کد خبر: ۱۲۱۴۶
تاریخ انتشار:

توزیع پرتغال اسرائیلی در میادین میوه شهرداری

ظرف دو روز گذشته در اقدامی مشکوک نوعی پرتقال در برخی میوه فروشی های شهر تهران توزیع شده که روی آن علامت تجاری (jaffa sweetie israe-po) نصب شده است. در این موضوع نقش عوامل موثر در واردات و توزیع میوه و وجود سهل انگاری در مراحل کنترلی قابل تامل است که از سوی مبادی مسوول در حال پیگیری است.

به گزارش مهر، این پرتقال ها که علامت نصب شده تجاری روی آنها نشان می دهد تولید رژیم اشغالگر قدس است از طریق برخی میوه فروشی های سطح شهر تهران عرضه شده است.
پیگیری های خبرنگار مهر نشان می دهد این نوع پرتقال از چهارشنبه دوم اردیبهشت ماه و از طریق یکی از واردکنندگان معروف میوه به کشور وارد و در بخش هایی از تهران توزیع شده که به خاطر هوشیاری مردم و برخی فروشندگان به سرعت جمع آوری شده است.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در این باره به خبرنگار مهر توضیح داد: «مقداری از این نوع پرتقال تحت پوشش کارتن های ساخت کشور چین به یکی از بازارهای میوه ما منتقل شده بود که با هوشیاری ناظران سازمان میادین حتی یک عدد از این نوع پرتقال در میادین شهرداری عرضه نشد.»

صفایی با ابراز تاسف و تعجب از ورود چنین محصولاتی به کشور گفت: «بررسی های ما نشان می دهد این نوع پرتقال با برچسب (jaffa sweetie israel-po ) و در پوشش صوری جعبه هایی که نشان می دهد ساخت کشور چین هستند از گمرک عبور کرده است.»
وی افزود: «سازمان میادین به محض اطلاع از این موضوع سریعاً از طریق حراست کل شهرداری تهران نهادهای نظارتی و حراستی را در جریان این تخلف آشکار قرار داد.»
صفایی خاطرنشان کرد: «پیگیری ها مشخص کرد ظاهراً این نوع پرتقال از طریق مبادی رسمی و به واسطه یکی از واردکنندگان معروف میوه به کشور وارد شده و در سردخانه ای در اطراف تهران متعلق به فرد یاد شده نگهداری می شده است و دو عمده فروش در تهران نیز این نوع پرتقال را بین خرده فروشان توزیع کرده اند.»
صفایی با تاکید بر اینکه باید مشخص شود این میوه ها از چه مجرایی به کشور وارد شده، اظهار داشت: «ما نگرانی خود را از بروز چنین اتفاقاتی اعلام می کنیم و خواستار برخورد شدید قضایی با عوامل وارد کننده و مسوولان سهل انگار هستیم.»
وی تاکید کرد: «سازمان میادین به عنوان مهم ترین شبکه عرضه میوه و تره بار شهر تهران به مردم شریف اطمینان می دهد با دقت و حساسیت این قبیل موضوعات را پیگیری کرده و اجازه نخواهد داد عده ای سودجو آموزه های دینی و انقلابی مردم مومن تهران را نادیده بگیرند.»
در همین حال ایلنا گزارش داد این پرتقال های اسرائیلی در جعبه های چینی به کشور وارد شد که دارای مجوز از وزارت بازرگانی نیز بوده است و این وزارتخانه در ترخیص این مرسوله متوجه اسرائیلی بودن این پرتقال ها نشده است.
براساس گزارش این خبرگذاری پرتقال اسرائیلی وارداتی طی دو روز گذشته در تهران، کرج و سایر شهرستان های استان تهران توزیع شد.
پس از آنکه در دو روز اخیر این پرتقال ها در سازمان میادین میوه و تره بار مرکزی تهران و میوه فروشی های سطح شهرهای استان تهران به طور گسترده توزیع شد، سازمان میادین شهرداری تهران امروز در بازرسی و نمونه برداری های خود پیش از آنکه این محموله در میادین زیر نظر شهرداری توزیع شود، از این موضوع آگاه شده و پرونده را به مراجع قانونی ارجاع کرد و خواستار برخورد قضائی با متخلفان شد.
گفته می شود این پرتقال ها توسط «ق.ا» که واردکننده بزرگ موز و میوه در کشور است وارد شده و با شناسایی و پلمپ سردخانه ذخیره این محموله، از توزیع مابقی پرتقال ها جلوگیری خواهد شد. گفته می شود همزمان با سفر محمود احمدی نژاد به اسلامشهر منتسبین به دولت بین مردم پرتقال رایگان توزیع کردند.
به گزارش سلام، منتسبین به دولت در یک اقدام تبلیغاتی دیگر صبح دیروز همزمان با سفر احمدی نژاد به اسلامشهر مبادرت به توزیع رایگان پرتقال بین مردم این شهر کردند.
پیشتر از این نیز دولت به صورت گسترده اقدام به توزیع سیب زمینی رایگان در شهرهای مختلف کردند.

گفتنی است بر اساس شنیده ها، پرتقال هایی که بین مردم اسلامشهر توزیع شد با مارک اسرائیل بوده و با مجوز وزارت بازرگانی وارد شده است.

گمرک: از مبادی رسمی وارد کشور نشده است
در پی انتشار خبرهایی در زمینه توزیع پرتقال هایی با نشان «اسرائیل» در کارتن چینی در سطح شهر تهران، معاون امور گمرکی گمرک تاکید کرد امکان واردات رسمی پرتقال رژیم اشغالگر قدس وجود ندارد. همچنین یکی از واردکنندگان عمده میوه با رد واردات این نوع میوه ها عنوان کرد پرتقال از میوه هایی است که شرایط قرنطینه خاصی دارد و باید از مبدأ تولید به مقصد مستقیماً حمل شوند.
در این زمینه محمدرضا نادری معاون امور گمرکی گمرک در گفت وگو با ایسنا امکان واردات رسمی پرتقال اسرائیلی را به داخل کشور رد کرد و افزود: «چنین چیزی امکان ندارد؛ چراکه صاحب کالا برای واردات اسناد آن را به گمرک ارائه می دهد و مبدا کالا و حتی اینکه این محصول در کجا تولید شده مشخص است.»
به گفته وی البته قطعا کنترل های لازم از سوی نماینده قرنطینه نباتی مستقر در مرزها انجام گرفته لذا بعید می دانیم چنین محصولی از مبادی رسمی وارد کشور شده باشد.

فصل تولید پرتقال در نیمکره جنوبی است
از سوی دیگر ارجمندی یکی از واردکنندگان میوه به داخل کشور با اشاره به اینکه بازرسان دولتی صبح دیروز سردخانه های اکثر واردکنندگان را که اقدام به نگهداری میوه های وارداتی می کنند، مورد بازرسی قرار داده است، افزود: «هنوز نمی دانیم موضوع چیست اما اینگونه که به نظر می رسد به راحتی اتهام وارد می شود چرا که در حال حاضر فصل تولید پرتقال و مرکبات در نیمکره جنوبی است و مبداء عمده آنها از مصر و چین بوده است.»

در واحدهای صنفی توزیع نشده اند
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران نیز بر توزیع نشدن پرتقال های اسرائیلی در سطح واحدهای صنفی تهران تاکید کرد. حسین مهاجران گفت: «این پرتقال ها وارد میدان مرکزی میوه و تره بار تهران که تمام واحدهای صنفی خرید خود را از آنجا انجام می دهند، نشده اند و گویا فقط در سطح میادین میوه شهرداری ها توزیع شده اند.» او توضیح داد: «پرتقال های اسرائیلی از دو نوع جفا و روداردنی هستند که سایز درشتی دارند. این پرتقال ها احتمالاً از طریق بندر دوبی وارد کشور شده اند.»

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین