کد خبر: ۸۰۰۲۱
تعداد نظرات: ۴۶ نظر
تاریخ انتشار:

ابوموسی برای ایران است یا امارات؟

فارس- وزیر امور خارجه شیخ‌نشین امارات عربی متحده که در دهه 1970 میلادی و با وساطت دولت بریتانیا در آن هنگام که قصد خروج نیروهای خود از خلیج فارس را داشت، تاسیس گردید، در سخنانی گستاخانه، سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به جزیره ابوموسی را ناقض "حق حاکمیت امارات" دانسته است.

 
این ادعای پوچ و واهی در شرایطی مطرح می‌شود که اسناد متعددی بر حاکمیت تاریخی ایرانیان بر جزیره ابوموسی و همچنین دو جزیره تنب کوچک و بزرگ وجود دارد که بعید است سران شیخ‌نشین محقر مزبور چیزی از این اسناد ندانند.
 
* ادعای شیوخ امارات از کجا آب می‌خورد؟
 
ادعای مالکیت شیوخ عرب بر جزایر سه‌گانه ایرانی از سال  1904 به بعد مطرح شده است. در آوریل 1904 میلادی، "موسیو دامبرین" بلژیکی، رئیس گمرکات جنوب ایران در فرازی از دوران حکومت قاجاریه، برای ایجاد ادارات گمرک وارد جزایر ایرانی تنب و ابوموسی شد اما با کمال تعجب مشاهده کرد که پرچم شیخ‌نشین شارجه (بخشی از امارات متحده عربی امروز) در آن برافراشته شده است. وی که این جزایر را بخشی از سرزمین ایران می‌دانست، پرچم شارجه را پایین آورد و پرچم ایران را به‌جای آن برافراشت، سپس یک اداره گمرکی در جزایر تنب و ابوموسی ایجاد کرد و به ساحل مراجعت نمود.
 
اینجا بود که پای استعمار پیر انگلیس رسما به ماجرا باز شد. دولت بریتانیا رسما به این اقدام ایران اعتراض کرد و خواستار پایین آمدن پرچم ایران از جزایر خود و تعطیلی ادارات گمرک شد! ضعف دولت قاجاریه باعث شد که ایران موقتا پرچم خود را از این جزایر پایین آورد و با توافق با طرف انگلیسی، وضع موجود قبل از 1903 را حفظ کند، وضع موجودی که چندی بعد بار دیگر از سوی شیوخ شارجه و با حمایت سران انگلیس نقض گردید و بار دیگر  تکه پارچه‌ای به‌عنوان پرچم شارجه در آن برافراشته شد.
 
پاسخ انگلیس به اعتراض مقامات ایرانی به این اقدام پیمان‌شکنانه نیز در نوع خود جالب بود! پس از اعتراض عین‌الدوله، صدراعظم ایران نسبت به برافراشته شدن پرچم شارجه، "هاردینگ"، وزیر مختار بریتانیا مدعی شد که این اقدام هیچ تعارضی با حفظ وضع موجود ندارد چرا که پرچم‌ها دقیقا همان جایی نصب شده که قبل از ماجراهای اخیر نصب بوده است!
 
اعتراض ایران به‌جایی نرسید و ایران که در آستانه انقلاب مشروطیت قرار داشت به حدی از درون دچار ضعف بود که نتوانست حقوق حقه خود را در خصوص این جزایر پیگیری کند. اما یک واقعیت وجود داشت و آن اینکه ایران هرگز حاضر نشد حتی در بدترین شرایط رسما اعلام کند که از حقوق خود نسبت به این جزایر صرفنظر کرده است.
 
* تکرار ادعای ایران در دهه 1920 میلادی
 
در این دهه نیز ایران مدعای خود در خصوص سرزمین خویش را تکرار کرد اما انگلیسی‌ها سعی کردند با ارائه پیشنهادهایی به ایران بقبولانند که دست از ادعای خود نسبت به بخشی از سرزمین خویش برکشد. در جریان مذاکراتی که در این خصوص انجام شد، مقامات ایرانی اسنادی را ارائه کردند که بلاشک بر حاکمیت ایران بر جزایر تاکید داشت. از جمله این اسناد، نقشه ایران در سال 1886 بود که توسط انگلیسی‌ها تهیه شده و جزایر را به رنگ خاک ایران درآورده بود و همچنین نامه مورخ 12 ژوئن سال 1888 میلادی صادره از سوی "لرد سیلاسبوری" از دیگر اسناد بود. مقامات ایرانی تاکید داشتند که انگلیسی‌ها قبلا نیز حاکمیت ایران را بر جزایر تنب و ابوموسی به رسمیت شناخته‌اند اما انگلیسی‌ها به بهانه‌های واهی این واقعیت را رد می‌کردند از جمله اینکه سندیت نقشه‌ای را که خود به تقاضای ناصرالدین شاه تهیه کرده بودند، زیر سوال برده و آن را مختص مقاصد دریانوردی دانستند.
 
ایران در اعتراض به موضع‌گیری بریتانیا اعلام کرد که موضوع جزایر را به جامعه ملل ارجاع خواهد داد اما انگلیس بار دیگر با توجه به موضع برتر حقوقی ایران با این کار مخالفت کرد. برای انگلیسی‌ها روشن بود که ایران در یک دعوای حقوقی برنده است لذا می‌خواستند موضوع در سطح مسائل سیاسی باقی بماند و نه حقوقی. بریتانیا که در این زمان نقش قیم شیوخ عرب سواحل جنوبی خلیج فارس را بر عهده داشت در سال 1948 نیز با ارجاع مساله جزایر به دیوان بین‌المللی دادگستری مخالفت نمود چرا که می‌دانست از نظر حقوقی در مقایسه با ایران در موضع ضعف قرار دارد.
 
* برخی اسناد حاکمیت بلامنازع ایران بر جزایر سه‌گانه
 
جای این سوال وجود دارد که چرا انگلیسی‌ها تا این حد از نظر حقوقی در موضع ضعف قرار داشتند؟ این موضوع به اسنادی بازمی‌گردد که حاکمیت ایران بر جزایر را قطعی می‌کردند. در اینجا تنها به برخی اسناد اشاره می‌شود و مخاطبین محترم در منابع علمی می‌توانند باقی آنها را نیز مشاهده کنند.
 
اول، گزارش هیات نمایندگی "سر جان ملکم" به دربار فتحعلیشاه در خصوص "حدود و ثغور امپراطوری ایران"؛
 
دوم، گزارش "کاپیتان هین"، هیدروگرافر مشهور کمپانی انگلیسی هند شرقی مورخ 1829؛
 
سوم، گزارش "کاپیتان جرج بارنس بروکس"، نماینده وپژه کمپانی هند شرقی در سال 1825؛
 
چهارم، گزارش "کلنل رابرت تیلور"، نماینده سیاسی بریتانیا در منطقه عربستان عثمانی در تاریخ 25 فوریه 1836؛
 
پنجم، مجموعه گزارش‌های اداری کارگزاری سیاسی بریتانیا در خلیج فارس مربوط به سال‌های 1876 تا 1877؛
 
ششم، کتاب "ایران و مساله ایران"، نوشته "لرد کرزن"، نایب‌السلطنه حکومت انگلیسی هند که در سال 1903 سفری تشریفاتی و رسمی به خلیج فارس به عمل آورده بود؛
 
هفتم، بروشوری که در سال 1902 از سوی وزارت دریاداری بریتانیا جهت استفاده اعضای وزارت خارجه تهیه شده بود؛
 
هشتم، نقشه رنگی رسمی ایران که اولین بار در سال 1886 با عنوان "نقشه ایران" در بخش اطلاعات وزارت جنگ بریتانیا تهیه شد؛
 
نهم، نقشه‌ای که به‌وسیله نیروی دریایی بریتانیا در سال 1881 ترسیم گردید؛
 
دهم، نقشه 1861 که تحت نظارت لرد کرزن تهیه شد و در سال 1892 به زیور طبع آراسته شد.
 
این تنها بخشی از اسناد است و این گزارش کوتاه را مجال تذکار تمامی اسناد مزبور نیست. تنها گفتنی‌ست که در انگلستان، 8 نقشه غیررسمی دیگر نیز تهیه شدند که همگی بر مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه تاکید داشتند. همچنین 21 سند نیز از سایر کشورها یعنی کشورهایی غیر از انگلیس در دست است که بر مالکیت ایران تصریح دارند. با این وصف تعجبی نداشت که چرا انگلیسی‌ها از طرح حقوقی مساله ابا داشتند.
 
* یادداشت تفاهم 1971 و بازگشت جزایر به سرزمین مادری
 
سرانجام با تفاهم‌نامه 29 نوامبر 1971، ایران توانست حاکمیت خود را بر جزایر اعاده کند و تنها حقوقی اندک برای اداره محلی به شارجه در جزیره ابوموسی داده شد.
 
از نکات بسیار مهم در خصوص جزیره ابوموسی این است که در تفاهم‌نامه مزبور تصریح شده که ارتش ایران حق دارد وارد این جزیره شود. ارتش در حقوق بین‌الملل نماد حاکمیت یک کشور از مرزهای خود است در حالی که به شارجه تنها اجازه داده شده تا یک پاسگاه محلی را در جزیره دایر نماید. بدیهی‌ست که پاسگاه به امور داخلی می‌پردازد و ارتش به امور حفاظت از کشور در برابر تجاوز خارجی. با این وصف مشخص است که حاکمیت جزیره از آن ایران شناخته شده است.
 
از دیگر سو ایران حق دارد در تمام نقاط ابوموسی پرچم خود را برافراشته نگاه دارد حال آنکه شارجه تنها اجازه یافت بر فراز پاسگاه مزبور پرچمی را برافرازد.
 
بدیهی‌ست که چون هر سند حقوقی دیگری،  این تفاهم‌نامه، لازم‌الجرا و دائمی‌ست و کسی حق ندارد یک تفاهم‌نامه حقوقی را یک‌جانبه لغو کند.
 
* موضع‌گیری مقامات وقت شارجه در خصوص یادداشت تفاهم مزبور
 
"شیخ خالد محمد بن القاسمی"، حاکم وقت شارجه در اعلامیه‌ای که در تاریخ 29 نوامبر 1971 از رادیو شارجه پخش گردید، اعلام کرد که "این توافقنامه را در جهت منافع مردم شارجه، تداوم روابط برادرانه و دوستانه با ایران و در راستای حفظ صلح و امنیت منطقه منعقد کرده است." وی در پایان اعلامیه خود افزود: "بالاخره فقط باید بگویم که این موافقتنامه منطبق با امیدها و آرزوهای مردم ما است."
 
"شیخ صقر"، برادر برادر شیخ خالد محمد بن القاسمی نیز در هنگام ورود نیروهای ایرانی به جزیره ابوموسی اظهار داشت: "من از جانب خود و شیخ خالد و تمامی ساکنان جزیره ابوموسی بیان می‌کنم که ما ۸۰ سال امانت‌داری کردیم و اکنون آن را به شما می‌سپاریم و دوباره پیوند همیشگی خود را با میهن بزرگ اعلام می‌داریم."
 
این سخنان با استدلال‌های مقامات کنونی امارات که مدعی‌اند تفاهم‌نامه مزبور تحت فشار به امضا رسیده، بسی متفاوت است. در ضمن این بریتانیا بود که از جانب شارجه مذاکره می‌کرد و ابرقدرت زمان خود محسوب می‌شد، ایران چگونه توانسته بود انگلیس را تحت فشار بگذارد؟ سوالی که مقامات اماراتی هرگز پاسخی برای آن ندارند.
 
* تایید یادداشت تفاهم 1971 از سوی مراجع بین‌المللی
 
مراجع قضایی بین‌المللی نیز اعتبار یادداشت تفاهم 1971 را تایید کرده‌اند. تاکنون دوبار یادداشت تفاهم مزبور در دادگاه‌های آمریکا و انگلیس مطرح شده که یک‌بار در سال 1972 و یک‌بار هم در سال 1980 بوده است. این مساله از نظر حقوقی تاییدی بر اعتبار یادداشت تفاهم منعقد شده بین ایران و شارجه در خصوص جزیره ابوموسی است.
 
علاوه بر این، یادداشت مزبور پس از تفاهم به اجرا درآمده که این خود سندی دیگر بر سندیت آن است. به‌طور کلی، اعاده حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه خاتمه یافته و دیگر هیچ جای بحثی هم ندارد. این مطلبی‌ست که نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد نیز در برابر سخنان "طارق شبیب"، نماینده عراق اظهار داشت.
 
ابوموسی دیگر سرزمینی مورد مناقشه نیست، مناقشه مربوط به سال‌های 1904 تا 1971 بوده که سرانجام با استرداد جزایر به ایران به پایان رسیده است. امارات عربی متحده نیز به‌عنوان جانشین شارجه حق ندارد در اصل تفاهم‌نامه خللی وارد کند و اگر اختلافی نیز با ایران دارد می‌تواند آن را از طریق گفتگو حل نماید هرچند که اصل حاکمیت ایران بر جزایر دیگر قابل مذاکره نیست.
 
* ادعای حاکمیت جزایر یا فرار به جلوی مسوولین اماراتی؟!
 
امارات عربی متحده از هفت شیخ‌نشین تشکیل شده که نه‌تنها یک دولت – ملت (Nation – State) نیست بلکه از درون به‌قدری نامتوازن است که باید با ایجاد اختلافات با طرف‌های خارجی، خاکستری بر روی آتش اختلافات دائمی درونی خود بپاشد.
 
این هفت شیخ‌نشین اصولا دارای ساختارهای نامتوازن هستند، چه از نظر وسعت نابرابر و جمعیت و چه از نظر منابع! شیخ‌نشین ابوظبی به‌تنهایی 8 برابر ۶ شیخ‌نشین دیگر وسعت دارد. بیش از ۹۰ درصد ذخایر نفت نیز در این شیخ‌نشین واقع شده است.
 
به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، مساله جزایر برای امارات عربی متحده ابزاری برای فرافکنی مشکلات درونی‌ست. هنوز بر سر حاکمیت و ولیعهدی در امارات بین شیوخ اختلافاتی وجود دارد.
 
همچنین جالب است به این نکته اشاره شود که امارات از معدود کشورهای عربی است که حتی یک مرز مشخص با دیگر کشورها ندارد و از نظر مرزی بسیار شکننده است. حکام ابوظبی بر سرزمینی حکومت می‌کنند که اصولا به‌درستی نمی‌دانند کجا قرار دارد؟
 
بر اساس برخی نظریات نظیر نظریه راسل، کشورها بر اساس نوع مرزهایشان به "بالنده و میرنده" تقسیم‌بندی می‌شوند که تحلیلگران معتقدند امارات در زمره کشورهای میرنده است. کشوری که هیچ مرزی بر روی زمین ندارد، چگونه استدلال می‌کند جزیره‌ای در میان دریا تحت حاکمیت اوست؟
 
* یادآوری نکاتی چند به سران ابوظبی
 
جمهوری اسلامی ایران همسایگان مسلمان خود را برادران دینی می‌داند و چشم طمع نیز به خاک هیچ‌یک ندوخته است اما بدیهی‌ست که هر دست طمعی را نیز که به سوی این خاک مقدس دراز شود، قطع خواهد کرد.
 
حکام عرب امارات، بهتر است سرنوشت هم‌نژاد معدوم خود و سردار مجعول قادسیه دوم یعنی صدام حسین را به‌خاطر آورند که او نیز نسبت به سرزمین ایرانیان ادعاهایی داشت. اگر صدام نتوانست، امارات کوچک‌تر از آن است که بتواند. ادعاهای گستاخانه نسبت به جزایر تاکنون نتوانسته است هیچ خللی را بر حاکمیت ایران بر این جزایر وارد کند.
 
حکام ابوظبی بهتر است واقع‌بین باشند و چشم طمع به خاک تنها کشوری باستانی منطقه ندوزند، حد و حدود نگهدارند و در گفتار ادب به میان آورند تا از شراره‌های خشم ملت ایران، محفظ بمانند.
 
 
 
** منبع اسناد حقوقی و تاریخی: جعفری ولدانی، اصغر، ایران و حقوق بین‌الملل، نشر پازینه، تهران، 1380

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
2
41
مگر فراموش کرده اند بحرین متعلق به کدام کشور بوده است؟! بی عرضگی و حماقت شاه ملعون موجبات گستاخی اعراب شده است.
پاسخ ها
امید(اصفهان)
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
خب معلومه

مااااااااااااااااااااااااااااااااااال ایرانننننننننننننننننننننننننننننننه
حسین سوری ( تهران دانلود )
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
0
26
خوب معلوم است : مال امارات ...

چرا ؟ چون امارات تاریخ 3000 ساله و با تمدنی است که شاهان بزرگی چون کوروش اماراتی ، آرش کمانگیر اماراتی ، خلیج همیشه اماراتی ، و کلا در قدیم دو تا کشور بیشتر نبود امارات و توران !!! و شاعران بزرگی چون حافظ اماراتی ، حکیم ابولقاسم اماراتی ، سعدی اماراتی و خیلی چیزهای دیگر دارد که ابوموسی جزء لاینکف آن است ... !!!
پاسخ ها
مرغ حق
| United States |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
جناب سوری قربونتون این چه سندی بود در دست شیخک پشمک ها دادید این معتبرترین سند از اسنادی است که تا کنون اینها ارائه داده اند همین را سند میکنند و همه را از ان خود خواهند کرد که بیا سند را هم خود ایرانیان رو کرده اند و به همه این داشته های ما اعتراف کرده اند !!!! کار بدی کردید بعد از این همه زوزه کشی بدون مدرک و سند شما این سند را بدستشان دادید . وقتی میخواهند با اراجیف کسب اعتبار کنند پس این سند معتبری برای انها خواهد بود از دست خالی که بهتره !!!! این مسخره ها را باید اینگونه هم به سخره گرفت . طنز شما جالب بود .
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
0
14
بیخیال بابا یه مگسی ویز ویز کرده.
پاسخ ها
مرغ حق
| United States |
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
مگسه دست اخر هم در ... فرو خواهد رفت
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
11
5
ناشناس عزیز این عربا جرات نداشتن تو رژیم قبلی نفس بکشن چه برسه به ادعا کردن. تمام سرزمینهایی که بین ایران و کشورهای دیگه مورد مناقشه بود تو اون رژیم به نفع ایران تثبیت شد. به جز بحرین که اون رو هم درواقع ایران حکم به جدایی نداد.بلکه انگلیسیها بابرنامه ای مضحک که میتونین درموردش تحقیق کنین بحرین رو از ایران جدا کردن که باز هم اگه قدرتشو داشته باشیم میتونیم بحرینو پس بگیریم. البته اگر...
مدیر پایگاه کاربر محترم رژیم طاغوت نوکر و وابسته و غلام حلقه بگوش استکبار جهانی و در راس آن امریکا بود و در خاورمیانه عنوان ژاندارم منطقه را داشت و کشورهای عرب کوچک نیز که از نوکران و وابستگان دست چندم آمریکا در منطقه بودند به خاطر همین جرعت ابراز وجود در مقابل ایران را نداشتند یعنی نوکر کوچک در مقابل نوکر بزرگ و همه دستشان برای تاراج ملتهایشان و در اختبار قرار دادن ثروتهایشان بنفع کشورهای غربی و آمریکا و عده ای از سران در یک کاسه بود همه چی گل و بلبل بود قصه بحرین هم ارباب به نوکر گفت بده نوکر هم داد اما امروز ایران مستقل و قدرتمندو برآمده از یک انقلاب بزرگ هویت خود را پیدا کرده است رهبران و ملت دست در دست هم دارند و در مقابل همه قدرتهای جهانی و منطقه ای ایستاده اند حرف آمریکا را نمی خوانند برای همین همین نوکران و جیره خواران به پشتیبانی آمریکا و کشورهای غربی مست کرده و بدمستی می کنند و عربده می کشند اما مطمئن باشید هیچ کدام از این کشورها جرعت و قدرت دست اندازی و مقابله با حتی یکی از استانهای ما را ندارند .
بزودی و در آینده ای نزدیک قدرت واقعی ایران که همانا الگو گرفتن مردم از انقلاب ایران و سرنگونی همه دولتهای مرتجع و دیکتاتور منطقه است خود را به نمایش خواهد گذاشت
پاسخ ها
مرغ حق
| United States |
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
اقای قاسم عمو یادگار خوابی یا بیدار ؟؟!!رزیم گذشته که پادو شاهش را کردند گروهبان قند علی خاور میانه که نوکری اربابان را بکند بحرین عزیز را به عربها فروخت که بولتن توضیح داد . ولی در حکومت گذشته بود که اروند رو را تبدیل کردند به شط العرب و انرا از ایران گرفتند اول همه اش را گرفتند تا بعد به نیم ان رضایت دهد اروند رودی حتی فردوسی در شاهنامه از ان با افتخار سخن گفته است و قدمت ان ونام ان به هزاران سال پیش میرسد . در زمان رضا قلدر قسمتی از ایران را در خراسان بنام فیروزه شهر و قسمتهائی از تالش را به روس ها بخشیدند لطفا از خیانت و وطن فروشی رزیم گذشته حرف نزنید که جوابهای دندان شکنی برای شما خواهیم داشت ایندو فقط نمونه هائی بود . انچه جالب است اکثریت مردم حتی نام فیروزه شهر را نشنیده اند چه برسد به اینکه بدانند رزیم ننگین پهلوی انرا به به روسها داده است . قرنهاست که هر سلسله ای بر ایران حکومت کرده همواره بخشهائی از ایران عزیز ما را به بیگانگان بخشیده تا بتواند بر سر قدرت باشد .. بعد از قرنها این حکومت جمهوری اسلامی ایران بوده که در عرض 33 سال با ان جنگ تحمیلی هشت ساله که دنیا بنام 100 دام با ایران براه انداخت یک وجب از خاک مقدس ایران را به دشمنان و بیگانه ها ندادند فقط جمهوری است لطفا اگر از تاریخ ایران بی اطلاع هستید اظهار نظر نکنید و اطلاعات غیر واقعی به مردم ندهید . حکومت گذشته جز ننگ و سر افکندگی برای ایران و ایرانی چیز دیگری نداشت . زنده باد جمهوری اسلامی ایران .
امید(اصفهان)
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
تو رژیم قبلی کی بود که یکی از همین کشورها رو با یه اسب عوض کرد.
مهسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
1
3
بولتن جان جرأت نه جرعت! می بخشی .با احترام
پاسخ ها
مهسا(قبلیه)
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
این مهسایی که نظر گذاشته بنده نیستم!!
اما بولتن جان من با تییترتون مخالفم، طرح چنین سولی حتی اگه استفهام انکاری باشه جالب نیست
غلط زیادی میکنند اماراتیها حتی هم چنین مالکیتی رو خواب ببینند!
مجید(مازندران)
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
بابا دیگه دارین گیجمون میکنیم آخرش کدام یکی از شما بزرگواران خانم مهسایی است که از قدیم بوده و در اینجا حق آب و گل دارد
مهسا ، مهسا قدیمی ، مهسا (قبلیه ) ، مهسا (اصلیه) ، مهسا*** و ...

دیگه داریم هنگ میکنیم هر سری یه خانم مهسایی میاد میگه من اون مهسا نیستم حالا اون مهسا خانم کیه خدا عالمه !!!!!
مهسا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
نه خواهش میکنم گیج نشید
همون مهسا قبلیه منظور همون مهسا اصلیه میباشد..
چه کدی بدم تا شما بشناسید؟!
مجید(مازندران)
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
خواهرم یه اسن ثابت تشخیصش راحت تره تا چندین اسم

اینطوری ما بزرگوارانی چون شما که سربازان خالص و مومن این انقلابید بهتر تشخیص میدهیم

در پناه حق موفق باشید
مهسا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
موفق باشید آقا مجید
چشم برادر
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
9
2
با این ادبیات قشنگتون که نشان از سواد بالاتون داره قانع شدم بولتن جان و مرغ حق!!!! در ضمن نظرتون رو به سهم فعلی ما از دریای خزر و فروش بازار ایران به برادرای چینی که تمام صنایع رو کشور رو شکوفا کرده!!! و ... جلب میکنم.
علي/ازشيراز/
|
China
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
1
3
کسي اشنايي تو بسيجي سپاهي نداره .؟ بگه يه موشکي چيزي اشتباهي بزنه به اي امارات تا دنبال سوراخ موش بگردند_ قاسم ؟جاسم ؟ تو ساکت باش عزيز ! ! ساکت باش ببم . ورنه دق دليمو سر تو خالي ميکنم . ها ماشا ا . . .
علي/ازشيراز/
|
China
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
0
2
قاسم؟ جاسم ؟ تو چکار به ادبياتش داري ؟ مرد حسابي مگه هر کي ادبياتش خوب بود بايد بياد يه لتي از خونه شما بکنه ببره
پاسخ ها
مرغ حق
| United States |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
علی اقا از شیراز امریکا این جناب جواب نداشت بدهد به بولتن ( نه من ) زد به صحرای سینا شما اهمیت نده . راستی شهر شیراز امریکا در کدام استان واقع شده که من نمیدانم !!
مرغ حق
|
United States
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
2
4
اقای قاسم من و بولتن از تاریخ برایتان گفتیم شما از ادبیات حرف زدید !!! نکنه همان مش قاسم خودمان هستی که در جنگهای ممسنی در کنار دایجان ناپلئون و شاهنشاه اریا مهر !! می جنگیدی . مش قاسم جان باید خدمتان با این مواضع سلطنت طلبانه تان عرض کنم انچه در زمان پادو شاه شما میگفتند که نیمی از دریای خزر مال ایران بود افسانه های ملوکانه ای بیش نبود و نیست خدمتتان عرض کنم که در زمان ایشان ایران ابدا حق کشتی رانی در دریای خزر نداشت بگونه ای که وقتی کشتی تفریحی اعلاحضرت که روس ها به ان اجازه کشتی رانی را نمیدانند و مجبور بود برای سالها در کنار اب لنگر به اندازد و از انجا تکان نخورد در اثر مرور زمان قسمتهائی از ان فرسود و سوراخ شد اعلاحضرت از روسها اجازه خواستند که ان کشتی را برای تعمیر اجازه بدهند که به ایتالیا ببرند روسها اجازه ندادند و اعلاحضرت نا چار شد تیم تعمیر کشتی ایتالیا را نزدیک کشتی بیاورد تا کشتی را در همان جا تعمیر کنند این بود نیمی از حق ما از دریا خزر در زمان شاهنشاه اریامهر !!!که کشتی تفریحی نه نظامی نه تجارتی اجازه نداشت در ان ابها روانه شود . دوم در اثر فرپاشی اتحاد جماهیر شوروی که چند کشور استقلال پیدا کردند و قسمتهای دریای خزر مرز ابی انها شد چگونه ایران یا هر کشور دیگر میتواند مرز ابی کشوری را طبق قوانین از ان خود کند هر انچه که اکنون سهم ایران است مال خودمان است و ایران در انجا اقتدار خود را دارد نه مانند ان دروغ ملوکانه که نیمی از دریای خزر مال ایران بود و 50 - 50 بود .نگران برادران چینی هم نباش اگر ناراحتی تو جنس چینی نخر غیرت ایرانی را بکار بگیر و جنس ایرانی بخر . چین شریک تجاری ایران است و این معامله یک طرفه نیست . جالبه که روسیه و چین شما را خیلی عصبانی کرده اند اگر به جای چینی ها امریکائیها بودند شما مشگلی نداشتید حقیقتا مواضع شما سلطنت طلبانه است و شما از گروه ورشکستگان به تقصیر تاریخ و بدون شک همان مش قاسم جنگهای ممسنی هستید .
پاسخ ها
مهسا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
سلا م مرغ حق جان خوبی!؟
خوشحالم که به ما سر میزنی
در پست دیگه احوالتو گرفتم نمیدونم جواب دادی یا نه؟
مرغ حق
| United States |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
سلام مهسا نازنین نه عزیزم نوشته شما را خطاب به من متاسفاه ندیدم ولی ازتون تشکر میکنم که لطف خودتون را شامل حال من کردید و برایم پیامی دادید من همواره نظرات جالب شما را میخوانم و 100 در 100 با عقاید و نظرات شما موافقم . امیدوارم که سلامت و موفق باشید . در ضمن اگر من پاسخ نظر یا نوشته شما را ندهم فقط بدین جهت است که انرا ندیده ام وگرنه امکان ندارد پاسخگو نباشم حمل بر بی توجهی نفرمائید . خوشحالم کردید خواهر عزیز
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
0
2
سلام الان اون پاسگاهي كه طبق موافقت نامه 1971 قرار بوده امارات داشته باشه هستش يعني تو خاك ما پاسگاه دارن ؟ اين ديگه چه جور حاكميتيه
ناشناس
|
Poland
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
0
7
این امارات در پیت هم برای ما آدم شده
پاسخ ها
مرغ حق
| United States |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
هموطن چرا نرخ امارات در حقیقت عمارت را شما بالا بردید ؟؟کی گفته اونها ادم شدند از کی تا حالا ادم شدند تمام تلاش مذبوحانه این شیخک پشمک ها هم همین است که بگویند ما هم ادم شدیم لطفا دقت بیشتری بفرمائید هم وطن عزیز . درست است که نزدیک به ایران پر افتخار هستند ولی همیشه کمال همنشین در در برخی اثر گذار نیست وهمین ها بهترین نمونه این ادعا هستند .
ناشناس
| Poland |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
اینا ...تر از اونی هستند که بتونند آدم بشن
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
3
1
علی از شیراز! اولا" اندازه ای نیستی که بخوای شاخ بازی دربیاری!!! دوما" تو و امثال تو هستین که باعث شدین که تو دنیا به ما میگن تروریست! در حالی که اونها دارن آدم میکشن ما رو متهم میکنن. میدونید چرا؟ به خاطر همین ادبیات نا همگون با وضعیتمونه. من چند روز دیگه میرم خدمت. هرجا هم لازم باشه جلوی هرکسی که بخواد به این کشور چپ نگاه کنه وایمیستم. ولی هر کاری یه لمی داره. فکر میکنید با موشک انداختن رو سر دیگران همه چی درست میشه؟ هنوز خسارتای جنگ با صدام الاغ رو نتونستیم درست کنیم. این رو به مرغ حق هم میگم. تو کشور ما همه برای اینکه رای مخالف رو از بین ببرن به هم فحش سیاسی میدن!؟ سلطنت طلب، کمونیست، امپریالیست، منافق، مش قاسم! ساکت شو و... . همین باعث ایجاد شکاف بین آدمها میشه. در ضمن بهتره یاد بگیریم با اطلاعات کافی در مورد مسائل نظر بدیم. از نظرتون مشخصه که فقط ادعا کردن رو یاد گرفتید.متن قراردادها رو اگه بخونید حتما" اصل مطلب دسگیرتون میشه. یک اشاره کوچیک میکنم که اگه دو تا کشور قرارداد ببندن بعد یکیشون تجزیه بشه کشور جدیدی که تشکیل میشه فقط میتونه از کشور مادر سهم بگیره نه کشور مقابل. بقیه ی داستانو خودتون پیدا کنید بخونید.
پاسخ ها
مرغ حق
| United States |
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
اقای قاسم من قرار و متن انرا خوانده ام ولی انچه در دریاچه خزر اتفاق افتاده بگونه ای است که امکان پذیر نیست چگونه میشود ساحل و مرز ابی ان چند کشور متعلق به ایران شود من از این موضوع خوشحال نیستم ولی حقیقتا نشدنی است پس ان کشورها که حالا ما بخواهیم یا و نخواهیم که خود انها از قسمتهای جدا شده از ایران هستند و مال ایران بوده اند امروزه متاسفانه کشور شده اند و امکان ندارد مرز ابی انها مال ایران بتواند باشد

اگر چنین است کل 17 شهر قفقاز مال ایران بوده و طبق قرار دادی که شما ذکر کردید که در ایران نظام پادشاهی از بین رفت و و حکومت تزاری هم از بین رفت شوروی هم از بین رفت پس ان قرادادهای ننگین ترکمنچای و گلستان هم باید بی ارزش شود و تمام ان سرزمینها که سرسبزترین نقاط ایران هم بودند بما برگردد پس چرا چنین نشد ایکاش میشد ولی شما باید شرایط دنیا را هم در نظر بگیرید میدانم که نا عادلانه است ایا ایران میباید به جنگ همه این کشورهای تازه تاسیس شده که پاره ای از پیکره خودش بوده اند بروند فعلا نمیشود انشالله ان کار فردای ماست به امید حق چون سرباز وطن خواهید شد اگر من موجب ناراحتی شما شده ام با تمام وجود از تو سرباز وطن معذرت خواهی و طلب بخشش میکنم انشالله که به سلامتی خدمت مقدس سربازی را به اتمام برسانی بدون هیچ در گیری و بعد به ایران عزیز نوع دیگری خدمت کنی تا دوباره مرزهای وافعی ایران را تا هند و چین یرقرار کنیم انشاالله . موفق و سلامت باشی برادر نازنین من و ما
چکش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
1
7
مال ایران است. ایران عزیز و پرافتخارمان. کمترین ارایه لیاقت برای تابعیت این سرزمین پاک این است که کمی با شخصیت تر فکر کنیم و گفتار
پاسخ ها
مرغ حق
| United States |
۰۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
چشم یگانه معلم اخلاق ما . چشم هر چی شما بگی چکش جان مگر میشود با چکش جنگید . ما به سرمان احتیاج داریم چشم
گوجه سبز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
2
6
مگه خبر ندارین :
ایران تبدیلش کرد به محل تفریح و گردشگاه به نفع ایران که دیگه حرف و حدیثی از نظر مالکیت باقی نمونه
پیش به سوی آبتنی در جزایر زیبای * خلیج فارس *
واقع بين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
1
3
يادمان نرود كه چقدر از همين هموطنان وطن پرست !!!!!!! پولشان را در امارات تبديل به برج وآپارتمان كردند و هر وقت هم پا بده ميرن اونور آب تو اون هواي گرم آب خنك بخورند و حال كنند البته همينها داعيه وطن پرستيشون و دلسوزيشون براي مردم كشور گوش فلك را كر كرده
علي/ازشيراز/
|
China
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
1
4
قاسم. م کاري به تهمت هاي بکار رفته توسط رسانه هاي صد ايراني نداريم. مگر نه اينست که انها مردم ما و نخبگان علمي مارا ناجوانمردانه بشهادت ميرسانند ! و ما را تروريست مي نامند. ما هيچ اهميتي به اين ادبيات آنها نميدهيم. انقلاب ما برابر اصول خودش بجلو ميرود . شايد فردا گفتند ايات جهاد و شهادت هم تروريستي است . به اين تهمتها اهميت نده . در مورد رژيم سابق شما در وابسته بودنش شکي داري ؟ ماجراي کشتي تفريحي شاه را پيگيري نماييد. و اما ورودت را بجمع مدافعان خوش امد ميگويم
علي/ازشيراز/
|
China
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
3
2
مرغ حق عزيز سلام يه رابطه ي قلبي ! ! بايد بين شيراز و امريکا باشه !!
پاسخ ها
مرغ حق
| United States |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
سلام علی اقای عزیز از اینکه رابطه قلبی بین شیراز و امریکا هست که شما گفتید هر چی بیشتر فکر کردم کمتر چیزی دستگیرم شد . من خواستم بدانم شیراز در کدام استیت است . ولی رابطه تهران من با امریکا مشروط است خود به خود نیست مشروط به احترام متقابل و احترام به تمامیت ارضی و استقلال ایران وگرنه قلب بی قلب . امیدوارم موفق باشید و مواطب پلیس ها هم باشید چون انگار نازگیها هر جا بروند اول میکشند و بعد سئوال میکنند این پدیده جدید خطرناک است خصوصا برای اقایان مواظب خودتان باشید .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
0
2
تیتر خیلللللللللللی بدی زدی اصلاحش کن
مرغ حق
|
United States
|
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
1
0
یک پیشنهاد دارم در مورد ابوموسی ما اگر مراجعه کنیم به نامهای قدیمی این جزایر حتما نامهای اصیل ایرانی داشته اند و قابل دست رس هستند و این نام را برگردانیم به نام واقعی یا انرا پور موسی بنامیم وحتی نه این چون صهیونیست ها هر نامی که بگونه ای به انها ربط داشته باشد انرا از ان خود میدانند کاری به حضرت موسی نداریم ولی چون نام موسی بر ان است انها ادعای انرا دارند نام قدیم انرا پیدا کنیم و دو باره بر ان بگذاریم .

چون در مورد شوش که نمیدانم چرا در صدا وسیما همواره انرا شوش دانیل می نامند برخی صهیونیست های ایرانی در اینجا میگویند انجا متعلق بماست ما باید دقت کنیم و از این پس شوش را فقط شوش بنامیم تا ارام ارام بفمند که انجا از ازل پایتخت ایران و مال ایران بوده است ممکن است ما به ان توجه نکنیم ولی انها بد جوری به این نامها توجه با منظور میکنند در همه کشور های اسلامی نه فقط ایران چون اینها سرزمین های ما را که همه نقل و نباتهای دنیا را خداوند زیر پا ما گذاشته بد جوری به انها چشم طمع دارند این یک حقیقت محض است و ما باید به ان بیشتر از اینها توجه کنیم .
بهمن سان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
0
1
شتردرخواب بیند
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
0
1
مرغ حق جان نظرتو خوندم. منظور من درمورد دریای خزر این نبود که بریم ساحل اونها رو (که در واقع حق ماست) بگیریم. ما باید اونقدر قدرت داشته باشیم که اینو بهشون بفهمونیم که اگه پاشونو از گلیمشون درازتر کنن بدجوری پشیمون میشن. باهات موافقم که نمیشه تمام سهممونو بگیریم.ولی تا میتونیم از دریای خزر سهم بگیریم و هروقت خواستن گنده تر از دهنشون حرف بزنن بحث بقیه ی سهممونو پیش بکشیم تا حداقل یه اهرم فشار داشته باشیم. اماراتیها بااینکه میدونن حقی تو جزایر ندارن ولی هرچند وقت یکبار دهن گشادشونو باز میکننو زر زر میکنن تا دنیا رو قانع کنن که جزایر حق اوناس. به خاطر این که مقامات ما اونقدر بی خیالن که کشورای دیگه بدون حضور نماینده ای از ایران دریای خزرو بین خودشون تقسیم میکنن و کمترین سهمو که هیچ منابعی نداره رو به ایران میدن!؟ خداییش هر ایرانی ای اینو بشنوه قاطی میکنه دیگه. برادر من همونطور که اشتباهات حکومتهای گذشته تو دوره ی ما معلوم شده، اشتباهات این حکومت هم بعدها معلوم میشه! همونطور که ما اجدادمونو به خاطر ازدست دادن سرزمینهای ایران بزرگ نفرین میکنیم باید هوشیار باشیم آیندگان به خاطر همین سهل انگاریها مارو ...
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
0
0
ما در زمان همان شاه ملعون جزیره بحرین را دادیم و سه جزیره تمب کوچک و بزرگ و ابوموسی را گرفتیم و حالا ما ادعا به بحرین نمیکنیم ولی ان اعراب هنوز ادعا میکنند
ميلاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
0
1
مال ايران است ابوموسي
داریوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
0
1
نام واقعی این جزیره ایرانی بومسا است.
آرش
|
Australia
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
0
0
شما کی میخوای یاد بگیری حتی وقتی میخوای به چیزی اعتراض کنی نباید ادب رو فراموش کنی یا نژادپرست باشی؟ تو متن چندجا به عرب ها توهین کردی، یه مقدار احساساتی بودی حواست نبوده تو همین ایران هم مردمان عرب زندگی میکنند.
سانان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
1
0
]هرچه بیشتر در اختیار ایران باشه چپاولش بیشتره اگرم زیاد بیاد کمک خودشیرینی میکنه به کشورهای بدبخت چه سودی برای ملتش داره شما البته اگه جیره خورشون نیستین جواب بدین
سیروس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
0
0
بانوی ایرانی که نیمی از کمپانی هند شرقی مال اون بود اسمش چیست
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
0
0
شاه ایران در قبال پس گرفتن جزایر با جدایی بحرین موافقت کرد و اولین کشوری بود که آن را به رسمیت شناخت در اصل ایران هم مدتها بود که هم بحرین و هم جزایر را از دست داده بود و با این کار توانست حداقل با حمایت انگلیس جزایر را بدست اورد بهتر ه که منصفانه قضاوت کنیم
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین