می کند و چشمان ناظر را قابل تحمّل می کند.

آن چیست؟

       در خصوص قوای دیگر مثلاً دولت و در رأس آن رئیس جمهور، حتی اگر با ده ها میلیون رأی انتخاب شده باشد؛ بوسیله ی نمایندگانِ مجلس نظارت می شوند؛ به آنها تذکّر داده می شود و در صورت لزوم با استیضاح از آنها سلب مسئولیّت می شود.

       قوانین مورد نیاز قوّه ی قضائیه از مسیر مجلس عبور کرده و تا حدودی بر روند کلی این قوّه مخصوصاً در ستاد بوسیله مجلس اعمال نظر می شود. و در صورت لزوم تحقیق و تفحّص می شود. البتّه این هم از حقوق مردم است که بر امور نظارت داشته باشند. دقیقاً موضوع اصلی اینجاست که چه کسی بر خود مجلس و صحّت عملکرد نمایندگان مجلس نظارت دارد؟ کدام مسیر قانونی برای اعمال نظازت بر موتور محرّکه نظام (مجلس) وجود دارد؟

      حلقه ی مفقوده و پاسخ سؤال اینجاست و دقیقاً قدرت خارج از نظارت و مسئولیّت آن چیزی است که جاذبه ای شدید برای نمایندگی مجلس بوجود آورده است.

مثلاً رئیس جمهور یا وزراء (هر رئیس جمهور و هر وزیری) با هر میزان رأی ،باید در خصوص دلایل هر فعل یا حرفی آماده ی توضیح باشند ولی نماینده مجلس!!!

      سؤال اینجاست اگر احدی از نمایندگان یا گروهی از نمایندگان بعد از انتخاب شدن خلاف ویترین ارائه شده عمل نمود و منافع ملّت را رعایت نکرد « خدای نکرده گندم نمای جو فروش » بود ؛ بواسطه ی تسلط بر قانون هم نشد او را به دادگاه کشید؛ آن وقت چه باید کرد؟

       آیا تا کنون شاهدی بر استیضاح و سلب وکالت چنین افرادی مشاهده شده است؟ آیا راهکار قانونی وجود دارد که در صورت ردّ صلاحیّتِ فرد انتخاب شده از سوی رأی دهندگان بشود از او سلب مصونیّت و وکالت کرد؟ آیا مردم حتماً باید فرد خاطی را تا پایان دوره تحمّل کنند؟ در این صورت چه بر سر کشور و حوزه ی انتخابیه ی فرد خاطی خواهد آمد؟

       حافظه تاریخی مردم وجود چنین افرادی را تأیید می کند ولی سابقه ی ذهنی قابل ذکری در برخورد با اینگونه افراد وجود ندارد.

       به نظر می رسد برای بعضی افراد ،این قدرت نامحدود و فارغ از نظارت از نان شب هم واجب تر است و شاید جاذبه نمایندگی برای بعضی ها اینجا باشد.جاذبه ای که باعث می شود بعضی از داوطلبین و حامیان مالی و سیاسی آنها ،ده ها برابرِ کل حقوق دوران نمایندگی را صرف تبلیغات ،خرید رأی، سفره انتخاباتی و ... نمایند و این آفتی است که در نهایت به سلامت مجلس و حیثیّت آن آسیب زده و مشارکت مردم را در امر انتخابات مجلس کاهش داده و امور محوله به نمایندگان معطّل می ماند و مجلسی که عصاره ی فضائل ملّت است و باید در رأس امور باشد ؛ توسط بعضی متولّیان به حاشیه خواهد رفت.

       مجلس هشتم پس از مقاومت فراوان و برای رهایی از فشار افکار عمومی و درخواست رهبری قدمی بسیار ناقص و دیر هنگام برداشت که به هیچ وجه جامعه را راضی نکرد.

      کوتاه سخن اینکه مردم چشم براه ساز و کاری جدّی برای نظارت بر عملکرد نمایندگان و صیانت از سلامت مجلس هستند؛ زیرا ممکن است خدای ناکرده این قدرت خارج از نظارت در راه هایی غیر از خدمت به مردم مورد سوء استفاده قرار گیرد. آن موقع ضرر آن تشدید خواهد شد. مثلاً اگر از این اختیارات جهت تشدید قدرت، ایفاء نقش اپوزیسیون از درون ، فشار به مسئولین اجرائی جهت امتیازخواهی و یا کسب ثروت استفاده شود ؛ یقیناً تاوان آن را مردم و نظام خواهند پرداخت...

 


شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
اسداله مستوفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
0
1
باسلام با نظر نویسنده موافقم چون بعضی از نمایندگان محترم قبل از راه یابی به مجلس فرمایشاتی میفرمایند که اگر نظارتی برانان باشد به این راحتی وعده نمیدهند البته این مشکل مبتلابه اکثر مشاغل و مسئولین است
مرتضي.ام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
1
3
بولتن جان برو نماينده شو مي‌فهمي. آي چه كيفي داره آدم پول بگيره، سر كار نره؛ خدمات بگيره، سر كار نره؛ سفر خارج بره، سر كار نره؛ همه درها براش باز باشه، سره كار نره و ..... ;)
چکش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
0
0
آقای مستوفی مصداق بارز این نوع از مسئولین شخص شخیص جناب...... آقای ..... میباشد.
مدیر پایگاه خانم چکش خانم ......
محمود ن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
0
2
بنده نمایندگانی را می شناسم که تا قبل از ورود به مجلس آدمهای معمولی بودند و زندگی معمولی داشتند اما بعد از تنها حدود یک سال از ورودشان به مجلس وضعیت مالیشان دگرگون شد، محل زندگیشان تغییر کرد ، رفتارشان متفاوت شد،نزدیکانشان استخدام شدند و به نان ونوا رسیدند و این درحالی بود که اکثر اوقات در مجلس نبودند. اصلا" بود و نبودشان احساس نمی شد! و اگر هم در مجلس حضور داشتند هیچ نظری نداشتند و فقط یک عدد بودند(یک رای منفی یا یک رای مثبت) که آنهم از خودشان نبود!!؟؟
مدیر پایگاه برادر عزیز لطفا مستند و مصداقی در این مورد اظهار نظر بفرمایید البته در هر قشر و طبقه و .... هستند افرادی که بجای امانتداری از مسئولیتی که بردوششان است اعمال خلافی انجام می دهند اما این مورد عمومیت ندارد
پاسخ ها
مهسا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
آقا محمود درست گفتن بودند کسانی که چنین کردن، اگه خواستید بنده اسم اون نماینده ای که خودم از نزدیک میشناسم رو هم میگم که تازه پسرش بدون کنکور وارد دانشگاه آزاد شد باباش هرچی زد تو سر خودش که بچه بدون کنکوره بیا برو دندون پزشکی گفت نه میرم دامپزشکی...البته منظوره آقا محمود این نبود که عمومیت داره که..همه میدونن که عده ای بودند حالا کم یا زیاد ولی در هر دوره بودند ..
مرتضي.ام
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
جناب محمود ن! اينكه بولتن مي‌گه مصداقي حرف بزنيد منظورشون مثل پيام خانم چكش يه پيام بالاتره‌ها! :))
کریم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
0
0
بسم رب الشهدا و الصدیقین
بد خواهان ولایت بدانند سربازان امام و حضرت اقا همواره پیرو اهداف نظام هستند.
از جناب اقای بهرام بیرانوند کمال تشکر و قدر دانی را داریم.
دمت گرم با این مطلب توپ داداش
صمد بیگ
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
0
0
من کاری با این حرفا ندارم
داداش نگین شش میلیاردی میخرم
بستنی پانصد هزاری تو برج میلاد میخورم
فامیلی مادری{لاری} میزارم
وثیقه تو دبی میزارم
گردنم کلفته به همینا هم رای میدم
گودرزي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
0
0
بهرام جان نمايندگي مجلس وكيل مردم است نماينده اي كه با پول خودش وبا رانت دولت نماينده شود وكيل مردم نيست بلكه نماينده خودش است يا نماينده دولت .سئوال من اين است مگر وكيل در دادگاه با هزينه خودش از متهم دفاع مي كند يعني وكيل كلي زحمت مي كشد هزينه مي كند درس مي خواند دانشگاه مي رود كه چي ؟ مردم بايد از طريق نهادهاي مدني قانوني بر نماينده نظارت كنند در غير اينصورت نماينده افكار عمومي انتخاب مي شود ونماينده وكيل الدوله اي بيش نيست .
کاوه گودرزی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
0
0
بسمه تعالی
باید سازر وکارهای نظارت دقیق بر اعمال ورفتارنمایندگان مجلس تهیه وتدوین شود چرا نمایندگان به هیچ کس پاسخگو نیستند؟متاسفم برای اصولگرایانی که خود را اصول گرا می دانند اما در رابطه با نظر مقام معظم رهبری در خصوص نظارت بر مجلس اینقدر ضعیف عمل می کنند.
amin
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
0
0
با سلام
درسته شاید نمایندگانی وجود داشته باشند که در مسولیت خود کوتاهی میکنن اما چرا مجلس هرساله پر کار ترین وکم کارترین نمایندگان خود را معرفی نمیکنه تا مردم بر نمایندگانشان نظارت کنن.
محمود ن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
0
1
با سلام خدمت تمامی دوستان سایت بولتن:
از زمانی که بنده با سایت شما آشنا شدم به طور روزانه از آن بازدید می کردم و معمولا" نظرات خودرم را پیرامون مسائل طرح شده بیان می کردم با توجه به شناخت نسبی که در این مدت از سایت شما پیدا کردم ذکر چند نکته را ضروری می دانم.
1 - جدای از خط فکری که یک رسانه دارد مهمترین وظیفه آن اطلاع رسانی صادقانه و غیر گزینشی است که متاسفانه بعضا" از جانب دوستان رعایت نمی شود.
2 - برخی اخبار که موضوع آن و همچنین نظرات کاربران پیرامون آن مطابق خط فکر شماست علاوه بر اینکه مدت زمان زیادی روی سایت قرار دارد با عناوین و تیترهای مختلف تکرار می شوند.
3 - اخباری که کاربران معمولا" نظرات انتقادی دارند خیلی سریع جمع می شوند.
4 در درج نظرات گزینشی عمل می شود و معمولا" نظراتی که مطابق با نظر شماست (حتی توهین آمیز و دور از فرهنگ اسلامی ایرانی ما) بسیار سریع در سایت قرار می گیرد ولی نظراتی که انتقادی هستند در سایت قرار نمی گیرند.
6 - مسایل پیش پا افتاده و بی تاثیر مانند موضوع گلشیفته از نظر شما بسیار مهمتر از مشکلات داخلی و گرفتاریهای مردم است و یا شاید ابزاری برای منحرف نمودن ذهن مردم از موضوعات و مشکلات داخلی!!
7 - بدون شک هر سیستمی دارای اشکالاتی است که نباید چشم خود را بر روی آن بست که نظام جمهوری اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست و اگر کسی در جایی از موضوعی انتقاد می کند دلیل مخالفت او با نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست.
8 - درج نظرات در سایت شاید موقعیتی (و البته حقی)باشد برای ابراز نظر کاربران که شما با گزینشی عمل نمودن این حق را از آنان دریغ می کنید.
9 - چگونه است که نظرات افرادی چون آریا را که سرشار از نفرت و عقده و کینه و خودباختگی و بی حرمتی است درج می کنید ! اما نظراتی را که با ادب و احترام و حتی استناد به شرع و قانون و منطق ذکر گردیده صرفا" به دلیل انتقادی بودن و یا احتمالا" همسو نبودن با نظرات شما در سایت قرار نمیدهید؟
10 - امیدوارم این نظر را مانند بقیه نظراتم به بایگانی نفرستید!
موفق و سربلند باشید.
مدیر پایگاه 1- متاسفانه اکثر انتقادات شما اشتباه است و یا عدم درک صحیح از شناخت یک سایت تحلیلی و خبری از جانب شماست لازم بذکر است ما تقریبا سعی می کنیم در مورد سوال 2 این کار اگر در خصوص خبری انجام شده عمدی نبوده احتمالا همکاران متوجه درج خبر در بخشهای مختلف نشدند بارها شده این مطلب را بنده و یا دوستان متوجه شده ایم و خبر تکراری حذف شده است
در مورد بند 3 لازم بذکر است ما تنها می توانیم خبر را حذف کنیم اما وقتی تعداد اخبار ورودی زیاد شود بصورت اتوماتیک خبر سریعتر از صفحه اول به قسمت آرشیو می رود اما طی یک زمان مشخص خبری که نظراتش یا تعداد بازدیدش بیشتر است در بخشهای مختلف عنوانش دیده می شود
بند 4 بله ما نظرات را بصورت گزینشی و بعد از مطالعه و سبک و سنگین کردن در صورتی که خطوط قرمز سایت را که شامل فحاشی و توهین و .... نباشد تایید می کنیم البته شده که نظری اشتباها در هنگام عدم تایید تایید شود و بنده و یا همکاران متوجه نشوند اما در نظرات بعدی و تذکر دوستان حذف می گردد اما بعضی اعمال خود به خود باعث بوجود امدن ادبیاتی می شود که ما نیز نمی پسندیم که بعضا تذکر به دوستان می دهیم
6-خبرها مانند همین خبر گلشیفته خودش راهش را پیدا می کند ما همانند همه خبرهای دیگرمان با آن برخورد می کنیم ولی وقتی هزاران بازدید دارد کاری از دست ما برنمی اید مثلا ما خبرهای دیگری هم داریم که اتفاقا دغدغه اصلی مردم در ابعاد مختلف اجتماعی ،اقتصادی ،امنیتی و سیاسی است اما با اینکه بازدید خوبی هم دارد اما نظر یا ندارد یا نظر کمی دارد پس مطرح هم نمی شود
7- بله ما هم باشما هم عقیده هستیم اما باید میان انتقاد سازنده و انتقاد تخریبی و با رویکرد براندازی و توهین آمیز تفاوت قائل شد
8 - دوست عزیز بهتر نیست به سایتهای دیگر سری بزنید و انصافا مقایسه کنید ببیند ما تعاملمان با نظردهنده گانمان بیشتر است یا دیگران
9- ما آریاهای متعددی داریم اما در خصوص یکی از آریاها که نظراتش را بررسی کردیم این فرد نظرات بسیار عجیب و البته بی ادبانه ای داده اند جایی خود را طرفدار هیتلر معرفی می کند و به هر خبری که باب میلش نیست می رسد فحاشی می کند در صورتی که نظری از ایشان تایید شده یا اشتباهی صورت گرفته یا حتما خواسته ایم نشان بدهیم بعضی ها چقدر می توانند بی ادب باشند مصداق آن مثال معروف که ادب را از که آموختی از بی ادبان که دوستان دیگر یادشان باشد بی ادبی حتی اگر در لباس انقلابی یا دینی باشد عملی زشت و طرد شده است اما شما می توانید نظرات بی ادبی را که تایید شده را اعلام بفرمایید سعی می شود اصلاح شود
از انتقادات شما تشکر می کنیم حضور شما در سایت و حساسیت شما باعث خوشحالی ماست
پاسخ ها
مرتضي.ام
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
سلام بولتن جان
بنده هم ذيل حرف حق آقا محمود يه سوال داشتم.

گاهي مواقع نظراتي كه بعد از نظر ما داده شده است تاييد مي‌كنيد، ولي نظر ما را خير. روزها پشت روزها مي‌گذرد تا اينكه سرانجام چشممان به جمال پياممان روشن مي‌شود. خداوكيلي اين تاخير و سپس تاييد به اين خاطر نيست كه هم تاييد كرده باشيد، و هم زماني تاييد كرده باشيد كه ديگر آن خبر خواننده‌اي ندارد تا ديده شود؟!
مدیر پایگاه دوست عزیز واقعا قصدی در کار نیست شاید اتفاقی این موضوع پیش می آید یا اینکه نطر بعصی ها توسط همکاران تایید می شود و بعضی نظرات باقی می ماند که مدیریت مربوطه هم آن را بررسی کند که موجب مشکلات قانونی نباشد مثلا نام بردن از مسئولین و یا اتهامات و .... که در نهایت نظر تایید می گردد ولی این موارد بندرت است
محمود ن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
0
0
دوستان عزیز با سلام مجدد : در خصوص چند بند موضوعات مطرح شده توضیحاتی دارم که به شرح ذیل می باشد:
بند 1 - هیچ کس نمی تواند ادعا کند که همه گفته ها و انتقاداتش درست می باشد لیکن بنده همواره سعی می کنم نظراتم را به استناد نظرات بزرگان دین و علم ادب بیان نمایم و شاید درصدی از نظراتم اشتباه باشد لیکن اینکه می فرمائید اکثر آنها اشتباه هستند بی انصافی است. البته در این خصوص باید سایر کاربران نظر دهند نه ما و شما چون ما دو طرف این قضیه هستیم.
بند 4 - بنده هیچ گاه نظری نداده ام که حاوی مطالب توهین آمیز و فحاشی بوده باشد. بارها در مورد مسایل مختلف نظراتی داده ام که فقط جنبه انتقادی داشته لیکن متاسفانه در سایت قرار نگرفته است.
بند7 - بنده هیچ گاه نظری با رویکرد تخریبی و براندازی و توهین آمیز نداده ام و شخصا" با درج چنین نظراتی در سایت مخالف هستم.
بند 8 - در این نکته که تعامل شما با کاربران بیشتر از سایر سایتها است شکی نیست. قطعا" اگر شما نیز تعامل یکجانبه ای با کاربران خود داشتید اینهمه بازدید کننده نداشتید.
9 - طرح موضوع انتشار نظرات آریا به منظور مخالفت با درج چنین نظراتی در سایت نیست لیکن می خواستم نظراتی را که از طرف بنده درج شده با نظرات ایشان قیاس گردد بعد به این نکته پاسخ دهید چرا برخی نظرات بنده که فقط جنبه انتقادی دارد درج نمی گردد.
مدیر پایگاه دوست عزیز منطور ما در خصوص همین نظر فعلیتون بود که جواب دادیم مابقی نظرات شما را تا آنجا که توانسته ایم تایید کرده ایم چشم نظرات قبلی شما را مجددا بررسی کرده و در صورت قابلیت تایید درج خواهیم کرد
محمود ن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
1
0
دوستان عزیز سایت بولتن با سلام: بدون شک ملزم دانستن خود به پاسخگویی در برابر سوالات و انتقادات کاربران نشانه انتقاد پذیری و وسعت دید آن مجموعه است. از اینکه با صبر و حوصله پاسخ موارد مطروحه از جانب بنده را دادید از شما متشکرم. آرزومند توفیق روز افزون شما هستم.
مدیر پایگاه ما هم از شما ممنونیم و برای همه پیروان واقعی انقلاب اسلامی و خدمتگذاران واقعی مردم توفیق روز افزون خواستاریم
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین