کد خبر: ۲۴۸۹۳۱
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار:

دو روی سکه حمله به مطهری در شیراز

دو روی سکه حمله به مطهری در شیرازگروه سیاسی ـ دکتر حسن رحیمی (روشن)*: حادثه ناگواروغیرقانونی حمله برخی از افراد،به خودروی حامل دکتر علی مطهری در شیراز واکنش های وسیعی در سطح رسانه ها ایجاد کرده است.بسیاری از واکنشها درتقبیح این اتفاق،ومذمت عاملان آن بوده که به نظرمیرسد منطقی ودرخور تایید است.اما نکته ای که مثل بسیاری از اتفاقات و پدیده های مشابه،دامن این انتقادهارا گرفته یکسویه نگری و تک علتی، دیدن این پدیده است. شوربختانه باید گفت،مساله ای که در سطح رسانه ها و گروههای سیاسی جامعه، رواج دارد-فارغ ازنوع پدیده و عاملان آن- از وسط تعریف کردن داستان و اتفاقات وتلاش برای بهره بردای از پیامد های آن به نفع افراد و یا گروههای سیاسی میباشد. به نظر میرسد این حادثه را باید همه جانبه نگریست و همه عوامل دخیل در آن را باهم دید ازاین رو،حادثه رخ داده درشیراز،بلا شک، سکه ای است که دارای دو،رو، ودوجنبه میباشد که پرداختن به یک روی آن، بخشی از واقعیت را مغفول میگذارد.

روی نخست این سکه، اقدام عاملان حمله به خودروی علی مطهری میباشد.هیچ شکی وجود ندارد که این اقدام، خلاف مقرارات وضوابط وخلاف باورها ومبانی انقلاب اسلامی ومسیرامام(ره) و رهبرانقلاب است. موارد مشابه، همواره نارضایتی رهبرمعظم انقلاب را در پی داشته است.زیرا،اقدام به ضرب و شتم فیزیکی افراد حتی اگر مخالف نظام باشندخارج از چهارچوب قانون مود تایید نظام نیست چه رسد به شخصی چون علی مطهری.بکاربردن الفاظی علیه یک شخص مسلمان که درشرع مقدس دارای حد شرعی است، چگونه ممکن است از زبان اشخاصی که خودرا مدافع نظام میدانند صادر شود(کما اینکه هنوزاصل ماجرا،روشن نشده است ودرحال حاضر معلوم نیست انگیزه عاملان چه بوده وازکدام نحله فکری و سیاسی میباشند)اما برفرض اینکه این افراد، کسانی باشند که خود را منتسب به نظام و حامی آن میدانند؛باید ازاین افراد پرسید این گونه اقدام را از کجای شرع مقدس، روش امام،ورهبری انقلاب، استخراج کرده اند؟چه کسی گفته است،اگر کسی همفکر ما نبود،با چنین روشی باید پاسخش را داد؟عاملین این حادثه باید پاسخ دهند برفرض که مطهری، شایسته چنین برخوردی باشد(که نیست)اقدام به تخریب خودوروی یک شهروند که با آن خودرو، هزینه زندگی یک خانواده را تامین میکند- آنهم در آستانه سال نو، که فصل فعالیت بیشترِ بسیاری از اقشار است- چه معنی دارد؟آیا ما مجازیم،مثلا،برای جلوگیری ازیک منکر؛منکرِبزرگتری را مرتکب شویم؟ خلاصه سخن اینکه، اقدام این افراد، خروج بر قانون و مقررات کشور اسلامی است؛ وعلاوه بر آنکه عقلی و شرعی و اخلاقی نیست مستوجب برخورد قاطع است.

اما روی دوم سکه، که در واکنشهای چند روز اخیر فراموش شده است اقدام جناب علی مطهری است.

براساس اظهارات رسمی مقامات استان فارس،ازجمله استاندار،شورای تامین استان، با برگزاری این نشست و سخنرانی حد اقل در کوتاه مدت -بنا به دلایلی که داشته اند- مخالف بوده است.دراین نوشتار کوتاه قصد بررسی دلایل ودرست یا نادرست بودن آن رانداریم اما هرچه باشد تصمیم شورای تامین یک استان،قانون است.براساس اظهارات استاندار فارس عدم موافقت شورای تامین با این جلسه، هم به مسئولین دانشگاهِ دعوت کننده وهم به شخصِ آقای مطهری، ابلاغ شده است.اما جناب مطهری،با نادیده گرفتن قانون،اقدام به سفربه شیراز نموده است.تکرار میکنم که پاسخِ این گذرِ از قانون، نباید با گذر از قانون داده میشد؛ اما،در اینجا، باید از جناب مطهری نیز پرسید،چرابا نادیده گرفتن قانون وبی اعتنایی به تصمیم مقامات محلی استان اقدام به این سفرنموده است؟آیا قانونشکنی فقط از طرف دیگران مذموم است؟ در حال حاضر جوّی ایجاد شده است که هرکس سعی دارد از قافله جا نماند و اقدام عاملین را محکوم کند که چراقانون شکنی کرده اند؛ اما چرا فراموش میشودکه این ماجرا دو طرف دارد.و قانونشکنی از هردو طرف سرزده است.اگر مطهری توصیه شورای تامین را، مبنی بر به تعویق انداختن سخرانی، رعایت میکرد چه اتفاقی می افتاد؟چگونه از آقای مطهری- که معمولا در موضع گیری ها طرفدار قانون و عدالت است- میشود پذیرفت که توصیه استاندارِدولتی راکه موردِ تایید وحمایت خودش نیز میباشد نا دیده بگیرد؟ آیا این اقدام شائبه ها و سوالهای دیگری را ایجاد نمیکند؟سوالهایی از قبیل اینکه نکند این اقدام عامدانه صورت گرفته تا از عواقب آن بهره برداری سیاسی شود؟مردم ایران اقدامات برخی نمایندگان مجلس ششم را هنوز به خاطر دارند که برخی طرهها را با علم به اینکه مخالف اصول و قوانین است به مجلس می­بردند و تصویب میکردند که شورای نگهبان قانون اساسی، آن را رد کند وآنان به آن بهانه؛ جنجال سیاسی به پا کنند.انشاالله که این اقدام مطهری ازآن قماش نیست.

بنا براین در حادثه اخیر، دو مقصر وجود دارد. یکی عاملان حمله به مطهری؛ ودیگری مسئولین دانشگاه شیراز و شخص مطهری که قانون صریح را نا دیده گرفتند.

انتهای پیام/


* عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
5
4
حيا كن
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
حرف حقی زده ،آقای نا شناس شما ازچه نا راحتی؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
5
4
این یک نگاه منصفانه است
پاسخ ها
احمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
همه درمنظر قانون مساوی اند به نظر بنده هردو عمل غیر قانونی است اما عامه مردم به لحاظ سطح فکری با آقایی که خودش رو نماینده مردم وقانونگزار میداند متفاوت نیست ؟جرم ایشان بیشتر است یا عامه مردم.
محمود
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
باشما وافقم.
کسی که حرف دیگران نادیه بگید حقش بوده
احسان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
6
7
چون باید این اتفاق رخ میداد و یک جنجال برپا میشد
چون حاج آقا هاشمی شکست سختی در خبرگان خورده بود و این شکست برای ایشان خیلی سنگین بود جالب اینجاست حادث آقای مطهری یک روز بعد از اعلام ارا بود و با وجود اینکه همه مسئولان استانی تاکید بر این داشتن که مطهری به انجا نیاید اما ایشان رفت شاید اصلا سخنرانی درکار نبود..
پاسخ ها
آرش.
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
سلام.دوست گرامی...توهین*افترا و اتهام و تهدید نسبت به مسئولان نظام(نماینده مجلس یا عضو مجلس خبرگان و تشخیص مصلحت نظام)خلاف قانون و جرم است*پس شما هم توهین نکن و اتهام و افترا نزن...در ثانی واقعا یک نماینده مجلس نباید تامین امنیت داشته باشه در یک شهر بزرگ مثل شیراز و در خیابان اصلی و ملاعام *وای به حال شهروندان عادی دیگه...(این به معنی عدم توانایی مسئوولین در تامین امنیت شهرها و وجود حفره امنیتی در کشور است*بازتاب جهانی و بین المللی فراموش نشود)...سوم: بهرحال ایشان الان نماینده مجلس و نماینده مردم حوزه انتخابیه و یک نماینده از نمایندگان مردم ایران و از مقامات رسمی و عضو یکی از قوای سه گانه کشور هستند... و توهین به ایشان به منزله توهین به قانون اساسی جمهوری اسلامی و توهین به مسئوولین کشور از بالاترین رده تا پایین ترین سطح و نیز توهین به ملت ایران است.
احسان
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
برادر ارجمند جناب آقای آرش عزیز پرداختن به فتنه 88 در این مکان و زمان کوتاه نمی گنجد و بنده نیز به این موضوع اشاره نمی کنم تا شما خود مطالعه فرموده و معنی واقعی قانون از منظر امسال آقای مطهری درک نمایید و نیز شما را به سایت فرارو ارجاع می دهم تا اخبار اقای مطهری و نظرات مخاطبان گرامیش را مطالعه فرموده و در یابید که نیرویهای مومن وانقلابی را داعشی و بعضیها بدتر از داعش خوانده اند و اصلا هم توهین از نظر مدیران این سایت قلمداد نشده است در صورتی که هنوز معلوم نیست کدام بی عقل به اقای مطهری حمله کرده اما دوستان و همفکرانتا خیلی علاقه مند هستن که به بسیجی ها نصبت دهند بگذریم دوست عزیز شما به بازتاب جهانی نماینده مردم و... خیلی تعصب دارید زمانی که اقای مطهری در مجلس به نمایندگان مردم حمله می کردند و بعد فرمودند بعضی ها نیاز به کف گرگی دارند حضرت عالی کجا تشریف داشتین ایا عده ای که اعتراز داشتن و مورد حمله قرار گرفتن نماینده مردم ایران نبودن آیا سفر بی اجازه این نماینده از استانداری و شورای تامین یک شهر بزرگ که اجازه ورود به این شهر را ندادن و با گستاخی و دهن کجی به رای یک استان و ورود و اجاد درگیری خلاف قانون نبوده و جرم تلقی نمی شود
خواهشن بیشتر به شعور مردم توهین و خود را مظلوم نشان ندهید
محمدی وفایی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
0
3
سلام علیکم
همه باید بر محور و مدار قانون حرکت کنند .البته در نامه مطهری به معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور آمده است :
«اين كه قبل از روز حادثه مقامات مسئول به اینجانب توصیه کرده‌اند که به شیراز سفر نکنم و در عین حال سفر کرده‌ام، صحت ندارد»
پاسخ ها
پایتخت
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
با سلام
جناب آقای محمدی وفایی همانطور که از چهره شما مشخص است شما فردی منطقی هستید. البته در مقاله ای که بابت حقوق معلمین از جانب شما منتشر شد مواردی دیده شد که بعد از انتشار این مقاله در جواب کاربران آنها را اصلاح نمودید و این نشان میدهد که تعصب به گفته هایتان ندارید و منطق درست هم همین است.
به هر صورت من در جواب آن مقاله کامنتی گذاشتم که گویا باعث دلخوری شما شده و در اینجا فرصت را غنیمت شمرده و از بابت آن از شما معذرتخواهی می کنم تا در واپسین روزهای سال کسی از دست من دلخوری ای نداشته باشد.
ناشناس
|
GERMANY
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
1
14
پیروز این جریان آقای مطهریست زیرا ایشان فقط به گفته و افتخارات خودش مخالف است و سرعت مشهور شدن مخالفین بسیار زیاد است .مثلا ایشان میخواست چه بگوید در سخنرانیهایش که رادیو بی بی سی و یا رادیو اسرائیل و یا ضد انقلاب تا کنون نگفته اند؟؟
قصد ایشان معروف شدن و انتهار سیاسیست که تا کنون موفق بوده است و ما را هم به بحث و جدل واداشته است .پس از معروفیت!!!! برای ایشان خط عوض کردن آسان است کما اینکه تا کنون بارها این اتفاق افتاده است .
پاسخ ها
پایتخت
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
با پاراگراف آخر کاملاً موافقم.
چه عجب بالاخره یه سخن منطقی در علم سیاست از شما دیده شد!
ناشناس
| GERMANY |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
پایتخت۱۳:۵۰ با پاراگراف آخر کاملاً موافقم.
چه عجب بالاخره یه سخن منطقی در علم سیاست از شما دیده شد!....

بازهم که با پای خود به مسلخ آمدی آهوی ختن پر ز فتن.
...برای ایشان خط عوض کردن آسان است کما اینکه تا کنون بارها این اتفاق افتاده است . ..

آقای پایتخت علت اینکه شما از پاراگراف آ خر ش خوشتان آمده اینست که دقیقا شیوه خود شماست .هر بار که فشار و انتقاد و اعتراض کاربران از کامنتهای طناز شما زیاد میشود سریعا خط عوض کرده ومظلوم نمائی نموده و ماله کشی شما شروع میشود.
ما هر کاربری را از مواضعش میشناسیم و شما را از بیمواضعیی تان.حالا این پیام شما کامل بود یا سانسور شده بود؟؟؟؟
علی
|
-
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
1
1
یکی به میخ یکی به نعل.
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
2
1
سوال من اینه که یه عده چوب و چماق بدست (عوام) از کجا میدانستند آقای مطهری در آن روز و در آن ساعت وارد شیراز میشوند برای سخنرانی و اصلا آیا این عده عوام مطهری را میشناختند و آیا هیچ علم و آگاهی نسبت به سفر و نسبت به سخنرانی و منطوق آن داشتند؟؟؟؟؟!!!؟؟؟!!! همین الانم از آنها بپرسید موضوع سخنرانی چه بود و دیدگاه فکری مطهری چیست نمیدانند.
با شعور مردم بازی کردن گناه نابخشودنیست. من که نمیتوانم قبول کنم یک عده عوام سر خود این کار را انجام داده باشند. شما را نمیدانم..........؟؟؟!!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
0
1
محمد جان!برنامه ای که حد اقل یک هفته براش تبلیغ کردن از کج ميدونين داره؟...؟!
ناشناس
|
GERMANY
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
2
11
دو روی سکه حمله به مطهری در شیراز
.....
بیخود نیست ماملت همیشه مشکل داریم. نزدیک عید به جای اینکه سکه ها را به افراد عیدی بدهند باسکه به علی آقا حمله ور میشوند اینهم با سکه دورو .حالا این سکه ها , سکه های بهار آزاری بوده با هاش مردم آزاری کردند؟ یا چی؟ ولی بهرحال کارشون سکه نبوده.چی کار علی آقا؟ نه نه نه ایشون که میدونه چیکار داره میکنه کارش سکه سکه اس .این ضاربین سکه .آخه یه چیزی شنیدند که مثلا فلان پادشاه بعد از فتوحات وکشور کشادی .... به تخت نشست وسکه بنام خود ضرب کرد. منهم سکه هام زیاد بشه دیگه جمع و تفریق جواب نمیده بایستی درهم ضرب کنم...اصلا موضوع چی بود پاک غافل شدم.رفتم تو عالم ضرب و دنبک و تارو ..اینها . حالا عوضش با ضرب مرشد یه میل میگیریم زنده شیم.
عزت زیاد مولا یاورتون
محمد از شهر سریش آباد کردستان
|
-
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
1
10
در زمان فتنه 88 این همه اهانت به مقدسات کردند.اهانت به عاشورا کردند. چرا آقای مطهری سکوت کردند چرا ........
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
چون از خودشون بودن
قلندر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
1
6
چرا عاقل کند کاری که باز ارد پشیمانی.اگر به حرف مقام ارشد استان گوش میکرد کتک نمیخورد
پاسخ ها
احسان
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
مسئولان استانی که هیچی اگه به فرمایشات حضرت اقا گوش می کرد الان انقدر منفور نشده بود به هر حال نام مطهری برای ایران یک عزت و ابرو هست اما باز دم قدیمی ها گرم با این مثالهای نابشون
پسر نوح با بدان بنشست......................
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین