کد خبر: ۱۰۷۸۸۵
تعداد نظرات: ۴۲ نظر
تاریخ انتشار:
‍‍‍ پ پ ‍‍‍
سخنی با حاج منصور و حاج سعید:

«مداح» باید سیاسی باشد نه سیاست زده!

نوشتن این مطلب برای نگارنده که از سنین نوجوانی با نوای دلنشین «حاج منصور» و «حاج سعید» بزرگ شده و جان گرفته، سخت است. شاید اولین نوارهایی که از حاج منصور گوش کردم، اوائل دهه‌ي هفتاد بود. چیزی حدود بیست سال پیش. من با نوای «کجایید ای شهیدان خدایی»ِ حاج منصور با «لباس خاکی‌ها» آشنا شدم، با «هر کس به کسی نازد و ما هم به تو نازیم» مفهوم عشق به امام زمان را فهمیدم و با «می‌کشی مرا حسین»ِ شبهای محرّم مسجد ارک، حسینی شدم. «تموم زندگیم مال حسینه»، ترانه‌ای بود که در تمامی این سال‌ها با خود زمزمه کردم و همه‌ي اینها بدون وجود مداحان با صفایی چون حاج منصور و حاج سعید، حداقل براي اين قلم، امکان‌پذیر نبود.

حاج منصور، مسجد ارک، هیأت‌ها و همه‌ي بچه هیأتی‌ها، موضوعی نیستند که بتوان به سادگي از آنها گذشت و عبور كرد. مسجد ارک -که در این مقال، نمادي است از همه‌ي هیئات مذهبی كشور- یک جریان مستمر فرهنگی است که در همه‌ي اين سال‌ها، دائما در حال بازتولید بوده است.

حاج منصور و مسجد ارک، در فرهنگ، باورها و ارزش‌های ما ایرانی‌ها در طول تاریخ محبّت و مودّت خود به اهل بیت(ع) ریشه دارند. مسجد ارک، ادامه‌ي همه‌ي عَلَم‌ها و کُتل‌هایی است که بعد از عاشورای سال 61 هجری، از کربلا برافراشته شده و در این 14 قرن تداوم یافته است.

این حاج منصورها و مسجد ارک‌ها بودند که در سراسر تاریخ این میهن، هر جا نمادی از ظلم دیدند، با تبعيت از مولاي خود، حسين بي علي(ع)، عليه حكومت ظلم قيام كردند. این بچه هیأتی‌ها بودند که تا صداي «هل من ناصر» حسين ِ زمان، حضرت روح‌الله را شنيدند، لبيك گفته و یزید زمان را سرنگون کردند. همین مسجد ارکی‌ها بودند که سربازان گوش به فرمان روح‌خدا در خط مقدم نبرد با همه‌ي دنیا بودند. و البته همين بچه هيأتي‌ها بودند كه فتنه‌هاي 78 و 88 را با نعره‌هاي «يا حسين» خود جمع و جور كردند. در این میان، آن کساني که موجب ایجاد و تقویت روحیه عاشورایی در اين مردم حسيني شدند، کسانی نبودند جز امثال حاج منصورها و حاج سعیدها. از همين روي، نه حاج منصور، مانند سیاسیون است که با پایان دوره‌ي سیاسی‌ش، تمام شود و نه مسجد ارک، مانند جبهه‌های سیاسی و احزاب بادي است که یک شبه تأسیس شده باشند.

همه‌ی اینها را خوب می‌دانم. اما با همه‌ی اینها و با همه‌ي دِینی که این بزرگواران و همه‌ي مداحان و روضه‌خوانان کشورمان بر گردن ما دارند، تصمیم گرفتم چند خط زیر را بنویسم تا شاید از آفتی که احتمال شيوع آن مي‌رود، جلوگيري شود.

***

یکی از نکاتی که شاید تفاوت بین حاج منصور با سایر مداحان است، «صریح اللهجه» بودن و در عین حال «عامیانه» حرف زدن او است. یادم می‌آید يكي از شب‌هاي سوم محرّم، وقتی حاج منصور دید که برخی از جوان‌ها هنگام سخنرانی، مشغول حرف زدن هستند و بي‌اعتنا به سخنران، تا روی منبر نشست، با همان صراحت لهجه‌ي همیشگی‌ش، آنها مورد انتقاد قرار داد و گفت: «اولین چیزی که در هیأت باید یاد بگیرید، ادبه عزیزم... حواس‌تون باشه که اومدید کجا نشستید، اینجا جایی هست که بچه بسیجی‌ها می‌اومدن روضه گوش می‌دادن و سینه می‌زدن و بعد هم می‌رفتن جبهه. خیلی از اونها شهید شدن...».

خصوصیت دیگر حاج منصور اما «موضع‌گيري‌هاي سیاسی» او است. خصوصیتی که در یکی دو سال اخیر موجب شده تا حاج منصور بیش از گذشته در تیتر اخبار باشد. به خصوص از زمانی که در واکنش به اتفاقات و حوادث رخ داده، علیه چند تن از افراد پیرامون آقای رئیس جمهور حرف‌های تندی زد. این امر تا آنجا پیش رفت که حتی به برخی دور و بري‌هاي رئيس‌جمهور، صفت‌هاي عجيب و غريبي هم نسبت داد. موضوعی که باعث شد تا معاونت حقوقی دولت و وکیل رئیس دفتر آقای احمدی‌نژاد از او شکایت کرده و آن‌طور که در اخبار آمده، باید در دادگاه هم حضور يابد.

گر چه این مسأله باعث نشد كه حاج منصور از مواضع خود عدول کند. شاهد مدعا آن‌که در مراسم عرفه‌ي چند روز پيش هم، حاج منصور با اشاره به اینکه «هیأتی، تا آخر حرفش یکی است» گفت: «ما ترسی از گفته‌مان نداریم و حرف‌مان هم عوض نشده است. حقیقت این است که ما باید پای حرف‌های‌مان و سینه‌زدن‌مان بمانیم.» از طرفی دیگر، حاج سعید هم در مراسم روز عرفه خطاب به احمدی‌نژاد گفت: «شما که اینقدر اصرار داری زندان اوین بروی، صبر کن دادگاه ما تمام شود با هم برویم».

البته کسانی که با حاج منصور آشنا هستند به خوبی می‌دانند که موضع گیری‌های سیاسی او مربوط به چند سال اخیر نیست. حاجی در دوران ریاست جمهوری هاشمی هم، یکی از منتقدین پر و پا قرص طرح‌های مدرنیزاسیون و تعديل اقتصادي او بود. در دوران خاتمی هم که از همان ابتدای کار، یعنی انتخابات دوم خرداد 76 تیغ را از رو برکشید و به مخالفت صریح و آشکار با اصلاح‌طلبان رفت. حتی قالیباف هم از انتقادهای تند حاجی در امان نماند و در این چند وقت دوره‌ي مسئولیتش در شهرداری، بارها مورد نقد تند حاج منصور قرار گرفت.

مجموع این موضوعات موجب شده تا حاج منصور و حاج سعید، مغضوب باندهای قدرت و ثروت باشند. حتی بسیاری از مسئولین و سیاسیون که زمانی نه چندان دور، جزو مسجد ارکی‌ها و زير منبري‌هاي حاج منصور بودند، حالا ديگر ترجیح می دهند که نیایند.

تا اينجاي كار، اين اتفاق بر خلاف ادعاهای سیاسیون، خيلي هم خوب است. اين‌كه باندهاي قدرت و ثروت، چشم ديدن حاج منصور را ندارند، خيلي خوب است. اين‌كه سياسيون از ترس طعنه‌ها و انتقادهاي حاج منصور جرأت نمي‌كنند به مسجد ارك بيايند، اتفاقي مبارك است. اين‌كه برخی سیاستمداران داخلی و خارجی بدانند که هنوز جماعتی هستند که تنها و تنها دل در گرو آرمان های امام و انقلاب و نه دولت ها و سیاسیون دارند، فوق العاده خوب است.

از سویی دیگر، یقینا يكي از وظايف اصلي مداح اهل بيت(ع) چيزي نيست جز رصد دقيق از اتفاقات مبتلابه جامعه و اتخاذ مواضع اصولي در مقابل آنها. اگر همان‌گونه كه حضرت روح‌الله گفت «اسلام همه‌اش سياست است»،  پس مداح اسلام نيز نمي‌تواند عاري از مواضع و جهت‌گيري‌هاي سياسي باشد. اصلا مگر مي شود كسي مداح حسين بي علي(ع) باشد و وارد معركه‌ي سياست نشود؟! مگر مي‌توان از واقعه‌اي مانند عاشوراي سال 61 هجري ياد كرد بدون آنكه از «عبرت‌هاي عاشورا» حرفی به میان نیاورد؟! اگر جز اين باشد يقينا مداح اهل بيت به وظيفه‌ي اصلي خود نپرداخته است.

پس مداح اهل بيت(ع) نمي‌تواند جداي از سياست و جهت‌گيري‌هاي سياسي باشد. اما نقدي كه بر عملكرد حاج منصور و حاج سعيد و برخي ديگر از مداحان وارد است آن است كه متأسفانه اين بزرگواران:

اولا «ادبيات نقد» را رعايت نمي‌كنند. بدين معنا كه متأسفانه از عبارات، اصطلاحات و كلماتي استفاده مي‌كنند كه نه شايسته‌ي مداح اهل بيت(ع) است و نه حتي زيبنده‌ي يك انسان ديندار و مؤمن. مي‌شود جريان‌ها و افراد سياسي را مورد نقد قرار داد بدون آنكه توهيني در كار باشد. مي‌توان با خواندن يك شعر خوب و مناسب، پايه‌هاي جريان‌هاي انحرافي چپ و راست را به لرزه در آورد بدون آنكه نيازي به استفاده از كلمات ركيك باشد. مي‌توان دقيق‌ترين نقدها را نسبت به «عملكرد»ها داشت بدون آنكه بهانه‌اي دست رسانه‌هاي مريض داخلی و تريبون‌هاي خارجي داد. و گرنه عریان سخن گفتن و پرده دری کردن که از هر کس دیگری هم بر می آید. مداح که در حقیقت یک هنرمند است باید بتواند اغراض و اهداف خود را به صورت غیر مستقیم و توسط ابزارهای هنری بیان کند. وگرنه تفاوتی بین هنرمند و انسان عادی وجود ندارد.

ثانيا از قديم گفته‌اند «هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد». اين اصلي كليدي است كه موجب مي‌شود تا انسان، هر حرفي را در هر جايي نزند و اصول «مخاطب شناسی» و «موقعیت شناسی» را رعایت کند. اما متأسفانه بارها مشاهده شده كه اين بزرگواران حرف‌هايي را كه نبايد در ملاء‌عام و در یک جمع عمومی بزنند، زده‌اند. آن هم در دوره و زمانه‌اي كه فاصله‌ي بين «گفتار» تا «انتشار»، در كسری از دقیقه امكان‌پذير است و بنابراين ديگر جايي براي توضيحات يا احيانا تكذيبيه باقي نمي‌ماند. آيا بهتر نيست اين عزيزان در گفتار خود از دقت بيشتري برخوردار باشند و هر سخنی را در هر جایی نزنند؟

ثالثا مداح بايد سياسي باشد اما «سياست‌زده»، نه! سياست‌زدگي آفت ورود به دنياي سياست است. سياست‌زدگي يعني اين‌كه افراد تحت تأثير دور و بري‌ها، جريان‌ها و فضاي خبري جامعه قرار گرفته باشند بدون آنكه بتوانند از اتفاقات رخ داده، «تحليل» و «تبيين» درستي داشته باشند. در این مورد رهبر انقلاب چنین گفته‌اند:

«امروز مثل خيلى از دورانهاى ديگر تاريخ، ما - جريان ولايت و دوستداران ائمّه عليهم‌السّلام - به تبيين احتياج داريم؛ گفتن، بيان كردن، روشن كردن و حقايق را در معرض بينايى و دانايى انسان ها قرار دادن. اگر اهميتِ تبيين نبود، امام صادق عليه‌السّلام شاعرى مثل «كُميْت» را آن گونه مورد عنايت قرار نمى‌داد؛ يا امام هشتم عليه‌السّلام «دِعبل» را؛ يا امام چهارم عليه‌السّلام «فرزدق» را. شعراى معروفى كه شما اسم هايشان را شنيده‌ايد - مثل فرزدق، كُميْت و ديگران - اينها سلمان زمان خودشان نبودند؛ اينها در مقايسه با اصحاب عالى‌مقام ائمّه، خيلى متوسّط بودند. نه معرفت شان به قدر معرفت «زراره» و «محمدبن‌مسلم» و امثال اينها بود؛ نه فعّاليت شان در محيط اهل بيت زياد بود. اما شما مى‌بينيد امام از اينها تجليلى مى‌كند كه از خيلى از اصحاب بزرگوار خودش نمى‌كند؛ چرا؟ به‌خاطر تبيين. چون اينها در يك جا حرفى زدند و نكته‌اى را روشن كردند كه مثل خورشيدى بر ذهن ها و دل ها تابيده و حقيقتى را براى مردم روشن كرده است.» (18/6/1380)

در جایی دیگر از این سخنرانی نیز ایشان گفته‌اند:

«صداى بعضى از آقايانِ مدّاحان خوب است، ولى با خواندن آنها انسان چيزى ياد نمى‌گيرد؛ اما بعضى نه؛ وقتى شعر مى‌خوانند، معرفتى را به ما مى‌آموزند. آنچه كه مى‌آموزيم، بهترينش آن چيزى است كه ما به آن نياز داريم. گاهى كلمات مدح‌آميزى از ائمّه عليهم‌السّلام پشت سر هم مى‌آوريم كه نه درست مستمع به عمق اين كلمات مى‌رسد، نه با فهميدن آن كلمات چيزى بر معرفت او اضافه مى‌شود. اينها ارزش چندانى ندارد. اما گاهى مدّاحى كه شعر مى‌خواند، درس فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌عليها، درس اميرالمؤمنين و درس امام حسين عليهماالسّلام را به ما منتقل مى‌كند؛ در نتيجه راه ما روشن مى‌شود. اين بسيار ارزش دارد. ما بايد بدانيم كه اگر فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌عليها امروز در بين ما ظاهر مى‌شدند و يك ساعت، دو ساعت و يا يك روز در بين مردم مى‌آمدند، ما را به چه چيزى امر مى‌كردند؟ انگشت اشاره به كدام راه از راههايى كه در مقابل ما گشوده است، دراز مى‌كردند و به ما مى‌گفتند كه از اين راه برويد؟ ما بايد آن را دنبال كنيم و در تبيين و تعليم و معرفتى كه مى‌خواهيم به مستمع بدهيم، آن را ملاحظه كنيم و نياز زمان را پُر كنيم.»

بنابراین وظيفه مداح چنان‌چه سيدنا القائد بدان اشاره كرده‌اند، «بصيرت‌افزايي» به مخاطبين است. بصيرت را خوب مي‌دانيم به معناي ايجاد شناخت حق از باطل است. پس مداح بايد وظيفه تبيين جبهه‌ي حق از باطل را بر عهده داشته باشد. مداح بايد جبهه‌ي دوست‌ و دشمن را به مخاطبين بشناساند. اما متأسفانه ديده شده كه در پاره‌اي از مواقع اين عزيزان، به جاي تبيين سياسي، تحت تأثير جو غالب جامعه قرار گرفته و سياست‌زدگي پيشه كرده‌اند. عيب بزرگ اين مسأله آن است كه سياست‌زدگي مداح، تنها متوجه خودِ او نيست، بلكه به همه‌ي مخاطبين او نيز سرايت مي‌كند. اين را بگذاريد كنار اين موضوع كه طيف اعظم مخاطبين هيأت‌هاي مذهبي، نوجوان‌ها و جوان‌ها هستند. يعني كساني كه در حالت کلی، شناخت درستي از اتفاقات موجود ندارند و محتاج تبيين و تحليل رخدادها هستند. تصور كنيد كه سياست‌زدگي چه بلايي مي‌تواند سر اين جوان‌هاي پاك و نوراني بياورد.

***

كمتر از چند روز ديگر تا شروع ماه محرّم و ايام عزاداري ارباب دو عالم باقي مانده است. اميدواريم امسال، هيأت‌هاي مذهبي ما محافلي براي بصيرت‌افزايي و شناخت هر چه بيشتر جبهه‌ي حق و باطل باشند. محافلي كه اگر چه سياسي‌اند اما گرفتار آفت سياست‌زدگي نميشوند.

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۲۹
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
25
34
احسنت
پاسخ ها
امید(اصفهان)
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
من از دوستان عزیز تهرانی بولتن نیوز خواهش میکنم که این چند روزه یه سری به غرفه بولتن نیوز بزنن و خودشون رو معرفی کنن تا بولتن نیوز توی یه خبر اختصاصی عکس این بزرگواران رو بذاره ما چهره نورانی این دوستان رو ببینیم. پیشنهاد خوبیه ها.جدی میگم

فکر کنم کار قشنگی بشه ها
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
71
20
آقا و یا خانم نگارنده اون زمان که تو هنوز بلد نبودی مداد دستت بگیری حاج منصور داشت با نوای دلنشینش به بابای تو درس سیاست حسینی یاد می داد حالا تو دو تا انشاء و چهار تا مقاله نوشتی اومدی بگی حاجی سیاسی باش نه سیاست زده؟! من تعجب میکنم هنوز به تو یاد ندادن کسی که میخواد دیگری رو نقد کنه باید یا هم ردیف اون و یا بالاتر ازون شخص باشه. پس برو اول جایگاهت رو بشناس بعد بیا کارها و گفتار حاجی و حاج سعید رو تحلیل کن
پاسخ ها
مرتضي.ام
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
بنده هميشه وقتي ماجراي آن نوجواني كه حضرت علي ﴿عليه‌السلام﴾ به فرماندهي سپاه خود انتخاب نمودند، و پيران و بزرگان لشكر نپذيرفتند و گفتند: "ما از كوچكتر از خودمان فرمان ببريم؟ هيهات! كسي هم رديف يا بالاتر از ما را به فرماندهي بگمار تا اطاعتش كنيم" و مقابل حضرتش ايستادند را مي‌خواندم، از خود مي‌پرسيدم چگونه ممكن است آدم‌ها انقدر خودبين، نژادپرست، آدم‌پرست و شخصيت‌پرست باشند كه مقابل سخن امام خود به ايستند و فرمان نبرند. اما ظاهرا تاريخ تكرار مي‌شود! اي كاش از تاريخ درس بگيريم، پيش از آن كه خود درس تاريخ آيندگان شويم.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
کسی که میخواد دیگری رو نقد کنه باید یا هم ردیف اون و یا بالاتر ازون شخص باشه. پس برو اول جایگاهت رو بشناس بعد بیا کارها و گفتار حاجی و حاج سعید رو تحلیل کن????!!!! ایول »«منطق
غیر قابل انتشار
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
ماشالله به دقتتون
اول متن نوشته بود:بولتن نیوز-"محمد"پورغلامی
فکر نمیکنم محمد اسم خانوم باشه
فرزند ایران
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
آقا سعید توجه داشته باش ادبیات شما بنحوی بوی تکبر می داد برای همین اینهمه منفی خورده است یعنی همان ادبیاتی که طرفداران دولت سازندگی و اصلاحات با مردم دارند و برای همین مردم به آنها یک نه بزرگ دادند اینجا هم شما به عنوان مرید دو تن از مداحان اهل بیت (ص) بنحوی متکبرانه جواب نویسنده را داده اید و این مطلب اصلا خوب نیست نصیحت برادرانه می کنم ادبیات خودتان را اصلاح کنید اما در خصوص این دو بزرگوار باید عرض کنم با همه احترامی که برای این دو عزیز قائلن در خصوص ادبیاتشان در خصوص رئیس جمهور و با همه مخالفتی که با مشایی دارم در خصوص مشایی هم اشتباه بود ما باید در مقابل کسانی که از مسیر انقلاب منحرف می شوند با استدلال برخورد کنیم
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
احسنت بر فرزند ایران
صادق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
26
13
ببینم جناب آقای نویسنده شما که اینقدر روشنفکر هستی میشه بگی آیا انوقت که همین مداحان شریف تو سفرهای استانی با جناب رئیس جمهور همراهی میکردند انوقت که همین عزیزان همه اعتبار وحیثیت شون گذاشتن تا یکی بیاد روکار که ازخود مردم باشه بشنوه صدا پابرهنه هائی رو که زیر پا له میشن و... بازم اینطور حرف می زدی آبولتن جان از شما بعیده موضع انفعال بگیری که چی قرار نیست همه کارای اشتباه مسولین رو با فرافکنی ومتهم کردن دیگران ماست مالی کنیم که حال یه عده جوانمرد شجاع پیدا شدن حرف خدائی خانواده شهدا و مردم عزیزمون را بزنن حال باید سریع محکوم بکنید تا حالا چقدر اومدی و از حقیقت منصفانه دفاع کردی باباجان این راهش نیست که دوستان رو محکوم کنی یکم بهتر بود نویسنده محترم جسارت به خرج نمیداد اینقدر بی ادبی نمیکرد آخه هرجا که نباید سریع موضع بگیر ومنفعل برخورد کنه /باتشکر
پاسخ ها
هم وطن
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
كجاي اين متن توهين به اين دو نفر شده؟؟!!
چطور اين دو نفر مي تونن، مسئولين رو نقد كنن، اما ديگران حق ندارند اين دو نفر رو نقد كنن؟؟!!
يه چي مي گي ها !
امید(اصفهان)
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
یه چیزی که باعث میشه من همیشه به بولتن سر بزنم اینکه جانب حق رو میگیره واز همه انتقاد میکنه البته گاهی هم برخی انتقاداش گیر بیخوده و لی خب اینطور اتقاداش خیلی کمه.

ما رو سر هیچ کس قسم نمیخوریم خیلی حاج منصور و حاج سعید رو دوس دارم ولی خب به بعضی حرفا و کارا انتقاد دارم.

مثل صحبت های حاج سعید در مورد مشایی ماه رمضون چند سال پیش.

اگه این دو نفر معصومن که نشه ازشون انتقاد کرد.
اسلام بیشترین ضربه رو از همین ادمای متعصب مثل شما اقا صادق خورده.
محمدرضا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
منظورت دقیقا ً کدوم اعتباره؟؟؟!!!!
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
12
15
اولا «ادبيات نقد» را رعايت نمي‌كنند. بدين معنا كه متأسفانه از عبارات، اصطلاحات و كلماتي استفاده مي‌كنند كه نه شايسته‌ي مداح اهل بيت(ع) است و نه حتي زيبنده‌ي يك انسان ديندار و مؤمن. مي‌شود
t25
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
10
14
مهم دراطاعت از ولايت است وقتي رهبري مي گويد نه بايد همه بگويند چشم نه اينكه لجبازي كنند
پاسخ ها
90
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
هردو طرف لجبازي كردند
سرباز 0 وطن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
12
4
یکی از اصول شیعه قبول اصل ولایت و ولایتمداری است. ازامام معصوم(ع) بما توصیه شده در مسابقه و کورس دائمی از دیگران پیشی بگیریم و عشق به ولایت را در خود و جامعه زنده نگه داریم

همه ما شیعیان دوست داریم که در این راه از دیگران ممتازتر و ولایت پذیر تر و فرمان بردار تر باشیم و این را نهایت عاقب بخیری و سلامت در دنیاو آخرت میدانیم

اما گاهی اشتباه میکنیم و بدون توجه به اصل رقابت سالم وبه قول امروزی ها فرپلی (fair play )سعی داریم خود را به نفرات برتر وپیشرو تبدیل کنیم

و گاهی اوقات هم از روی نا آگاهی و عدم شناخت صحیح ازمسائل و نقص در تحلیل صحیح و تاثیر پذیری ار محیط و اطرافیان دچار غرور و توقعات کاذت و رفتار غیر منصفانه و تند در مورد دیگران و حقوق واقعی افراد جامعه میشویم.

که به فرمایش معصوم (ع)و قران کریم، این ظلم به دیگران است و حق الناس و اینحقیر عاصی نیز اعتراف میکنم که تلاش برای رهایی از آن و پاک شدن و حلالیت طلبیدن از صاحبان آن از انجام هر کاری در دنیا سخت تر است

وبایدکه در دنیا قبل از ملاقات ملک الموت و آغاز سفر نهایی آنرا از پرونده اعمال خود پاک کنیم

من خود از عاشقان و مریدان حضور در دعای کمیل نیمه شبها و مناجات ابو حمزه و مداحیهای مسجد ارک حاج منصور و دعا و مناجات و مداحی حاج سعید شاگرد ممتاز ایشان بوده و هستم و خواهم بود. و حضور در مجالس آنها را بسیار دوست دارم و فیض کامل میبرم

اما از اشتباه در محاسبات آنها و دادن آدرسهای اشتباهشان به مردم و مستمعین و پا منبریها در بعضی از مجالس واقعاگله مندم

بابا چند نفر به یک نفر

احمدی نژاد با کی طرفه آمریکا؟اسرائیل؟اروپا؟فتنه گران وبراندازان؟قدرت طلب؟فرصت طلب؟زر و زور مذاران و آقازاده ها واشراف؟ قوه قضائیه؟قوه مقننه؟توقعات مردم زیر فشار و مستضعف؟ دلال و محتکر ؟و........ هزاران طیف وجناح ناگفته دیگر که مجال نام آنها اینجا نیست؟

این مردانگی نیست که مردی با خصوصیات احمدی نژاد را که اینقدر صادقانه و برای سر بلندی ایران اسلامی و عزت و اقتدار نظام ،شبانه روز تلاش کرده و میکند طبق میل دشمنان نظام و رهبری به باد انتقاد و تخریب گرفته اند و حتی با بیانات و توصیه های علنی و فرمایشات رهبری مبنی بر همراهی و همکاری ، ذره ای کوتاه نمی آیند. این ذوب شدن در فتنه و اثر پذیری از خواست دشمنان انقلاب و خط سرخ شهدا و امام راحل نیست ؟این ولایتمداری و عشق به ولایت و رهبری است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
م.خ
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
جناب سرباز 0 وطن:
فرمودید :اصول شیعه قبول اصل ولایت و ولایتمداری است.
همین جا اشاره ای به شما بکنم که یکی از بیانات حاج منصور و حاج سعید روی همین اصل است که جناب رئیس جمهور عزیز 11 روز خانه نشینی کردند و امر ولی فقیه خود را گوش ندادند . موارد دیگری نیز هست که نشان از انحراف مسیر می باشد یک شاخص اشاره کردم که زیاد هم تند نروی و زیر پرچم کسی که سینه بزن که مطیع ولی فقیه و ولایت می باشد.
والسلام.
سرباز 0 وطن
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
جناب م.خ:
اگر دلیل اینهمه تخریب و همجمه علیه احمدی نژاد اینه(11 روز کذائی که پیراهن عثمان شده و بالی برای پرواز و ...)
که پاسخ شما وتمامی همفکران شما را شخص رهبری,در مقاطع مختلف ،بارها طی نطقها و تو صیه های کاملا" قابل فهم در دیدار مسئولین و امت حزب الله و ولایتمداران واقعی وبسیجیان و...داده اند.پس بهانه امثال شما چیه؟که خود را ولایتمدار تر از احمدی نژاد وفی المثل خود را کاتولیک تر از پاپ میدانید؟

بد نیست بدانید که اتفاقا"آقای احمدی نژاد در طول آن 11روز هم مشغول رایزنی و مشورت با رهبری بودند و بعد از حضورشان در هیئت دولت اعلام کردند
که تا پای جان گوش به فرمان رهبری هستند ودرپاسخ به آقای ضرغامی که گفته بود:غیبت ایشان باعث سوء استفاده دشمنان شده گفتند:

در سخنان امروز خود در هیات وزیران نقشه های دشمنان اسلام و انقلاب را نقش بر آب خواهم کرد و نشان خواهم داد که دشمنان ملت ایران از درک رابطه پدر و فرزندی رهبر و رئیس جمهور عاجز و ناتوانند و همچون گذشته آب در هاون می کوبند.والسلام
م.خ
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
واذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما
سرباز 0 وطن
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
ممنون از یاد آوری شما
سلام بر م.ح
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
10
4
من كاري بانقد شما ندارم اما شمائي كه ميگين حرف ركيك بده كه البته بده بدانيد دلار يك شبه 3500 تومان از مجموع تمام حرف هاي ركيك بشريت بدتره ولي اوونو با پوست و گوشت واستخونت درك ميكني و ميپسندي و قبول ميكني اين دو عزيز خواستند ملت اين الفاظ ركيك رو احساس نكنن ولي بي بصيرت ها نگرفتن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
8
9
ببين داداش
يه كم برگرد عقب . ببين كي از همين مجلس ها رو پله كرد تا بياد بشه رئيس دولت. كي بزور تو سفرها حاجي رو با خودش همراه كرد . كي به اسم هيئت چي كارا كرد ولي عاقبت تو دسته روز تاسوعاي محرم سال گذشته حتي پيراهن مشكي هم نپوشيده بود. برو يكم تحقيق كن شايد يادت بياد مراسم مصلي رو . حمايت همين نوكراي امام حسين از همين دولت . از پشت پرده چي مي دوني . فكر ميكني اگه حاجي بنده دنيا و بنده اين آقايوني كه ازشون اسم بردي بود نميتونست مثل فلان مداح تو شمرون خونه بخره ..... تومن .
يا نمي تونست براي جلسه امام حسين قدر يه تابلوي اون خانوم بازيگره از فلاني پول بگيره .
يه خرده كه فكر كني مي فهمي كه كي تو خط امام حسينه و كي تو لشگر يزيد .
اگه اينكاره بودي دلم نميسوخت ولي مطمئنم بيشتر از انگشتهاي دست حاجي رو از 100 متري هم نديدي چه برسه كه از نزديك ببيني و به صحبت و نقد حرفاش .
حاجي وامدار هيشكي نيست . نه تو نه رئيس دفتر ..... و نه رئيس همون رئيس دفتر . كاش متن فرمان حكومتي اون موقع حضرت آقا رو داشتم براي يادآوريت ميذاشتم .
شكايت اون شبه آقايون مدعي نوكري مردم از اين نوكر امام حسين افتخاره .
آدم وقتي نوكر امام شد مي تونه ياور مردم باشه .
مخلص همه امام حسيني ها مخصوصا" حاج منصور .
برو فكر آخرتت باش آقاي نويسنده نقاد ؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
امید(اصفهان)
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
وای بر مردمی که اینقدر رو اشخاص توقف داشته باشند. چه طرفدارای احمدی نژاد چه طرفدارای حاج منصور و چه بقیه.
رضا ق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
10
8
حاج منصور عشق ماست
و سخنانش حق بود
خدا حفظش كند
حاج سعيد هم همينطور
سيد علي اصغرپور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
13
9
حاج منصور ارضي چون حرف حق ميزنه به دل بعضيها نميشينه ولي داداش حرف حق هميشه تلخه زنده باد حاج منصور ارضي و همه نوكران ارباب بي كفن(يا حسين)
پاسخ ها
سعید
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
قربونت برم سید جان حاج منصور ارضی داداشم
امید(اصفهان)
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
حرف حق اینه که من بیام تو یه مجلس مناجات یا هیات بگم که اقای احمدی نژاد اقای مشایی .... شماس .....ت رو با یه برگی بپوشون؟؟

حرف حق اینه؟؟؟

گرچه ماهم از احمدی نژاد به خاطر مشایی و 11 روز خانه نشینیش خیلی گله مندیم. ولی اینطور طرز انتقاد نیس.
علي نظري
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
8
7
زنده باد حاج منصور
خدا از عمر و جووني من بگيره به عمر با بركت ايشون اضافه كنه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
6
9
مداح باید سیاسی باشه نه سیاست زده ..واقعا عالی بود
م سادات موسوی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
7
6
سلام
اگر حاج منصور و شاگرد خلفش حاج سعید سیاسی نبودند و سیاست زده بودند بایستی مثل بعضی مداحان نسبت به وقایع روز یا بی تفاوت و ساکت باشند و یا تحلیل گر خوبی نباشند و همراه جریان آبی پیش بروند که نامش دولت است، اما این دو عزیز ثابت کردند مداح می تواند روح انتقاد و مخالفت با اشتباهات را از هر کس که باشد زنده نگهدارد.
گاهی فکر می کردم چرا فلانی که مداح مطرحی است و تلویزیون در هر ولادت و شهادت مداحی او را می گذارد انقدر که ذائقه ها اشباع شده و او را پس می زند ،حتی زمانی همسایه بودیم و الآن هم در یک محله ایم اما به اندازه نواهای حاج منصور و حاج سعید به دل نمی نشیند،حالا می فهمم هر که فقط خدا مدّ نظرش باشد خدا جایش را در دلهای مردم قرار می دهد...
و هر سخن کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند.
پاسخ ها
امید(اصفهان)
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
خواهر عزیز خانم موسوی مانباید چشممونو رو بعضی واقعیت ها ببندیم که.

به خدا تو بعضی از مسائل این دو مداح بزرگوار اشتباه کردند. و چون ما این دو انتظار نداشتیم هضمش برامون سخته.

همینطور که اول کار هم بعضی کارای احمدی نژاد برامون قابل هضم نبود.

اشتباه اشتباهه حالا از سوی هرکسی باشه حتی اگه از سوی این دو مداح عزیزو گرامی باشه.
م سادات موسوی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
برادر محترم جناب امید
ما نباید چشمهایمان را به روی هیچ واقعیتی ببندیم.(شما تایپ کردید بعضی واقعیات)
واقعیت اینه که دو مداح مذکور جزء رزمندگان اسلامند،واقعیت اینه که دو مداح عزیز بواقع بصیر و ولایتی هستند، واقعیت اینه که هم علم دارند و هم عمل ، بهمین دلیل پا منبریهای شان اکثرا جوانهای تحصیلکرده و مسنهای اصیلند_که طی سالها به این نتیجه رسیده اند که مداح باید علاوه بر مداحی تیزبین و نکته سنج و نقّاد باشد و منفعل و خنثی نباشد.
به نظر بنده اصلا اشتباهی صورت نگرفته،حاج سعید در مورد شخص خاصی حقایق را گفتند منتها برای جا افتادن کلام و تأثیر آنی مثلی زدند که بعضیها خوششان نیامد...که:
در مثل مناقشه نیست!
قیومی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
6
4
درود بر حاج منصور ارضی مدافع مخلص ولایت. اولا حاجی توهین نکرده دوما بعضی مواقع بعضیها یک کارهایی میکنن که از دست در میره ادبیات توهین امیز میشه سوما ادبیات حاجی همین طوره با مردم کوچه بازار حرف میزنه همونهایی که صاحبان اصلی این انقلابند .چهارم هم جریان انحرافی حقشه حتی بدتر از این . اینها هم ربطی به سیاست و سیاسی بازی نداره.
سرو دل شکسته
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
2
5
خانم موسوی با عرض سلام و ادب
پس هر که تریبون و بلند گو در اختیار داشت میتونه هر حرفی بزنه که مردم پسند باشه؟
و بعنوان منافع جناحی و تصویه حسابهای شخصی تلقی نگردد وادعاها و گفته هایش بحساب خدمت و دلسوری برای مردم و جامعه و از جمله وظایف مسلمانی تلقی بشه؟

بنده یادم میاد تقریبا" بحث عدالت اجتماعی جناب آقای رفسنجانی طی دو دهه از تریبون نماز جمعه مطرح و پیگیری باز تابهای آن در جامعه خصوصا" در زمان ریاست برادرش بر تلویزیون و ... رصد میشد.
اما پشت صحنه و در پس نیتهای این تثوری و بحث عدالت اجتماعی که بسیار مردم پسند و جان کلام و خواست مردم درد مند و مستضعف بود،
چیزی جز بنا شدن قدرتهای موازی و اشرافیگری و آقازاده پروری و ... نبود و ما ندیدیم و احساس نکردیم.

هرچند که با فریاد های تکبیر الله اکبر مستمعین و نمازگزاران همراه و به وجد و امید واری زائدالوصفی میرسیدیم و به آینده ای پر از عدالت و انصاف چشم میدوختیم

ایکاش آنموقع به صرف روحانی بودن و یا یک سخنران و یا امامت جمعه بودن ایشان و صحبتهایی که در هر سطر آن حدیثی و تفسیری و کلامی از قرآن برزبان جاری میکرد

کمی هم به این اندیشه و تفکر میرسیدیم که حرف با نیت و عمل فرق دارد . وهرانسانی قبل از اینکه خادم جامعه باشد ابتدا خادم خود است.

افراط و تفریط هلاکت بارست و میانه روی در اصول خصوصا" رعایت حق الناس یکی از ارزشمند ترین توصیه های پیامبر(ص) و قرآن کریم است.والسلام
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
3
2
ضمن عرض ارادت کامل خدمت دلسوزان واقعی نظام اسلامی اقایان حاج منصور وحاج سعیداینگونه انتقادانهم باان ادبیات وبدون اجازه دفاع به متهم زیبنده ان دو بزرگوار نبود چون این بدعت ممکن است خدای ناکرده ابزاری برای به اشوب کشاندن کشور توسط مخالفان نظام شود که براحتی در سلک مداحان ومنبریها واردشده مجالس ومحافل وعظ وتعزیه را تریبون انتقال اطلاعات خلاف مصالح مملکت نمایند وبذر تفرقه ونفاق رادربین پامنبریهابپاشندوبه ارکان مقدس نظام خدشه وارد کنند وبلحاظ کثرت این گونه محافل درکشورماشایدتنها ترس از عواقب سخنرانیهاعامل بازدارنده و کنترل همه انهامیباشدلذادرصورت تاسی از این دو مداح محبوب وانتقادکردن بااین سبک وسیاق صدمات جبران ناپذیری برپیکر وحدت ملی واردخواهدشد
احمد ا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
0
3
رهبری عزیز که جانم به فدایش فرمودند:
به جای فحاشی، جریان رو نقد کنید،

مداح نباید به کسی توهین کند حتی دشمن باشد، ما باید در مداحی ثنای گوی اسلام رحمانی باشیم، آن هم توهین به رییس جمهور منتخب مردم،
واقعا قابل قبول نیست و از بی بصیرتی است،

بی قانونی سم مهلک است، شما اگر پیرو ولایت هستید جریان رو نقد کنید، راه صحیح ولایت را نشان دهید،

اینکه ما در برنامه تلویزیونی فرزندمان را بیاوریم و با گریه و زاری خود را فدایی ولایت بندانیم پسندیده نیست،

ولایت چاپلوس نمیخواهد، ولایت عمار میخواهد که با بصیرت بداند چه زمانی باید نقد کند، چه نقدی آب به آسیاب دشمن ریختن است، چه زمانی چه سخنی بگوید، حال که هجمه به سوی احمدی نژاد است سکوت کند،

چقدر رهبری بگوید و ما گوش ندهیم؟

متاسفانه برخی مداح ها هر سال هم مد جدید ایجاد میکنند،
زمانی من به یکی از مداح ها گفتم ملودی های لس انجلسی نخوان، به خدا اسباب خنده دشمن می شود،
متاسفانه برخورد خیلی بدی نوچه هایش با من کردن

دوستان روی شخصی تعصب نداشته باشید که اگر یک زمانی بدی آن ثابت شد برای ما هزینه دار باشد، مداح یک انسان عادی است که اگر در خط ولایت باشد مورد تایید است اگر جنجال کرد باید با او برخورد شود، قانون باید جاری و ساری باشد
صادق م
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
1
3
باهمه ااردتی که به آقایان حاج منصور وحاح سعید دارم ولی درهیچ کجا ازسیره اهلبت س وامام ورهبری عزیز چنین ادبیاتی یافت نمیشه
ناشناس 1
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
1
1
حیف بولتن تو هم خطی عمل می کنی حیف...............
حسين
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
0
0
حرف دل ما را بعد از مدتها زدي من نيز مثل شما از سال 65 عاشق نواي گرم حاج منصور بوديم و از صبح سه شنبه بگير تا دعاي كميل حضرت عبد العظيم و منزل مرحوم چمني و... با موتور در زمستان تا تابستان ولي از اين نوع موضع گيريهاي (بد دهني) ناراحتم و علي رغم ميل باطني در مجلس وي شركت نمي كنم
حزب الله
|
CANADA
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
0
0
حق با علی است
کمیل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
0
0
هرکاری کنید بدونید حاج آفا منصور عشق بچه بسیجی ها و حزب اللهی هستش ......
مرتضي ام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
0
0
بنده نيز با برادران عزيزم آقايان اميد ﴿اصفهان﴾، فرزند ايران و احمد ا كاملا موافقم.
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین