کد خبر: ۸۰۲۸۵
تعداد نظرات: ۷۲ نظر
تاریخ انتشار:

دیدگاه سروش در باب همجنسگرایی و زنا با محارم+سند

او با حرام خواندن همجنسگرایی از نگاه شرع، دینمداران را یکی از گروه های جامعه تلقی می کند و می گوید: «داخل حوزه دینی که تکلیفشان روشن است اما بیرون از فضای دینی کمی اوضاع فرق می کند. او گریزی به جوامع دینمدار می زند و می گوید، ممنوعیت های شرعی برای سن تکلیف است. انسان های امروزی مایلند یک انسان حقمدار باشند تا یک حیوان تکلیف گرا.»

حسین حاج فرج دبّاغ )متولد 1324 شمسی) مشهور به عبدالکریم سروش، نواندیش دینی، شاعر و مترجم است. عده ای او را به عنوان رهبر جریان روشنفکری اصلاح طلبان می شناسند.

او یکی از اصلی ترین متنقدان مسلمان مارکسیسم پس از اتقلاب بود. پس از انقلاب فرهنگی او به عضویت ستاد انقلاب فرهنگی درآمد. بسیاری ستاد انقلاب فرهنگی را متهم به اخراج اساتید و دانشجویان و بستن دانشگاهها می‌دانند ولی سروش همواره این سخنان را تکذیب کرده‌است.

در دهه 70 از جامعه ایران طرد و به آمریکا پناهنده شد. او به تدریس اسلام و اندیشه سیاسی در دانشگاه «جورج تاون» آمریکا مشغول است.

اگر هنوز معدود کسانی بودند که سروش را در زمره ذخایر انقلاب می دانستند، در جریان اغتشاشات سال 88 نقاب از چهره خود برداشت و به نزاع و انتقاد شدید به نظام جمهوری اسلامی پرداخت. دیدگاه ها و تئوری پردازی های او همواره مخالفتهایی را در بین مراجع عظام برانگیخته‌است. از این رو وبگاه بی بی سی فارسی در گزارشی وی را مناقشه برانگیزترین روشنفکر دینی در جهان می نامد.

نظریه ای تازه باعث شده بار دیگر نام سروش بر سر زبان ها بیفتد.

زنای با محارم یک حق است نه کاری غیر اخلاقی.

نظریه ای آنقدر تند ؛ که حتی صدای رسانه های بیگانه را نیز درآورده است.

عبدالکریم سروش در جلسه پرس و پاسخ که در دانشگاه تورانتو برگزار می شد اظهار نظرهایی کرد که تعجب همگان را برانگیخت.

او با حرام خواندن همجنسگرایی از نگاه شرع، دینمداران را یکی از گروه های جامعه تلقی می کند و می گوید: «داخل حوزه دینی که تکلیفشان روشن است اما بیرون از فضای دینی کمی اوضاع فرق می کند. او گریزی به جوامع دینمدار می زند و می گوید، ممنوعیت های شرعی برای سن تکلیف است. انسان های امروزی مایلند یک انسان حقمدار باشند تا یک حیوان تکلیف گرا.»

او به راحتی دینمداران را حیوانی تکلیفگرا خطاب می کند که اجازه هیچ انتخابی ندارد و مجبور به تکلیفی است که دین برای آنها قائل می شود و هیچ حقی برای انسان ها قائل نیست. تاکید سروش بر حقوق به جای تکلیف نشان از نگاه مغرضانه او به فریضه ای است به نام دین.

او با نام بردن حقوق مانند: حقوق جنین، حقوق درختان و ... و با ذکر حقوق همسنجگرایان سعی در برابری این حقوق با هم دارند. او همجنسگرایی را یک حق می داند و به خود اجازه اظهار نظر در رابطه با چنین حقی را نمی دهد در حالیکه تمامی ادیان با همجنسگرایی مخالفت صریح خود را اعلام داشته اند.

سروش مهمترین چالش در ایران را چالش میان اخلاق و حقوق می داند. او می گوید: «بسیار از مسایلی که در گذشته غیذاخلاقی بوده امروز تحت  عنوان حق اخلاقی محسوب می شود.»

مثالهایی که او بر تایید حرف های خود می زند بسی شگفت انگیز تر از تطئوری پردازی های اوست: «در گذشته ارتباط جنسی با محارم اخلاقا ممنوع بوده ولی امر بعنوان یک حق شناخته می شود و چنانچه رضایت طرفین باشد مشکلی ندارد. در گذشته ارتباط یک زن شوهر دار اخلاقا مذموم بوده ولی امروزه یک حق محسوب می شود. یعنی اگر زنی چنین کاری کند هیچ قانونی حق ندارد گریبانش را بگیرد. حتی اجازه ندارد به اندازه یک جای پارک نامناسب او را جریمه کند. بی اخلاق یدر گذشته، امروز بعنوان حق مجاز می شود.»

او دیدگاه خود را در این جلسه پرسش و پاسخ اینگونه پایان می دهد: «نزاعی بین حق و اخلاق درگرفته است. بسیار چیزهایی که در گذشته غیراخلاقی بود، امروز بعنوان حق ایجاد شده است. ما اگر می خواهیم در این رابطه اظهار نظر کنیم باید از این دیدگاه وارد شویم.»

اظهارات سروش که خود را یک مدرس مسایل دینی می داند بازتاب گسترده ای در رسانه های بیگانه داشته است. سایت خودنویس در مقاله ای تحلیلی به مذمت و لگدمال شدن انسانیت در حرفهای سروش اشاره می کند و می گوید: «سروش می‌گوید بر خلاف گذشته که زنای با محارم، امری اخلاقا مذموم شمرده می‌شد، امروزه این رفتار یک «حق» شمرده می‌شود. خوشبختانه سروش از کلمه‌ای انگلیسی استفاده می‌کند، و راه را به تفسیرهای متفاوت که شگرد شعبده بازان زبانی است می‌بندد. او می‌گوید امروزه Incest، یا همان زنای با محارم، یک حق است و هیچ کسی حق گرفتن گریبان مرتکبین را ندارد.  سروش روشن نمی‌کند در کجای دنیا چنین عملی «حق» انسان ها شمرده می‌شود. امروز اما به لطف پدیده اینترنت، نبایستی یافتن‌اش دشوار باشد.جستجوی گوگل برای کلمات Incest و Legal در همان گام اول ما را به پاسخ می‌رساند. از کشوری که سروش در حال سخنرانی در آن هست شروع می‌کنیم. در مدخل ویکی می‌خوانیم «مطابق قانون کانادا، زنای با محارم به معنای ارتباط  جنسی داشتن با خواهران و برادران (تنی یا ناتنی)، فرزند/والد، و نوه/جد با آگاهی از ارتباط خونی ممنوع می‌باشد. مجازات این عمل می‌تواند تا ۱۴ سال زندان باشد.» اما نمی‌بایست زود قضاوت کرد، شاید در بخشی دیگری از جهان صنعتی یا به اصطلاح مورد علاقه سروش، غرب، زنای با محارم «حق»‌ است.  مطابق مدخل ویکی،  زنای با محارم در تمامی ایالات متحده ممنوع و قابل مجازات می‌باشد، البته همانطور که معمول این کشور است، هر ایالتی مجازات متفاوتی را اعمال می‌کند. در بریتانیا، آلمان، فرانسه، لهستان، ایرلند، سوئد، دانمارک و سوئیس، قوانین مصرحی برای مجازات مرتکبین زنای با محارم وجود دارد. ظاهرا منظور سروش از کشورهایی که «حق» زنای با محارم را به رسمیت می‌شناسند، ترکیه، اسرائیل و برزیل است. این وارونه‌سازی چه دلیلی دارد؟ این دروغ بافی آشکار با چه هدفی صورت می‌گیرد؟»

 

اما این اعتراضات به سایت خودنویس ختم نمی شود و کامنت های ذیل فیلم صحبت های سروش در یوتیوب حاوی اهانت های شدیدی به سوی اوست:

بدلیل کامنت هایی حاوی توهین انتشار بعضی از آنها مقدور نیست

منبع: جلبک ستیز

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۷۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۳۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
126
74
ریختن خون این حیوان کثیف و جرثومه فساد توسط تمام معتقدین ادیان ابراهیمی(ع) و مجامع اخلاقی موجب اجر و منافع اخلاقی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
اگر بیامبر اسلام زنده بود برچم اسلام را در دستان دکتر سروش میگذاشت
مدیر پایگاه اين چه مبالغه ايست كه مي كنيد!؟ فكر نكنيم حتي خودش هم چنين ادعايي داشته باشد .آيا بهتر نيست بجاي تصورات بعيد به منطق و عقل و درايت رو بياوريم ؟
ناشناس
| France |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
ای انسانها که بدون درک حقیقت حکم صادر می کنید. کمی منصف باشید و متن سخنرانی سروش را بخوانید....
مدیر پایگاه این خواننده متن سخنرانی مذکور را اینجا آورده است که بارها گفته ایم در کامنت ها مطالب بلند را به هیچ وجه انتشار نمی دهیم .
انسان ایرانی
|
Colombia
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
29
32
با سلام
در سالهای نخست پس از انقلاب چون سروش بشدت ضد چپگرا بود که شاید این تنها چیزی بود که این آدم را توانست در جو ستیزهای میان جناححهای آن روزگار بالا ببرد ،پس برای همین چپستیزییش او را از گردانندگان ستاد انقلاب فرهنگی کردند که انگار گوشت را بدست گربه داده باشند تا از آن نگه داری کند، با ید دانست که دانشگاهها پیش از آن و در سالهای نخستین انقلاب محیطی چند جانبه(پلورال) داشتند حالا خوب یا بد بودنش بکنارو بحثی دیگر است ، پس از آن همین آدم "سروش"(و شاید زیبا کلام و..) تنها کاری که کرد این بود که با روشی "مک کارتیسمی" همه کسانی که کوچکترین گرایش چپ داشتند حذف کرد و بجایشان غرب پرستان و روشنفکرنماهای غربزده را گماشت و به سیستم دانشگاهی ایران و بویژه در علوم انسانی خطی لیبرال راست گرا داد، اگر امروزه بجای اندیشه وطنی و ایرانی خودمان، میبینیم که در روانشناسی "فروید" و در فلسفه و جامعه شناسی "هابرماس" و" پوپر" الگوی آموزش و ارزش دهی اند همه از دستپخت همین "سروش"است ، البته "سروش" رفت ولی میراث خود را در سیستم آموزشی استوار کرده بود بجا گذاشت ،
پاسخ ها
وارش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
متاسفانه هنوز هم تئوری های مزخرف و گندیده این آقا از کتب درسی حذف نشده اند...
حرازوراوی
|
United States of America
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
39
31
ناشناس که فتوای قتل میدهد متیقن ازعوامل دشمنان ایران اسلامی است که با این فتوی میخواهد وانمود کند که دینمداران منطق ندارند وجواب مخالفین را با تهدید به قتل میدهنداین درحالی است که درمواقعی جواب آقای سروش را علمای طراز اول دینی از جمله آیت الله سبحانی داده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
اقای سروش باب هیچ منطقی رابرای صحبت با زنگذاشته
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
42
50
حامیان فتنه سبز اموی کلاه شونو بزارن بالاتر
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
خودت فهمیدی چی گفتی؟

گنه کرد دربلخ اهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
34
42
این مزدور همپالکی سلمان رشدی مرتده حرفاش مخالف نص صریح قران و فرمایشات رسول اکرم (ص) .

درخواست بررسی علما را دارم.

به نظر مرتده و خونش هدر!

برای همین هم اجازه تدریس اسلام را در امریکای ضد اسلام دارد!

اسلام امریکایی موافق همجنس بازی و زنا
باقی کثافت کاریهاست!
بهزاد
|
Afghanistan
|
۰۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
41
24
روشنفکره دیگه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
28
27
علمای دین سکوت نکنند.
آیت الله جوادی آملی و . . . با استدلال صحبت ها یش را جواب دهند
پاسخ ها
جواد
| Spain |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
مثبت دادم
ولی به نظر من جواب ابلهان خاموشیست
مجيد2
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
28
37
از بس فكرش زيادي بازه، جر خورده. من كه از سروش و امثال او و انديشه‌هاش اعلام برائت مي‌كنم.

برئت الي الله ...
بنام خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
24
28
توهین نمی کنم ولی اگر کمی به چهره این آدم نما نگاه کنید خواهید دید که به هر میزانی که از اخلاقیت فاصله می گیرد و حیوانیت حگم می دهد به همان نسبت خباثت باطنش به چهره اش وجه حیوانی میدهد دقت کنید معلوم میشود و نورانیتی که کمی سالیان قبل به لحاظ تاکید براخلاقیات داشت دیگر اثری از آن حتی به اندازه ذره ای هویدا نیست .این خبیث حیوان صفت زمانی ادعا داشت به میزانی که از فقه در جامعه ایران حرف زده می شود به بحث اخلاق ترویج نمی شود وحالا فهمیدیم که اخلاق مد نظر این خبیث ترویج آزادی حیوانیت بود نه اخلاقی که ریشه در ذات پاک بشری از سوی خالق مهربان به ودیعه نهاده شده است .
چکش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
36
10
1.در ترکیه حتی ازدواج فامیلی هم خیلی مرسوم نمیباشد.
2.اول حساب واجب الدم های فبلی را برسید بعد درخواست فتوا به غیر کنید.
3.خیلی ها خیلی چیزها میگویند مثلا دروغ و لاپوشانی! ایکاش آنها هم در جایگاه سروش بودند که اخیرا هیچ کس برایش تره هم خرد نمیکند.
پاسخ ها
مهسا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
من که نفهمیدم شما چی گفتید چکش جون
...
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
ایشون معمولا خودش هم متوجه افاضاتش نمیشه
مجید(مازندران)
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
خیلی ها خیلی چیزها میگویند مثلا دروغ و لاپوشانی!

مثلا کی ها ؟؟؟؟؟؟

دو پهلوگوهای حرفه ای یا ....؟؟؟؟؟
امید(اصفهان)
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
تورو خدا دوباره شروع نکن. کی دروخ میگه؟ کی لا پوشانی میکنه؟

قشنگ بگو کی تا بتونیم قشنگ جوابتو بدیم.
علي/ازشيراز/
|
India
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
18
8
چکش با فراز پاياني سخنت موافقم . زناي با محارم و همجنس گرايي گناه کبيره است _ و . . . حکم ارتداد هم معلومه . وشامل گذشت زمان نميشه . )حالا چرا چکش ؟ صنمي با اون داس و چکش گور بگور شده که نداره .؟( )جهت مزاح(
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
17
8
همراه رضا شاه در جزیره موریس در مصاحبه اش از تلوزیون ایران میگفت:رضا شاه از کلاغ خیلی بدش میآمد و از صدای آن متنفر بود از قضا این جزیره مرکز کلاغ بود وی در ایوان می نشست و از شدت عصبانیت می گفت "اعلی حضرت قوی شوکت قدر قدرت ای زکی ای زکی ای زکی"
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
19
23
از خداوند سپاسگذارم بدون اینکه خودمان متوجه خطراتی به این هولناکی شویم مارا از شرر شیاطین حفظ میکند. الحمدالله ربالعالمین
عجب ابلیسی بوده؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
18
17
عدو شود سبب خیر
اگر خدا خواهد
حالا اوناییکه سروش سروش میکنند به انحرافشون باید پی ببرند....
این از بی بصیرتی ماهاست که این ........... حالا باید بشناسیم از همون اول معلوم بود این عوضی چه جونوریه
راس راسی خدا داره با این انقلاب اسلامی ایران دنیا رو امتحان میکنه....
چکش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
21
5
مهسا جون کجاش رو نفهمیدی توضیح بدم دخترم ( چکش مهربان)
چکش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
21
2
آقای علیرضا چکش نام با مسمایی برای من است که تاثیر بزرگی در زندگی ام دارد اهل خانه به مزاح ولی در اصل به دلایل رنج آلودی ه من میگفتند چکش ، چکش دوست ، چکش پور و ... زمانی که به این سایت سر زدم جای نام کاربری نوشتم چکش... و همینطوری هم ماند. پایم مثل همه لب گور است ولی فعلا با گور به گور ها مرتبط نیستم به سرم زده تمامی مدارک و سوابقم را به سایت ایمیل کنم تا شاید جای دیگری دنبال بعضی اشخاص بگردند (پوزخند لبخند دار)
پاسخ ها
م سادات موسوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
قربونت برم چرا حرفهاتو می پیچونی؟؟؟
بنده نمی فهمم چی می گی شاید عیب از منه و خنگم .
راجع به اسمت هم اگه یادت باشه این سؤال منهم بود.
تلالو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
ایراد از شما نیس خانم موسوی این چکش طوری حرف میزنه انگار داره قضیه فیثاغورثو توضیح میده!!
مرتضي.ام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
نه سركار خانم موسوي. اشكال از فرستنده است، لطفا به گيرنده خوددست نزنيد :D
یاس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
16
13
همه که مثل هم نیستند این مردک آخرتشو به دنیاش فروخت
مجید(مازندران)
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
15
18
والله اگر ایشون چنین افاضاتی نمی فرمود جای تعجب داشت و تاز ه شروع شک و تردید ها بود

خدا رو شکر که این احمق ها با این تابلوبازی ها و حرف های صد من یه غازشان یقین مارو بر حقانیت این انقلاب و گمراهی و ضلالت خودشان بیشتر میکنند .

بازهم تاکید میکنم خدارو باید در روز هزاران بار شکر کرد که دشمنان مارو اینچنین احمق آفرید
چکش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
15
1
م سادات موسوی عزیز الان من دقیقا چی رو باید دوباره روشنتر توضیح بدم ؟ کامنتم که کاملا مشخصه جوابم به آقای علیرضا هم همینطور در باره اسمم هم نمیخوام بیشتر توضیح بدم چون همه به من میخندید در باره مدارک و اینا هم میگم شاید بعضی اتهامات رفع بشه! الان چی بگم؟
چکش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
15
1
آقا مجید اگر متلکتان به من است این لفظ مال سال 90 بود و الان دمده شده است در ضمن انحصاری کاربر سه نقطه میباشد لطفا یک لقب جدید پیدا کنید
با عرض معذرت از بی ادبی اجباری بد نیست بدانید ترک ها به امثال آقای سروش میگویند ( به مادر نامحرم ).
پاسخ ها
مجید(مازندران)
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
نخیر خانم چکش اگر برای شما نظری داشته باشم زیر نظر شما پاسخ میدهم

این نظر من برای جناب سروش و نظریه مزخرفش بود بود نه برای شما
...
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
به آدمهای دو رو و دو پهلو گو میگن منافق اگه بنا به دمده شدن بود تا الان باید سوره منافقون منسوخ میشد .
مهسا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
آخ جون دعوا تو بولتن منم هستم چماقم کــــــــــــــــــو؟
(مردم از خنده)
چکش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
15
1
وا؟ طوری صحبت میکنید که انگار زیر نظر من هیچ نظری ننوشته اید! حرفهای دو پهلو ....لاپوشانی....و اینها.
پاسخ ها
مجید(مازندران)
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
انم چکش من نمیدانم چرا شما منظور من رو اینطور سخت متوجه میشوید .

بنده نظری در بخش نظرات نسبت به آقای سروش داده بودم شما بخود گرفتید و گفتید اگر به من متلک میگویید .... در صورتی که در آن نظر :

" والله اگر ایشون چنین افاضاتی نمی فرمود جای تعجب داشت و تاز ه شروع شک و تردید ها بود .... "

منظور من شما نبودید بلکه خطاب یه سروش و نظریه او و خبر مربوط به او بود

بنده هم گفتم اگر قرار بود برای شما متلک گویی یا پاسخی چیزی داشته باشم در زیر همون نظر شما پاسخ میدهم نه اینکه بروم در بخش نظر دهی و یک نظر جدید بگذارم مثلا به قول شما همان جایی که خطاب به خودتان گفتم منظورتان کی بود دو پهلوگوها و ...
امید(اصفهان)
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
خب شما نظرت واضح بگو.

منظورت چیه؟کیا دروغ میگن؟بگو کیا. میترسی بگی یکی جواب بده.
...
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
مجید جون حتما شنیدی که میگن کافر همه را به کیش خود پندارد . این بنده خدا همه رو مثل خودش می بینه تو ناراحت نشو .
ضد چكش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
والله
چکش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
9
1
:)) خوب آقا مجید من هم منظورم همون نظرتون خطاب به من که زیر نظر من نوشتید بود ! دقیقا به کلماتش هم اشاره کردم حالا انصافا چه کسی متوجه نمیشه؟ سرعت اینترنت من پایینه و کامنتم در قسمت پاسخ ها ارسال نمیشه ولی شما که خودتون میدونین کجا به من جوابی دادید که کلمات دروغ و لاپوشانی توش استفاده کردین به چه نیتی اصرار دارید که منظور من کامنت خطابتان به سروشه؟ جالبه واقعا.
چکش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
10
2
:)) خوب آقا مجید من هم منظورم همون نظرتون خطاب به من که زیر نظر من نوشتید بود ! دقیقا به کلماتش هم اشاره کردم حالا انصافا چه کسی متوجه نمیشه؟ سرعت اینترنت من پایینه و کامنتم در قسمت پاسخ ها ارسال نمیشه ولی شما که خودتون میدونین کجا به من جوابی دادید که کلمات دروغ و لاپوشانی توش استفاده کردین به چه نیتی اصرار دارید که منظور من کامنت خطابتان به سروشه؟ اصولا الان باید موضوع رو گرفته باشید. لیکن در کم نیاوردن ماشاء الله دارید.
پاسخ ها
مجید(مازندران)
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
خانم چکش شما از همان وال متوجه بودید که منظور من در آن نظر شخص آقای سروش بود و شما هم متوجه شدید فقط نمیدانم چه اصراری دارید مسیر بحث را به جایی هدایت کنید که اگر هر طرفش را بگیریم باز میگویید منظور من چیز دیگری بود

اگر شما منظورتان نظر من درباره سروش نبود و درمورد پاسخی بود که به شما دادم پس چرا در خط دوم قید فرمودید :

"با عرض معذرت از بی ادبی اجباری بد نیست بدانید ترک ها به امثال آقای سروش میگویند ( به مادر نامحرم ).

خوب این چه ربطی به پاسخ من به شما داشت که از دو پهلوگوهای حرفه ای پرسیدم

خانم چکش فکر نمیکنید این روش و بازی که برای شما در حد یک سرگرمی است خیلی وقت است که لو رفته و همه متوجه این حقه ها شده اند .

دست بردارید از این همه ....

لا اله الا الله

باشه بابا شما درست میگی ، همه هم دارند بهت تهمت نابجا میزنند و هیچ کس تو این عالم حرف درست و صاف وساده شما را متوجه نمیشه

به قول اون بازیگر معروف: هیشکی منو دوست نداره ، هیشکی ... !!!!
علیرضا111
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
آقا مجید وقت خودتو صرف اینا نکن فایده نداره داش
همه مردم شدن بد مسئولینم که بد حالا اگه این چکش نباشه اونوقته که خداوند عذابشو بفرسته رو ما
حسین سوری ( تهران دانلود )
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
9
5
اسم مادر سروش کیه ؟؟؟ !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
به یارو میگن کریم خان زند کی بیه
میگه من کریم خان ره نشناسمه ونه زن ره کجه جا بشناسم
چکش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
10
2
خیلی خوب اگر اصرار دارید که منظورم کامنت دومتان بود و الان به دلایلی که نمیدانم چه میتواند باشد حرفم را عوض میکنم تصریح میکنم. آقای مجید اگر در (کامنت اولتان) متلکتان به من بود این مال سال 90 بود و لفظ حرفهای دو پهلو انحصاری کاربر سه نقطه میباشد شما یک لفظ جدید پیدا کنید! شبهه دیگری که نمانده؟ واما... به حمدالله آنقدر در خانواده و دوستان محبت و صمیمیت حکمفرماست که نیازی نباشد آن را در یک سایت تحلیلی جستجو کنم !!! واقعا چه فکر کرده اید؟
پاسخ ها
مجید(مازندران)
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
لبخند
فردين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
12
5
بسمه تعالي
از دوستان بزرگوارم سپاسگذارم كه نظرهاي خودشونو درباره دكتر سروش ابراز كردند من به جا مي دانم به جاي داوري در باره سخنان ايشان چند نكته را از باب انصاف خدمت دوستان يادآوري كنم
1)هنگام بررسي موضوعي به تممي جوانب سخن دقت شود نه بريده ي آن چرا كه باب سوتفاهم از اينجاس كه سخن ناقص عرضه شده و اين جفا در حق گوينده سخن است و ار عدالت و انصاف به دور
2)جواب انديشه بايد با انديشه پاسخ داده شود نه با غرض ورزي و تخريب يه طرفه
3)بايد ضرف فكري ما به حدي باشد كه انديشه هاي هر چند غلط و نا به جا را بشنويم و از باب معرفت و چهارچوبهاي علمي به تحليل محتوا بپردازيم
در پايان دست همه كساني كه به اين مرز و بوم خدمت علمي مي كنند مي بوسم و از خداوند براي همه عزيزان توفيق از خداوند خواستارم
پاسخ ها
انسان ایرانی
| Colombia |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
آقای فردین،
1)نخست اینکه در بسیاری از دیدگاهها این گفته سروش که حتی مسیحیها و بی دینها و حتی از دید علمی نیز با آن مخالفند بررسی شد ولی شما چون طرفدار این شخص "سروش" بودید نخواستید به آنها بنگرید و چشمانتان را بستید ،
2) شاید برای شما این آدم "دکتر" باشد ولی برای ما نیست ، و اصلا مدرک تحصیلی هیچ برهانی برای پذیرفتن هر سخنی نیست و گاهی خطاها آن اندازه آشکارند که هر مرد و زن هوشمند و با شرفی از آن آگاه میشوند.
4) شما خودتان هم هیچ دلیلی نیاوردید و تنها کوشیدید نا- مستقیم و با زیرکی ویژه روشنفکرنماها از" آقای دکترتان" دفاع بکنید و این چرندی که گفته است را توجیه نمایید .
در پایان دست همه زحمتکشان و مردمان خردمند و مومن با شرف از هر پیشه و کاری باشند را میبوسم
ناشناس
|
Iraq
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
9
9
یا امام حسین!!!!!

وقتی کسی کج میره ادامه اش میشه این
پاسخ ها
سهیلا *
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
خصوصا" اگه یه پاش لب گور باشه.
چکش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
10
3
جناب فردین
به نوبهء خودم عرض میکنم به روی چشم و از شما متشکرم.
خیلی کنجکاون بدونم این منفی رو به چه دلیلی دادن!
مجید 3
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
8
2
ای ول به مجید 2 !!!
علي /ازشيراز/
|
India
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
9
10
دوستان هر کسي ) مسلماني( که حکم صروري دين را منکر شود ” مرتد ” است . بحث هم ندارد _ و اجراي حکم اگر به تاخير افتاد حکم باطل نمي گردد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
10
8
مرگ بر سروش
دوستان سبز تحویل بگیرن که رو حرف همچین آدمایی و استراتژی شون میرفتن جلو.
پاسخ ها
مهسا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
لعن علی عدوک یا حسین ... خاتمی و کروبی و میرحسین
منصور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
6
1
با يك سخنراني كذايي خوب همه تان سركار رفتيد و انرژي مصرف كرديد شب بخير
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
2
2
اقای سروش
حیوان هیچ وقت تکلیف گرا نمی شود چون عقل تکلیف تداره در عوض زنا به خصوص زنای با محارم خوی حیوانی را در انسان تقویت می کند و او را حتی از حیوان پست تر می کند چون انسان عقل دارد و تکلیف
اما شاید هر انسانن شهوت رانی زنا را دوست داشته باشد ولی همان انسان زنا رو حق خودش نمدونه
دوستان عزیز خواهش می کنم بزرگواری کنید سخنان هم دیگر رو نقد کنید به هم احترام بگزارید و صبوری کنید که اخلاق انبیا است
مسافر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
1
3
جواب استاد سروش را مي توان ازطريق صفحه 106 علم چيست ؟فلسفه چيست (چاپ دهم 1368) خودشان داد:زآن كه از قرآن بسي گمره شدند / زين رسن قومي درون جه شدند/ مر رسن را نيست جرمي اي عنود/ چون ترا سوداي سربالا نبود/ تو درون چاه رفتستي ز كاخ/ چه گنه دارد جهانهاي فراخ(مولانا) و سپس مي افزايند رسن چنين شأني دارد كه هم مي تواند آدم را بنور برساند و هم مي تواند به تاريكي برساند ، علم في الجمله چنين نقشي دارد . آنچه كه ما فعلا تأكيد مي كنيم نقش هدايت زائي اوست . در روايات آمده است كه هركسي علمي بياموزد ولي بر هدايت او افزوده ه نشود از خداوند دورتر شده است ."
ظاهرا فرمانده فلسفي تصفيه هاي دوران انفلاب فرهنگي كه نيمي از 7000 عضو هيات علمي موجود در سالهاي 59 تا1361 به دست او وامثا ل او انگهاي ناچسب خورده و شمار زيادي ار اين اعضا از محبان اهل بيت بوده انداز دانشگه اخراج و بازنشسته شدند امروز با سخناني ساختار شكن كه تركيب مجدد آنها خوش خدمتي به گفتمان رايج
غرب است بر وجدان خود اين چنين مرهم مي گذارد . شايد آقاي سروش همان سروش سالهاي 59 تا 1361 است كه به تناسب زمان و مكان حرف مي زند . فقط آقاي سروش امروز دموكرات ، احترام لقمه اي را كه بر سر سفره اسلام خورده اي و فربه شدي نگهدار .
باكي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
1
4
بسم الله/احتمالا ايشون ....... ا......داده حالا دلش واسه خونواده اش تركيده!
مدیر پایگاه استغفرالله جناب باکی اینگونه نظرات باعث وهن و شرم آوره ،!!!!بروید توبه کنید شما با این نظرات تهمت بسیار بزرگی به این آدم که از لحاظ ما طرد شده و فسادفکری پیدا کرده زده اید یعنی حق الناس بسیار بزرگی مرتکب شدید انحراف اعتقادی و شناختی ایشان را در قالب مستندات نظری در طول این چند سال از ایشان دیده شده اما ایا شما فساد اخلاقی ایشان را دیده اید ؟ می دانید شما با این تهمت محکوم به حد هستید سریعا توبه کنید و برای ایشان هم از خدای بزرگ و مهربان طلب هدایت نمایید
احسان
|
United States of America
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
3
1
دوستان شما باید کل سخنان ایشان را بدون پیش داوری گوش بدین . البته من رویکرد عقل گرای پوپری ایشان را نمی پسندم . ولی خدا وکیلی صحبت های سروش را .ارونه جلوه داده اند . ایشان می گوید امروزه انسان ها به دنبال حق هستند و از دوره تکلیف مداری خارج شده اند و اتفاق تاریخی آنرا هم از نظر فلسفی ذکر می کند . او می گوید اگر خارج از جهان انسان دینی و تکلیف مدار نگاه کند این قضیه حق نامیده خواهد شد و او اذعان می کند نمی داند چه جایی برای اخلاق باقی خواهد ماند و کجا خود را به نفع اخلاق کنار خواهد کشید. البته در دنیایی غرب این پدیده هنوز مطلق پذیرفته نشده و مجازات هایی دارد اما او می گوید مسئله بسیار سخت است اگر از دید حق گرایی نگاه کنیم . اما مشکل او این است که حق را در جهان انسانی می بیند و پازل او جایی خالی است که حق یعنی خدا را بر می دارد و در جهان انسانی این شکاف را می بیند وگرنه به عیان در سخنان او مشاهده می شود که او با این حقگرایی انسانی مقرط موافق نیست و نگران اخلاق است . علی الخصوص که می گوید در سخنرانی هایش در ایران به حق تاکید دارد و در غرب به تکلیف زیرا فضای نامحدود غرب در ارایه حق به انسان اخلاق را نابود خواهد کرد .
حسین موسوی
|
United States of America
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
3
3
کذشته آقای سروش هرچه بوده، من نمی دانم. آنچه در کلیپ دیدم ربطی به ادعاهای بالا نداشت...!
سهیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
2
0
لطف کنید کلیپ رو بزارید توی سایت (ترجیحا با زیر نویس فارسی)
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
2
1
داوري نهايي در مورد همه انسانها با صاحب روز جزاست تلاش دكتر سروش در حيطه علمي و فلسفي نيز تلنگري است بر ادمهاي عافيت پرست و راحت طلب ولي ورود در حوزه هاي بسيار حساسي كه ايشان تا به حال وارد شده و فتواهاي بهت آور وي كه در موارد ريادي باعث رنجش حوزه دينداري گرديده به تدريج باعث بي اعتمادي يه نيت و عملكرد ايشان گرديده گويي ايشان جز دشمني با حوزه تفكر ديني رسالت ديگري در اين دنياي بيكران ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
1
0
حقیقت اینست که هیچکدام از ماها که اظهار نظر کردیم حتی سخنان ایشان را شخصا نشنیده ایم و صرفا آنچه را بازگو کرده اند قضاوت می کنیم .امیدوارم این سایت همت کند و چند سخنرانی ایشان را بگذارد تا واقعا ببینیم موضوع از چه قرار است؟ مثلا دیده اید که در فلان جای دنیا می گویند مطلبی بر علیه دینی نوشته شده ما بدون اینکه بفهمیم این مطلب چیست اول تکذیب می کنیم بعد هم تا سالها نمی فهمیم که آن مطلب چه بوده؟
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
1
0
شما همه چی رو اینجوری تفسیر میکنی؟ وابسته به کدوم جناح دینی هستی؟ بگو تا من از اون جناح فاصله بگیرم
ابراهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
0
0
سلام من به طور کامل سخنرانی ایشون رو گوش دادم دوستان هر تهمت و افترایی که به ایشون زدند کاملا کذب محض و دروغ بوده خودتون برید تو کانال تلگرامشون گوش بدید.ایشون صریخا میگن از لحاظ دینی حرام است ولی از منظر خارج از دین تقابل بین اخلاق و حق مداری پیش میاد.که قضیه ای پیچیده ایست.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
0
0
خدا همه ما را به راه راست هدایت کند .
asvazed
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
0
به نام خداوند بخشنده و مهربان...
زبانم از توصیف آنچه در بخش نظرات این صفحه اتفاق می‌افتد قاصر است.
ابتدا قصد دفاع از سروش را داشتم ولی با خواندن نظرات دیدم که نیازی به دفاع نیست.
در این صفحه انواع توهین‌ها و هتک ها و خشونت و آرزوهای قتل و بسیاری بی‌اخلاقی‌های دیگر رخ داد که در هیچ چهارچوبی قابل توجیه و دفاع نیست !
این است ادبیات و فرهنگ مردمی که ادعای دین و انقلاب و گسترش اسلام دارند؟
شما این‌ها را از پیامبر و امامان یاد گرفته‌اید؟
با وجود چنین مسلمانانی هیچ افتخاری و آبرویی برای اسلام باقی نمیماند.
آیا در سخنان سروش که به زعم شما فساد و بی‌اخلاقی و حمله به دین بود کوچکترین دوری از مسیر ادب دیدید؟
چگونه میتوان بدون ادب دم از اخلاق زد؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
0
0
....اضافی میخوره اجتهاددرمقابل نص قران میکنه
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین