به گزارش بولتن نیوز، وی گفت: امیدواریم این یارانهها از راههای دیگری همچون اعطای بستههای کمکی که شامل کالاهای اساسی باشد به جامعه هدف که همان اقشار آسیب پذیر هستند، برسد.
وی درخصوص اثرگذاری سیل بر محصولات کشاورزی گفت: بخش دامپروری بیشترین لطمهها را از سیل میخورد. هرچند این امر باعث نخواهد شد که در بازار مشکلی به وجود آید. کسانی که امروز به دنبال القا کردن کاستی و کمبود در بازار کشاورزی به بهانه سیل هستند بیشتر به دنبال رانت واردات و گرانفروشی هستند. ضمن آنکه محصولات استراتژیک ما همچون گندم و شکر آن چنان آسیبی از سیل ندیده است.
شریعتی در مورد ممنوعیت صادرات پیاز و آزاد شدن صادرات گوجهفرنگی گفت: در اقتصاد امروز ممنوعیت معنا ندارد. این که یکشبه تصمیم بگیریم فلان کالا را ممنوع کنیم فقط به اعتبار صادرکنندگان لطمه میزند. آقایان وقتی کالایی گران میشود بلافاصله برای کنترل بازار صادرات آن را ممنوع میکنند دیگر این کار به یک شوی پوپولیستی تبدیل شده است. به جای اینکه بروند عوامل تاثیرگذار بر این افزایش قیمت را پیدا کنند فقط سراغ صادرکننده میروند.
وی ادامه داد: اگر نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ریشه این افزایش قیمتها را دربیاورند میبینند که این اختلاف قیمت نه به جیب کشاورز میرود نه صادرکننده، بلکه فقط یک عده خاص به اسم دلالی این وسط بهره میبرند.
عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: این افراد، متخصص ایجاد موج روانی هستند و خیلی راحت در عرض یک ساعت کالایی را چندهزار تومان ارزان و یا گران میکنند. در آن طرف هم دولت صادرکننده را تهدید میکند که چرا ارز خود را به کشور برنمیگرداند، در حالی که 80 درصد صادرات غیرنفتی کشور در دست شرکتهای بزرگ دولتی است اما چون زورشان به آنها نمیرسد به صادرکنندگان کوچک گیر میدهند. اگر دادستانی یک بار برای همیشه به بازار ورود کند و به جرم اخلال در نظام اقتصادی کشور آنها را تحت پیگرد قرار دهد ریشه آنها خشکانده خواهد شد آنوقت میبینیم که با وجود صادرات، قیمتها ارزانتر از امروز خواهند شد.
شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.
bultannews@gmail.com