گروه اقتصادی، محمدمحمدی- دو سال پیش وزیر نفت با تکذیب تهاترنفت وکالاهای اساسی با روسیه آب پاکی را روی دست ناظران ریخت و تاکید کرد این دوکشور صرفا در صنایع نفت وگاز همکاری می کنند و چنین توافقی صورت نگرفته است. در واقع پیشتر نیز زنگنه درباره ادعای روسها مبنی بر آغاز تهاتر گفته بود که گرچه قراردادی امضا شده، اما عنوانش تهاتر نبوده است.
اما او در جمع خبرنگاران اظهار کرد که اگر روسیه تاکنون نتوانسته نفت ایران را بفروشد تا بتواند کالا تهاتر کند مقصر خودش است. البته وی به سرعت حرفش را پس گرفت و گفت ما هنوز نفتی به روسیه نداده ایم!
به گفته قمصری حجم فروش نفت و تهاتر با روسیه بدون محدویت است، ولی با توجه به اینکه تعداد متقاضیان اصلی نفت دنیا چند کشور معدودند و روسیه نیز می تواند یکی از آنها باشد، این تصور پیش می اید که آیا قرار است کل نفت ایران با روسیه تهاتر شود یا خیر؟ و آیا حضور نفتکشهای ایران در صف صادرات به اروپا به معنای آن است که در صورت برداشته نشدن تحریمها، دماغه این نفتکشها روسیه را نشانه خواهند گرفت؟
به نظر می رسد درصورتی که تحریمها رفع نشوند باید بدین شیوه متوسل شد و نباید همه تخم مرغ های نفتی و درامدزایی برای کشور را در سبد رفع تحریم گنجاند.
شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.
bultannews@gmail.com