کد خبر: ۱۵۳۷۵۵
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
تاریخ انتشار:
یک پیشنهاد برای کابینه‌ی دولت جدید/

بهترین گزینه‌ی از نظر بولتن نیوز برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم

سابقه‌ی فرهنگی علی مطهری، رویکرد ارزشی و برنامه‌های فرهنگی وی برای این وزراتخانه اندک یا مبهم است. زیرا از نظر سابقه‌ی فرهنگی، تا به حال مسئولیت میانه نداشته و سطح متوسط مدیریت فرهنگی را تجربه نکرده که حالا سطح ارشد چنین مدیریتی را بتوان با اطمینان به وی داد...
گروه فرهنگی بولتن نیوز ـ یکی از مهمترین وزارتخانه‌های موجود در کابینه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ست. علت اهمیت این وزارتخانه بدان دلیل است که گذشته از برخی فعالیت‌های زیربنایی در حوزه‌ی فرهنگ که از وظایف آن است، بسیاری از امور جاری و روبنایی فرهنگ نیز برعهده‌ی این وزارتخانه است. اموری مانند ساماندهی به بخش‌های کتاب، سینما، موسیقی، تخصیص اعتبار برای فعالیت‌های مختلف فرهنگی-هنری و غیره که سیمای فرهنگی کشور را شکل می‌دهد.

2. هرچند همیشه گفته می‌شود که انقلاب اسلامی، در ابتدا یک انقلاب فرهنگی‌ست و مزیت نسبی جمهوری اسلامی نسبت به سایر دولت‌های جهان بر روی حوزه‌ی فرهنگ قرار گرفته است، اما همانطور که بسیاری از کارشناسان فرهنگی و فعالان هنری کشور بیان کرده‌اند، در سه دولت قبلی، وزارت ارشاد آنچیزی نبوده که شایسته‌ی آن است. دولت سازندگی که اصولا خیلی چیزها را فدای سیاست‌های «تعیل اقتصای» کرد و این وسط، فرهنگ پیش‌پا افتاده‌ترین چیز بود. دولت اصلاحات هم که با گرایش‌های رادیکالش در حوزه مثلا «توسعه سیاسی»، کلی هزینه‌های جبران ناپذیر فرهنگی به بار آورد. دولت احمدی‌نژاد هم اگرچه در ابتدا با شعار زنده کردن شعارها و آرمان های انقلاب اسلامی شروع کرد، اما در نیمه دوم عمر خود به «مکتب ایرانی» و «زنده باد بهار» ختم شد. وجه قالب همه‌ی این سه دولت‌ها، فدا شدن «فرهنگ» در مسلخ «اقتصاد» و «سیاست» بود که باعث می‌شد، مدیریت فرهنگی دولت، تقریباً فرهنگی نباشد و بیشتر سیاسی و باندی باشد.

3. تقریبا دو روز بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری بود که بحث تشکیل کابینه‌ی یازدهم آغاز شد. حدس و گمان‌های مختلفی درباره‌ی وزارت‌خانه‌ها مطرح شد و تا همین الان هم ادامه دارد. برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گزینه‌هایی مطرح شده‌اند که به نظر می‌رسد یا توانایی این کار را ندارند و یا اینکه با وزیر شدن آنها٬ شاهد تشدید حاشیه‌ها خواهیم بود.

به طور مثال، یکی از گزینه‌ها برای این وزارتخانه "علی مطهری"ست. فردی که برخلاف نسبت ایشان با پدر بزرگوارشان که تداعی کننده‌ی یک شخص فرهنگی‌ست، بیشتر آدم سیاسی‌ست و از قضا موضع‌گیری‌های سیاسی رادیکال وی، مورد انتقاد خیلی از رجال سیاسی کشور بوده و این خطر را به همراه دارد که با تصدی وی بر مسند وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاهد برخی رفتارهای قبیله‌ای و جانبدارانه باشیم.

همچنین سابقه‌ی فرهنگی، رویکرد ارزشی و برنامه‌های فرهنگی وی برای این وزراتخانه اندک یا مبهم است. زیرا از نظر سابقه‌ی فرهنگی، تا به حال مسئولیت میانه نداشته و سطح متوسط مدیریت فرهنگی را تجربه نکرده که حالا سطح ارشد چنین مدیریتی را بتوان با اطمینان به وی داد. درضمن، در طول این سال‌ها شاهد گرایش‌های سیاسی مختلفی از سوی وی بوده‌ایم که معلوم نمی‌کند وی گرایش ارزشی وی به کدام سو است. و از همه مهمتر، بحث برنامه‌ی فرهنگی‌ست که بعید می‌دانیم ایشان یک چنین چیزی را به طور مشخص و مدون داشته باشد تا در صورت وزیر شدن، در دام روزمرگی نیفتد.

4. نمی‌دانیم پیشنهاد ما اصلا به گوش آنهایی که در حال چینش کابینه‌ی یازدهم هستند می‌رسد یا خیر. در هر صورت ما این موضوع را وظیفه‌ی خود می‌دانیم که بهترین‌های ممکن در هر بخش را به دولتی که داعیه‌ی شایسته‌سالاری دارد معرفی کنیم. تا ببینیم خسروان چه صلاحی می‌اندیشند. و اما در خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصور می‌شود که «دکتر حداد عادل» بهترین گزینه‌ی موجود ا‌ست.

5. اگر بحث سابقه‌ی اجرایی باشد٬ چه کسی به اندازه‌ی حداد عادل چنین سابقه‌ای دارد؟ فکر نمی‌کنم نیاز به توضیح باشد که در خصوص سابقه‌ی اجرایی فرهنگی کسی صحبت کنیم که سال‌ها در وزارتخانه‌ی آموزش و پروش بوده٬ سال‌ها عضو فرهنگستان ادب بوده٬ سال‌ها از اعضای موثر شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و از همه مهمتر٬ چندین دوره عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و مسئول آن بوده. گذشته از سابقه‌ی اجرایی٬ یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که باید در وزیر فرهنگ و ارشاد باشد و این ویژگی٬ مورد تأکید خیلی از اهالی فرهنگ و هنر هم هست٬ موضوع شناخت زبان فرهنگ است.

به این معنی که کسی باید در رأس حوزه‌ی فرهنگ دولت باشد که تشخیص دهد جنس فعالیت در این بخش٬ متفاوت از سازمان‌های دیگر است و اساسا برای کار فرهنگی٬ ارزش قائل باشد. با توجه به سابقه‌ای که از دکتر حداد عادل وجود دارد و همچنین با توجه به صحبت‌ها و برنامه‌هایی که از ایشان در ایام تبلیغات انتخاباتی دیده‌ایم٬ به نظر می‌رسد که چنین ویژگی‌ای در ایشان وجود دارد و می‌تواند نظر مثبت فرهنگیان و هنرمندان را به خود جلب کند.

6. اما گذشته از تناسبی که بین تخصص٬ سابقه و روحیه‌ی دکتر حداد عادل با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد٬ این انتصاب به لحاظ سیاسی نیز دارای اهمیت است. خط مشی سیاسی دکتر حداد عادل در طول سال های بعد از انقلاب اسلامی نشان داده که اولا ایشان از دریچه فرهنگ است که به همه حوزه ها حتی سیاست نگاه می کنند. ثانیا عملکرد سیاسی ایشان نیز نشان داده است که از «افراط» و «تفریط» بیزار است و نه مثل بعضی اصولگراهای تندرو است که فقط خودشان را قبول دارند و نه مانند اصلاح طلبان رادیکال که همه چیز را فدای منافع سیاسی و حزبی خود کنند.

مشی حداد عادل همواره بر مبنای «اعتدال» بوده و از این جهت از هرگونه افراط گری راست و چپ به دور است. بنابراین حداد عادل می تواند بهترین گزینه برای دولتی که شعار خود را بر مبنای «اعتدال» و استفاده از ظرفیت های موجود در همه جناح های سیاسی کشور قرار داده، باشد.

در هر صورت امیدواریم نکات مطرح شده به سمع و نظر طراحان کابینه‌ی یازدهم برسد و هرآنچه خیر و صلاح مملکت است اتفاق بیافتد.

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱۷
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
103
109
بولتن بهتر نیست اجازه بدیم خود دکتر روحانی راجب کابینه تصمیم بگیره؟ آخه آقای حداد عادل با اینکه انسان شریف و خوبی هستن از لحاظ اعتقادی زمین تا آسمون با دکتر روحانی فاصله دارن، ایشون یک اصول گرای بسیار قوی هستن و باید دولت 9 و 10 بهشون پست میداد...قبول دارین؟
پاسخ ها
ذوب در ولایت
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
حر ف شما درست .اما به گفته خود اقای روحانی ایشون بر مبنای شایسته سالاری وفرا جناحی کابینه رو میبنده البته اگه یادشون نرور...
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
درسته ولی باید در عقاید و نظرات باهم مشترک باشن
فدایی امام سیدعلی ازآذربایجان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
81
121
دروزارت فرهنگ وارشادتخته کنن بهترازاینه که بسپارنش دست آدمی مثل آقای علی مطهری
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
110
76
خندیدیم!
پاسخ ها
علی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
پاسخ به تو ... قابل درج نیست!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
22
57
فقط یک کلمه نه!
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
78
106
با این مطلب که دکتر حداد عادل، مناسب پست وزارت فرهنگ و ارشاد هستند، موافقم.
اما با علی مطهری خیلی رو دربایستی دارید مثل اینکه!
گفتید سابقه اجرایی نداره! کجای کارید؟!! ایشون تو حرف زدن خلاف منافع ملی، کلی سابقه داره:
1. مجلس که نباید بابت هر کار از رهبری اجازه بگیرد!!
2. دادن نسبت زشت "کوچک اف" به نماینده مجلس
3. پرت کردن جا سوزنی به سمت همون نماینده مجلس!
4. احمدی نژاد هم باید بابت فتنه 88، محاکمه شود!
5. خاتمی در فتنه 88 نقشی نداشت!
6. زیر سوال بردن آقای جلیلی و تمسخر معلولیت ایشان!
7. کلاً مخالف احمدی نژاد! حالا هر چی!
8. تلاش همه جانبه در سال اخر مجلس هشتم جهت سوال از رئیس جمهور که مورد انتقاد رهبری، قرار گرفت.
9. تلاش همه جانبه برای گرفتن عدم کفایت رئیس جمهوری که رأی 63.5% مردم را دارد.
10. کلاً مخالف!
11. یار غار و جاده صاف کن هاشمی، از جمله رفتن به قم و دعوت از آقای استوانه برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری!
12. کلاً رزومه اش در مجلس، مخالفت با همه لایح دولت است و کسی از نتایج اقدامات ایشان برای شهر تهران، اطلاع چندانی ندارد!
13. آشپز ویژه BBC و سایر رسانه های بیگانه در سالی که گذشت، به جهت تهیه خوراک رسانه ای برای رسانه های بیگانه!(برای بررسی بیشتر، فقط زحمت یک سرچ ساده با نام "علی مطهری" را بکشید.)
14. عدم توجه به نقاط قوت و ضعف دولت به عنوان اصل ارزیابی منصفانه.
15. رد صلاحیت در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی که سبب شد با توصیه رهبری عزیز به شورای نگهبان، ایشان و عده ای تأیید صلاحیت شوند.
16. حضور در لیست اختصاصی آقای احمدی نژاد برای انتخابات مجلس هفتم و پشت پا زدن ناگهانی به ولی نعمت! به جهت عدم تخصیص پست وزارت!
.
.
.

بی تعارف علی مطهری اصلاً صلاحیت کجا رو داره؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
----

خود شما هم انگار یه کوچولو رودربایستی دارینا
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
کسی که جاسوزنی را پرتاب کرد کوچک زاده بود نه مطهری
در ضمن من در میان سیاسیون حال حاظر منصفتر و معتدلتر از علی مطهری سراغ ندارم
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
بله کسی که جاسوزنی پرتاب کرد کوچک زاده یود ولی کسی که قبلش فحش ناموسی داد علی مطهری بود
محمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
جناب ناشناس، کجا علی مطهری منصف تر و معتدل تره؟!!! مگه آب و هواست که معتدل باشه؟!!
این روزها هر کی یکی به نعل بزنه و یکی به میخ بهش میگن معتدل!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
واقعا معلوليت جليلي را مسخره كرده!!!! لگه اينطوريه كه متاسفم براش خيلي زياد اگه امثال آقاي جليلي نبودند كه ايشون الان بايد ........ آقاي مطهري هرچيزي لياقت ميخاد مخصوصا جانبازي در راه وطن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
44
24
مطهری هر پیش بینی کرد مردم به ان رای دادند لذا نظر شما بدرد دلخوشی افراطیون میخورد که در دولت اعتدال جایی ندارند و دیگه اینکه افراطی گری بازنشسته شده است برید در کشور دیگری دکان بازکنید
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
روحانی سابقه راست سنتی دارد. این اصلاح طلب ها و کارگزاران هستند که خودشان را به روحانی چسبانده اند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
29
11
من ﺩو روز بعﺩ از انتخابات ﺩر سایت آقای روحانی این امر بکارگیری جناب حﺩاﺩ روتذکر ﺩاﺩم ای کاش صﺩامون به جایی برسه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
1
15
کشوراسلامی انقلابی ما وزرایش باید برهمین اساس انتخاب شوندوعمل کنندوگرنه همچنان هم ازنظرفرهنگی وهم مسائل اساسی عقب گرد خواهیم داشت وهمچنان دردامان غرب جاخوش خواهیم کرد ...
سید مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
8
14
وای به حال ما اگه علی مطهری وزیر ارشاد ما باشه !!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
8
15
آقاي مطهري قرار باشه وزير فرهنگ بشه بايد در فرهنگو گل گرفت!من هنوزم بخاطر توهينش به آقاي دکتر جليلي ناراحتم.آخه کسيکه فرهنگ حرف زدنو نداره چطور ميخواد وزير فرهنگ بشه...با نظر شما هم مخالفم،حيف نيس استاد حداد عادل وزير اين دولت بشه؟؟؟!!اصلأ هرجور حساب کني عقايد ايشون و اين دولت تو يه ديگ نميجوشن!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
3
7
احسنت به برادر محمد گل گفتی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
4
13
کبوتر با کبوتر باز با باز . حداد اگر هم جایی داشت تو دولت احمدی نژاد بود .
سجاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
10
16
به نظر من حداد خوبه ولی از اون بهتر جلیلی هست برا این پست
دختر ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
6
0
برای انتخاب وزیر فرهنگ باید نظر خود اهالی فرهنگ رو پرسید و در انتها خود شخص رییس جمهور یه فرد مناسب رو انتخاب کنن. به من و شما ربطی نداره
پاسخ ها
محمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
با توجه به نظر "دختر ايراني" كه فرموده اند «انتخاب وزير فرهنگ، ربطي به من و شما ندارد...»، ملت ايران چه هستند؟!
1. كشك اعلا
2. كلم زينتي وسط ميدون توپخونه
3. برنج درجه يك هاشمي
4. مردمي زجر ديده و البته مقاوم كه چشم به راه بهبود وضع فرهنگ هستند و ارزش فرهنگ را از نان بالاتر مي‌دانند.
ادیب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
0
5
من یه بار دیگه هم گفتم. این آقا علی با این ادبیات سخیفش اگه وزیر ارشاد بشه وزارت چاله میدونی ها راه میندازه همراه با اهدای یکی یک دستمال یزدی به پرسنل وزارتخانه... اگه یه اپسیلون به پدر بزرگوارش رفته بود اینقدر بی ادب نمیشد. راه به راه فحش میده.
ادیب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
1
4
من یه بار دیگه هم گفتم. این آقا علی با این ادبیات سخیفش اگه وزیر ارشاد بشه وزارت چاله میدونی ها راه میندازه همراه با اهدای یکی یک دستمال یزدی به پرسنل وزارتخانه... اگه یه اپسیلون به پدر بزرگوارش رفته بود اینقدر بی ادب نمیشد. راه به راه فحش میده.
سمیرا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
1
7
فک کن علی مطهری بشه وزیر فرهنگ اون فرهنگو باید فاتحشو خوند....
چکش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
0
2
به نظر من بهتر است در کنار این پیشنهادات و توصیه ها ؛ در حهت ارتقای فرهنگ عمومی کوچه و خیابان هم هر ماه یک قدم هر چند کوچک برداریم. به الله قسم وضعیت حجالت آور است.
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین