گروه اجتماعی-افشین اورکی*سازمان تامین اجتماعی،بزرگترین و انحصاری ترین سازمان بیمه ای شبه دولتی در ایران است که بالغ بر 60 هزار نیرو در بخش های بیمه ای و درمانی خود در سراسر کشور دارد.
به گزارش بولتن نیوز،این در حالی است که گفته می شود،بیشترین تعداد کارکنان بخش دولتی بعد از وزارت نفت،به سازمان تامین اجتماعی اختصاص یافته است.
قصه پر غصه تبدیل وضعیت نیروهای قرارداد موقت(ماده 20)و نیروهای جایگزین قرار داد موقت(ماده 20) به سطح بالاتری از استخدام اداری در تامین اجتماعی،سال هاست حدیث نفس فراموش شده در این سازمان بیمه ای شده است و متاسفانه به نظر نمی رسد که پایانی نیز بتوان بر این غصه پر قصه متصور شد!
ماجرا از زمانی آغاز شد که سازمان تامین اجتماعی سرانجام بر اثر فشارهای رسانه ای مجبور شد با صدور دستورالعمل اداری به شماره«3677/91/2000»مورخ«5 بهمن 1391»در خصوص نیروهای قراردادی موقت(ماده 20)،موضوع آئین نامه استخدامی و پیمانی شاغل با مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر،مجوز استخدام بیش از هزاران نفر از نیروهای قراردادی موقت،موسوم به ماده 20 در کشور را فراهم کند.این دستورالعمل صادر شد و متعاقب آن،تعداد زیادی از نزدیکان نور چشمی های مدیران وقت سازمان تامین اجتماعی در زمان مدیر عاملی قاضی مرتضوی همراه با تعداد اندکی از کارکنان قراردادی موقت(ماده 20)در این سازمان بیمه ای با برگزاری یک آزمون،این فرصت را پیدا کردند تا به استخدام سازمان تامین اجتماعی درآیند.فرآیند این آزمون ورود تعداد زیادی از آشنایان،نزدیکان و نورچشمی های مدیران وقت تامین اجتماعی به صورت پیمانی(ماده 4)و تنها تبدیل وضعیت اندکی از نیروهای زحمتکش و مظلوم این سازمان از قراردادی موقت(ماده 20)به پیمانی(ماده 4)بود و بس!
در این میان آنها که فراموش شدند تعداد بیشتری از نیروهای قرارداد موقت(ماده 20)و تعداد بیشتری نیروهای جایگزین ماده 20 بودند که به خاطر اینکه منتقد بودند و یا پارتی قلدر و گردن کلفتی نداشتند از قافله جا ماندند و فراموش شدند!
گذشت و گذشت تا قاضی سعید مرتضوی رفت و جای خود را به دکتر نوربخش در مسند عالی سازمان تامین اجتماعی داد.بسیاری از نیروهای جامانده دلخوش شدند و امیدوار که اینک بهار دولت تدبیر و امید است و گوشی برای شنیدن دردهای این کارکنان مظلوم و زحمتکش فراهم شده است.کارکنانی که نه اوضاع اقتصادی خوبی دارند و نه فریادرسی که صدای دردهای آنها را بشنود و یاریگر رنج های آنها باشد.آنها همچنان چشم انتظار دستان پر مهری هستند که بر زخم های بی شمارشان،مرحمی زند و اشک از چشم های خونین شان پاک کند.
نیروهای قراردادی ماده 20 و نیروهای جایگزین در فرهنگ لغت استخدامی اداری سازمان تامین اجتماعی،نیروهایی محسوب می شوند که مرگ و زندگی شان به تار مویی وابسته است.بدتر از نیروهای قراردادی موقت ماده 20،نیروهای جایگزین هستند که بر اساس تعربفی که از اسم آنها عنوان می شود،جایگزین هستند و به کسانی گفته می شوند که به جای نیروهای رسمی،ماده 4 و یا ماده 20 و در یک مقطع محدود زمانی به کار گمارده می شوند،درست مانند نقش یک تایر زاپاس در خودرو!
حتی شاید تایر زاپاس یک خودرو،ارزشی بیشتر برای مالک خودرو داشته باشد تا نیروهای جایگزین قراردادی موقت ماده 20 برای مسئوولان سازمان تامین اجتماعی!
براستی چرا اوضاع نیروهای زحمتکش و مظلوم قراردادی موقت ماده 20 و نیروهای جایگزین قراردادی موقت ماده 20 در بزرگترین سازمان بیمه ای کشور چنین نابسامان و غیر انسانی است؟!
ساعات و سختی کار این نیروها مانند نیروهای پیمانی(ماده 4)و رسمی است.حتی به جرات می توان عنوان کرد که این نیروها در شرایط به مراتب سختتر و طاقت فرساتر کاری در حال ارائه خدمات بیمه ای به میلیون ها بیمه شده و مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی در کشور بوده و هستند.به این شرایط سخت و طاقت فرسا باید تحقیرهای روحی و روانی ناشی از بی عدالتی ها و تبعیض های موجود در زمینه پرداخت های مادی و یا تقسیم انواع امتیازهای ریالی را هم اضافه کرد!
در حالیکه نیروهای رسمی از انواع و اقسام دریافتی ها مانند انگیزشی،بهره وری و یا نیم عشر برخوردار بوده و هستند و به مناسبت های مختلف مانند روز مرد،زن،تامین اجتماعی و یا عید نوروز،کارت های هدیه دریافت می دارند،متاسفانه نیروهای جایگزین قراردادی موقت ماده 20 از این نوع امتیازات رنگارنگ محروم هستند!
بدتر از همه اینها،نداشتن امنیت شغلی و روانی در محیط کار که همان شعبه های تامین اجتماعی است،این نیروهای زحمتکش،صدیق و مظلوم را به شدت می رنجاند و آزار می دهد.
این دسته از کارکنان شاغل در سازمان تامین اجتماعی که بیشتر آنها متاهل نیز هستند و نان آور و سرپرست مالی خانواده های شان محسوب می شوند،همیشه در استرس و هراس به خاطر بیکار شدن و اخراج بسر می برند!
براستی چه کسی و یا کسانی در سازمان تامین اجتماعی باید پاسخگوی این وضعیت نابسامان شغلی آنها باشند؟
ما همچنان چشم انتظار مدیریت اندیشمند،پاکدست و شفاف سازمان تامین اجتماعی بوده و هستیم.فریاد این نیروها را لطفا بشنوید آقای مدیر عامل محترم تامین اجتماعی.
آنها از شما خواسته و مطالبه زیادی نداشته و ندارند.آقای دکتر نوربخش؛نیروهای قراردادی موقت ماده 20 و نیروهای جایگزین ماده 20 از شما می خواهند تا برای شان امنیت شغلی فراهم آورید و با اقدامی انساندوستانه و مردمی،زمینه تبدیل وضعیت استخدامی شان را ایجاد کنید.
فریاد نیروهای قرارداد موقت ماده 20 و نیروهای جایگزین ماده 20 خطاب به آقای دکتر نوربخش،مدیر عامل محترم سازمان تامین اجتماعی این است:«آقای نوربخش؛لطفا ما را هم ببینید و درک کنید»