صفحه نخست

بولتن ۲

اقتصادی

اجتماعی

بولتن2

ورزشی

عکس

فرهنگ و هنر

IT

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۸۰۷۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰
بولتن نیوز بررسی کرد:
اگرچه دولتی‌ها می‌گویند، تورم در دولت یازدهم کنترل‌شده، اما پیش از به بار نشستن سیاست‌های کنترل تورم، تقاضا محدودشده و قدرت خرید مردم کاهش‌یافته است.

گروه اقتصادی: کارشناسان می‌گویند، در دوران رکود توان وام‌دهی بانک‌ها به دلیل فریز شدن منابع کاهش‌یافته و نتوانستند نقدینگی موردنیاز تولید را به‌صورت تسهیلات در اختیار افراد قرار دهند و از دیگر سو کسری بودجه دولت نیز مانع آن شد که بتواند با تخصیص بودجه عمرانی به رونق اقتصادی کمک کند یا به تعهدات خود در قبال بانک‌ها و پیمانکاران پایبند باشد.

 

در چنین شرایطی نرخ تورم حتی بیش از تصور دولت کاهش یافت، اما مردم همچنان این کاهش را احساس نکردند چراکه هنوز فاصله بین قدرت خرید و قیمت کالا بیش‌ازحد بود. در حقیقت تورم در حالی به دلیل مجموع عوامل کاهش پیدا کرد که اقتصاد درگیر رکود و رشد اقتصادی منفی بود. ازاین‌رو به قیمت رکود، تورم مهار شد.

زمانی که در ابتدای دهه 90 نرخ ارز 3۰۰ درصد رشد کرد و به دنبال آن ارزش پول ملی کاهش یافت، شکاف زیادی بین درآمد و هزینه مردم ایجاد شد و در سالهای بعدازآن نیز افزایش درآمدها تقریباً متناسب با نرخ تورم بود و این شکاف پابرجا ماند.

اقتصاددانان می‌گویند، در چنین شرایطی مادام که درآمدها در این سطح باقی بماند، حتی اگر نرخ تورم صفر باشد بازهم مردم از مصرف خودداری می‌کنند چراکه درآمد کافی ندارند. پس برای بهبود قدرت خرید مردم باید درآمد آن‌ها افزایش پیدا کند و این موضوع، نیازمند رونق اقتصادی است، رونقی که درچهارسال گذشته اتفاق نیفتاده و به گواه آمارها اقتصاد ایران درگیر رکود است.

رونق زمانی اتفاق می‌افتد که رشد سرمایه‌گذاری افزایش‌یافته و روند تشکیل سرمایه مثبت شود، بااین‌حال آمارها حکایت از آن دارد که روند تشکیل سرمایه در چهار سال گذشته منفی بوده است.

بها الدین حسینی هاشمی کارشناس اقتصادی در این رابطه به بولتن نیوز می‌گوید: اقتصاد ایران در شرایط فعلی از ترس تورم در دام رکود افتاده، این در حالی است که اگر رونق اقتصادی داشته باشیم و مقداری نرخ تورم هم بالا برود، وضعیت اقتصادی کشور و درآمد سرانه نیز بهبود خواهد یافت. در شرایط فعلی درآمد ارزی کشور به یک‌سوم کاهش‌یافته و مصارف ارزی بیشتر شده اما نرخ ارز در سطح قبلی باقی‌مانده است، این موضوع نشان‌دهنده معجزه نیست، بلکه حاکی از فشرده شدن فنر تورم است.

او می‌گوید: سیاست درست در اقتصاد در چنین شرایطی این است که دولت نباید از تورم حاصل از رونق هراس داشته باشد، زیرا در دوره رونق است که مردم درآمدی به دست می‌آورند که تورم را می‌پوشاند، رشد اقتصادی به معنی افزایش تولید ناخالص ملی و افزایش درآمد سرانه است که بین مردم تقسیم می‌شود؛ یعنی مردم به دلیل تورم هزینه بیشتری متحمل می‌شوند اما به‌واسطه رونق، درآمد بیشتری نیز به دست می‌آورند.

 
منبع: بولتن نیوز

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

نظرات بینندگان
یک ایرانی
|
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
شاخص های که تقریبا مثبت است صادرات افزایشی و واردات کاهشی است پس این اقای رئیسی و قالیباف چه می گویند چرا اطلاعات غلط به ما می دهند و ما را از مسئولین نظام مایوس می کنند
شهروند
|
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
چه سالی سفارت عربستان رو آتش زدیم ؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر :