به گزارش بولتن نیوز، متن این یادداشت به شرح زیر است:
۱) پس از ۳ سال غیبت، چند روز پیش آمریکا بهصورت رسمی به «شورای حقوق بشر» سازمان ملل برگشت. یکی از اهداف آمریکا در بازگشت به شورا - آنطور که حتی رسماً اعلام کردند - «حمایت از اسرائیل» و ممانعت از تحقیق و تفحص در مورد عملکرد آن در سرزمینهای اشغالی است.
۲) مشخصاً، یکی از اهداف آمریکا انحلال کمیسیونی است که چند ماه پیش توسط شورا بهمنظور تحقیق در مورد جنایات جنگی - و از آن مهمتر - رسیدگی به مقوله «آپارتاید» در اسرائیل تشکیل شد.
۳) نگرانی اسرائیل عمدتاً از این بابت است که رسمیت یافتن و تأیید اتهام «آپارتاید» علیه اسرائیل در یک نهاد سازمان ملل - نهتنها میتواند عواقب سیاسی مهمی برای تلآویو در پی داشته باشد بلکه - مقامات اسرائیل را در معرض بررسیهای فراگیرتر دادگاه بینالمللی کیفری قرار دهد.
۴) ازاینرو، لابی اسرائیل در واشنگتن بهشدت فعالشده تا دولت بایدن را وادار کند تا از دو مسیر ادامه کار کمیسیون را مختل کند: اول از طریق کاهش یا قطع بودجهای که برای کمیسیون توسط «کمیته پنجم» سازمان ملل در نظر گرفتهشده؛ و دوم از طریق فشاری که آمریکا میتواند پس از حضور در شورای حقوق بشر (از ژانویه ۲۰۲۲) به سایر اعضای شورا برای انحلال «کمیسیون آپارتاید» اِعمال کند.
۵) از دید حقوقدانان اسرائیل، تداوم کار، تحقیقات و گزارشات این کمیسیون میتواند آسیبی بهمراتب جدیتر از گزارش معروف «گولدستون» - که با هزار ترفند بعد از انتشار مهارش کردند - برای اسرائیل در پی داشته باشد؛ و ازاینرو مصمم هستند تا دیر نشده ضربه اول را خودشان زده باشند!
۶) حال که دیپلمات نقطه زنی مانند آقای غریبآبادی به معاونت امور بینالملل قوه قضاییه و دبیری ستاد حقوق بشر منصوبشده، جا دارد ایران - با اتخاذ یک رویکرد حقوقی، سیاسی و تبلیغاتی هوشمندانه و تهاجمیتر- از تداوم کار کمیسیون - و داغ کردن بحث حساسیتبرانگیز «آپارتاید» - حمایت کند.
۷) ورود فعالانه ایران به این موضوع هم میسر، هم مفید و هم بسیار مهم است. دولت همسایه پاکستان - علیرغم تمام نکات ضعف ویکی محدودیتها - بانی و مبتکر تشکیل «کمیسیون آپارتاید» در شورای حقوق بشر سازمان ملل بود. ایران نیز میتواند یکی از مهمترین حامیان کار آن باشد.
شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.
bultannews@gmail.com