کد خبر: ۲۳۷۸۹
تاریخ انتشار:

درگذشت بازیگر پیشکسوت کشور

رضا كرم‌رضايي، هنرمند عرصه تئاتر و تلويزيون، 14فروردين در سن 73سالگي به‌علت ايست قلبي از دنيا رفت

افشين كرم رضايي، فرزند اين هنرمند در اين باره به مهر گفت: ايشان از 26 اسفند ماه در بيمارستان مهر در بخش‌ آي‌سي‌يو بستري شدند و ساعت 11 صبح روز شنبه به‌دليل ايست قلبي فوت كردند.

كرم‌رضايي متولد 1316 در كرمانشاه و فارغ‌التحصيل كالج تئاتر و فيلم در آلمان غربي بود. او در زمينه‌ تئاتر و ترجمه متون نمايشي فعال بود و در سال 1333 در سينما كارش را آغاز كرد. از نمايش‌ها و فيلم‌هاي رضا كرم‌رضايي مي‌توان به فيزيكدانان، كلبه والدين، مستأجر جديد، مسافر ري، فصل پنجم، آقاي شانس، ديوانه‌وار، در كمال خونسردي‌، نيش، رابطه پنهان، نرگس، اعدامي، در شهر خبري نيست، خواستگار علي حاتمي و...اشاره كرد.

بازي در نمايش بازرس به كارگرداني عزت‌الله انتظامي، نمايشنامه تجاوزگران به كارگرداني ايرج راد، بازي در نمايش بنگاه تئاتر ال به كارگرداني علي نصيريان، بازي در نمايش اسكور بال به كارگرداني مصطفي والي و... از جمله ديگر آثار وي است.

مراسم تشييع پيكر رضا كرم‌رضايي ساعت 9:30 صبح روز سه‌شنبه 17 فروردين از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان برگزار خواهد شد.در مراسم تشييع پيكر كرم رضايي قرار است هنرمندان مختلفي به سخنراني بپردازند و ياد و خاطره اين هنرمند فقيد را گرامي دارند كه سخنراني ايرج راد مديرعامل خانه تئاتر قطعي شده است. مراسم ختم اين هنرمند فقيد نيز روز پنجشنبه 19 فروردين از ساعت 16 در مسجد‌النبي واقع در انتهاي خيابان اميرآباد به همت خانه تئاتر برگزار خواهد شد.

تسليت‌ها و ديدگاه‌ها

مركز هنرهاي نمايشي و تالارهاي تابعه بعد از انتشار خبر درگذشت رضا كرم رضايي پيامي را منتشر كرد و اين اتفاق را تسليت گفت. در پيام مركز هنرهاي نمايشي آمده است: «متأسفانه چند سالي است كه شيريني نوروز و بهار به واسطه انتشار خبر درگذشت هنرمندان اين سرزمين جاويد، به كام هنر دوستان و جامعه هنري كشور تلخ مي‌شود.

خبر درگذشت رضا كرم رضايي هم از اين جمله است. كرم‌رضايي كه به حق از نخبگان عرصه تئاتر به شمار مي‌رفت، پس از سال‌ها جدال طولاني با بيماري، صبحگاه چهاردهم فروردين 89 جان به جهان آفرين تسليم كرد و خانواده خود و جامعه تئاتر ايران را غرق در ماتم و اندوه ساخت.

مركز هنرهاي نمايشي و تالارهاي تابعه اين مصيبت جانسور را به خانواده آن مرحوم و جميع هنرمندان تئاتر كشور تسليت گفته و از درگاه يزدان بخشاينده تقاضاي علو درجات را براي اين عزيز سفر كرده دارد.»

ايرج راد نيز درباره چهره هنري كرم‌رضايي به مهر گفت: انضباط كاري يكي از خصلت‌هاي مهم مرحوم كرم‌رضايي بود. وي تعصب بالايي روي كار هنري داشت و فعاليت‌ در عرصه هنري بسيار برايش جدي بود. كرم‌رضايي بيشتر انتخاب‌گر بود و در چندين عرصه به‌خصوص تئاتر بسيار تاثير داشت.

راد كه تجربه كارگرداني نمايشنامه تجاوزگران نوشته زنده‌ياد كرم‌رضايي در سال 60 را دارد، تأكيد كرد: مسائل اخلاقي براي او بسيار مهم بود. كرم‌رضايي انساني بود كه تربيت فرزندان و زندگي خانوادگي برايش اهميت بسزايي داشت.

مديرعامل خانه تئاتر خاطرنشان كرد: براي كرم‌رضايي خيلي سخت بود كه اين سال‌ها نتوانست حركت كند و گله‌مند بود كه گرفتار بدترين بيماري شده است و نمي‌تواند روي پاي خود بايستد و مزاحم ديگران است.

البته خانواده‌اش همواره با رويي گشاده از وي پرستاري مي‌كردند ولي كرم‌رضايي از اين موضوع اظهار شرمندگي مي‌كرد زيرا هميشه انساني متكي به‌خود بود. درگذشت كرم‌رضايي براي من بسيار دردناك است.

به جز راد، عزت‌الله انتظامي نيز همكاري با زنده‌ياد رضا كرم‌رضايي را تجربه‌اي فوق‌العاده دانسته و از او به‌عنوان هنرمندي توانا ياد كرده است. انتظامي مي‌گويد: رضا كرم‌رضايي به زبان آلماني تسلط كامل داشت و چندين نمايشنامه را ترجمه كرد. او در نمايش بازرس به كارگرداني بنده ايفاي نقش كرد.

تجربه همكاري با كرم‌رضايي براي من فوق‌العاده بود. انتظامي با اشاره به همكاري با مرحوم كرم‌رضايي به‌عنوان بازيگر در چند اثر به كارگرداني علي نصيريان خاطرنشان كرد: اين اواخر چندين بار به همراه دوستان به ملاقات وي رفتيم. زنده‌ياد كرم‌رضايي كتابي در دست نگارش داشت كه متأسفانه او را از دست داديم.

انتظامي تأكيد كرد: اين باعث تأسف است كه دوستان و همكاران عزيزمان را از دست مي‌دهيم. به خانواده محترم كرم‌رضايي و تمامي هنرمندان سينما و تئاتر درگذشت وي را تسليت مي‌گويم.

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین