کد خبر: ۸۴۳۱۷۳
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۱
مهرداد جمال ارونقی توضیح داد:
مهرداد جمال ارونقی با توجه به خبر مصاحبه رئیس کل گمرک ایران مبنی بر اصلاح ماده ۱۹۰ آئین‌نامهٔ اجرایی قانون امور گمرکی و وجود ابهام یا دغدغهٔ برخی از ترخیص‌کاران گمرکی، توضیحاتی ارائه کرد.

گروه اقتصادی: مهرداد جمال ارونقی با توجه به خبر مصاحبه رئیس کل گمرک ایران مبنی بر اصلاح ماده ۱۹۰ آئین‌نامهٔ اجرایی قانون امور گمرکی و وجود ابهام یا دغدغهٔ برخی از ترخیص‌کاران گمرکی، توضیحاتی ارائه کرد.

 

به گزارش بولتن نیوز، مهرداد جمال ارونقی معاون سابق فنی گمرک ایران در یادداشتی در شبکه های اجتماعی ضمن تبریک مجدد سال‌ نو بر همهٔ عزیزان، نوشت: با توجه به خبر مصاحبه رئیس کل گمرک ایران مبنی بر اصلاح ماده ۱۹۰ آئین‌نامهٔ اجرایی قانون امور گمرکی و وجود ابهام یا دغدغهٔ ذهنی برای برخی از ترخیص‌کاران گمرکی، لازم می‌دانم موارد ذیل را توضیح دهم:

 

1️ مادهٔ ۱۹۰ آیین‌نامه، در وضعیت موجود هم نادرست است چرا که در آن قید شده «انجام تشريفات گمركی به وكالت از طرف صاحبان كالا مستلزم داشتن پروانه كارگزاری گمركی و كارشناسی رسمی و وكالت دادگستری و يا نماينده قضايی است» درحالی‌که کارشناس رسمی دادگستری، وکیل دادگستری و نماینده قضایی، نمی‌توانند در گمرک به ترخیص کالا اقدام کنند که در اصلاح ماده ۱۹۰ باید این عنوان‌ها حذف شود؛

 

 یکی دیگر از دلایل اصلاح ماده ۱۹۰ آیین‌نامه، بحث مالیاتی و تخلفاتی موضوع است؛ چون اولاً- دسترسی به کارگزار گمرکی برای مطالبه مالیات راحت‌تر است و ثانیاً- طبق آمار موجود، کمترین تخلفات در گمرک، در اظهار کارگزاری صورت می‌پذیرد، به عبارت دیگر دولت درصدد خواهد بود که برای مباحث مالیاتی و جلوگیری از تخلفات و در راستای دسترسی به کارگزار گمرکی، این اقدام را انجام دهد؛

 اما آن‌چه برای تعداد زیادی از کارمندان ترخیص‌کار یا شرکت‌های حقوقی ایجاد ابهام کرده این است که با اصلاح مادهٔ ۱۹۰ آیین‌نامه، کلّاً کارمندی و ترخیص‌کاری حذف می‌شود که پاسخ قطعاً منفی است.

 پس از اصلاح مادهٔ ۱۹۰ آیین‌نامه اجرایی، با توجه به تعاریف مندرج در قانون امورگمرکی، انجام امورگمرکی و تشریفات ترخیصِ کالا به نحو ذیل انجام می‌شود:

 

 اول- هر صاحب‌کالای حقیقی (شخص)، خودش می‌تواند کالای متعلق به خودش را از گمرک ترخیص کند و نیاز به کارگزار گمرکی نداشته باشد، البته اگر بخواهد شخص دیگری، کالای او را از گمرک ترخیص کند آن شخص باید کارگزار گمرکی باشد؛

 دوم- سازمان‌های دولتی و سفارتخانه‌ها نیز می‌توانند کارمندان خود را برای ترخیصِ کالا به گمرک معرفی کنند و نیازی نیست که حتماً با کارگزار گمرکی قرارداد ببندند؛

 سوم- در سایر موارد یعنی اشخاص حقوقی، اظهار کالا به گمرک و انجام تشریفات گمرکی، باید توسط کارگزاران گمرکی انجام شود؛

 

 نکته بسیار مهم این است که کارگزاران گمرکی هم نمی‌توانند همه امورگمرکی را خودشان به تنهایی انجام بدهند لذا لازم خواهد شد کارمندان کارگزار این کار را انجام دهند بنابراین، هیچ منعی برای انجام تشریفات گمرکی توسط کارمند کارگزار گمرکی (کارمند حق‌العملکار) وجود نخواهد داشت. پس این جایگاه‌ها است که تعویض می‌شود؛ چراکه همان کَس که دندان دهد نان دهد.

پیش از این بولتن نیوز در خبری در 29 اسفند 1402 نسبت به انتشار خبری از رئیس کل گمرک ایران مبادرت نموده که مجدد منتشر می کنیم:

 

رئیس کل گمرک ایران:

با اصلاح مقررات، انجام تشریفات گمرکی فقط از طریق کارگزاران گمرکی خواهد بود

به دنبال درج خبری مبنی بر دستور برگزاری آزمون کارگزاری گمرکی در سال ۱۴۰۳ توسط بولتن نیوز، دکتر رضوانی‌فر، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران به نکته بسیار مهم دیگری در آستانه سال نو پرداخت. 

گروه اقتصادی - به دنبال درج خبری مبنی بر دستور برگزاری آزمون کارگزاری گمرکی در سال ۱۴۰۳ توسط بولتن نیوز، دکتر رضوانی‌فر، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران به نکته بسیار مهم دیگری در آستانه سال نو پرداخت. 

به گزارش بولتن نیوز ،مقررات اصلاح می‌شود و انجام تشریفات گمرکی فقط توسط کارگزاران گمرکی خواهد بود

دکتر رضوانی‌فر درخصوص اصلاح ماده ۱۹۰ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی به بولتن نیوز، اظهار داشت: 
"به دنبال آن هستیم که امر تشریفات گمرکی، به جز از طریق کارگزاران قانونی از طریق دیگری انجام نشود. برای نیل به این هدف، درحال نهایی کردن مقدمات قانونی و اجرایی مربوطه هستیم."

مطابق پیگیری‌های صورت گرفته، دستور ویژه‌ای از سوی رئیس کل گمرک ایران مبنی بر اصلاح ماده ۱۹۰ آیین‌نامه اجرایی قانون امورگمرکی صادر شده است. 

باید توجه داشت با اصلاح ماده ۱۹۰ آیین‌نامه اجرایی قانون امورگمرکی توسط دولت در سال ۱۴۰۳، اظهار کالا ، انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از گمرک، فقط توسط کارگزاران گمرکی مورد تأیید گمرک ایران صورت خواهد پذیرفت و فقط «سازمان‌های دولتی» و «سفارتخانه‌ها» می‌توانند کارمندان تمام‌وقت خود را برای انجام امورگمرکی کالاهای متعلق به خود با تصریح حدود اختیارات به گمرک معرفی کنند و "در سایر موارد، انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا فقط باید توسط کارگزار گمرکی (حق‌العملکار) انجام شود."

برچسب ها: ارونقی گمرکی

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

نظر شما
* نظر :