تجمعات شبانه؛ نشانه بلوغ مدنی و سلامت اخلاقی جامعه
گروه اجتماعی: مشارکت در تجمعات برای دفاع از سرنوشت کشور، از دیدگاه روانشناسی اجتماعی، بازتابدهنده هویت جمعی و سرمایه اخلاقی بالای افرادی است که خود را در برابر سرنوشت جامعه مسئول میدانند
به گزارش بولتن نیوز : دکتر مرعشی، پزشک متخصص روانشناسی و دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز در مقاله ای در خصوص تجمعات مردمی نوشت:
تجمعات خیابانی و سلامت روانی
کسانی که آگاهانه و داوطلبانه در تجمعات شبانه برای مراقبت از سرنوشت کشور شرکت میکنند، از منظر روانشناسی اجتماعی میتوانند نمونههایی از شهروندان برخوردار از رشد اخلاقی و بلوغ مدنی باشند. حضور آنان صرفاً یک رفتار هیجانی نیست، بلکه میتواند نشانهای از شجاعت، مسئولیتپذیری، همدلی، تعلق اجتماعی، معناجویی و ازخودگذشتگی باشد.
چنین افرادی با وجود ترس، فشار یا دشواریهای احتمالی (سرما و گرما و باد و باران و پهباد و موشک)، سکوت و انفعال را انتخاب نمیکنند. آنان خود را در برابر سرنوشت جمعی مسئول میدانند و درد دیگران را بیارتباط با زندگی خود نمیبینند. این حس همبستگی نشان میدهد که درک آنان از زندگی، از سطح منافع فردی فراتر رفته و به نوعی آگاهی اجتماعی و اخلاقی رسیده است.
از دیدگاه علمی، این رفتار را میتوان در قالب مفاهیمی مانند شجاعت مدنی، هویت جمعی، رفتارهای نوعدوستانه و مسئولیت اجتماعی توضیح داد. انسانهایی که برای ارزشهایی فراتر از آسایش شخصی اقدام میکنند، معمولاً از سرمایه اخلاقی و روانی بالایی برخوردارند. آنان نشان میدهند که جامعه فقط مجموعهای از افراد جدا از هم نیست، بلکه پیکری زنده است که سلامت آن به احساس مسئولیت، همدلی و مشارکت اعضایش وابسته است.
بنابراین میتوان گفت حضور چنین افرادی، نشانهای از سطحی بالاتر از بلوغ انسانی و اجتماعی است؛ بلوغی که در آن انسان نه فقط برای خود، بلکه برای کرامت، امنیت، آینده و خیر جمعی نیز احساس مسئولیت میکند.
آنچه گفتیم مطابق یافتهها و نظریات رسمی روانشناسی متعارف است که همکاران روانشناس همگی با آنها آشنا هستند.
من در تجربه شخصی خودم به عنوان یک معلم روانشناسی و یک درمانگر، متعالیترین، سالمترین، دلسوزترین، فداکارترین، خوشاخلاقترین، پرتحملترین، باگذشتترین، سازگارترین و رشدیافتهترین افراد جامعه را در این تجمعات دیدم.
جای تاسف است که برخی روانشناسنماها یه شکلی عوامفریبانه و همصدا با افراد و جریانهای مغرض، تجمعات شبانه را برخلاف همه فواعد و یافتههای علمی برای سلامت روانی مضر دانستهاند.
سوءاستفاده از وجهه علمی و ارجاع به مطالعات نامعلوم و مجهول برای توجیه اهداف سیاسی سابقه طولانی دارد.
سوگمندانه همین افراد شبهعلمی و دارای اغراض سیاسی هیچگاه سیاستهایی را که به گرانی و فشار معیشتی و برهنگی و خودنمایی زنان و تهدید امنیت خانوادهها انجامیده مخل سلامت روانی معرفی نمیکنند.
اما به لطف الهی مردم هشیارند.
شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.
bultannews@gmail.com