کد خبر: ۳۸۰۷۸
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
تاریخ انتشار:

مبارزه مبتذل با ابتذال!(1)

بولتن نیوز

بولتن نیوز: در هفته گذشته فیلمی کوتاه از مهران مدیری به سرعت در شبکه پخش اینترنتی و یوتیوپ قرار گرفت که احتمالا اکثر شما خوانندگان محترم هم آن را دیده اید. این فیلم طنز که به بهانه به سخره گرفتن و دست انداختن رسانه های فارسی زبان ماهواره ای ساخته شده حاوی نکات مهمی است.

ابوالفضل زرویی نصرآباد از طنزپردازان خوب کشورمان، تعریف جالبی درباره‌ی طنز دارد. او می‌گوید طنز مانند «طعم تلخ قهوه» است. که هر چقدر هم داخل‌ قهوه شکر بریزید آن چیزی که در نهایت باقی می‌ماند همان تلخی ته آن است. از این زاویه، خنداندن مخاطب در طنز «هدف» نیست. طنز یک «ابزار» است. یک ابزار در دست هنرمند که با استفاده‌ی از آن بتواند موقعیتی خلق کند در جهت بیان مضامین و مفاهیمی که احیانا در موقعیت‌های جدی نمی‌توان گفت. مانند بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی و سیاسی بحث‌برانگیز و حساس. که اگر به صورت مستقیم  گفته شوند احیانا با واکنش تند مخاطبین خاص آن روبرو خواهد شد. بنابراین در مرتبه‌ی اول خنداندن مخاطب وظیفه‌ی طنز نیست. به همین دلیل است که محققین بین طنز با «هزل» و «هجو» تفاوت قائل‌ند. در هزل و هجو خنداندن مخاطب «هدف» است و برای رسیدن به این هدف می‌توان از هر وسیله و ابزاری، و به هر قیمتی استفاده کرد. حتی اگر خلاف عرف و اخلاق باشد.

به نظر می رسد کاری که مهران مدیری در این فیلم انجام داده هزل است نه طنز. شاید بسیاری بعد از دیدن این طنز خندیده باشند و فرزندان بسیاری از جامعه ما  بنحوی کانالهای ماهواره ای بی هویتی را که مهران مدیری در قالب طنز آنها را به سخره گرفته بود را بیشتر شناخته باشند. اما در تفکر دینی و هویت اسلامی- ایرانی ما قرار نیست با هر وسیله و ابزاری، دشمن را تخریب کرد. این دقیقا عملی است که همان رسانه هایی که در این فیلم به سخره گرفته شده اند، انجام می دهند. دروغ گفتن، شایعه سازی و تخریب جمهوری اسلامی به هر قیمت و به هر طریقی.!

بیایید کمی تاریخ اسلام را ورق بزنیم چرا که تاریخ اسلام و اصولا تاریخ همواره به ما درس می دهد. در جنگ صفین سپاهیان حضرت علی (ع) و سپاهیان معاویه لعنت الله علیه مقابل هم قرار گرفته بودند در یک سو سپاهیان حق و در سویی دیگر سپاهیان باطل. منقول است که حضرت امیر (ع) هنگام بازدید از سپاهیان خط مقدمش متوجه می شود که آنها با القاب و الفاظ رکیک با دشمن سخن می رانند. حضرت با ناراحتی از یارانش سوال می کند چه می کنید؟ سپاهیانش می گویند جواب دشمن را می دهیم. حضرت با ناراحتی می گویند پس چه فرقی میان سپاه حق و سپاه باطل است؟ اگر شما نیز از ابزارهای غلط دشمن از روشهای غلط دشمن و از الفاظ زشتی که دشمن بکار می برد استفاده کنید پس چه تفاوتی میان شما و آنهاست؟! حضرت در جنگ صفین و با این جمله درسی برای همیشه به شیعیانش دادند که هدف وسیله را توجیه نمی کند. که اگر ما مخالف هجویات و ابتذال هستیم قرار نیست از این ابزار برای مقابله با دشمن استفاده کنیم. مهران مدیری از ابزاری در ساخت این فیلم استفاده کرده است که مورد نهی شدید اسلام و آموزه های دینی است.

اینکه کانالهای ماهواره از این فیلم به خشم آمده و یا طبق اخبار کانالی موقتا تعطیل شده نمی تواند مبنایی برای درست بودن روش آقای مهران مدیری باشد. این روش می تواند بسیار خطرناک  برای فعالیتهای فرهنگی در محیط فرهنگی جامعه ما باشد و می تواند ساختارهای فرهنگی و اخلاقی جامعه را به انحراف بکشاند. لاجرم  می بایست و حتما باید با  این پدیده زشت یعنی "مبارزه با ابتذال با ابزار ابتذال" برخورد کرد . مسلما شان نظام جمهوری اسلامی بالاتر و پاکتر از آنی است که بوسیله این فیلمها آلوده گردد و صددرصد مردم فهیم و با بصیرت ایران بزرگتر و باشعور تر از آنی هستند که بوسیله این ابزارهای غلط، دشمن را بشناسند.

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۵
1
1
اتامرون الناس بالبر و تنسون انفسكم؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۵
1
0
اين مطلب کاملا منافقانه تنظيم شده
بولتن نیوز: ما که نیتی جز گفتن حقایق نداشتیم اما بهتر نبود شما بجای تهمت زدن در رد تحلیل ما استدلال می کردید ایا ما خلاف واقع گفته ایم ایا می شود با دستمال کثیف شیشه را جلا داد ! ما حرفمان این است خیلی واضع و شفاف در متن آورده ایم اما بازهم از خدا هم برای شما و هم برای خودمان هدایت در مسیر الهی را خواستاریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۵
0
1
کارتون درسته!
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۶:۵۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
0
1
نکته ای بود که من بسیار منتظر بودم تا از اهالی رسانه نسبت به این کار آقای مدیری تذکری داده شود و ممنونم که شما این کار را کردید.
بسیار ناراحت می شدم وقتی سایتی مثل رجانیوز را می دیدم که مستانه خبر قهر کردن شهرام همایون را درج می کند، می نویسد مدیری به افتخاری و ... پیوست و ...

انگار تمتم درد بعضی این است که طرفشان باشند، هرطوری، مهم نیست!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
0
1
آقای مدیری را با ملاک و ارزش چه کار!
او اگر این بار در چهره ای جدید خودش رو به معرض قضاوت همگان گذاشت نه به خاطر دفاع از حقانیت کشور و مردم این طرف آب!ویا مقابله با عقاید مردم آنطرف آب!این بنده خدا اگر این کارو می کنه همش به خاطر اقتضای شغلیشه،نه چیزی دیگه یعنی اقتضای طبیعتش همینه! از اولی که چشم باز کرده بخت بلند یارش بوده تا با استفاده از موقعیت فراهم شده توسط دورو بریاش بودجه مملکت رو با برنامه های سخیف و بنجلش، قشرهای مختلف مردم رو مورد تمسخر قرار بده! الان هم اگر این برنامه توهین آمیز رو ساخته نه به خاطر دفاع از ارزشها و ارمان ها و... از این چیزها! این بنده خدا اصلاً نمی دونه ارزش کیلویی چنده! بنده خدا عمرش رو برای فیلم قهوه تلخ تلف کرد که باز هم از طریق صدا و سیما به پول و پله بیشتری برسه ولی این بارچون دید نونش آجر شده، فروش سی دی هاش و جایزه آپارتمانش هم تو زرد از آب در اومد، بازم دید بهترین راه کسب پول و محبوبیت و... صدا و سیماست. دنبال این بود که راه ورود مجدد به این نوندونی رو پیدا کنه، که بهتر از این ترفند مشمئز کننده چیز دیگه ای به عقلش نرسید. پیش خودش گفت عیب نداره شاید با این کار طرفداران پرو پا قرص همیشگی ام روکه خیلی هاشون یه جورایی با اونطرف آب ارتباط دارند از دست بدم ولی مهمتر اینه که موقعیت قبلی یم رو در این ور آب بدست بیارم. الان هم خودش خوشحاله از این که تو تمام رسانه ها دارن میگن این آقای شومن هم ماهیت اصلیش رو شده، که مثلاً وابسته به رژیمه! این آقا رو چیکار با رژیم! تو پوستش نمی گنجه ! چون که دارند متهمش می کنند که ماهیت اصلی خودش رو مثل افتخاری و باقری رو کرد! خدا خدا میکنه این حرف ها دهن به دهن هم که شده به گوش مسئولان سیما برسه تا شاید یه بار دیگه هم که شده سفره ای براش گسترده بشه! چرا؟ چون آقای مدیری بصیرت نهفتش اجازه نداد تا بیش از این سکوت اختیار کنه!!!! به خدا بی انصافی اگر کسی یه آدمی مثل این رو با هنرمند متعهدی مثل افتخاری و یا ورزشکاری با مرامی مثل باقری مقایسه بکنه! سازنده فیلم برره باید با افرادی مثل خودش مقایسه کرد نه چیزدیگر! حمیدرضا رسولی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
0
0
درست است بنده معتقدم اثرات طنز مدیری مخربتر بوده است وبا این حرکات باید برخورد شود
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
0
1
"مسلما شان نظام جمهوری اسلامی بالاتر و پاکتر از آنی است که بوسیله این فیلمها آلوده گردد و صددرصد مردم فهیم و با بصیرت ایران بزرگتر و باشعور تر از آنی هستند که بوسیله این ابزارهای غلط، دشمن را بشناسند."
شما هم که از ملت فهیم مایه میگذارید.بله به قول شما شان نظام بالاتر از حرفهاست ولی جناب نویسنده ، همین کارها را صدا و سیمای عزیزمان بشکلی بدتر دارد انجام میدهد مثلا ادبیات تمسخری که هر روز شاهد آن در بخش خبری بیست و سی هستیم ، بجای تحلیل درست و بیغرض در این برنامه همیشه شاهد استفاده از بسیاری الفاظ و القاب خاص همراه با سخره گرفتن میباشیم که نتیجه ای جز ترد مخاطب ندارد.
بولتن نیوز: نظردهنده عزیز ظاهرا دقت به محتوای نوشته نکردید اینکه با زبان طنز و حتی کوچک شمردن دشمن و تمسخر او از رفتارهای دشمنان یاد کنیم یا جنگ روانی بر علیه دشمن بپا کنیم این از اصول یک نبرد چه در بعد سخت افزاری و یا نرم افزاری است اما از ابزار ابتذال چون رقص بی ادبی و الفاظ رکیک و ... از دید بسیاری از علمای اخلاق و مردم اخلاق گرای ما نباید استفاده شود و صحیح نمی باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
1
0
با سلام
می دونم که نظر من رو در نظرات درج نمی کنین ولی اینو بدونین که کار آقای مدیری بسیار ارزشی بوده است و این شما ها هستید که درک موضوع را ندارید
یک سوال :اگر دیوانه ای یا کسی که خودش را به دیوانگی زده باشد با شما درگیر شود و با شما که ادعای پاستوریزیزه گری می کنید چه عکس العملی از خود نشان می دهید
مسلم با او برخورد فیزیکی می کنید
امام به ما2چیز را آموخت
1-جواب سنگ کلوخ است
2-باید کاری کنیم که دشمنان از ما ناراحت باشند
الان با زمان پیامبر و صدر اسلام خیلی فرق دارد چرا که نه آنها کفار هستند و با آن بینش و تفکر و نه ما پیامبر
پس بیایید در داخل کشور یک صدا باشیم و در مقابل این کار ارزشی جبهه نگیریم
چطور رقص در فیلم آقای ده نمکی بی ادبی نیست و لی اینجا.....
بیایید فکر کنیم که این فیلم را آقای ده نمکی یا.. ساخته است
با سپاس
دانیال از بافق
مدیر پایگاه ما اتفاقا به فیلم ده نمکی هم نقد زیادی داریم ایشان نیز بیشتر بدنبال تجارت بودند تا ساخت یک فیلم ارزشی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
1
0
با سلام
می دونم که نظر من رو در نظرات درج نمی کنین ولی اینو بدونین که کار آقای مدیری بسیار ارزشی بوده است و این شما ها هستید که درک موضوع را ندارید
یک سوال :اگر دیوانه ای یا کسی که خودش را به دیوانگی زده باشد با شما درگیر شود و با شما که ادعای پاستوریزیزه گری می کنید چه عکس العملی از خود نشان می دهید
مسلم با او برخورد فیزیکی می کنید
امام به ما2چیز را آموخت
1-جواب سنگ کلوخ است
2-باید کاری کنیم که دشمنان از ما ناراحت باشند
الان با زمان پیامبر و صدر اسلام خیلی فرق دارد چرا که نه آنها کفار هستند و با آن بینش و تفکر و نه ما پیامبر
پس بیایید در داخل کشور یک صدا باشیم و در مقابل این کار ارزشی جبهه نگیریم
چطور رقص در فیلم آقای ده نمکی بی ادبی نیست و لی اینجا.....
بیایید فکر کنیم که این فیلم را آقای ده نمکی یا.. ساخته است
با سپاس
بولتن نیوز : دیوانه را باید مدیریت کرد نباید چون خودش دیوانه شد اما در خصوص کار غلط فرق نمی کند مهران مدیری باشد یا ده نمکی مهم این است که از ابزار ابتذال برای مبارزه با ابتذال استفاده نکنیم
دانیال از بافق
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
0
0
سلام
درسته یه جاهایی از کار آقای مدیری بیش از اندازه لوس و مبتذل بود اما کاره طنز همینه...نمیگم خوبه اما اگه این جور کارها نباشه و تولید داخل و همسو با فرهنگ و ارزش هایه ما تهیه و تولید نشه نتیجه اون میشه هجوم مردم به شبکه هایی مثه فارسی وان و ...
البته بازم بگم دفاع نمیکنم اما یه جاهایی لازمه
ایرانه 70-80 میلیونی اونجوری که منو شما فکر میکنیم و دوست داریم زندگی کنیم نیستن یا حداقل همه مثه منو شما نیستن.
بولتن نیوز: دوست خوب، ما در این بحث فقط اصولی را گفتیم که فکر می کنیم اکثر مردم بدان معتقدند ما بدنبال فرهنگ سازی هستیم نمی خواهیم به هر وسیله ای دشمن را بکوبیم مطمئن باشید خانواده های بسیاری شاید با دیدن این برنامه آقای مدیری کمی بخندند اما نگران ادبیاتی خواهند شد که شاید در خانواده رایج شود و....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
0
0
تو ايران ما رسمه كه بعد از اينكه آب ريخته شد اونوقت دادمون در مياد كه كي آب و ريخت و چرا آب ريخته شد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۷
0
0
بابا تو كه يه نظر رو اول قرنطينه مي كني بعد در صورتي كه حال كردي چاپ چي شده حالا منطقي جواب مي دي ؟ بعد هم بابا اگه مديري سر اين كاراش ورشكست مي شد يا پولش رو با مدعيان نصف مي كرد اون موقعه خوب بود ؟ها بگو
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۷
0
0
سلام
ممنون که خوندید و جواب دادید!!!
حرفه شما کملا درسته...تو همین کلیپ که احتمالا خودتونم دیدید و خندیدید میبینید که خانواده چقدر از نوع کلام و برنامه های مزخرف تاثیر بد میگیره و فرار میکنه س حتما ایشون به این موضوع هم دقت کردن و حریم و ادبیات خانواده براشون مهم بوده که اون فیلم و ساختن!!!
برای ساختن باید چیزی جدید و جذاب و بهتر از هر نظر جایگزین ساخته های اشتباه قبل کرد نه اینکه خرابه ای بسازیم که بشه معدن فساد
یا حق
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۴
0
0
وای خدا معنی ابتذال رو هم فهمیدیم. میدونی عزیزم ابتذال کجاست تو همین خیابان های ما همون جا که زن و بچه ما هستد . همون جایی که فحش و بد و بیرا نقل کلام ارازل است انجایی که مهران مدیری که سهل است خود فرهنگ با قدمتش هم کاری برای این مردم خسته و بی فرهنگ نمی توانند بکنند باز هم وای به حال ما.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۶
0
0
مطلبتون جالب بود و با محتوا!
منم قبول دارم كه اگه ما مسلمانيم بايد از روش هاي بهتري به غير از مسخره كردن استفاده كنيم... اگر هم درست يادم باشه تو قرآن خداوند فرموده كه اگر ظلمي به شما شد مي تونيد مقابله به مثل كنيد اما صبر كردن براي شما بهتر است! اين يعني اينكه حرف شما متينه البته آقاي مديري هم كار ناشايستي نكرده و بلكه مقابله به مثل كرده!
در كل با نظر شما بيشتر موافقم گرچه كار آقاي مديري رو هم قبول دارم.

بولتن نیوز : از اظهار نظرتان ممنونیم اما در خصوص نظرتان بازهم تاکید داریم مقابله به مثل در ابتذال و گناه و ظلم و... پذیرفته نیست در این مورد مثالهای زیادی هست که اگر لازم باشد گفته خواهد شد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۰۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۹
0
0
بابا گیر حزب اللهی نگیرید ماکه سینما مون در حد 24 وlostنیست پس در حد خودمون گیر بدیم خدا پدرشو بیامرزه دل ملتو شاد میکنه حالا به سبک خودش بهانه بنی اسراییلی نگیرید جون حاجی.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۰
0
0
اين طنز براي يك جامعه هدف ايجاد وساخته شده و به زبان خود آنها بيهويتي شبكه هاي لس آنجلسي را بيان كردههرچند انتقاداتي هم وارد است
ناشناس
|
Canada
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۶
0
0
Agha jaleb bood. nokte ye khooby eshare shode bood valy kaachi baze hichi, jeloye in shabake ha yeki mese Modiri bayad vaise ve lajaneshoono be khodeshoon bemale.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
0
0
يك چيزي براي من خيلي جالب نظرم را منتشر نكرديد وميزنيد غير قابل انتشارصفر چند بار در خبرهاي ديگه نظر خبرهاي فوتبالي نظرم را نوشتم حتي ميزنيد از اظهار نظر شما متشكرم ولي نمايش نمي دهيد سر كاري
آرمین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
0
0
سلام
چطور میشه شماره موبایلم رو از سامانه ارسال پیامک شما حدف کنم؟
هر رو زتیتر خبر ها رو میفرستید و من نمیخوام این پیام ها برام ارسال بشه
بولتن جان جواب بده لطفا
مدیر پایگاه شماره همراه خودتون را با درخواست به قسمت تماس با ما ارسال نمایید
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین