صفحه نخست

بولتن ۲

اقتصادی

اجتماعی

بولتن2

ورزشی

عکس

فرهنگ و هنر

IT

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۰۰۱۱۸
تعداد نظرات: ۴۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸
آذرماه ۹۲ اتاق اصناف اقدام به انتشار فراخوان شرکت در انتخابات اتحادیه‌های صنفی سقز نمود و از واجدین شرایط یا افرادی که صلاحیت کاندیداتوری دارند خواست تا برای شرکت در این دوره از انتخابات ثبت نام نمایند.
به گزارش بولتن نیوز به نقل از شارنيوز، بر اساس قانون، مرجع بررسی و تشخیص صلاحیت کاندیداها نیز «انجمن نظارت بر انتخابات سازمان‌های صنفی» شهرستان سقز تعیین شده‌بود که عملکرد آن در این دوره بحث‌های فراوانی در پی داشته و باعث اعتراض تعدادی از کاندیداها و فعالین صنفی شده‌است.
شارنیوز در پیگیری‌های خود با چند نفر از فعالین یادشده و کاندیداها که به فرآیند برگزاری انتخابات اعتراض داشتند به گفتگو پرداخت. نادیده‌ گرفتن و مخدوش کردن قوانین موجود و هم‌چنین جهت‌دار بودن عملکرد انجمن نظارت، محوری‌ترین انتقاد معترضان به روند انتخابات بود که برای اثبات گفته‌های خود موارد زیادی را به اطلاع شارنیوز رسانده‌اند که به دلیل وجود برخی حساسیت‌ها و هم‌چنین اتهامات مستقیم به برخی افراد این سایت خبری نمی‌تواند تمامی این موارد را منعکس کرده و به انتشار بخش‌های عمومی اعتراضات موجود اکتفا می‌کند.
با توجه به فراخوان اتاق اصناف مبنی بر این‌که کلیه‌ی افراد دارای پروانه‌ی کسب معتبر با استناد به تبصره‌ی ماده‌ی ۱۱ آیین‌نامه‌ی اجرایی انتخابات اتحادیه‌های صنفی، موضوع تبصره‌ی ۳ ماده‌ی ۲۲ قانون نظام صنفی کشور می‌توانند شخصاً و با در دست داشتن پروانه‌ی کسب معتبر در انتخابات هیات‌مدیره اتحادیه‌ی صنف خود که از روز پنج‌شنبه ۲۱/۱/۹۳ تا تاریخ ۳۱/۱/۹۳ ادامه خواهد داشت شرکت نمایند.
شارنیوز تلاش کرده‌است تخلفات ادعا شده از سوی معترضان را که گسترده نیز بوده در حد امکان دسته‌بندی نماید که اهم آن‌ها به شرح زیر می‌باشد:
۱٫ عدم رعایت بند چهارم فراخوان انتخابات که بر اساس آن «اخذ رأی از افرادی به عمل می‌آید که دارای پروانه‌ی کسب با لوگوی جدید باشند» هم‌چنین در ادامه‌ی این بند از فراخوان انتخابات آمده‌است: «به کلیه‌ی همکاران محترم تحت پوشش اعلام فرمایید سریعاً نسبت به تعویض پروانه کسب خود اقدام فرمایند». معترضان مدعی هستند این بند از فراخوان که مبنای قانونی دارد تعمداً نادیده گرفته شده و تعداد زیادی از پروانه‌های بدون اعتبار به صورت سازماندهی شده در انتخابات شرکت کرده و رأی داده‌اند.
هم‌چنین به گفته‌ی برخی از کسبه و کاندیداها تغییر فُرم پروانه‌های کسب امری غیر ضروری بوده و تنها در شهرستان سقز صورت گرفته‌است چون پروانه‌های زیادی تا چند سال دیگر نیز اعتبار دارند ولی بنا به دستور اتاق اصناف سقز همه‌ی مشاغل ملزم به تغییر پروانه‌های خود با لوگوی جدید شده‌اند، به طوری که تغییر اعمال شده برای هر پروانه‌ی کسب مبلغی بالغ بر ۷۰۰ هزار ریال هزینه در بر داشته است. هم‌چنین بر اساس شنیده‌ها از پروانه کسب‌هایی که هنوز رسمیت پیدا نکرده و به صورت قانونی صادر نشده‌اند و طبق بند چهارم فراخوان فاقد اعتبار می‌باشند برای رأی دادن در این دوره از انتخابات استفاده شده‌است.
۲٫ بر اساس گزارش‌های رسیده سه نفر از کارکنان اتاق اصناف که مدیر اجرایی کل اتحادیه‌ها بوده‌اند در انتخابات شرکت کرده‌اند که بر اساس قانون باید به این منظور شش ماه زودتر از پُست‌های خود استعفا می‌دادند اما این کار صورت نگرفته‌ و سه نفر یادشده (اسامی آن‌ها در شارنیوز موجود است) بدون اعلام استعفای قبلی مجدداً در انتخابات شرکت کرده و به گفته‌ی منتقدان با سؤاستفاده از موقعیت‌شان در مجمع امور صنفی انتخاب شده‌اند.
۳٫ به گفته‌ی یکی از معترضان به فرآیند انتخابات که نخواست نامش ذکر شود، بر اساس قانون نظام صنفی کشور در شهرهای کمتر از ۲۵۰ هزار نفر جمعیت، با عضویت حداقل ۵۰ نفر دارای پروانه‌ی کسب یک اتحادیه‌ی خاص شکل می‌گیرد. امری که ادغام اتحادیه‌های غیرهمگن توسط اتاق اصناف شهرستان سقز در شش ماه گذشته را با پرسش مواجه می‌کند که ۲۶ اتحادیه را به ۱۶ اتحادیه تقلیل داده و حتی اتحادیه‌های تولیدی، فنی و توزیعی را با هم ادغام کرده‌است. به عنوان نمونه اتحادیه‌ی دوزندگان از ادغام صنوف پرده‌دوزی، خیاطی، کفاشی، لحاف‌دوزی، گیوه‌بافی، تودوزی اتومبیل و روکش مبلمان تشکیل شده که هر یک از این صنوف با توجه به آمار موجود دارای بیشتر از ۵۰ واحد صنفی هستند. موضوعی که به گفته‌ی معترضان به انتخابات یادشده، در راستای جهت دادن به آرا و تحقق اهداف گروه خاصی صورت گرفته‌است.
۴٫ مکان رأی‌گیری که سابق بر این در یکی از مساجد سطح شهر یا اداره‌ی صنعت و معدن و تجارت بود و معتمدین بازار نیز بر آن نظارت داشتند در این دوره بر خلاف عُرف رایج جای خود را به سالن اجتماعات اتاق اصناف داد که به گفته‌ی معترضان و هم‌چنین تعدادی از کاندیداها جهت‌دار بوده و صحت انتخابات را مورد تردید قرار می‌دهد.
۵٫ جلوگیری از حضور کاندیداها یا نمایندگان آنان به هنگام رأی‌گیری یکی دیگر از مواردی است که منتقدان بر آن تأکید کرده و عدم وجود کنترل و نظارت لازم را برنامه‌ریزی شده‌ می‌خوانند. حضور رؤسای قبلی اتحادیه‌ها در محل اخذ رأی یکی از شائبه‌های ارائه شده از سوی مخالفان است. هم‌چنین به گفته‌ی یکی از کاندیداها افراد غیرمسئولی که عملاً جزو هیچ‌کدام از هیات‌های اجرایی و نظارتی نبوده‌اند در هنگام رأی‌گیری حضور داشته‌اند و به نفع کاندیداهای خاصی تبلیغ می‌کرده‌اند. حتی افرادی از سوی اداره‌ی صنعت، معدن و تجارت از کم‌اطلاعی و بی‌سوادی برخی رأی دهندگان سوءاستفاده کرده و نام افراد خاص را به لیست‌ مورد نظر آنان اضافه نموده یا از رأی دهندگان ‌می‌خواسته‌اند به شخص خاصی تک رأی بدهند. گفته می‌شود بازرسان اتاق اصناف نیز به صورت تعمدی با بی‌سیم به برخی واحدهای صنفی سطح شهر مراجعه کرده و از کسبه خواسته‌اند به افراد خاصی رأی بدهند.
بنا به گفته‌ی کاندیداهای معترض به نتیجه‌ی انتخابات که بر روی درستی و مستند بودن گفته‌های خود تأکید می‌کنند در این دوره، انتخابات بیشتر اتحادیه‌ها با تخلفات گسترده همراه بوده‌‌‌است. منتقدان معتقدند با توجه به اهمیت اتحادیه‌های صنفی در مناسبت‌های سیاسی و اجتماعی، تلاش‌های صورت گرفته برای سازماندهی این دوره از انتخابات، با هماهنگی ریاست مجمع امور صنفی و برخی مسئولین اجرایی شهر در راستای برنامه‌ریزی برخی افراد و گروه‌ها و تأثیرگذاری بر انتخابات آینده‌ی مجلس در حوزه‌ی انتخابیه‌ی سقز و بانه می‌باشد.
برچسب ها: انتخابات ، صنفی ، سقز

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

نظرات بینندگان
صادق
|
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
عجب ظلمهايي كه نميشود؟؟؟؟؟؟!!!!!!
انشاالله مسئولين امر پيگيري و بررسي هاي كارشناسانه بنمايند چون اين موضوع توهين جدّي و آشكار به آراي مردم وكسبه محروم كردستان عزيز است.
ايراني
|
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
سلام
كردستان محبوبمان نگين ايران و كليه ستونهاي نظام مقدّس جمهوري اسلامي ايران بر اساس برگزاري انتخابات صحيح بوده و تجلي آراء و اِراده مردم هدف اصلي ميباشد.
بنظر متخلفين بايد بشدّت مجازات و تنبيه شوند.
امير از سقز
|
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
بسيار متاسفم انشاالله خدا تقاس زورگويي ناحق با بازاريان سقز رابدهد
محمود
|
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
در چهارچوب حکومت جمهوری اسلامی اینجور متخلفین باید بامجازاتهای سنگین روبرو بشن، این تخلفات دندان کجی به فرمایش رهبرکبیروبنیانگذار نظام اسلامیه فرمودن:
میزان رای ملت است
پاشنه طلا
|
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
فکر کردن چه خبره؟!
چنگال قانون چی؟!
پنجه عدالت چی؟!
پاکسرشت
|
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
کردستان هم مظلوم هم محروم ولی نازنین و مهمان نواز !
مجازات
مجازات
مجازات
برای سارقین آراء مردم
دریازی
|
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
تشکر از اطلاع رسانی بولتن
خودي
|
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
مگرمملكت نظارت وحراست نداره كه يك عده اينجور كارها ميكنند؟؟؟؟؟!!!
کردستانی
|
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
خدا شفا بده بهشون !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دریازی
|
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
تشکر از اطلاع رسانی بولتن
پاکسرشت
|
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
کردستان هم مظلوم هم محروم ولی نازنین و مهمان نواز !
مجازات
مجازات
مجازات
برای سارقین آراء مردم
نوید
|
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
شنگول و منگول بودن
سلیم
|
|
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
درود بر بولتن و دفاع از حق کردستان خونگرم و ایراندوست.
كريم
|
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
خدا قوت بولتن
چه هنرمنداني بودن!!!!!!!!! عجب تردستي كردن !!!!!!!
كمالي
|
|
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
مگر پايمال گري انتخابات و آراي مردم شوخي برداره ؟؟؟؟!!!!!
قباد
|
|
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
مسؤليت با كيه ؟؟!
qyumars
|
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
بدون ناظر؟
ناو قلا
|
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
آیا قانونی نیست جلو دار این همه ظلم باشد فقط به خاطر اینکه وصل است به فلان مقام محلی باید این همه ظلم بکند ! چرا چرا چرا
هلاج
|
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
باید این متخلفین بامجازاتهای سنگین روبرو بشن، و قانوناً حذف بشن و از داخل مردم مهتوک بشن مگر قطع الرجال است
هموطن 2
|
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
متآسف و متالم شدم
بعضیا قلدرمآبی و گستاخی رو از حد گذروندن!
پس چرا برخورد قانونی نمیشود!
شاهین کردستان
|
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
در دست گرفتن بازار یعنی تصاحب قلب اقتصادی شهرها و ...
منتقد
|
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
روزگارغریبیست نازنین!
جانفداى وطن
|
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
هر كه .باد. ميكارد - يقين بدانيد .طوفان. را درو خواهدكرد.
علی پور
|
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
وای خدایا چه انتخابی ؟؟؟!
منتقد
|
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
واقعاً جای تاسف دارد که برخی افراد برای رسیدن به هر پست و مقامی از تمام روشهای غیردموکراتیک برای پیروزی استفاده می کنند.
جاف
|
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
هي زرشك ! چه رأي گيري جالبي خسته نباشيد !
حمزه
|
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
درود برشرف ودلسوزي بولتن كه هواي هموطنان كُردمظلوم رادارد
مريواني
|
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
بولتن عزيز براستي ثابت كردين كه در دوستي وصداقت وشجاعت وحقخواهي وعدالت طلبي يكه تاز ميدان رسانه اي هستين
زنده باد بولتن و بازديدكنندگانش
سقزي
|
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
كاكا بولتن پيامم كوووو ؟
ديشب دوبار پيام گذاشتم/ ولي هرچه نگاه ميكنم نيست/
اين چه مُدل از انتخاباته ؟
منتقد
|
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
ممنون از اطلاع رسانی شما عزیزان.
همشهری
|
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
واقعا جای تاسف دارد. یه همچین انتخاباتی باید ابطال شود
صاحبي
|
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
ناوقلا جان
اينجا كردستان محروم و بحران زاست كه سالهاي ساله در گوشه دنج مملكت عزيزمان خيلي ها مثل عنكبوت لانه تنيده اند و مبارزه با اين موضوعات نيازمند يك خانه تكاني جدي و يك عزم ملي همراه مديريت جهادي است تا اوضاع بكلي روبه بهبود گذارد.
مطمئن باشيد اون مقام محلي كه از اين متخلفين حمايت ميكنه خودشم همينطور به پله و مقام رسيده!!!
زنده باد اسلام
زنده باد ايران
زنده باد ايراني
درودبررهبرعظيم الشأن ومطهّرومعزّزمسلمين جهان حضرت امام خامنه اي
معرفی
|
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
پرتقال فروش رو بگیرید همش زیر رس اونه (حمه رشی)
اصل سقزی
|
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
بابا خجالت هم خوب چیزیه چرا اسم (ترمال) رو میارید مگه خود شما پسوند فامیلی ندارید (ترمال .ترمال)نکنید
حسینی
|
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
سلام بنده برادریکی ازکاندیداهای این انتخابات بودم براستی تابه این حال همچین انتخاباتی رو ندیده بودم ازریس اصناف تا ریس اتحادیه های دیگه فقط برای کاندیدای مورد نظرخوشان تبلیغ می کردند بنده از همان اول ساعات برام روشن بود که ریس اتحادیه چه کسی هست اخه اقای (ر.غ)من-نه خدا هم این انتخابات رو قبول نداره -ازسایت بولتون نیوزهم کمال تشکررا دارم
صلاح
|
|
۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
سلام خدمت شما دوستان عزیز که دارید ازحق خود دفاع می کنیدمن درصنف خودمان یعنی ارایشگران به دلیل توجه نکردن به خواسته های صنفی ما زحمت کشان جامعه اصلا ربس اتحادیه خودمان را قبول ندارم چون هردوره رای گیری میشود فقط اورای می اورد اخر عیب نیست اخرمگه تقلب نیست خودتان قضاوت کنید
حسین سالاری
|
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
اینجانب اثلا این انتخابات اصناف سقز رو قبول ندارم وتقاضا دارم که پیگیری کنند ولی افسوس که از استان هم بازرس آمد ولی اثلا به اعتراض های ما توجه نکرد وبه نهارو شام واستراحت پرداخت (ازطرف موبایل فروشان سقز)
پاساژصابریان سقز
|
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
باسلام وتشکرازسایت بولتون نیوز
ازطرف جمعی ازمغازه دارن این مجتمع درخواست ابطال این انتخابات روداریم چون ما به یک ریس اتحادیه باتجربه احتیاج دارم نه خان و اغا بالاسر تازه دوره خان واغاها گذشته دوره کسی هست که ریس اتحادیه بشه که از زحمتکشان این صنف ما باشه وبراستی جواب گوی همه درد و نارحتی های ماباشه (باتشکرازشما)
کسبه سقز
|
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
واقعا آقای ر.غ و س.ا که همه آنها را به پدر و پسر اصناف اسم میبرند. از آقای س.ا تقاضا دارم که پیگیری کند شاید چیزی از فامیلیت با آقای ر.غ پیدا کند تا بیخودی به آنان تهمت نزنند. جالب اینجاست که همه ما میدانیم در انتخابات تقلب صورت گرفته فقط داریم شعار میدهیم اگر واقعا هستیدباید از راه های قانونی اعتراض کنیم . خواهشا از بولتین نیوز تقاضا داریم که این را به معرض دید همگان بگذارد. با تشکر
جمعی از کسبه
اصل سقزی پدرومادر دار
|
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
آقای به ظاهر اصل سقزی اگه از مادرت میپرسیدی قطعا موضوع پسوند را برات شرح میداد.
حق به جانب
|
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
اقاى محترم لامنت نويس كاش بجاى جوكير شدن وموج سوارى كمى صحيح فكرمى كردى تهمت وافترا زدن به مردم وحرفهاي ركيك وخارج ازنزاكت كفتن حداقل مثل يك مسلمان يا يك يهود ى يايك مسيحى ويا هراديان ديكر فكر مى كرد ى اى هيچ وپو چرا غريبه ها اقاى فلان هستند ولى ما براى يكديكراسمهاى غيرواقع انتخاب مى نمايم اقاى اصل سقزى ايا سؤال فرموديدخداوند سا يه شؤم را ازسر اين مردم كم كند؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر :