کد خبر: ۳۰۸۹۵۸
تعداد نظرات: ۹۴ نظر
تاریخ انتشار:
ثریا سپه‌پور:

در دانشگاه به ما آموزش می دادند چگونه براندازی در کشورها را مدیریت کنیم

بسیاری از استادان ما مستقیماً از وزارت خارجه آمریکا می‌آمدند. یک هفته خود من را از دانشگاه اخراج کردند، چون می‌خواستند درس این را بدهند که چگونه باید حکومت ایران را عوض کرد. سرفصل‌هایی که من می‌دانم درباره ایران داشتند، این‌ها بود که مثلاً از طریق تصویر و نقاشی چگونه جوان‌های ایرانی را جذب کنیم.
روابط میان دولت‌های مختلف در دنیا امروزه بیش از آن‌که بر پایه قدرت نظامی شکل بگیرد، تحت تأثیر قدرت نفوذ آن‌ها در میان ملت‌های جهان است. اگر دوران جنگ سرد را با دوران جدید روابط بین‌الملل مقایسه کنیم، این تفاوت به وضوح خود را نشان می‌دهد. امروزه این‌گونه نیست که هر کشوری بمب‌های اتمی بیش‌تری داشته باشد، بیش‌ترین نفوذ را نیز در دنیا اعمال کند. در دوران جدید، ابزارهای تقویت نفوذ و قدرت نرم، جای جنگ‌افزارها را گرفته‌اند و شاید هیچ ابزاری برای تقویت قدرت نرم یک دولت، تأثیرگذارتر از "دیپلماسی عمومی" نباشد. دیپلماسی عمومی یک علم و تخصص کاملاً مدون است که هر سیاستمداری باید با آن آشنا باشد.

مصاحبه ای در خصوص تعریف، ماهیت، روش‌ها و اهمیت دیپلماسی عمومی با "ثریا سپه‌پور اولریچ" کارشناس ارشد دیپلماسی عمومی و روابط بین‌الملل از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا صورت گرفته است. متن مصاحبه با این کارشناس دیپلماسی عموم و قدرت نرم به شرح زیر است.

مصاحبه با ثریا سپه‌پور اولریچ

"ثریا سپه‌پور اولریچ" دارای مدرک فوق لیسانس دیپلماسی عمومی
و روابط بین‌الملل از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکاست

سؤال:: درباره دیپلماسی عمومی و اهمیت آن توضیح بدهید.

دیپلماسی در معنای کلی میان دو دیپلمات از دو کشور مختلف تعریف می‌شود، مثلاً میان دو رئیس‌جمهور یا وزیر خارجه یا دیپلمات معمولی. اما دیپلماسی عمومی زمانی استفاده می‌شود که یک جمعیت یا ملت را هدف قرار می‌دهید و آن‌ها را قانع می‌کنید که حرف شما را بپذیرند. اولین ابزار برای این کار رسانه است، اما همین کار را می‌توان از طریق کمک‌های انسان‌دوستانه و غیره هم انجام داد. مثلاً زمانی که جایی زلزله می‌شود و شما کشتی به آن‌جا می‌فرستید تا به مردم کمک کنید، فرصت دارید از دیپلماسی عمومی استفاده کنید. آمریکا وقتی این کار را می‌کند هدفش این است که تصویر خوبی برای خودش در آن کشور بسازد. به طور خاص درباره آمریکا اصلاً این‌گونه نیست که بحث دلسوزی باشد. ما در درس‌هایمان این را خوانده‌ایم که تأثیر این کمک‌ها در کشورهایی که خیلی فقیر هستند، حتی از تأثیر فیلم‌های هالیوودی هم می‌تواند خیلی بیش‌تر باشد، چون آمریکایی‌ها را در عمل به عنوان قهرمان می‌بینند.

سؤال:: چند مثال ملموس از استفاده آمریکا از دیپلماسی عمومی بزنید.

یک نمونه‌اش پیام‌های نوروزی است که اوباما به مردم ایران می‌دهد. نمونه دیگرش در زلزله بم بود که آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند آماده‌ایم به ایرانی‌ها کمک کنیم. در کشور هائیتی هم همین‌طور، آمریکایی‌ها حضور فعالی داشتند. حتی اسرائیلی‌ها در هائیتی تصاویری پخش می‌کردند که نشان می‌داد اسرائیلی‌ها دارند مردم آسیب‌دیده را عمل جراحی می‌کنند. این تصاویر را در تمام دنیا پخش می‌کردند تا بگویند ما آدم‌کش نیستیم، بلکه به فکر انسان‌های دیگر هستیم. در صورتی که بعداً معلوم شد، در حین عمل‌های جراحی، خیلی از اعضای بدن این افراد را هم می‌دزدیدند. در سودان، در "تبت"، و در کشورهای دیگر هم همین‌طور است. خیلی جاها به اسم کمک وارد می‌شوند، اما منابع طبیعی آن کشورها را غارت می‌کنند.

مشهور است که سال‌ها پیش آمریکا با سازمان ملل رایزنی کرد تا گندم‌های دست‌کاری شده ژنتیکیِ ساخت شرکت‌هایی مانند "مونسانتو" را از آمریکا بگیرد و به طور رایگان به کشورهای آفریقایی بدهد. این گندم‌ها به گونه‌ای بود که زمین‌های آفریقایی‌ها را نابود کرد و کشاورزی آن‌ها را به تعطیلی کشید و آن‌ها را بدبخت کرد، اما ظاهرش این بود که سازمان ملل گندم رایگان به آفریقایی‌ها داده بود. آمریکا از این کارها زیاد می‌کند. مثلاً انگلیس هم در مورد شکلات، کار مشابهی را کرد. البته انگلیس رایگان این کار را نمی‌کرد، بلکه خیلی هم به قیمت‌های گزاف محصولات خودش را می‌فروخت. در مورد واکسن و خیلی چیزهای دیگر هم این کار را می‌کنند.

الآن عربستان و انگلیس هم به طور گسترده این کارها را با آفریقایی‌ها می‌کنند. زمین‌های آن‌ها را می‌گیرند و برای منافع خودشان از آن‌ها استفاده می‌کنند، چون خود آفریقایی‌ها در این زمین‌ها چیزی نمی‌کارند. یکی از چیزهایی که من می‌ترسم بعد از توافق هسته‌ای و با نزدیک‌تر شدن روابط ایران و کشورهای غربی اتفاق بیفتد، این است که ما را محتاج خودشان بکنند. این‌که ایرانی‌ها از کشورهای دیگر فناوری را یاد بگیرند خوب است، اما نباید مانند زمان شاه شود که ما حتی یک فشنگ هم خودمان نمی‌توانستیم بسازیم.

مصاحبه با ثریا سپه‌پور اولریچ

"می‌ترسم بعد از توافق هسته‌ای، و با نزدیک‌تر شدن روابط،
کشورهای غربی ما را محتاج خودشان بکنند"

سؤال:: الآن شاخص‌های دیپلماسی عمومی آمریکا علیه ایران چیست؟ از چه ابزارهایی استفاده می‌کنند تا دل مردم ایران را به دست بیاورند؟

یکی از این ابزارها قطعاً شبکه "صدای آمریکا" بود که البته الآن دیگر ایرانی‌ها خیلی به آن اهمیت نمی‌دهند. ابزار دیگرشان بی‌بی‌سی فارسی است. این شبکه تا قبل از سال 2009 از دولت آمریکا و وزارت خارجه این کشور می‌گرفت. ابزار دیگر، شبکه "من و تو" است که الآن خیلی مخاطب دارد. می‌گویند این شبکه در انگلیس است و بودجه‌اش را افراد مختلف تأمین می‌کنند، اما من بسیار بعید می‌دانم که این‌گونه باشد. یکی دیگر، "دفتر تهران" (Tehran Bureau) است که در داخل ایران خیلی مخاطب ندارد، خیلی از ایرانی‌هایی که خارج از کشور هستند، این وب‌سایت را چک می‌کنند و تحت تأثیر آن هستند. همین افراد وقتی با افرادی داخل ایران، مثلاً خانواده‌های خودشان، در ارتباط هستند، همان تأثیر را روی آن‌ها می‌گذارند.

یکی از ابزارهای دیگر آن‌ها که در کشورهای خودشان خیلی کاربرد دارد، رادیو است، چون شما مثلاً در خودرو چند ساعت در ترافیک گیر کرده‌اید و نمی‌توانید از آن وضعیت فرار کنید، بنابراین رادیوی خودرو را روشن می‌کنید و به آن گوش می‌دهید. ابزار دیگری که می‌تواند خیلی تأثیرگذار باشد، تصویرسازی است. مثلاً الآن داعش را علم کرده‌اند و می‌گویند این جنایت‌ها را انجام می‌دهد. هدفشان این است که اسلام را یک دین خشن و وحشتناک جلوه بدهند و بهانه‌ای داشته باشند تا بتوانند در عراق بمانند و وارد سوریه شوند. نکته در تصویرسازی این است که هرچه تصاویر شوکه‌کننده‌تر باشد و حتی باورنکردنی باشد، تأثیرش بیش‌تر است.

یک ابزار بسیار مهم دیگر در همین زمینه تصویرسازی، کاریکاتور است، چون اصلاً به زبان وابسته نیست. شما می‌توانید یک نفر را بگذارید پشت یک سیستم و دائماً کاریکاتورهای مختلف را منتشر کنید. ایرانی‌ها هم در این زمینه، فوق‌العاده بااستعداد هستند. هر کدام از این کاریکاتورها به دست یک نفر می‌رسد و او هم به ده نفر دیگر می‌رساند. این کاری است که در قدرت ما هست و به راحتی می‌توانیم انجام بدهیم.

سؤال:: چرا اوباما وقتی می‌خواهد خطاب به مردم ایران صحبت کند، با بی‌بی‌سی فارسی صحبت می‌کند نه با "صدای آمریکا"؟ آیا دلیلش مخاطبین بیش‌تری است که بی‌بی‌سی دارد؟

هم مخاطبین بیش‌تر و هم اعتباری که "صدای آمریکا" دیگر ندارد. مسئله دیگری هم که هست، البته اگر عقل اوباما برسد، این است که پخش شدن "صدای آمریکا" در ایران نقض قرارداد الجزایر (1981) است. آمریکا این قرارداد را نقض کرده و الآن هم دارد نقض می‌کند، اما می‌گوید ما به آن قرارداد متعهد هستیم. یکی از بندهای آن توافق این بود که آمریکا در امور داخلی ایران دخالت نکند. اشکالی که کشور ما دارد، این است که در زمینه پروپاگاندا خیلی ضعیف است. توجه داشته باشید که پروپاگاندا همیشه نباید منفی باشد. رسانه‌های ما باید آن‌قدر جذاب باشند که بتوانند آن‌هایی را هم که شبکه‌های خارجی را نگاه می‌کنند، به خود جذب کنند.

سؤال:: بنابراین دیپلماسی عمومی یک روش علمی است برای فریب دادن مردم که اصول خود را دارد. ممکن است برخی بگویند که این حرف ها توهم است.

نخیر. اصلاً توهم نیست. من خودم در دانشگاه همین درس‌ها را خوانده‌ام. بسیاری از استادان ما مستقیماً از وزارت خارجه می‌آمدند. یک هفته خود من را از دانشگاه اخراج کردند، چون می‌خواستند درس این را بدهند که چگونه باید حکومت ایران را عوض کرد. با این حال، مثلاً درباره اوکراین که درس می‌دادند (چون تحولات این کشور هم دست آمریکایی‌هاست)، یکی از تکالیف ما این بود که می‌گفتند اگر یک نفر که برای موقوفه ملی دموکراسی (NED) کار می‌کند، در کشوری دستگیر شد، دولت آمریکا چه کار باید بکند. می‌گفتند روی این مسئله فکر کنیم و راه‌کار طراحی کنیم. سرفصل‌هایی که من می‌دانم درباره ایران داشتند، این‌ها بود که مثلاً از طریق تصویر و نقاشی چگونه جوان‌های ایرانی را جذب کنیم. جزئیات این‌ها را نمی‌دانم، چون در کلاس‌ها نبودم. اما مثلاً می‌دانم که موسیقی فوق‌العاده برایشان مهم است.

مصاحبه با ثریا سپه‌پور اولریچ

یکی از ابزارهای دیپلماسی عمومی، کاریکاتور است
چون به زبان وابسته نیست و ایرانی‌ها هم در آن استعداد دارند

درباره اوکراین مثلاً من خیلی تحقیق کردم و متوجه شدم که این‌ها تعداد زیادی مؤسسه در آن‌جا به وجود آوردند که همه هم در اسم‌هایشان کلمه "دموکراسی" را داشت. در هر کشوری یک قانون ساده وجود دارد و آن این است که وقتی انقلاب می‌شود، اکثریت است که انقلاب می‌کند، اما وقتی شلوغ می‌شود، اقلیت است که شلوغ می‌کند. از خارج از کشور هم تقریباً همیشه با افرادی در داخل ارتباط وجود دارد. ممکن است این افراد حتی در سطح خیلی بالا در داخل خود دولت باشند. مثلاً آمریکایی‌ها در دولت اوکراین آشنا داشتند. یکی از کسانی که پشت دولت اوکراین است، اسرائیل است. کم‌تر کسی به این مسئله می‌پردازد یا حتی فکر می‌کند، اما این واقعیت دارد. در درگیری‌های "یورو میدان" سربازان ارتش اسرائیل حضور داشتند.

سؤال:: بسیاری از مردم ممکن است این روش‌ها و فریب‌کاری‌ها را نشناسند. چگونه می‌توان با دیپلماسی عمومی مقابله کرد؟

واقعیت این است که مقابله با پروپاگاندا خیلی دشوار است. یکی از درس‌هایی که به ما دادند این بود که ویژگی پروپاگاندا این است که حتی اگر بخواهید آن را نفی کنید باز هم مجبور هستید تکرارش کنید. مثلاً می‌گویند "ایران تروریست است." شما پاسخ می‌دهید که "ایران تروریست نیست." در این‌جا، دو بار کلمه تروریست تکرار شده است و خود به خود کلمات ایران و تروریست در کنار هم تکرار شده‌اند که این در جهت منافع همان کسی است که می‌گوید "ایران تروریست است."

نکته دیگری که آمریکا از آن استفاده می‌کند این است که یک حرف را از منابع مختلف پخش می‌کند. یکی از راه‌هایی پخش کردن یک حرف، هرچند دروغ باشد، این است که آن حرف را از منابع متنوع بزنید. در این صورت وقتی به کسی می‌گویید "فلان حرف صحت ندارد"، می‌گویند "نه، فلان کشور و فلان رسانه هم همین حرف را زده است." من نمی‌دانم ایران با چه کشورهایی رابطه این‌قدر نزدیکی دارد که بتواند در این زمینه با آن‌ها همکاری کند، اما اگر می‌خواهید یک حرفی را درباره ایران بزنید، بهتر است که مثلاً یک منبع برزیلی آن حرف را بزند، و بعد شما آن مطلب را تأیید کنید. صدای رسانه‌های صرفاً ایرانی به دنیا نخواهد رسید.

سؤال:: آیا مانند جنگ نظامی که روش‌های نامتقارن دارد، در جنگ رسانه‌ای هم می‌توان از روش‌های نامتقارن استفاده کرد؟

واقعیتش را بخواهید، خیلی مشکل است. من با یکی از اساتیدم که خیلی هم ایران را دوست داشت، جلسات خصوصی زیادی داشتم و از او در همین‌باره سؤال کردم. گفتم اگر بخواهم تصویر ایران را در دنیا بازسازی کنم، از چه روشی باید استفاده کنم. او فردی را به من معرفی کرد که داشت کتابی درباره همین مسئله می‌نوشت. وقتی همین سؤال را از او پرسیدم، گفت صادقانه به تو بگویم، هیچ راهی وجود ندارد.

اما من راهی که به نظر می‌رسد و تأثیرگذار خواهد بود، این است که یک سری افرادی را که مطمئن هستید به کشور خیانت نمی‌کنند، و به رایانه و زبان انگلیسی مسلط هستند، این‌ها را پخش کنید در اینترنت. لازم هم نیست تعدادشان زیاد باشد. هر کدام چند سایت داشته باشند. یک سری خبرهایی را که غربی‌ها درباره ایران منتشر می‌کنند، حتی اگر دروغ است، آن‌ها را منتشر کنند، اما خبرهای درست و مثبت هم منتشر کنند.

مصاحبه با ثریا سپه‌پور اولریچ

وقتی انقلاب می‌شود، اکثریت است که انقلاب می‌کند،
اما وقتی شلوغ می‌شود، اقلیت است که شلوغ می‌کند

سؤال:: این کار تا چه اندازه می‌تواند تأثیرگذار باشد؟

خیلی زیاد. زمانی بود که تعداد رسانه‌های جایگزین آن‌قدر کم بود که دولت آمریکا اصلاً نگران آن‌ها نبود. اما از همان سال 2008 که من فارغ‌التحصیل شدم، این‌ها به دنبال کنترل اینترنت بودند. آن‌قدری که از اینترنت می‌ترسند، از نیروی نظامی کشورهای دیگر نمی‌ترسند. این‌که می‌شنوید می‌گویند کره شمالی فلان شرکت را هک کرده یا فلان سایت آمریکایی را هک کرده، این‌ها همه کارهای خودشان است، چون می‌خواهند اینترنت را محدود کنند.

تا جایی از اینترنت وحشت دارند که الآن می‌گویند اگر کسی در اینترنت بیاید و درباره "جنگ با تروریسم" (که آن هم از دروغ‌های خودشان است) صحبت کند، ما می‌توانیم او را به عنوان دشمن، تعقیب کنیم و حتی بکشیم. این‌قدر فاشیست شده‌اند. دلیلش هم این است که اینترنت خیلی تأثیر دارد. عملاً تنها راه ما هم هست، چون رسانه‌های ما نمی‌توانند جای رسانه‌های جمعی آن‌ها را بگیرند.

سؤال:: یکی از تکنیک‌های مهمی که آمریکایی‌ها از آن استفاده می‌کنند، بحث تبادل دانش‌جو است. در این‌باره هم لطفاً توضیح بدهید.

از سال 1950 این برنامه بوده و فقط هم درباره ایران نیست، حتی با دانش‌جویان کشورهای اروپایی هم این کار را کرده‌اند. آمریکا به بعضی از دانش‌جوهای مثلاً ایرانی که به دقت انتخاب شده‌اند و جای کار روی آن‌ها هست، بورسیه می‌دهد تا بتوانند به این کشور بروند. آن‌جا هم کاری می‌کنند که واقعاً به آن دانش‌جو خوش بگذرد. در عین حال، روی او کار می‌کنند تا وقتی به ایران برگشت بتواند به نفع آمریکا تبلیغ کند. این را من خودم بارها در دانش‌جوهای ایرانی دیده‌ام. برای آن‌که می‌ترسند این تجربه زندگی در آمریکا را از دست بدهند، دائماً از دولت ایران بد می‌گویند و شاید گاهی حرف‌هایی هم بزنند که به درد آمریکایی‌ها بخورد.

این‌ها را خود وزارت خارجه آمریکا هم مدیریت می‌کند. خیلی از این افرادی که به آمریکا می‌روند، وقتی به کشورهایشان برمی‌گردند در دولت‌های خودشان مشغول به کار می‌شوند. شما الآن به کابینه آقای روحانی نگاه کنید، می‌بینید که بسیاری از آن‌ها تحصیل‌کرده آمریکا هستند. البته منظورم این نیست که همه این‌ها تحت تأثیر غرب هستند، اما مثلاً درباره اردن می‌دانم کسی که آن زمان داشت دکترایش را می‌گرفت، سال 2008 یا 2009 مشاور سلطان حسین شده بود.

سؤال:: تا این‌جا متوجه شدیم که دیپلماسی عمومی به هیچ وجه نیت خیری پشتش نیست، بلکه هدف این است که با دروغ و فریب‌کاری تصویر مثبتی از یک کشور در ذهن ملت‌های دیگر ثبت کند. حالا اگر ایران بخواهد با نیت خوب، چهره خودش را به دنیا نشان بدهد، چه کار باید بکند؟ آیا می‌توانیم صرفاً روش آن‌ها را معکوس کنیم، یا لازم است خودمان روشی طراحی کنیم؟

به نظرم باید روش جدیدی طراحی کرد. مهم‌ترین ویژگی ایران که من به خاطر همین عاشق این کشور هستم، این است که از مظلومان دفاع می‌کند. باید این را در نظر داشته باشیم که دولت ایران باید انتخاب کند: یا مظلومان را مخاطب خود قرار دهد و یا دنیای غرب را. هیچ راهی وجود ندارد که هر دو را با هم در نظر بگیرد، چون این دو کاملاً مقابل هم هستند. بنابراین باید تصمیم بگیریم که می‌خواهیم با مظلومان یک‌پارچه شویم و یا این‌که کاری کنیم که غرب عاشق ما بشود.

مصاحبه با ثریا سپه‌پور اولریچ

دولت ایران باید تصمیم بگیرد
طرف کدام است: مظلومان یا غرب

سؤال:: آیا اگر تصمیم بگیریم با مستضعفان همراه شویم، مخاطب و طرف‌دار هم پیدا خواهیم کرد؟

قطعاً این‌طور است. البته اگر صرفاً تأکید بر اسلامی بودن داشته باشید، تعداد همراهانتان کم‌تر می‌شود. مثلاً برزیل، ونزوئلا و آرژانتین آماده هستند که با شما همراهی و از حق دفاع کنند، اما وقتی اسم اسلام را روی این حرکت می‌گذارید، دو دستگی به وجود می‌آید. ضمن این‌که چون آمریکایی‌ها همه جا گفته‌اند اسلام می‌خواهد دنیا را بگیرد، تأسیس یک جنبش جهانی با نام اسلام، باعث می‌شود مردم حساس‌تر بشوند.

مهم‌ترین مزیت و نقطه قوتی که ایران دارد و می‌تواند به کمک آن، چنین جنبشی را تأسیس کند، این است که مقابل ابرقدرت‌ها ایستاده و پیروز شده است. این را شاید مردم عادی در کشورهای دیگر خیلی درک نکنند، اما افرادی که اندکی بیش‌تر مطالعه داشته‌اند و از سیاست سر درمی‌آورند، این واقعیت را به خوبی درک می‌کنند.

یک نکته هم که باید بگویم این است که خیلی چیزها در دنیا محال است، اگر کسی کاری نکند. اما وقتی کاری را شروع می‌کنید، بالأخره تأثیر می‌گذارد، حتی اگر نتیجه آن را در طول عمر خودتان نبینید. من خودم تا 10 سال پیش، طرف‌دار حکومت شاه بودم، چون هیچ چیزی از جمهوری اسلامی نشنیده بودم. وقتی به دانشگاه رفتم، اولین چیزی که یاد گرفتم این بود که آمریکا برای کودتای سال 1353 چه‌قدر پول خرج کرده بود. بعد، این‌که شاه و صدام چه‌قدر از کردهای ایران را کشتند.

الآن هم باید بدانید که آمریکا امکان ندارد دولت ایران را همین‌طور که هست، بپذیرد و با آن کنار بیاید. من که بدم نمی‌آید با این قرارداد، پرواز مستقیم میان دو کشور برقرار شود و من راحت بتوانم بروم و بیایم. اما واقعیت این است که اگر آمریکا بخواهد ایران را قبول کند، یعنی یک کشوری که 40 سال پیش جزو کشورهای جهان سوم محسوب می‌شد، توانسته بدون آن‌که با آمریکا بجنگند، این کشور را شکست بدهد. آمریکایی‌ها به هیچ وجه نمی‌توانند این را قبول کنند. همیشه تلاش خواهند کرد تا یا نظام کنونی را ساقط کنند و یا کسی را که رابطه‌اش با واشنگتن خیلی خوب است، روی کار بیاورند.

سؤال:: رهبر ایران معتقد است آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که با ظاهر خوب، بتوانند در ایران نفوذ کنند. با این وجود، یک سری معتقدند که دوران این بی‌اعتمادی‌ها تمام شده است و باید با آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها مذاکره کرد.

بعضی چیزها کاملاً علنی است. مثلاً این‌که این‌ها با ایران قرارداد بسته‌اند، اما در عین حال دارند نقشه جنگ علیه این کشور می‌کشند. حتی گفته‌اند برجام باعث می‌شود ما بتوانیم راحت‌تر داخل ایران رخنه کنیم، آدم‌ها را عوض کنیم و اگر لازم شد، راحت‌تر با ایران بجنگیم. این‌ها را خیلی صریح گفته‌اند، اما خب طبیعی است که شبکه‌های فارسی‌زبان صدای آمریکا و بی‌بی‌سی این‌ها را پخش نمی‌کند. تناقض‌های زیادی در حرف و عملشان هست. از یک طرف می‌گویند ما هیچ‌وقت با تروریست‌ها مذاکره نمی‌کنیم. از این طرف می‌گویند ایران بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریسم است. پس چرا دارند با ایران مذاکره می‌کنند؟ این‌ها همه‌اش بازی است.

مصاحبه با ثریا سپه‌پور اولریچ

به اعتقاد رهبر انقلاب، آمریکایی‌ها بعد از توافق هسته‌ای
به دنبال نفوذ همه‌جانبه در ایران هستند

سؤال:: خیلی افراد اگر این حرف‌ها را در داخل ایران بزنند، فوراً می‌گذارند به حساب این‌که این آدم حزب‌اللهی است و غیره.

به نظر من، انسان باید حقیقت را بگوید. من خودم در این زمینه‌ها تحقیق کرده‌ام، جستجو کرده‌ام، به چشم خودم دیده‌ام. چند ماه پیش در قالب یک موضوعی به نام "دیپلماسی دانشمندان"، چند دانشمند ایرانی را به آمریکا آورده بودند و چند آمریکایی هم آن‌جا بودند که فکر می‌کنم از وزارت خارجه آمده بودند. من به این جلسه دعوت نشده بودم، اما از طرف چند نفر از اساتیدم رفتم.

آن‌جا یک نفر از وزارت خارجه آمد و با من شروع کرد به صحبت کردن. گفت: "شما این‌جا دیپلماسی عمومی خوانده‌اید، پس چرا شما را در وزارت خارجه استخدام نکرده‌ایم؟" گفتم: "چون من از سیاست خارجی شما بدم می‌آید." بلافاصله گفت که "من یک مفسر رسانه هستم." من می‌دانستم که از وزارت خارجه آمده، اما چون حجاب نداشتم و تحصیل‌کرده خودشان هم بودم و شوهرم هم آمریکایی بود، فکر کردند که به راحتی می‌توانند من را برای تأمین منافع خودشان به کار بگیرند.

سؤال:: سال 2008 دفتری به نام "دفتر امور ایران" در وزارت خارجه آمریکا تأسیس شد. در این‌باره چیزی شنیده‌اید؟

بله. حتی سردسته افرادی که آن‌جا بودند، یک خانم ایرانی بود. خیلی از این مؤسسات در آمریکا هست. از جمله آن‌ها شورای ملی ایرانی-آمریکایی‌ها (نایاک) است که الآن خیلی فعال است و تبدیل شده به منبعی برای رسانه‌های جایگزین که خیال می‌کنند این شورا واقعاً به دنبال تأمین منافع ایرانیان است، در حالی که این‌ها بودجه‌شان را از دولت آمریکا می‌گیرند.

سؤال:: هم‌زمان با "دفتر امور ایران" دفتری هم به نام "دفتر ایران" در پنتاگون باز شد و پسر شاه هم آن‌جا رفت و آمد می‌کرد. اسنادی که از وزارت خارجه آمریکا از حالت طبقه‌بندی شده خارج شده است، نشان می‌دهد که این‌ها دفاتری را در آذربایجان و ترکیه و دبی ایجاد کردند که بعدها حوادث سال 88 را رقم زدند. سؤال من این است که وقتی این همه سرمایه‌گذاری می‌کنند برای تغییر نظام ایران، آیا ممکن است یک دفعه فردی به نام باراک اوباما بیاید و بگوید "نه. ما می‌خواهیم با ایران مذاکره کنیم و توافق هسته‌ای کنیم"؟

نخیر. مسئله این است که تصمیم‌ها را اوباما نمی‌گیرد، افرادی می‌گیرند که اوباما را روی کار آورده‌اند. اوباما صرفاً اجراکننده و اعلام‌کننده تصمیم‌هاست. تصمیم‌ها را بسیاری از اندیشکده‌ها در آمریکا می‌گیرند. اندیشکده‌ها هم به جز یکی، همه طرف‌دار اسرائیل هستند. به این شکل است که سیاستمدارها از کاخ سفید می‌آیند به اندیشکده‌ها و از اندیشکده‌ها برمی‌گردند به اندیشکده‌ها.

شما نگاه کنید، سال 1992، "پال ولفوویتز" رئیس سابق بانک جهانی و چند نفر دیگر برای اوکراین نقشه کشیده بودند. اوباما در اجرای این طرف نقشی نداشت، صرفاً در زمان ریاست‌جمهوری او این نقشه اجرا شد. از آن گذشته، خود اوباما زمانی که سال 2008 می‌خواست رئیس‌جمهور شود، به آیپک گفته بود که بیت‌المقدس را پایتخت اسرائیل خواهد کرد. حتی بوش هم چنین حرفی را نزده بود. بنابراین تصمیم‌ها با تغییر رئیس‌جمهور، عوض نمی‌شوند.

مصاحبه با ثریا سپه‌پور اولریچ

"رضا مرعشی" مدیر تحقیقات نایاک، قبلاً در دفتر امور ایرانیان
وزارت خارجه آمریکا کار می‌کرد که نقش مهمی در فتنه داشت

سؤال:: در اسناد ویکی‌لیکس آمده که "آلن ایر" سخن‌گوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا گفته است یکی از رابط‌های من، یکی از خبرنگاران اصلاح‌طلب در ایران بوده است. توضیح بدهید که آمریکایی‌ها از رسانه‌های اپوزیسیون در کشورهای هدف چه استفاده‌ای می‌کنند؟

از دوران جنگ سرد و ریاست‌جمهوری آیزنهاور، آمریکایی‌ها به کشورهایی می‌رفتند که هدفشان محسوب می‌شدند. آن‌جا یک نفر را در رسانه‌های داخلی پیدا می‌کردند که بتوانند با او کار کنند. به حساب خیلی از افراد در کشورهایی که دشمنی‌شان با آمریکا به اندازه ایران نیست، علناً پول واریز می‌شود، یا حتی چاپخانه و انتشارات آن‌جا می‌خرند.

سؤال:: سال 2000 اتحادیه اروپا به یکی از شرکت‌های انگلیسی پول داده بود تا این شرکت رسانه‌های ایرانی را رصد کند و از مطالب آن‌ها، نقطه‌ضعف‌های ایران را استخراج کند.

از این کارها خیلی زیاد می‌کنند. متأسفانه خیلی‌ها را حتی می‌خرند، یعنی با پول آن‌ها را فریب می‌دهند. زمانی که آقای خاتمی به سازمان ملل آمده بود، آمریکایی‌ها یک عده را خریده بودند تا بیایند و جلوی سازمان ملل شعار بدهند. بعضی‌ها هم که ممکن است ساده باشند و به راحتی فریب بخورند و از آن‌ها سوءاستفاده شود. خود من با آن‌که این همه در آمریکا فحش می‌خورم و می‌گویند تو از جمهوری اسلامی پول می‌گیری که برایشان تبلیغ کنی، باز هم وقتی با همان فردی که در وزارت خارجه بود و گفتم در مهمانی با هم آشنا شدیم، ایمیل رد و بدل می‌کردم، احساس می‌کردم چه‌قدر خوب است که یک نفر در آن سطح، تو را تحویل بگیرد. بعد با خودم گفتم اگر یک نفر در سطح خیلی معمولی در ایران، مثلاً یک کارمند دولت، توسط همین افراد این‌قدر تحویل گرفته شود، خب قطعاً خوشش می‌آید که یک مأمور وزارت خارجه آمریکا او را قبول دارد و روی حرفش حساب می‌کند.

متأسفانه واقعیت این است که آن‌قدر از صد سال پیش توی سر ما زده‌اند و گفته‌اند شما جهان سومی هستید و عقب‌مانده هستید، که دائماً منتظریم تا کسی از ما خوشش بیاید. همه ما ایرانی‌هایی که در خارج از کشور زندگی می‌کنیم، سفیر کشورمان هستیم، اما متأسفانه آن‌قدر بعضی‌هایمان کمبود اعتماد به نفس داریم که دائم احساس می‌کنیم باید از کشور خودمان بد بگوییم.

سؤال:: ما چه‌قدر از این سفیران خود استفاده می‌کنیم؟ ایران، دانشمندان و ورزش‌کاران خوبی دارد. قهرمانان ورزشی در آمریکا عمدتاً سواد سیاسی بالایی ندارند، اما دولت یک سری جملات را به آن‌ها می‌گوید تا حفظ کنند و در کشورهای دیگر آن‌ها را بگویند. به این ترتیب، از ورزش‌کاران یا سایر افراد مشهور استفاده می‌کنند. با این حال، سطح سواد سیاسی در جامعه ایران نسبت به آمریکا بسیار بالاتر است. چرا ما از ورزش‌کاران خودمان استفاده نمی‌کنیم؟ آیا استفاده از این افراد تأثیری نمی‌تواند داشته باشد؟

قطعاً تأثیر دارد. به خصوص در مورد ورزش که الآن طرف‌داران زیادی دارد. من فکر می‌کنم، این افراد نیازی به دروغ گفتن هم ندارند. بلکه فقط باید مواضع جمهوری اسلامی را در کشورهایی که به آن‌ها می‌روند، بیان کنند. البته منظور این نیست که از همان اول، موضع سفت و سخت بگیرند، اما اگر بلد باشند چگونه باید حرف بزنند، می‌توانند وقتی مدال می‌گیرند، از همان فرصت استفاده کنند و مثلاً اول از ورزش خودشان بگویند و بعد توضیح بدهند که چه‌قدر خوشحال هستند که کشورشان این فرصت را به آن‌ها داده تا در این مسابقات موفق شوند. این افراد باید دیپلماسی عمومی یا بگیرند. اهمیت ورزش تا اندازه زیادی به خاطر تبلیغاتی بودن آن است. بسیاری از شرکت‌هایی که دور زمین فوتبال یا روی پیراهن‌های بازیکنان تبلیغ می‌کنند، ممکن است ورزش برایشان اهمیتی نداشته باشد، اما مخاطبینی که مسابقات ورزشی را نگاه می‌کنند، برایشان مهم هستند.

مصاحبه با ثریا سپه‌پور اولریچ

بسیاری از شرکت‌ها به ورزش اهمیتی نمی‌دهند، اما
آن را فرصتی برای تبلیغات می‌دانند.

بگذارید یک مثال برایتان بزنم از درس‌هایی که ما داشتیم و ارتباطی هم با سیاست نداشت. مثلاً به ما می‌گفتند وقتی یک محموله نفتی از یک شرکت در دریا ریخته و دریا را آلوده کرده، چه کار باید بکنیم تا بتوانیم تصویر آن شرکت را دوباره در ذهن مخاطبان مثبت کنیم. ما یک هفته وقت می‌گذاشتیم و راه‌حل‌های مختلفی را ارائه می‌کردیم. شما هم اگر می‌خواهید چنین پروژه‌هایی را پیاده کنید، باید از افرادی استفاده کنید که هم با ایران آشنا هستند و هم فضای آن طرف را می‌شناسند. من خودم از فضای ایران فاصله دارم و شاید گزینه مناسبی نباشم، اما قطعاً افرادی هستند که هر دو طرف را به خوبی بشناسند.

سؤال:: تا کنون فکر نکرده‌اید که از همین نوع پروژه‌ها بگیرید و شروع کنید به کار کردن روی آن‌ها؟

من اتفاقاً آرزویم این است. با یک نفر ایرانی صحبت می‌کردم که می‌گفت آرزویم این است که یک روز بازیگر بشوم و بروم به آمریکا در هالیوود کار کنم. به او گفتم اولاً که باید یهودی باشی تا بتوانی در هالیوود کار کنی. دوماً تو حیف است که بخواهی به آمریکا بروی. من اگر شوهرم آمریکایی نبود، یک لحظه هم در آمریکا نمی‌ماندم. کاش همان‌طوری می‌شد که رهبر ایران می‌گوید، یعنی غرب‌زدگی از سر ما می‌افتاد.

سؤال:: البته وضعیت زندگی در آمریکا واقعاً برای قشر متوسط جامعه، بهتر از ایران است.

این هم بستگی دارد. من قبل از ازدواج، جزو قشر متوسط رو به پایین بودم. کسی بودم که از ساعت هفت و نیم صبح تا هفت و هشت شب کار می‌کردم. بعضی وقت‌ها ناهار هم نمی‌خوردم که خرجم کم‌تر شود. واقعاً زندگی آمریکایی یعنی همین. یک آمریکایی صبح تا شب کار می‌کند، شب می‌آید خانه، تلویزیونش را نگاه می‌کند، همین چرت و پرت‌هایی را که رسانه‌ها به خوردش می‌دهند، می‌بیند، دوباره می‌خوابد و فردا صبح همین قضیه تکرار می‌شود. زندگی در آمریکا یعنی کار. مردم آن‌جا چیزی از دنیا نمی‌فهمند. البته یک سری هم هستند که پولدار و خوش‌گذران هستند. نکته این است که اگر کسی وجدان نداشته باشد، در آمریکا می‌تواند راحت زندگی کند.

سؤال:: بالأخره تجربه ما ایرانی‌ها این است که خاله یا دایی‌مان به آمریکا می‌رود و بعد می‌گوید زندگی این‌جا خیلی خوب است و داریم لذت می‌بریم.

خیلی از این‌ها دروغ می‌گویند. وقتی به آمریکا می‌روند مجبور هستند یا راننده تاکسی شوند و یا آرایشگاه بزنند. تا دلتان بخواهد در آمریکا آرایشگر ایرانی هست. اما خب ما ایرانی‌ها اصولاً اهل پز دادن هستیم. وقتی یک نفر هم واقعیت را می‌گوید، فکر می‌کنیم دارد دروغ می‌گوید. من نمی‌گویم ایرانی پولدار در آمریکا نیست، اما اغلب این‌گونه نیستند. اکثراً صبح تا شب را کار می‌کنند. ضمناً از آن‌جا که خانه‌ها آن‌جا متعلق به بانک است و شما باید سال‌ها قسط بدهید، ممکن است در یک شب، زندگی شما از این رو به آن رو شود. قاعده‌اش این است که هر کس پول‌دار باشد، روز به روز پول‌دارتر می‌شود و کسی هم که پول ندارد، وضعیتش هر روز بدتر از روز گذشته می‌شود.

مصاحبه با ثریا سپه‌پور اولریچ

"من قبلاً همسایه شما بودم" - در آمریکا عمدتاً خانه‌ها متعلق
به بانک است و زندگی فرد ممکن است یک‌شبه از بین برود.

کاش کسی بود که واقعیت‌ها را به مردم ایران می‌گفت. من خودم این کار را نمی‌کنم، چون می‌ترسم. می‌دانم که ایمیل‌هایم را چک می‌کنند، چون یک بار اف‌بی‌آی به خانه ما آمده است. وقتی با دوستانم که آن‌ها هم فعالیت سیاسی می‌کنند، تماس تلفنی می‌گیرم، به شوخی اول به اف‌بی‌آی سلام می‌کنیم و بعد حرف‌هایمان را می‌زنیم! با این حال، جایی که ما زندگی می‌کنیم، چون نزدیک به دریاست و آب و هوایش خوب است، مردم فقیر بی‌شماری را می‌بینیم که گدایی می‌کنند.

کاش خبرنگاران ایرانی از این افراد عکس می‌گرفتند و منتشر می‌کردند. روسیه دقیقاً همین کار را کرد. آمریکا طی جنگ سرد می‌خواست به مردم روسیه نشان دهد که آمریکایی‌ها همه مرفه هستند و روس‌ها همه بدبخت. یک خبرنگار روس به نیویورک آمد، در خیابان پنجم که خیلی معروف است، جلوی جواهرفروشی "تیفانی" از یک پیرزن فقیر عکس گرفت که داشت گدایی می‌کرد. همین عکس در رسانه‌های دنیا مثل توپ صدا کرد.

آن‌چه دل من را می‌سوزاند این است که ایرانی‌ها فکر می‌کنند آمریکا بهشت است و وقتی به آن‌جا بروند، پول‌دار می‌شوند و زندگی‌شان راحت می‌شود. کسی نمی‌داند که در آمریکا واقعاً چه خبر است. من شوهرم بازنشست شده بود، اما مجبور شد دوباره سر کار برود. وقتی می‌گوییم زندگی در آمریکا سخت است، همه می‌خندند.

منبع: مشرق نیوز

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۹۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
آراد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
87
44
خیلی جالب بود،این واقعیت هایی است که وقتی خود من هم یه جاهایی بازگو میکنم بعضی ها میخندند و اونقدر همین بی بی سی و وی او ای و من و تو و .... تو مغز بعضیا نفوذ کردند که فهماندن حقایق خیلی سخت شده، کاش همه مردم این مصاحبه رو میخوندن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
بقول شما فهماندن بعضی حقایق سخته اما اون کسی که قابلیت فهمیدن داشته باشه با خوندن این مصاحبه و موارد مشابه راحت میفهمه اون کسی هم که با این همه دلیل و برهان باز هم نمیفهمه خب ولش کن بذار نفهمه چون آپشن مورد نظر رو برای فهمیدن نداره و ارور میده
شهراد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
آراد، من هم حرف شما رو تایید میکنم ولی یه سری کلا مخالف هستن . اگه نتانیاهو و اوباما و بقیه سران غرب بیان توضیح بدن ما میخواهیم شما رو از بین ببریم و سرتون رو ببُریم با آغوش باز پذیرای اون ها هستن
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
من هم خیلی از این صحبت ها را قبول دارم و قبلا متوجه شده ام اما مشکلی که دارم اینه که چطور با این همه رانت و بی عدالتی در کشور خودم کنار بیام که امیدوار به آینده شوم؟ وقتی در اداره ای که کار می کنم می بینم افراد خیلی ضعیف تر از من با چه روشهایی ارتقا پیدا می کنند، چطور به حرف های مسئولین خودمون اعتماد پیدا کنم؟
شهراد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
دارم نا امید میشم، تعداد تعطیل ها در مورد این حقیقت داره زیاد میشه.....!!
سحر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
عجیبه! چیز به این واضحی چرا اینهمه منفی دادن، باید سطح آگاهی مردم رو بالا برد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
خواندیم نفهمیدیم یعنی چی؟؟
واقع بین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
اگر به گفته این خانم ،این مسائل توهم نبوده و واقعیت امر است پس این مصاحبه هم میتواند در جهت همان سیاست ها باشد ولی ما دلیل و نتیجه ای که دنبال میکند را فعلا نمیدانیم
منتظر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
55
28
با تشکر از بولتن.واقعیتهایی که بعضی رو می دونستیم ودرباره بعضی دیگه حدس هایی می زدیم. هنوزم خیلیها دشمنی دشمن رو باور نکردن.ایستادگی ملت ما با همه سختیهاش واقعا تحسین برانگیزه چون بعضیها مثل این خانم دارن متوجه میشن که حداقل دلیل انقلاب مردم ما چی بوده.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
40
30
هیچ کجا ایران نمیشه . همه ایرانیها بهتره بیان ایران زندگی کنند .
پاسخ ها
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
کسانی که مهاجرت کرده اند قبلا شرایط زندگی در اینجا را هم داشته اند و در انتخاب بهترین جا، بهتر از من و شما می توانند نظر بدهند!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
اون لجن کسانی که منفی دادن بهتره از ایران برن همون جایی که بهش تعصب دارن
سحر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
چقدر وطن پرست! آفرین !!! آفرین !!!!
ناشناس
|
Romania
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
10
34
دانشگاههاشون هدفمندن دیگه نه مثل دانشگاههای ما
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
19
92
حالا اگر آمریکا اینقدر بده چرا برنمی‌گردی ایران که تو بهشت برین زندگی‌ کنی‌؟
پاسخ ها
شهراد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
اصلا اینطور فکر نکن، کاملا راست میگه، من متولد کالیفرنیا هستم ، پدرمو اونجا برای پول کشتن باید باشی تا ببینی واقعیتو
پسر شجاع
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
من خودم یک دوستی دارم که از 5 سالگی با هم دوست هستیم و او 42 ساله و من 41 ساله هستم.
او حدود 12 سال است که در آمریکا جوشکاری می کند. در حال حاضر دو منزل، دو دستگاه خودرو و کلی رفاهیات زندگی دارد. مدرک تحصیلی وی دیپلم علوم انسانی است و جوشکاری را در فنی حرفه ای ایران یاد گرفت.
من فوق لیسانس حقوق دارم، هنوز مستاجرم، یک ماشین قراضه دارم و زیر کلی بدهی در حال نابود شدن هستم.
خنده دارترین بخش ماجرا این است که اغلب همین دوستم برای سرمایه گذاری هایش از من مشورت می گیرد.
خود ایشان، بارها و بارها به من تأکید کرده که اگر تو به جای من در آمریکا بودی الآن میلیاردها دلار پول به جیب می زدی.

حال شما جای من؛ آیا به این فکر نمی کنید که کاش به جای ایران، جای دیگری را برای زندگی انتخاب کرده بودید؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
شمام اگه برات سواله برو از خودش بپرس.خیلی لجت گرفته؟
محمد
| United States |
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
عزیر دلم اگه متن رو بخونی میفهمی که گفته به خاطر شوهرم که امریکاییه مجبورم آمریکا زندگی کنم.
شهراد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
تا اونجا نباشی نمیدونی چه خبره، ما هم پمپ بنزین داشتیم، آخرش چی شد؟؟ بخاطر صندوق پمپ پدرم کشته شد، لعنت به همشون، لعنت
ناشناس
| Germany |
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
بسر شجاع یاد فیلم ممل امریکایی افتادم حسن ببه دوست ممل امریکایی بهش کلی چاخان کرده بود چند تا بمب بنزین تو امریکا داره و ممل رو هوایی کرده بود بره امریکا اخر سر معلوم شد اونجا داشته به کفشها واکس میزده و شبها جای خواب نداشته و معتاد شده
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
28
19
خدا قوت واقعاً موثر بود و جذاب
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
2
19
اگه میخواین وابسته به امریکا نباشیم بیاین از نوشیدنی هر روز سر سفره هامون شروع کنیم که همه امریکایی هستن مثل کوکا پپسی و اب معدنی نسله و ...
فکر نکنم بشه اینارو کاری کرد . چون دیگه خیلی دیره و مطمینن سود مالی زیاد برای مدیران و کارخانه داران ایرانی نمیذاره که کسی به اینا فکر کنه .اگه با پول فرهنگشون و ایده هاشونم مثله نوشابه به خوردمون بدن چی؟ حتما نباید بری تو دانشگاهشون تا شستشو داده بشی !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
عروسکهای باربی ویا خارجی رو هم بگو که جز فرهنگ تجمل گرایی ومصرف گرایی کارایی دیگه ای نداره.تازه گفته میشه بعضیهاشون دوربین مخفی دارن برای جاسوسی.
شهراد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
این هم درسته ولی الان مشکل ما این ها نیست،خیلی پرتی از مرحله که این حرفا رو میزنی، منتظر یه سوریه باشیم با این عدم آگاهی مردم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
از کامپیوتر استفاده نکن چون تقریبا همه چیزش ساهت یا تکنولوژی آمریکایی داره
ناشناس
|
United States
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
12
13
هنر نزد ایرانیان است و بس !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
تاهنر رو چگونه معنی کنی
ازدیوار سفارت بالا رفتن هم یه نوع هنره که در ایران دیده شده
ناشناس
| United States |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
به خاطر این هنر خاصه که آمریکا هنوزم که هنوزه داره می سوزه.چون یه هنری هست که مال خودمونه وباعث شده دستانی که در دزدی خیلی شیک و حق به جانب رو ی منابع ما بود کوتاه بشه.امیدوارم بعضی بی هنرها دوباره به اونها اجازه ورود ندن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
16
48
متوهم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
جناب آراد یکی از همونهایی که میگفتی پیدا شده!
شهراد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
جورج شولتز وزیر خزانه داری امریکا هم متوهمه؟!! ریچارد نیکسون هم تو کتاب "پیروزی بدون جنگ" توهم زده؟؟!!! رابرت ستلاف مدیر برنامه ریزی و سیاست واشنگتون هم چت کرده؟؟؟!!! مارک پالمر تو "ایران امریکا رهیافت جدید" هم سیگاری زده و طرح دلتا رو ارائه و تو ایران اجرایی کرده!!!!!!!!!!!! شماها دیگه چه ورقایی هستید!!!!! خدا به ایران رحم کنه کل متفکران امریکا این حرفها و استراتژی ها و برنامه ریزی ها رو برای ما انجام دادن ، دارن اجرا میکنن، کجای کاری ؟؟ با وجود شما ها منتظر یک سوریه جدید باید بود، با پروپاگاندا بشار رو ضعیف کردن و مردم رو انداختن به جونش، دو سال بعد هم 88% بهش رای دادن!!!!!! ولی دیگه دیر شده بود و الان دارن از سگ و گربه ها ارتزاق میکنن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
تا چالوس بیشتر نرفتی ، تازه اگه رفته باشی!!! بعد طرفی که تو امریکا زندگی میکنه و داره از دانشگاهش تعریف میکنه و همه حرف هاش هم از طرق دیگه ثبت شده است میشه متوهم! اگه اون متوهم باشه تو تعطیلی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
11
47
همه ایرانیها بهتره بیان ایران زندگی کنند واختلاس هاي ميلياردي بکنن وکسي هم کاري نداره...!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
الان این چه ربطی داشت به موضوع؟ خوبی بعضیا اینه که فقط حرف بلدن، راه کار بده و عمل کن تا اختلاس نشه ، اونها یی که اختلاس میکنن از کره مریخ نیومدن یکی هستن مثل من و تو، اگه ما هم جای اونا بودیم و دستمون باز بود شاید بدتر از اون میکردیم،راهکار اینه که این خلاء های قانونی باید توسط مجلس با قانون گذاری برطرف بشه و قوه قضائیه هم پایش کنه، تا دیگه اگه کس خواست هم نتونه دزدی کنه.
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
همه جای دنیا اختلاس میشه این سیستم اقتصادی جهانی هست که مشکل داره دوست عزیز حقیقتو ببین
من
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
خیلی هم ربط داره از طرفی درهیچ جای دنیا این تعداد دزدی و اختلاس با این حجم رخ نداده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
جناب من
بر فرض که حرف شما صد در صد درست باشه.بازهم در اصل موضوع هیچ شکی نیست واون هم اینه که آمریکا می خواد کلانتر بازی در بیاره وبرای اینکار هزینه زیادی هم میکنه چه مالی چه فکری.
علی
|
United States
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
12
28
یک مدرک نشان بدهند که اعضای بدن رو دزدیده باشند
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
12
30
ما در ایران داریم از اقازاده ای که با یک قرار داد میلیاردهها تومان به جیب زد تا راننده بانک مرکزی که میلیاردها یورو الان در حسابش دارد البته بجه های ما با مدرک دانشگاهی فوق لیسانس بیکارند ووو.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
جناب حمید اینجا بحث مقایسه ایران وآمریکا نیست.بحث شگردهای آمریکا برای سلطه بر ملتهاست.یه خورده بدون تعصب برورد کنید.بحث اینه که هر جا بری آسمون همین رنگه.دزدی تبدیل شده به زرنگی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
چقدر هم حرفهای شما به این موضوع ربط داشت!!! مُد شده درباره سوختن غذا روی گاز هم صحبت میشه یه سری ها میکن اختلاس شده!
ناشناس
| United States |
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
نقد این مطالب بایستی در کلیه امور دوکشور باشه تا ببینیم کدوم کشور قابلیت بالاتری برای مردمش داره
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
14
33
چرت و پرت محض
پاسخ ها
شهراد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
جورج شولتز وزیر خزانه داری امریکا هم چرت و پرت میگه؟!! ریچارد نیکسون هم تو کتاب "پیروزی بدون جنگ چرت و پرت میگه؟؟!!! رابرت ستلاف مدیر برنامه ریزی و سیاست واشنگتون هم چرت و پرت میگه؟؟؟!!! مارک پالمر تو "ایران امریکا رهیافت جدید" هم چرت و پرت میگه؟؟؟؟!!!!! لابد طرح دلتا هم چرت و پرته!!!!!!!!!!!! شماها دیگه چه ورقایی هستید!!!!! خدا به ایران رحم کنه کل متفکران امریکا این حرفها و استراتژی ها و برنامه ریزی ها رو برای ما انجام دادن ، دارن اجرا میکنن ، دمت گرم محمد جان ، خدا قوت اخوی!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
محمد ساقی تو عوض کن عزیزم
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
20
10
به این می گن پروپاگاندا! آفرین آفرین!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
پروپاگاندا همونیه که تو فکر میکنی این پروپاگانداس .باید به آمریکا بگی آفرین بابت شستشوی مغزیت.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
البته اگه مغزی باقی مونده باشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
13
19
سخنانیکه در این کشور خریدار دارد .
عزیزان مگر میشود در کشوریکه قانون حرف اول را میزند و مردمش باور دارند که هیچکس بالاتر از قانون نیست با توصل به این نظریات از بیرون حاکمیت اش را متزلزل کرد . اگر زمینه نا رضایتی در میان مردمی نباشد با هیچ نظریه ای نفوذی و فتنه گری نمیتوان مردم را بخیابان کشید . حتی در کشوری مثل هند که فقر گسترده و در کنارش اختلاف طبقاتی هم وجود دارد تصورش هم بعید استکه این مردم برای اعتراض و اصلاح حاکمیت بخیابان ها بریزند چون پایه های حکومت قانون مستحکم است . این نظریات مبتنی بر توطئه هرچند در این ملک خریدار دارد اما با واقعیت های ما ارتباطی ندارد . مردم سالاری و حاکمیت قانون راه حل همه مشکلات است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
دقیقا" . در 50 سال گذشته نگاه کنید . هر کشوری که دچار مشکل شده به خاطر فساد خودشان بوده است .
آمریکا البته بدش نمی آید در کشوری نفوذ کند ولی دیگر برایش مهم نیست برای اینکه با کمک اپل و مایکروسافت الان همه جا هست .
ایشان یک سال در ایران زندگی کند تا بفهمد ایران خوب است یا آمریکا .
شهراد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
اظهار فضل کردی لا اقل اسمت رو هم بنویس ببینیم این افاضات تراوشات کدوم ذهن متروکه است، کل اتاق فکر های امریکا اسناد شون رو منتشر میکنن و میتونی بری ببینی، نمیشه از بیرون سازماندهی کرد؟؟!!!!!!یه کم اخبار جهان رو دنبال کنی بد نیست، سخنگوی وزارت خارجه امریکا: "برای پایین آوردن حکومت اوکراین 5 میلیون دلار هزینه کردیم" ، تو سوریه چی گذشت؟ با تبلیغات و جنگ رسانه ای گسترده بین مردم توسط ماهواره و اینترنت و کلیپ ها و عکسهای مونتاژ شده به چه روزی افتادن؟؟!!!! میدونی الان تو سوریه از گرسنگی سگ و گربه میخورن؟ تاریخ خودمون رو بخون، رضا خان چجوری سر کار اومد؟ و با چه فضاحتی تبعید شد، نمدونم شما کجا زندگی میکنی و اخبار و تفکرتو از کجا میگیری، این خانم سیتی زن امریکاست و نیازی نداره به من و تو دروغ بگه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
اگر حاکمیت قانون به دست غرب دوستها افتاد اونوقت چی؟ ببینید اگر کسی به شما بگه مصرف قلیان یا سوسیس وکالباس سرطان زاست وبا ادله هم بگه باید بهش گفت متوهم؟ اینها نظریه نبوده بلکه واقعیاتی بوده که داره گقته میشه وخوبه که بدونیم چه دشمنی داریم .دقت کنید آمریکا تنها با ایران دشمنی نمیکنه بلکه دشمنیش با انسانیته.اگر خوب خونده باشید در این مصاحبه فقط از ایران گفته نشده بلکه از کشورهای دیگه گفته شده.ملتی که به ظلم عادت کنه به سختی میشه بیدارش کرد.وگرنه هرقانونی که ظالم باشه در برابر اعتراضات نمی تونه دوام بیاره هرچند مستحکم باشه.
آریا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
واقعا باور کردی این هایی که نظر منفی دارن کل متن رو خوندن؟ اینا به تیتر منفی دادن چون نمیخوان بفهمن حقیقت چیه، سیاست مدارها و کتاب هایی که شهراد معرفی کرده معرف استراتژی اونهاست در قبال ایران، ما چه ساده ایم که انتظار داریم این حضرات برن رفرنس ها رو بخونن و درباره این واقعیت تحقیق کنن! اینا حوصله ندارن یه متن 3 خطی رو تا آخر بخونن !
سحر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
من هم فکر نمیکنم متن رو خونده باشن یا حداقل فهمیده باشن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
9
6
همین کلاسها را ما هم داریم از افریقا گرفته تا افغانستان و ترکیه و سوریه و عراق و لبنان و فلسطین بخشی از سیاست خارجی همینه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
سیاست خارجی یعنی خرابکاری وسوءاستفاده کردن از ضعف دیگران؟ سیاست خارجه ما بنا بر حمایت از مظلومان وکمک کردن به اونها برای ایستادن روی پای خودشونه.
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
3
14
در زمان دانشجویی دوستی داشتم که در یکی از همین کشورهای غربی مدتی اقامت داشت توصیف های جالبی داشت می گفت ما ایرانی ها که در ایران این همه افاده داریم و دست به سیاه و سفید نمی زنیم در انجا به پست ترین کارها تن می دهیم
سپهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
13
16
همیشه خودم بد شانس می دونم چون در ایران ومخصوصآ این برهه زمانی به دنیا اومدم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
برو خدارو شکر کن که همچین نعمتی(نعمت انقلاب) به هرکسی داده نمیشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
9
9
میگویند اگر میخواهی به کسی لطمه بزنی بجای خوب حمله کردن بد دفاع کن
سوالات مطروحه و سخنان جهت دار و بی معنی این خانم به قدری از نظریه مورد نظر "نفوذ" و مقابله با نفوذ ساده است که هیچ نیازی به انکار ان و یا بحث در مورد کمیت مطلب وجود ندارد
کیفیت اظهار نظر ها و نوع انتساب تفکرات این به اصطلاح متخصص به کلیت جامعه ایرانی نه تنها یک دروغ و تهمت بزرگ بلکه از فرط بی مایگی خنده دار نیز میباشد .
اگر قرار بود امریکایی ها لیستی از افراد را انتخاب کنند تا در جهت حفظ منافع شان موضوع نفوذ را زیر سوال ببرند با احتمال زیاد همین خانم در ابتدای لیست قرار میگرفت .
یاد هشدار رییس جمهور در مورد بازی با کلمه نفوذ افتادم ..
ناشناس
|
United States
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
9
12
دست کم این جمله اش که گفته وقتی می خواستن بر علیه ایران صحبت کنند مرا یک هفته اخراج کردند دروغ است با بقیه حرفهاش جور در نمی آد. کاری ندارم ولی ببنید چه کاسه ای زیر نیم کاسه اش است.
هر کشوری اول باید دنبال منافع خودش باشه. ماهم همینطور ولی که افسوس دنبال همه چیز هستیم بجز منافع خودمان!
علی
|
United States
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
12
18
من تعجب می کنم امریکا و غرب اینقدر بد است اما ما مسلمانان گروه گروه و با چه بدبختی پناهنده امریکا و غرب می شویم از غرب هم یک نفر نمی اید پناهنده ما شود حتی یک نفر!!! که ما دلمون خوش باشد بگیم کسی هم هست انجا را بد می داند و پناهنده ما شده است
پاسخ ها
reza
| Russian Federation |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
خیلی لز غربیها به ایران آمده اند و شیعه شده اند از جنابعالی هم مسلمان تر شدند مثل ادواردو که وارث ثروتمندترین ایتالیایی بود که به همین دلیل هم شهیدش کردند و خودکشی جلوه دادند کمی تحقیق کنی می تونی افراد بیشتری را پیدا کنی ولی شما مجذوب غربید مثل طعمه ای که محو صیادش شده باشد و نمی توانید حقیقت دین و نعمت انقلاب را ببینید و دینتان به دین دیگران وابسته است به محض انحراف اون فرد تو هم دینت را از دست میدی؟!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
مانند پینوکیو و وعده شهر اسباب بازی ها! پینوکیو تو ایران زیاده، دل بستن به کشوری که 18 تریلیون دلار بدهی داره و انتظار دارن اون بیاد مشکلاتشون رو حل کنه ، اون وقتی که خود تو باختی میبینی گوش هات داره دراز میشه
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
حرف مفت زدن که مالیات نداره بجای 18 تریلیون بدهی بگو 18000000000 تریلیون بدهی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
4
4
دشمن نامرئی از خطرناک ترین دشمنان است.اما خطرناک تر از آن،دشمنی است که می پندارید اصلاً وجود ندارد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
ما چقدر دشمن داریم خودمون خبرنداریم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
بله خبر نداری.اگر کلام خدا رو بخونی متوجه میشی قسم خورده هم هست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
5
2
همه اینها به خاطر اینه که رفت و آمد با آمریکا و بالعکس نیست، اگر رفت و آمد عادی وجود داشته باشه ، اونوقت مردم و جوانان واقعیت های آمریکا را بهتر متوجه میشوند و میفهمند که در آمریکا رمز موفقیت فقط و فقط تلاش و زحمت و تلاش و تلاش است. چیزی که اگر در ایران هم انجام دهند موفق میشوند. البته خب خیلی از موارد هم واقعا در آمریکا هست که ما نداریم و بایستی داشته باشیم لذا انشاء اله با ایجاد تعامل با آمریکا این مسائل حل میشود.
خیلی سال پیش من در الجزایز با یک مهندسی آشنا شدم که می گفت من کارمند زیراکس آمریکا هستم و مرتب میروم و می آیم اما اصلا از آمریکا خوشم نمی آید چون مغرورند و غیره و من مملکتم را خیلی بیش از آمریکا دوست دارم و غیره. لذا اگر جوانان ما این امکانات را داشته باشند خب خودشان هم انتخاب خواهند کرد مثل هندیها و چینی ها و غیره.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
و غیره . . . . !!!!!!!!!!!!!
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
6
2
باسلام من بعنوان فرد تحصیلکرده ایرانی از خانم
سپه پور می گویم ما در مسائل بهداشتی وپزشکی اصلی داریم که اگر فردی بالای30 سال وافغانی باشد بیماری سل دارد مگر خلاف آن ثابت شود در مورد آمریکایی ها واروپایی ها
معتقدیم هر آمریکایی واروپایی در کشور ما به
هر عنوانی وارد شود وحتی بصورت دلسوزی واظهار دوستی با ملت ایران جاسوس است
مگر خلاف آن ثابت شود وبرای اثبات آن شما
نه به امریکا برگردید ونه با آمریکاییها تماس
داشته باشید برای اینکه اگر شما راست بگویید وحقایق آنها را برملا کنید مثل شهید
ادواردو آنیلی شما را می کشند برای بیداری
نسل جوان وخانم های ایرانی در ایران بسیار
موثر خواهید بود بطوری که زمان کم میآورید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
تحصیل کرده ی عزیز، با احترام باید بهتون بگم سواد رسانه ای شما زیر صفر است، گرچه در هر رشته ای فوق دکترا داشته باشید
سپهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
4
6
انصفآ اگه امریکایی بودیم خیلی از دغدغه های اقتصادی رو نداشتیم .
ولی قبول دارم تو کامنت قبلیم کمی اغراق کردم.
میشه بدونم ما ایرانیا در در حال حاضر چه چیزی داریم که به اون افتخار کنیم.؟؟خواهشا از گفتن جملات کلیشه ای تکراری خود داری کنید .یه چیزی که اکثر مردم جهان قبولش داشته باشن مثل اون لوح گلی.
مدیر پایگاه ما یک ملت فهیم و آگاه ویک کشور پرنعمت در یکی از استراتژیک ترین نقاط جهان داریم به همراه تمدنی کهن و مفاخری چون بوعلی ، فردوسی ، حافظ ،سعدی ، مولانا و...اینها تنها اشاره به داشته هایمان است .
پاسخ ها
اندر خم یک کوچه
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
بولتن جان گفتی کشورپر ازنعمت.....احسنت ولی چرا این نعمت برای قاطبه ملت ملموس نیست؟مشکل دقیقا اینجاست
مدیر پایگاه اینکه کشورمان پر از نعمت است ربطی به مدیرت خوب یا بد ندار گفتید به چه بنازیم گفتیم این همه چیز .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
این نا امیدی رو چه کسی تو فکر تو کرده سپهر جان، طرف تو تایلند که تنها صنعتش روسبی گریه از خیلی با غیرت تر از شما درباره کشورش صحبت میکنه، کجا داریم میریم واقعا؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
شما هم عین برادرم دوست دارید داشته هاتون دیدنی ویا لمس کردنی باشه در صورتی که خبر از خودتون و گنج عظیمی که دارید غافلید.آمریکاوکلا غرب محک خوبیه برای خیلی از ماها. آزمایشی که اگه از اون سربلند بیرون بیاین شاید از بوعلی ها ومولوی ها هم سربلند تر باشید.سپهر خان عزتی که در سایه اسلام به ما رسیده چیز کمی نیست.می دونم میگی بازهم جملات کلیشه ای. ولی تا حالا چقدر وقت گذاشتی روی همین جملات کلیشه ای ؟بالاخره این جملات هم از ذهن هایی بیرون اومده که به پاش خون و زندگی شون رو دادن.لوح گلی مگه چیه؟جز تفکری هست که به صورت یه قانون نوشته دراومده؟چرا نمی خوای که تو اون متفکر باشی؟تا استعداد بالقوه رو به بالفعل تبدیل کنی؟ توباید خودت رو باور کنی نه به عنوان یک ایرانی به عنوان یه انسان که خدا وند اون رو برای هدفی خلق کرده.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
7
8
من اسسامی همه فارغ التحصیلان این رشته رو از بدو تاسیس جستجو کردم، هیچ اسمی از این خانمی که شما میگین نبود! میشه دلیلشو بگین؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
من هم همه ی دنیا رو زیر و رو کردم و ورقی مثل تو نیافتم!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
1
7
امریکا خاور میانه رو بی ثبات کرده
فارض
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
6
3
ببين بولتن جان! اولاً : خودت قبول دارى كه مشرق از سايتهاى تندرو با طعم پايداريست ! بعبارت ديگه يكصدم سايت شما انصاف و تعادل نداره.
ثانياً: صدها نفر هم هستند كه بر خلاف اين خانوم فكر ميكنند و در آنجا هم زندگى ميكنند وانگهى ايشان به موضوعاتى استناد ميكند كه براى اثبات صحت و سقم آن بايد به ينگه دنيا رفت يعنى احاله به امر محال !
ثالثاً: رسانه هائى كه بعنوان هوادار تفكر رسمى- در اينجا اصولگرائى- فعاليت ميكنند اصولاً دچار افراط و تفريط اند. باز هم اعتقاد دارم اگر اين مصاحبه حتى با همين نتايج توسط رسانه شما توليد شده بود قابل پذيرش تر بود زيرا شماخود حكومتيد ! و نيازى نميبيند كه خودتان تملق خودتان را بكنيد.به همين دليلست كه من گاهى حقايقى رو در رسانه هائى چون فارس ،تسنيم و ... ميبينم كه مطمئنم هيچ شخص و رسانه اى جرات ندارند آنها را منتشر كنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
امان از تعصب بیجا.نیازی نیست برای اثبات خوی استکباری وشیطانی آمریکا به ینگه دنیا بری چشمها وگوشهاتو خوب باز کن همین دور و بر خودت رو ببین.البته اگه این حزب بازیا اونها رو پر نکرده باشه.
سپهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
4
3
اینا که که گفتی همه مال گذشته بود .بله کشور ما از نظر منابع خدادادی بی نظیره ولی این منابع به بد ترین شکل ممکن اداره میشه.
یعنی واقعا از این بد تر نمیشه...
سپهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
4
7
درجواب ناشناس:تو کشوری که فقر وفحشا هست .یه عده ماسک هایی به صورت زده اند همین جور دارن پول پارو می کنند..پول مفت...وقتی فکر می کنم می تونیم چی باشیم وچی هستیم...فوق لیسانس حسابدارت داره خاک می خوره ...اون وقت طرف با دیپلم کارمند بانک شده چون عموش ریس بانکه..و...
آقا اصلا شما راست می گی تایلندی ها از من میهن دوست ترررن خوبه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
اصلا انقلاب برای همین بود که ریس بانک بتونه برادر زاده اش را بیاره تو ی بانک !!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
نکنه واسه همین انقلاب کردی وحالا که چیزی بهت نرسیده معترضی؟آخه بعضیا فکر میکنن بقیه هم مثل اونا فکر میکنن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
4
1
ثریا جان شما نترس!
بیسوات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
4
2
با این اوصاف ،بولتن جان حواست باشه با این مصاحبه اسباب دست غرب نشده باشی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
5
0
سلام مطالب این خانم چیز جدیدی نداره که هر فارغ التحصیل رشته های علوم ویا حقوق سیاسی ندونه
اما یه نکته جالب در صحبتهای این بنده خدا وجود داره که نشان از عمق تربیت امریکایی اصیل داره وفاداری به خانواده امریکایی
ایشون برای تخریب از هر حربه ای استفاده میکنن
خوب به جملاتش دقت کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
8
2
همش خالی بندیه باتشکر ازسایت کذاییتون
ناشناس
|
Canada
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
5
0
خانم محترم شما حق دارید نظرتون رو در باره هر چیزی بگید اما لطفا ... کجا میشه یک دانشجو رو از شرکت در قسمتی از یک برنامه یا واحد درسی بعلت مسئلی نظیر ملیت یا گرایشات سیاسی محروم کرد. من بیش از ده سال سابقه کار تحقیقی و دانشگاهی در امریکای شمالی دارم و هر گز چنین داستانی رو نشنیدم. با انصاف و صداقت حرفتون بیشتر به دل مینشینه تا با افسانه سرائی.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
4
0
خانم محترم فكر نميكني خودت هم اون سر دنيا نشستي براي ما تعيين تكليف ميكني
شکست سایه های باد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
5
1
از وقتی که امریکا بهمون پشت کرد هر روز ضعیفتر ازدیروز شدیم حتی کارمون بجایی رسید که عراق بهمون حمله ی نظامی کرد و الان دیگر کشورهای عرب مرتد منطقه ای از جمله کشوره ال عرب ایرن رو داره تهدید به حمله ی نظامی می کنند و این بخاطره این هست که امریکا بهمون پشت کرده و باعث خوشحالی کشورهای عرب منطقه ای شده است و الانم از اون وره دنیا ی تعدادی دارن برای اینده ی ایران برنامه ریزی می کنند
مدیر پایگاه اتفاقا از زماني كه ما به آمريكا پشت كرديم استقلال خودمان را به خوبي بدست آورديم و آقاي خودمان شديم . كشورهاي عرب هم هيچگاه حتي جرات تهديد نظامي را نداشته اند و اين آنها هستند كه مجبور به اعتراف راجع ب قدرت و استقلال ايران عزيز هستند .
شکست سایه های باد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
3
1
دوست عزیز شما از کدوم استقلال حرف میزنید از استقلال فوتبال که بعد از قطع رابطه ی امریکا با ایران حتی یکبار هم قهرمان اسیا نشدیم ....
مدیر پایگاه استقلالي كه در هر شرايطي خوب يا بد درست يا اشتباه ايانيان خودشان براي خودشان تصميم مي گيرند .
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین