کد خبر: ۸۶۸۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۱:۰۳
زنگ خطر آلودگی زیست‌محیطی در منطقه‌ای دام‌خیز به صدا درآمد
دامداران روستای زندآباد در شهرستان اهر از تلفات نگران‌کننده احشام خود در پی چرا در نزدیکی معدن مس انجرد خبر می‌دهند.

به گزارش بولتن نیوز، در ماه‌های اخیر، گزارش‌هایی از روستای زندآباد در شهرستان اهر منتشر شده که حاکی از تلفات گسترده دام‌ها پس از چرای علوفه در نزدیکی معدن مس انجرد است. یکی از دامداران محلی، آقای دانشمند زندآبادی، مدعی است که گوساله‌های او پس از مصرف شیر مادرانی که از مراتع اطراف معدن تغذیه کرده‌اند، دچار بیماری و مرگ شده‌اند.

این تنها صدای یک دامدار نیست؛ چندین خانوار دیگر نیز با شرایط مشابه روبه‌رو شده و نسبت به وضعیت مراتع و اثرات احتمالی آن بر سلامت دام‌هایشان ابراز نگرانی کرده‌اند. به گفته منابع محلی، پیش‌تر برخی خسارات دامداران از سوی معدن تقبل شده است، امری که خود نشانه‌ای از وجود مسئله است.

نکته جالب توجه دیگر اینکه، پنیر حاصل از شیر این دام‌ها بویی غیرعادی و مشمئزکننده دارد؛ نشانه‌ای که ممکن است در یافتن منشأ آلودگی مؤثر واقع شود.

میان‌تیتر: نگذاریم روستاها قربانی توسعه بی‌پشتوانه شوند

با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری بر رسیدگی به مشکلات روستاها و حمایت از معیشت روستایی، دامداران منطقه هنوز چشم‌انتظار توجه جدی مسئولان هستند.
این حادثه زنگ هشداری است برای بازنگری در نحوه فعالیت صنایع معدنی در مجاورت منابع طبیعی و سکونتگاه‌های انسانی.


---

جمع‌بندی:

امروز، آلودگی محیط‌زیست و اثرات آن دیگر محدود به حوزه‌های علمی نیست؛ این مسئله به سفره مردم راه یافته و معیشت آنان را تهدید می‌کند. درخواست مردم زندآباد ساده است: نگذارید نان و سلامتشان تاوان توسعه‌ی ناپایدار باشد.

برچسب ها: الودگی زیست محیط

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

نظر شما
* نظر :