گروه ورزش؛ چهره های جوان بسكتبال ایران ۱۰ سال پیش و در بازی های آسیایی قطر خودی نشان دادند و یک سال بعد از آن با قهرمانی تاریخی در آسیا و صعود مستقیم به بازی های المپیک برای همه شناخته شدند.
به گزارش بولتن نیوز؛ سال ۱۳۸۵ تیم ملی بسکتبال ایران با ترکیبی که صمد نیکخواه بهرامی، حامد حدادی، مهدی کامرانی و حامد آفاق جوان را در اختیار داشت بر خلاف انتظارات و پیش بینی خیلی ها تا مرحله رده بندی بازی های آسیایی قطر پیش رفت و در این مرحله با برتری برابر کره جنوبی که قهرمانی دوره پیشین این بازی ها را بر عهده داشت صاحب مدال برنز شد. این بازی ها و مدالی که به دست آمد استارت اولیه ای شد برای برداشته شدن گام های بزرگ با نسلی جوان.
این نسل طلایی اگرچه طی یک دهه گذشته و پس از یک دوره ناکامی تاریخی، سومین قهرمانی قاره را هم با بچیروویچ برای بسکتبال ایران به ثبت رساند اما امروز به مرحله ای رسیده که با وجود تمام ستاره هایش امیدی به نتیجه گیری آن در مسابقات پیش روی انتخابی المپیک نیست؛ این واقعیتی است که پذیرفتن آن توسط تصمیم گیران اصلی بسکتبال، باعث اتخاذ تصمیمات مهمی شده که شاید امروز به مذاق خیلی ها خوش نیاید اما قطعا در فرداهای دور و دورتر نتایج خوبی را برای بسکتبال ایران به همراه خواهد داشت.
فهرست تیم ملی بسکتبال برای آغاز اردوی های آماده سازی جهت شرکت در آخرین مرحله رقابت های انتخابی المپیک در تورین ایتالیا، در شرایطی با معرفی ۲۳ بازیکن منتشر شد که نام های بزرگی مانند صمد نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی، حامد آفاق در آن دیده نمی شوند؛ بازیکنانی که بسکتبال با آنها بزرگ شد و به اینجا رسید و حالا می خواهد بدون آنها مسیر جدیدی را برای رسیدن به موفقیت های جدید ترسیم کند.
کنار گذاشتن برخی از بزرگان بسکتبال از اردوهای تیم ملی در شرایطی انجام شده که تصمیم گیرندگان احتمال نتیجه گیری در مسابقات گزینشی المپیک را حتی با وجود این بازیکنان ضعیف می دانستند و به همین دلیل چنین تصمیم را اجرایی کردند. محمود مشحون، رئیس فدراسیون بسکتبال در این مورد اظهارداشت: می دانیم شانس مان در تورین برای کسب سهمیه خیلی ضعیف است به همین دلیل فرصت را غنیمت شمردیم تا از این رقابت ها حداقل به عنوان فرصتی برای تجربه اندوزی جوانترها استفاده کنیم. بازیکنانی مانند صمد، مهدی وحامد بزرگ هستند و همیشه هم محترم خواهند بود اما وقت آن رسیده تا جوانگرایی در تیم داشته باشیم و اینگونه خود را برای رویدادهای مهمی که بعد از مسابقات انتخابی المپیک داریم، آماده کنیم.
به گفته رئیس فدراسیون بسکتبال پیش از تصمیم گیری قطعی در مورد کنار گذاشتن بازیکنان نسل طلایی، با آنها حضوری صحبت شد اتفاقا خود آنها هم به انجام این کار و در واقع توجه به جوانترها تمایل نشان دادند. آنچه به نظر می رسد، تصمیم گیری انجام شده برای بسکتبال ایران غلط نیست. این تصمیم بدون نگاه مقطعی که در آن شانس زیادی برای نتیجه گیری نیست و با چشم اندازی به آینده با شانس بیشتر برای نتیجه گیری، اتخاذ شده است. به هر حال هر بازیکنی هر چقدر هم بزرگ باشد در یک دوره باید کنار برود و دیگری جایگزینش شود. امروز از نسل طلایی بسکتبال فقط حامد حدادی و البته اوشین ساهاکیان به اردو فراخوانده شده و صمد نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی و حامد آفاق کنار گذاشته شده اند و بازیکنانی به عنوان جایگزین آنها در فهرست اردونشینان قرار داده شده اند.
مهم این است این بازیکنان جوانتر قدر موقعیت ایجاد شده را بدانند. آنها باید به معنای واقعی بدانند و درک کنند که جایگزین چه بزرگانی شده اند و جانشینی شایسته آنها تلاش کنند.
شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.
bultannews@gmail.com