پزشکان به مسئولان هشدار دادند: امنیت غذایی ایران را با «دام واردات آمریکایی» معامله نکنید
گروه بین الملل: جمعی از اعضای جامعه علوم پزشکی کشور با انتشار نامهای سرگشاده خطاب به مسئولان و مذاکرهکنندگان، هرگونه طرح احتمالی برای معاوضه داراییهای بلوکهشده ایران با کالاهای مصرفی، نهادههای دامی و محصولات کشاورزی آمریکا را تهدیدی علیه امنیت غذایی، سلامت عمومی و استقلال کشور دانستند و خواستار رد قاطع چنین پیشنهادهایی شدند.
به گزارش بولتن نیوز ،در پی انتشار اخباری درباره احتمال استفاده از داراییهای بلوکهشده ایران برای خرید کالاهای مصرفی و نهادههای کشاورزی از آمریکا، جمعی از پزشکان و فعالان حوزه سلامت با صدور نامهای هشدارآمیز، نسبت به پیامدهای این اقدام واکنش نشان دادند.
امضاکنندگان این نامه با تأکید بر اینکه «غذا صرفاً یک کالای تجاری نیست»، آن را یکی از مهمترین مؤلفههای امنیت ملی، زیستی و سلامت جامعه توصیف کرده و یادآور شدند که در ادبیات سیاسی و امنیتی جهان، غذا بارها به عنوان ابزاری برای اعمال فشار و سلطه مورد استفاده قرار گرفته است.
در این نامه آمده است: سپردن بخشی از زنجیره تأمین غذای کشور به دشمنی که سالها طراح تحریم، فشار اقتصادی و محدودیتهای دارویی علیه ملت ایران بوده، اقدامی پرخطر و مغایر با اصول عقلانی و امنیتی است. نویسندگان نامه هشدار دادهاند که وابستگی غذایی به آمریکا میتواند زمینهساز نفوذ، باجخواهی و اعمال فشارهای جدید علیه کشور شود.
پزشکان همچنین با اشاره به سوابق تاریخی از جمله قحطی دوران اشغال ایران در جنگ جهانی دوم، پرونده خونهای آلوده و سیاستهای خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی، تأکید کردهاند که ملت ایران تجربه تلخی از اعتماد به دشمنان خود دارد و نباید این تجربهها نادیده گرفته شود.
در بخش دیگری از این نامه، با استناد به قاعده قرآنی «نفی سبیل»، هرگونه وابستگی اقتصادی و معیشتی به آمریکا مغایر با مبانی دینی و انقلابی کشور ارزیابی شده و از مسئولان خواسته شده است اجازه ندهند مسیر تازهای برای سلطه و نفوذ دشمن در حوزه امنیت غذایی کشور گشوده شود.
امضاکنندگان در پایان با توصیف خرید کالاهای مصرفی، نهادههای دامی و محصولات کشاورزی از آمریکا به عنوان اقدامی «غیرعاقلانه، غیرملی، غیردینی و ضد سلامت عمومی»، از مسئولان خواستند با شفافیت و قاطعیت هرگونه پیشنهاد در این زمینه را رد کرده و سیاست حمایت از تولید داخلی و خودکفایی را در اولویت قرار دهند.
این نامه که با عنوان دفاع از امنیت غذایی و زیستی کشور منتشر شده، همچنان برای جمعآوری امضای اعضای جامعه پزشکی و فعالان حوزه سلامت در حال انتشار است.
شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.
bultannews@gmail.com


