افزایش ۴.۵ میلیارد دلاری ذخایر ارزی کشور؛ تخصیص ۲ میلیارد دلار به صنعت در یک روز
مشاور ارزی بانک مرکزی از افزایش ۴.۵ میلیارد دلاری ذخایر ارزی کشور در جریان جنگ خبر داد و اعلام کرد با بهبود بازگشت ارز صادراتی، رشد صادرات نفت و آزادسازی بخشی از منابع ارزی، روند تامین ارز برای بخش تولید و کالاهای اساسی با قدرت ادامه دارد؛ موضوعی که میتواند سیگنال مثبتی برای فعالان اقتصادی و بازارها تلقی شود.
به گزارش بولتن نیوز، مهدی دارابی، مشاور ارزی بانک مرکزی، با تشریح آخرین وضعیت منابع و مصارف ارزی کشور اعلام کرد که بانک مرکزی در دوران جنگ، ضمن اولویتبخشی به تامین ارز کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی، موفق شده است حدود ۴.۵ میلیارد دلار به ذخایر ارزی کشور اضافه کند.
وی در گفتوگو با شبکه خبر اقتصاد و بانک ایران (ایبنا) اظهار داشت که با بهبود روند بازگشت ارز حاصل از صادرات، افزایش صادرات نفت و ایجاد برخی گشایشهای ارزی، ظرفیت تامین ارز کشور تقویت شده و روند تخصیص ارز به بخشهای مولد اقتصاد شتاب گرفته است.
دارابی با اشاره به حمایت از بخش تولید افزود: تنها در روز جاری حدود دو میلیارد دلار ارز برای بخش صنعت تخصیص یافته که نشاندهنده عزم جدی سیاستگذار پولی برای پشتیبانی از تولید، حفظ اشتغال و تامین نیاز واحدهای صنعتی است.
مشاور ارزی بانک مرکزی همچنین از آزادسازی بخشی از منابع ارزی مسدودشده خبر داد و تاکید کرد که بانک مرکزی تلاش دارد تامین ارز کالاهای اساسی، دارو و نیازهای بخش تولید را در سطح سال گذشته حفظ کرده و از بروز اختلال در زنجیره تامین کشور جلوگیری کند.
کارشناسان اقتصادی معتقدند تداوم رشد ذخایر ارزی، افزایش دسترسی به منابع ارزی و استمرار تامین نیازهای تولیدی کشور میتواند به تقویت ثبات اقتصادی، بهبود انتظارات فعالان بازار و کاهش نگرانیها نسبت به تامین ارز در ماههای آینده کمک کند.
شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.
bultannews@gmail.com