صفحه نخست

بولتن ۲

اقتصادی

اجتماعی

بولتن2

ورزشی

عکس

فرهنگ و هنر

IT

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۷۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴
گروه اقتصادی بولتن نیوز بررسی کرد
در حالی که مدیرکل نظارتی بانک مرکزی از الزام بانکها برای اعلام صورت‌های مالی بر مبنای استاندارد IFRS توسط بانک مرکزی خبر می‌دهد که برخی مدیران عامل بانکها در حال لابی برای دور زدن این الزام هستند.

گروه اقتصادی: بهمن ماه سال گذشته، بانک مرکزی بانک‌ها را ملزم به تهیه صورت‌های مالی با رعایت استانداردهای جدید کرد که این استانداردها اصطلاحاً IFRS نامید می‌شود. هدف از این الزام در ایجاد شفافیت در صورت‌های مالی نیز پیش نیاز برای برقراری مراودات بین المللی اعلام شد. هرچند کارشناسان بازار سرمایه می گویند، این استاندارد هم اکنون در تمام بورس‌های دنیا اجرایی می‌شود، اما آنچه بانک مرکزی را برای ایجاد شفافیت در صورت‌های مالی و وضعیت سود و زیان بانک‌ها می‌کرد، مراودات بین المللی بود. به همین دلیل مقرر شد تا این صورت‌ها پس از ارائه به بانک مرکزی و کسب مجوز لازم، در مجامع مورد رسیدگی قرار گیرند.

به گزارش بولتن نیوز، آنطور که عباس کمرئی مدیرکل نظارتی بانک مرکزی هم گفته: «به دنبال این الزام، بانک مرکزی جلسات مشترکی میان بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان حسابرسی برگزار شده است که نتیجه این جلسات منجر به برگزاری مجامع برخی بانک‌ها در موعد مقرر شد، البته در این میان چند بانک خصوصی شده نیز به دلیل وسعت زیاد و حجم بالای عملیات و فعالیت‌های خود مدت زمان طولانی‌تری را صرف تهیه صورت‌های مالی خود کردند.»

در واقع بانک مرکزی کوشید با اجرایی کردن استاندارد IFRS، کمی از نوک کوه یخ بحران ترازنامه بانکها را نشان دهد. اما با طولانی شدن زمان برگزاری مجامع و بسته ماندن نماد بانکها در بورش، سرانجام زیر فشار مقامات سیاسی دولت و بانکدارهای بزرگ عقب نشینی کرده است. اگرچه مسئولان بانک مرکزی می گویند، بانک‌ها تا پایان سال فرصت ارائه صورت‌های مالی خود را دارند، اما گفته می‌شود، سهامداران عمده و مدیران بانکها از وزیر اقتصاد درخواست کرده‌اند که صورت‌های مالی خود را بدون استاندارد IFRS منتشر کنند که این موضوع نشان می‌دهد وضعیت مالی بانکها بحرانی است.


کارشناسان به بانک مرکزی هشدار می‌دهند که در صورتی که الزام اجرای استاندارد IFRS اجرایی نشود، بانک‌ها فرصت پیدا می‌کنند تا باز هم با شعبده بازی حسابداری زیانهای بزرگ و سو مدیریت کلان خود را به خرج سهامدار خرد و سپرده گذار و بیت المال لاپوشانی کنند.

برچسب ها: شعبده ، حسابداری ، بورس

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر :