کد خبر: ۴۰۷۰۲۲
تعداد نظرات: ۳۵ نظر
تاریخ انتشار:
مرور روند شکل گیری پازلی برای تطهیر بازیگر پرکار سینمای فیلمفارسی

استاد تراشی از بازیگر فیلم های مستهجن قبل از انقلاب، جدیدترین دستور کار جریان روشنفکری سینما!

تلاش برای تطهیر و سفید کردن سابقه بازیگران قبل از انقلاب که غالب آثارشان جزو فیلم های موسم به فیلمفارسی بوده و همیشه با شدت و ضعف های مختلف پیگیری شده است. با این حال مورد «بهروز وثوقی» به نظر می رسد به یک وظیفه جمعی مبدل شده است. او برای آثاری لفظ «استاد» می گیرد که تماشای آن ها در کنار خانواده به هیچ عنوان ممکن نیست.
گروه فرهنگی:شروع روند تطهیر یکی از بازیگران فیلمفارسی های قبل از انقلاب که انبوهی از فیلم های با مضامین غیر فرهنگی  و غیر اخلاقی در کارنامه خود دارد و تلاش برای جا انداختن  او به عنوان یکی از اساتید بازیگری حکایت عجیبی است که در این روزهای سینمای ایران شاهد آن هستیم. 
 
به گزارش بولتن نیوز به نقل از رجا نیوز،در روزهای گذشته  غلام کویتی پور خواننده-مداح سال های دفاع مقدس به خیال خود و احتمالاً دلسوزانه در خصوص بهروز وثوقی می گوید: «بهروز وثوقی چه گناهی کرده است که باید پشت مرز ترکیه بایستد، پدر مریض‌اش را که در حال احتضار است، ببیند و خداحافظی کند؟!» به خیال خودش صرفاً یک گذاره مطرح کرده تا نشان دهد که می توان در خصوص برخی افراد با رأفت بیشتری رفتار و به نوعی اقدام به جذب آن ها به ارزش ها کرد. این در حالی است که احتمالاً ایشان نمی دانند که قطعه ای از یک پازل برزگ شدند و آن هم پروژه ای است برای سفید کردن شخص «بهروز وثوقی» که اتفاقاً بر خلاف تعداد زیادی از بازیگران قبل از انقلاب بعد از فرارش از ایران در آثار ضد ملی زیادی ایفای نقش کرده است. 
 استاد تراشی از بازیگر فیلم های مستهجن قبل از انقلاب، جدیدترین دستور کار جریان روشنفکری سینما!
 
شاید یکی از بد ترین نمونه های آن دسته از آثار، فیلم «فصل کردگدن» باشد که به صورت صریح اتهامات مختلف اخلاقی و سیاسی را به انقلابیون اول انقلاب نسبت می دهد و با نشان دادن تصاویری سیاه از اول انقلاب سعی در نمایش مخدوش از  تاریخ آن دوره دارد. فیلمی که او نقش روشنفکری را بازی می کند که انقلاب و انقلابیون به او ظلم فراوان کرده اند.
 
در کنار این وثوقی یکی از بازیگران پر کار و مشهور سینمای موسوم به فیلمفارسی قبل از انقلاب بوده است. جالب است که فیلم هایی که بهروز وثوقی را بابتش استاد خطاب می کنند حتی برای مرور مضمونی سینمای قبل از انقلاب هم نمی توان به تماشا نشست. فیلم هایی که تماشای آن ها با خانواده به واقع امری دشوار و تقریباً محال به حساب می آید.
 

 
با این وجود کسانی که به نظر می رسد همچنان به آن سینمای ضد مردم قبل از انقلاب ارادتی در دل دارند از او یاد کرده و دل سوزانه به فکر سفید کردن کارنامه او بر می آیند. اتفاقی که به نظر می رسد خود وثوقی خیلی مایل به آن نیست. چرا که تا کنون هیچ گاه از گذشته خویش و فیلم های ضد اخلاقی که در آن ها ایفای نقش داشته اعلام برائت نکرده است. 
 استاد تراشی از بازیگر فیلم های مستهجن قبل از انقلاب، جدیدترین دستور کار جریان روشنفکری سینما!
 
حتی گاهی برخی از بازیگران خوش نام کشور نیز دانسته با ندانسته به این راه می افتند که یادی از او تجلیل و تمجید کنند.بازیگرانی نظیر پرویز پرستویی که در مراسم فرش قرمز سریال «شهرزاد» درباره وثوقی گفته است:« می‌خواهم در اینجا یاد کنم از بهروز وثوقی. من تلفنی با آقای ملک مطیعی و آقای وثوقی صحبت می‌کردم، به ایشان عرض کردم که ما در واقع جماعت قدرنشناسی هستیم و یادمان می‌رود که بازیگری را از شما یاد گرفته‌ایم. به آنها عرض کردم که می‌دانید من بسیاری از فیلم‌های شما را چگونه دیدم؟ در سینما ندیدم. بیرون در سینما می‌ایستادم و چون آن زمان هنگام پخش فیلم‌ها صدای آن در بیرون پخش می شد و عکس های فیلم‌ها را نیز به ترتیب در ویترین می‌چیدند، من عکس‌ها را نگاه می‌کردم، صداها را گوش می‌دادم و این‌گونه فیلم می‌دیدم؛ چون نه پولش را داشتم و نه جرأت می‌کردم داخل سالن بروم.»
 

 
صحبت های پرستویی در حالی است که سعید راد که خود از هم نسل های بهروز وثوقی به حساب می آید در اظهار نظری در مورد او گفته بود:«  من اختلاف سلیقه زیادی با بهروز وثوقی دارم، چراکه در برخی فیلم‌های مزخرف بازی کرده است.»
 
اگر چه برخی از این صحبت ها در کنار تصاویری که از عکس هنرمندان فعال این روزهای سینمای ایران از جمله بهرام رادان،امیر جعفری و حمید فرخ نژاد با بهروز وثوقی در خارج از کشور منتشر می شود این را به ذهن متبادر می کند که اهتمامی وجود دارد ک از این بازیگر فیلمفارسی «استاد»ی بسازند که احتمالاً در روز مبادا یا زمینه حضورش را در ایران فراهم کنند و یا آبروی از دست رفته اش را برایش بازگردانند. 
 استاد تراشی از بازیگر فیلم های مستهجن قبل از انقلاب، جدیدترین دستور کار جریان روشنفکری سینما!
 
این زمینه سازی ها شاید به دلیل بی در و پیکری مدیریت فرهنگی این کشور با امیدواری پیگیری شود اما مسلم تا زمانی که بهروز وثوقی از رفتار های گذشته خود ابراز ندامت نکرده و همچنان بنا دارد پشت به مردمش علیه اعتقاد آن ها فیلم و تئاتر بازی کند بیش از یک خیال برای او نخواهد بود. 
 

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۵
نیما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
28
18
قیصر...خاک...رضا موتوری....
داش آکل....تنگسیر....گوزن ها..........سوته دلان......
بهروز وثوق بخاطر این فیلم ها بین همه محبوبه......
تو فیلم ممل آمریکایی مرحوم خیرآبادی هم بازی کرده....یعنی ایشون هم مبتذل بوده؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
16
30
این فرد علاوه برفیلمهای مبتذل کارنامه زندگی کثیفی داشته ودررسانه های رژیم فاسدپهلوی الگوی ترویج فسادبود.
رهگذر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
15
32
به نظر من بهروز وثوقی وا قعا استاده و لازم نیست کسی این لقبو بهش بده وکسی هم نمی تونه این لقبو ازش بگیره.
البته ایشون استاد در لاابالی گری و پایمال کردن عفت و حجب وحیا ویکی از افسران جنگ فرهنگی حکومت پهلوی بر علیه اسلام هست.
ایشون جنایت کار فرهنگیه.
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
8
26
شاید به نظر عده ای در حالی که بسیاری از بازیگران و کارگردانان زمان طاغوت در ایران ماندند و به کارشان ادامه دادند چرا کسی مثل بهروز وثوقی نباید اینگونه باشد. اما توجه ندارند که بهروز وثوقی نماد هنر طاغوتی بود و خروجش از کشور بعد از انقلاب و حضور در جمع و اثار ضد انقلاب این نماد را به شدت تقویت کرد. به خصوص که هیچ ابراز ندامتی ننموده و از قرار گرفتن در موقعیت فعلی راضی است. پس بازگشت او به کشور بعد از این جریانات به معنی زانو زدن هنر انقلابی در مقابل همان فحشایی تفسیر خواهد شد که امام در بدو ورود به ایران فرمودند من با سینما مخالف نیستم با فحشا مخالفم.
صحرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
26
3
قصد بنده دفاع از فیلم هایی نیست که واقعا موافقم با خانواده نمی شود به تماشای آنها نشست.

بلکه بحث بنده این است. که ما انقلاب کردیم که خیلی مسائل را تغییر بدهیم نه تنها ساختار سیاسی. آیا نمی شد با سعه صدر بیشتر این گونه بازیگران را به قول ما فاسد هستند متنبه کنیم و با رأفت اسلامی با آنان رفتار کنیم.

کارگردانی مثل قبادی شاید فرصت طلبی کرده است اما از بزرگی بهروز وثوقی نباید گذشت. به نظرم اگر بهروز وثوقی اشتباهاتی داشته قطعا مدیران سینمایی ما هم از ابتدا تا کنون اشتباهاتی داشته اند.

و این مسئله تطهیر به قول شما در واقع تطهیر اشتباهات دو طرف باید باشد.

به هر حال یکی مثل مخملباف که حق الناس زیادی به بازیگران بدهکار است نیز زمانی جزو این سیستم بوده است .
ناشناس
|
United States
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
2
19
این آقاوامثال اونه تنها ازگذشته سیاه خودنادم نیستند بلکه به زعم وخیال باطلشان سینمای بعدازانقلاب دربرابراینها بایدسرتعظیم فرودآورد. البته درزمانی که فیلم فارسی درنمایش ابتذال وآبگوشت خوری وگنج قارونی وکاباره ای وکلیشه تهوع آورفیلمهای هندی تااستفاده از کپی موسیقی متن فیلمهای خارجی غوطه وربودوفرهنگ ایران رابانحطاط می کشید یک فیلم متفاوت نظیر قیصر ولوضعیف وآلوده به ابتذال ولوم پن بازی(جاهل وکلاه مخملی کاباره ای) چون آینه زنگار بسته درزباله میدرخشید وبه چشم می آمد.امروز آثارسینمای ایران چه ازنظر بازیگری هنرپیشگان وهم ازنظر سناریو وگارگردانی تحسین تماشاگرایرانی برمی انگیزدودرارتقای فرهنگی نقش اساسی ایفامیکند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
7
22
این آدم صرفنظر ازنقش آفرینی درتعدادی ازفیلمهای مبتذل ومستحجن (بلوچ و...)درزندگی نیزغرق فساد خاندان پهلوی یعنی خواهر دوقلوی فاسد شاه اشرف وهنرپیشه های زن بوده وندامتی ازاعمال گذشته نکرده والگوی تمام عیار هنرپیشه منحرف قبل ازانقلاب است که باهیچ آبی قابل تطهیر نیست.
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
6
24
البته قبلن ها ناصر وثوقی و بهروز ملک مطیعی اکسرا در فیلمهای مستهجل در پیطی باهم بازی میکردند.الان که اون فیلمها را دوباره میبینیم تازه یادمان می افتد که هیف از اون پول بلیت سیمنما اگه با اون پول تره وجهفری و چقندر میخریدیم بیشتر استفاده داشت. واقعا استاد درپیتی بودن همین ها بودند. کار دلغک در سیرک خیلی سخت است و اینها دلغک های فرهنگی فرنگی رژیم پهلوی یودند الکی خوش ها.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
برو کمی سواد یاد بگیر و املا و انشایت را بهتر کن اظهار نظر پیشکش واقعا که منتقدین ایشان نوبر هستند اینهمه هنر و سواد را از کدام جامع کاربری خریدی ؟
بهروز خان وثوقی
| - |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
بی سواد لا اقل یک فرهنگ عمید جلوی خودت بزار.....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
اگه مثبت -منفی ها برعکس بود هوار هوار میکردید و بارها بروی نظر دهنده می آوردید ولی الآن که نظر ناشناس با پرچم آلمان مثبتهاشون بیشتره نمی بینید؟؟؟؟؟؟؟

لطفا فرافکنی نکنید!
ایشان اصل مطلب را راجع به این مثلا هنرپیشه صحیح گفته اند.
ناشناس
| Germany |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
البته این تله ای بود تا با آن بتوان به ذوق و استعداد! و هوش و کیاست طرفداران چشم و گوش بسته این جماعت هنرپیشه های!! علاف پی برد.
حیف از زبان پارسی و حیف ازمتون زیبا که با آن حتی افرادی نظیر ناصر وثوقی !!! منظور بهروز وثوقی را نواخت لذا تصمیم براین شد که با جملات و کلمات و متن درهم برهم منظور را رساند .لیکن هنوز این دو منتقد گرامی توجه ندارند که ناصر وثوقی و بهروز ملک مطیعی از اصل غلط است .به به چه دقتی دارند این طرفداران و با همین دقت و ظرافت و نازک بینی!! فیلمهای درپیتی را به تفسیر نشسته اند و از بی فرهنگی این جماعت دفاع مینمایند. آفرین برشما .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
ناشناس المانی یک تندروی خطرناک هست
ناشناس
| Germany |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
مرسی کم الله .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
4
24
هر کسی به اشرف پهلوی مرتبط باشه از مستهجن ها و پلیدهای روزگاره چه برسه به بهروز وثوقی که سنجاق سینه اشرف بود!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
و البته چند صباحی سنجاق سینه فائقه آتشین معروفه معلوم الحال!!!!!!!!!!!

دیگه آبرو هم داری بهروز چاخان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
20
0
ازخودتان اگر انسان هستید خجالت بگشید
صحرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
19
2
بهروز وثوقی، نان هنرش را خورد نا ارتباط با سیستم و شخص اشرف پلنگ.

بهروز وثوقی هر چی هست اصالت خود را در ینگه دنیا حفظ کرده است و بنده اگر چه برخی کارهایش ایراد می گیرم اما برایش احترام خاصی قائلم.
کدام بازیگر می تواند زار ممد تنگسیر شود. قیصر شود.
بنده تنگسیر را بارها دیده ام چقد زیبا و پرمحتوا است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
22
1
عاشق نقششم توي ممل آمريكايي..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
دیگه دوره ش تموم شده. سعی کن به روز بشی.........
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
2
20
امام خمینی:من با سینما مخالف نیستم با فحشا مخالفم.
آیا این آقا ترویج دهنده فحشا نبود؟
آیا «واقعا» توبه کرده؟!
اسفندیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
6
0
رستم ثانی بیا همره اسفندیار
نام تو بر رای ما حک شود آید بهار
رضاجان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
9
1
همین قاطی شدن مسائل و التقاطی شدن افکار است که در همه عرصه ها پدر مردم ما را درآورده و دوغ و دوشاب را جابجا می کنیم... ولاتبرجن الجاهلیه الاولی
فریبا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
10
1
من نسبت به ایشان نظری ندارم ولی مانند ایشان بازیگران بسیاری بودند که بعد از انقلاب بازی کردند وحتی نام استاد گرفتند مثل مشایخی و خوروش و....
که این دو نفر در فیلمهای مستهجن بازی کرده بودند و از همان سالهای اول انقلاب در فبلمها بازی کردند حالا این اقای مشایخی استاد چیه من نمیدونم
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
2
8
خدا به ما رحم کند با این استاتید.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
2
0
فک نکنم کسی فیلمهای مستهجن داوود رشیدی که لقب استاد!!داشتند رو فراموش کرده باشد..در حالیکه فیلمهای بهروز وثوقی که من اصلا طرفدارش نیستم بدتر از فیلمای داوودرشیدی یا فیلم هالو نصیریان بوده باشد..!
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
1
0
ایشان علاوه بر این که استاد دغلکاری است با بازی در فیلم گوزنها باعث رشد و توسعه استفاده از مواد مخدر بین جوانان آن زمان شد
پسرشجاع
|
Netherlands
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
0
0
هنر پیشه های الان ما بازم اگه به عقب بر گردن همین کار رو میکنن
شیرین صفوی
|
United Kingdom
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
0
0
واقعا فیلم این اساتید رو میشه همراه با خانواده دید !!!!!؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
0
0
شاید عده ای بخواهند نام یک خیابانرا بهش بدهند







اخه حیف هست نام این نوابغ سینما زنده نماند چون استاد بودن در....شاید هم باعث اعتراض همکارای مثل خودشان بشود
نوا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
0
0
من به شدت با این مقاله موافقم.او از بازیگری چون بلوچی استفاده کرده که به شدت در کار اروتیک بازی میکند مالنا اگر چه فیلمی با پیام زیباست اما صحنه های رکیک بلوچی غیر قابل چشمپوشی است فیلم برگشت ناپزیر را که خودتان نقدش را بخوانید که چه افتضاحی بوده به علاوه این بازیگر ندانم گراست روی هم رفته کار وثوقی یک دهن کجی اساسی بوده وای بر او
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
0
0
ایشون شهرتش به خاطر فیلم هایی مثل قیصر و دضا موتوری و سوته دلان بوده و خودشم.به همین ها افتخار می کنه.تو این سه فیلمم من چیری غیر از مردونگی مروت و جنگ فقر و غنا وترویج فرهنگ ایرانی ندیدم
مدیر پایگاه و دهها فیلم مستهجن و مبتذل که با اونها معروف شد و صد البته گزارش فوق کاملا مستند است
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
0
0
درست می گویید شما استادید؛ ولی در اختلاس و دزدی از بیت المال.
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
0
0
اخلاق مرز بین کار بد و کار خوب است ایشان در فیلم ضد اخلاقی ظاهر شده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
0
0
هر هنرمندی در عصر خودش و طبق جو حاکم جامعه زمان خودش و طبق زائقه مردم کارمیکنه.بازیگران مجری فیلمنامه هستند و این دلیل نمیشه که اگر کسی نقش منفی بازی میکنه .انسان بدی باشه
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین