چهارشنبه هفته گذشته، ۱۵۴ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامهای به رئیس جمهور از روند کند پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس گلایه کردند و از وی خواستند که دستور رسیدگی جدی برای رفع موانع راهاندازی این پروژه راهبردی و ملی که نقش مهمی در کاهش خام فروشی میعانات گازی ایفا میکند، را صادر نماید. نمایندگان مجلس در این نامه با اشاره به تأخیر رد راهاندازی این پالایشگاه و متوسط ۰٫۵ درصدی پیشرفت ماهیانه آن در دو سال اخیر، تأکید کردند: «لازم است که این وزارتخانه (وزارت نفت)، با تغییر رویکرد کنونی و اتخاذ تصمیمات جدیتر، نسبت به تسریع در تکمیل این پروژه ملی اقدام نماید».
ساعاتی بعد از انتشار این نامه، احمد ادیب، مجری پالایشگاه ستاره خلیج فارس که در ماه های اخیر حضور رسانه ای خاصی نداشت، در مصاحبه با خبرگزاری شانا، پیشرفت طرح فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس را ۸۵ درصد و پیشرفت طرح افتتاح زودهنگام آن را بیش از ٩١ درصد اعلام کرد و از افتتاح زودهنگام آن تا پایان آذرماه سال جاری خبر داد. ادیب همچنین از وارد مدار تولید شدن واحد بنزینسازی فاز نخست این پالایشگاه در اسفندماه امسال خبر داد و وعده داد که به فاصله هر چهارماه بعد از راه اندازی فاز نخست، فازهای دوم و سوم این پالایشگاه راه اندازی شود. این در حالی است که چند روز قبل، عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا ابراز امیدواری کرده بود که واحد بنزینسازی فاز نخست این پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه ای، در نیمه دوم سال ۹۵ وارد مدار شود.
کارشناسان اشکالات زیادی را متوجه مدل جدید قراردادهای نفتی کشور میدانند. مسعود درخشان، استاد تمام اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و از منتقدین شاخص قراردادهای بیع متقابل در خصوص مدل جدید قراردادها معتقد است: «این قراردادها در کل با اقتصاد مقاومتی سازگاری ندارد و خصلت غیراسلامی دارد». انتقادات شدید کارشناسان مناطق نفتخیز جنوب در جلسه با وزیر نفت نیز موجب شد که رئیس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی با دستور مستقیم وزیر نفت، مأمور رفع مشکلات موجود شود. همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست بررسی قراردادهای جدید نفتی در کمیسیون انرژی مجلس را مطرح کردهاند.
هفته گذشته، احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نامهای به محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیسجمهور، نسبت به تلاش وزارت صنعت و معدن و تجارت برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس هشدار داد و عواقب آن را گوشزد کرد. در نامه توکلی آمده بود: «آقای نعمتزاده و منسوبانش مالک سهام زیادی از شرکتهای پتروشیمیایی هستند. این نحوه برخورد اگر از روی منفعتطلبی نباشد، لااقل دولت را در مظان تهمت قرار میدهد که موظف به اجتناب از آن است».
این موضوع باعث شد که قائممقام نعمتزاده در وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامهای خطاب به شریعتمداری، با ذکر ۱۲ دلیل، خواهان اختیاری شدن عرضه محصولات پتروشیمی در بورس شد.
در این رابطه، رئیس اتحادیه تعاونیهای صنعت پلاستیک کشور خروج محصولات پتروشیمی از بورس را موجب آسیب دیدن واحدهای تولیدی پلاستیک دانست و گفت: «مواد پتروشیمی به هیچ عنوان نباید از بورس خارج شوند زیرا با اجرایی شدن این تصمیم، شرایط رانتی در بازار خرید و فروش محصولات پتروشیمی ایجاد خواهد شد».
کارشناسان معتقدند اگر امروز دولت نتواند در مقابل فشار رانتخواران برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس، مقاومت کند باید بار دیگر منتظر ظهور ابردلالانی در این صنعت شویم که شاید مفسدان اقتصادی که امروز نامشان در رسانههای مطرح میشود، در مقابل آنها بسیار کوچک به نظر برسند.
تولید LNG از گازهای همراه نفت فروزان آغاز می شود
پس از ناکامی مناقصه سال گذشته استفاده از گازهای همراه نفت شرکت ملی نفت ایران در نظر دارد آگهی مجددی را نیز برای مزایده گازهای همراه نفت میدانهای این شرکت تا پایان سال منتشر کند. به دنبال مزایده گازهای همراه نفت شرکت ملی نفت ایران در سال گذشته، سه قرارداد فروش گازهای مشعل، مراحل نهایی را پشت سر می گذارد که میدان فروزان قدمهای نهایی را پشت سر میگذارد.
راه اندازی اولین صندوق پروژه ایران کلید خورد
علی سنگینیان، مدیرعامل تامین سرمایه امین، از افتتاح صندوق پروژه مپنا با هدف سیکل ترکیبی کردن نیروگاه پرند خبر داده است. مهمترین مزیت راه اندازی صندوق های پروژه آسان بودن تأمین منابع مالی مورد نیاز برای پروژههای بزرگ است.
حذف کارت سوخت را اشتباه میدانیم
پوراحمد نژاد، دیبر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران گفت: «تاکید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر عدم حذف کارت سوخت است و به عنوان یک مولفه کنترلی برای مدیریت هرچه بهتر این مسئله نگاه میکنیم».
قرارداد ساخت اولین نیروگاه خورشیدی در تهران با سرمایهگذاری آلمانها آماده شد
سیدعلی بربند، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران از آماده شدن متن قرارداد برای ساخت نیروگاه خورشیدی تا ۱۰۰ مگاوات در تهران توسط آلمانیها خبر داد. خرید تضمینی برق از آلمانیها به ازای هر کیلووات ساعت ۵۰۰ تومان است.
تکلیف بستههای کاری باقیمانده میدان آزادگان جنوبی بزودی تعیین می شود
محمود مرعشی، مجری طرح توسعه آزادگان جنوبی از تعیین تکلیف بسته های باقیمانده آزادگان جنوبی تا پایان پاییز خبرداد. در سال گذشته به دلیل وقت کشی پیمانکار چینی ( CNPCI) در توسعه میدان، این شرکت از اجرای پروژه توسعه میدان آزادگان جنوبی خلع ید شده بود.
طرح تامین آب شرب ۴۷ میلیون نفر از دریای عمان و خلیج فارس
وزیر نیرو در دومین کنفرانس منطقهای و یازدهمین کنفرانس تونل ایران گفت: «طرحی در دست مطالعه است که با شیرینسازی آب در ساحل خلیج فارس و دریای عمان به ۱۶ استان در مرکز کشور از طریق انتقال آب، آبرسانی و آب شرب ۴۷ میلیون نفر را تأمین کنیم».
همکاری مشترک ایران و آلمان برای ساخت اولین کشتی «الانجی»بَر
اسماعیل صادقی، مجری ساخت کشتی های حمل LNG از آغاز مذاکره با تمامی شرکتهای سازنده کشتیهای حمل LNG جهان به ویژه شرکتهای کره جنوبی، ژاپن و چین، و آلمان خبر داد. با توجه به سیاستهای صادرات گاز ایران از طریق LNG، ساخت کشتی های حمل گاز مایع شده در دستور کار قرار گرفته است.
رشد ۴٫۴ درصدی واردات بنزین در سال ۹۴
در طول ۲۲۵ روز گذشته از سال جاری به طور متوسط ۸ میلیون ۸۵۰ هزار لیتر بنزین وارد کشور شده است که دارای رشد ۴٫۴ درصدی نسبت به سال ۹۳ است. روز دهم آبان ماه سال جاری ۴۰ میلیون لیتر بنزین از پایانه ها جنوبی وارد کشور شده است که یک رکورد در واردات بنزین محسوب میشود.
ساخت پالایشگاه جدید در آفریقای جنوبی برای پالایش نفت ایران
آفریقای جنوبی در حال بررسی ساخت یک پالایشگاه نفت است که قرار است بهمنظور کمک به عرضه بنزین و کاهش وابستگی این کشور به شرکتهای خارجی، نفت خام ایران را پالایش کند.
بیش از نیمی از مواد طرح اساسنامه شرکت ملی نفت تصویب شد
اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یکشنبه، ١٠ آبانماه، به بررسی طرح اساسنامه شرکت ملی نفت ایران پرداختند و از ٨٧ ماده آن، ۶٠ ماده را تصویب کردند.
منبع:عیار انلاین
شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.
bultannews@gmail.com