کد خبر: ۲۷۳۰۵۳
تعداد نظرات: ۳۵ نظر
تاریخ انتشار:
دفتر ابراهیم جعفری طی بیانیه ای اطلاع داد:

پایان راه توافقنامه اربیل و بغداد

اظهارات دو طرف توافقنامه نشان می دهد که تنش های بین اربیل و بغداد باردیگر سرباز خواهد کرد و میتوان انتظار داشت که ماههای آینده مناقشات سیاسی بین دو طرف بیشتر خواهد شد .
پایان راه توافقنامه اربیل و بغداد
گروه بین الملل - ائتلاف ملی شیعیان عراق بعد از نشست شب گذشته خود اعلام کرد توافقنامه اربیل و بغداد برای صادرات نفت شکست خورده است و برای بررسی دلایل این شکست کمیته ای را تشکیل می دهد.

به گزارش بولتن نیوز، دفتر ابراهیم جعفری امروز با صدور بیانیه ای با اشاره به شکست توافقنامه اربیل و بغداد اعلام کرد: ائتلاف ملی شیعیان در نشست شب گذشته خود تصمیم گرفته است کمیته ای به منظور بررسی دلایل شکست توافقنامه اربیل و بغداد تشکیل دهد.

سال گذشته اربیل و بغداد توافق کردند اقلیم کردستان عراق روزانه 250 هزار بشکه نفت اقلیم را تحویل شرکت سومو برای انتقال به بازارهای جهانی بدهند و همچنین حکومت اقلیم کردستان عراق روزانه 300 هزار بشکه نفت کرکوک را نیز روانه بازارهای جهانی کند و در مقابل دولت مرکزی متعهد به ارسال 17 درصد بودجه اقلیم از محل بودجه عراق خواهد بود.

حکومت اقلیم کردستان عراق دولت مرکزی را متهم کرده است که بودجه اقلیم را به طور کامل ارسال نمی کند.

پایان راه توافقنامه اربیل و بغداداین بیانیه در حالی صادر می شود که مدتی قبل سخنگوی رسمی حکومت اقلیم کردستان عراق اعلام کرده بود نفت خود را به طور مستقل می فروشند و این توان را دارند که نفت کرکوک رانیز روانه بازار کرده و از محل فروش آن بودجه و سهم پترودلار کرکوک را پرداخت می کنند.

سخنان دو طرف توافقنامه نشان می دهد که تنش های بین اربیل و بغداد باردیگر سرباز خواهد کرد و میتوان انتظار داشت که ماههای آینده مناقشات سیاسی بین دو طرف بیشتر خواهد شد .

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
کوروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
15
6
بغداد قرار بوده که در قبال نفت دریافتی، بودجه کردستان رو بده، ولی علیرغم دریافت نفت، به بهانه اینکه نفت کرکوک مربوط به عراقه، نه کردستان، از این کار امتناع میکنه. درحالیکه ارتش عراق حدود یک سال پیش کرکوک رو عملا برای دفاع از بغداد خالی میکنه، ولی کردها با وجود در خطر بودن اربیل، از این شهر دفاع میکنن و تاسیسات نفتی که توسط داعش تخریب شده رو بازسازی کرده و دوباره نفت استخراج میکنن. متاسفانه دولت فعلی عراق همون راه دولت قبل رو داره میره و با این راهبرد نه در مقابل داعش پیروز میشه، چون حمایت اکثریت اهل سنت رو نداره، و نه با کردها میخواد کنار بیاد، چونکه باید قانون اساسی در مورد مناطق مورد اختلاف رو اجرا کنه و با این کار شهرهای زیادی از جمله کرکوک، رسما جز کردستان میشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
نفت چون تو منطقه کردستان عراق مال عراق نیست فقط مال کردستان عراق؟
کوروش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
نه فقط مال کردستان نیست اگر، توجه کنید اگر بودجه عراق و نفت بصره و تجهیزات نظامی هم فقط برای بقیه عراق نباشه و به کردستان هم برسه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
اینهمه سلاح در دست کردهای عراق از کجا اومده حالا خوبه الان اقلیم عراق از بصره آبادتر
کوروش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
آبادتره برای اینکه کار کردن و امنیتش رو تامین کردن. خیلی از سلاحهایی که دست کردهاست مربوط به زمان جنگیدن با صدامه و بقیه رو هم از کشورهایی مثل ایران گرفتن. ولی دولت عراق از سلاحهایی که از آمریکا و روسیه و ... میگیره حاضر نیست سهم کردها رو بده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
هروقت حرف از آبادی و آبادانی در مناطق کردنشین میاد از زحمت خودشون بوده و هیچ ربطی به سایر مردم و گروههایی که باهاشون زندگی میکنن نداره و هروقت خبر از نقصان و کمبود مربوط به دولتها و ملتهای عراق و ایران و ترکیه و سوریه است این وسط تنها کسانیکه اصلا مرتکب خطا و اشتباه نمیشن و همیشه بیشترین حد سازگاری با سایرین رو دارن خودشونن و همه گروهها و دولتها و اقوام مقابلشون ناسازگارن با این دیدگاه تا کی میشه جلو رفت
morteza
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
هرچی هست مشخصه که طرفین وظایفشونو در قبال هم انجام ندادن که امروز وضع کشور عراق شده این که میبینین.
کوروش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
جناب ناشناس، در اینکه امنیت اقلیم کردستان بسیار بالاتر از سایر نقاط عراقه شکی نیست و این هم به دست نیومده مگر با تلاش و شهید شدن پیشمرگه ها. در این هم که کردستان عراق قبل از سقوط صدام یعنی تقریبا تا 10 سال پیش هیچی نداشت و از امکانات و زیرساخت، بی بهره بود باز هم شکی نیست. صدام تنها کاری که برای کردها انجام داد، بمب شیمیایی و کشتار بود. این درحالیه که جنوب عراق و همینطور مناطق سنی نشین بسیار آبادتر (در مقایسه با کردستان) بودن و زیرساختها و فرودگاه و ... داشتن. هرچند که در مناطق سنی نشین عراق در زمان حمله آمریکا اینها صدمه دید، ولی بالاخره یک چیزی وجود داشت که صدمه ببینه! حالا بعد از ده سال زیاد سخت نیست بفهمیم که کردستان چرا وضعیتش این شده و بقیه عراق چرا نیمه ویرانه است. تازه با وضعیتی که بودجه کردستان در اثر اختلاف نصفه و نیمه پرداخت میشه. ضمنا حرفهای من هیچ ربطی به ایران و ترکیه و سوریه نداره. اونها رو وسط نکشید.
ناشناس
| Romania |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
جناب کوروش اولا اون امنیتی که انقدر بهش می نازید مرهون کمکهای آمریکاست که سایر نقاط عراق و بمباران ولی کاری به مناطق کردنشین نداشت حتی یک بمب سر اقلیم ننداخت بجاش نقاط دیگه عراق رو هم بمباران میکرد و هم حتی جنگ فرقه ای راه انداخت بینشون اما از کردها حمایت کرد و کمک به بازسازیش کرد همون بودجه ای که به اقلیم میرسید که شما نصفه نیمه میدونیدشون هم در این آبادانی نقش داشت پای بقیه ملتها رو کشیدم وسط چون شما تقریبا با همه ملتهای اطرافتون مشکل دارید با عربا و ترکها و حتی با ایرانیها و با این روال شاید در کوتاه مدت پیروز بشید اما در دراز مدت حتما شکست میخورید
کوروش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
نظرات شما انقدر بچه گانست که حتی حیفم میاد وقتم رو دم افطار برای جواب دادن بهش بذارم. کردستان رو امریکا بمباران نکرد برای اینکه سربازهای بعثی صدام اونجا نبودن. برای چی باید بمباران میکرد. شما اول یه مطالعه ای درباره تاریخ و قانون و احزاب عراق بکن. ما با کسی مشکل نداریم. من خودم رو یک ایرانی میدونم. ولی شماها هستید که با شعارهاتون به فارس، کرد و ارمنی و ... و حتی آذریهای مخالف خودتون میتازید. کافیه یه سرچ ساده زد تا آدم بفهمه همفکرهای شما چه شعارهایی که درباره اقوام بالا نساختن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
کوروش من خودم دورگه آذریم به کسیم تا حالا نتازیدم در مورد کسی که ندیدی نظر نده منتها همیشه با این خودبرتربینی تو و امثالت مشکل داشتم تو ایران علیه هرکی جوک باشه علیه شما نبوده و نیست از طرفی ادعای ایرانی بودن میکنید ...من دورگه آذریم ولی ایران و ایرانیها رو دوست دارم چون میدونم اون جوکها و ...ریشه اش از کجاست همیشه ام به اینکه زیر پرچم ایران باشم افتخار میکنم پرچم دیگه ای رو پرچم خودم نمیدونم
کوروش
| United States |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
گفتم بهت که مطالعه کن. اون جوکها رو هم اگه تحقیق میکردید میفهمیدید که اول از همه عثمانیها به خاطر شیعه بودن آذریهای ایران براشون ساختن و البته خیلی از همزبانهای شما به طرف همون ترکیه غش میکنن و حتی بعضا به ایران هم در برابر ترکیه بد و بیراه میگن! ضمنا در مورد بقیه اقوام ایرانی هم کم جوک نمیسازن. مظلوم نمایی نکنید. اتفاقا الان در مورد اونها خیلی بیشتر جوک هست تا شما.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
مظلوم نمایی خاصیت شماست مظلوم نمایی نکردم جواب خودت و دادم که گفتی به سایرین می تازید خواستم بدونی فارس نیستم تو برو با آی پی های مختلف که پرچمهای مختلف برات میاره به اسامی کوروش و ناشناس و فرهاد وغیره نظرات مختلف بده باز حداقل قبول دارم بعضی همزبانانم به طرف ترکیه غش میکنن و اتفاقا مخالفشونم بعضی همزبانای خودتم به طرف بارزانی غش میکنن و به ایران فحاشی میکنن و تو امثالتم به شدت ازشون دفاع میکنید گویا تعهد دارید از همه کردها به صرف همزبان بودن حمایت کنید ضمنا فرقی بین غش کردن به طرف ترکیه و غش و ضعف کردن برای بارزانی و برادرزاده اش نیست در مورد جوک هم در مورد همه هست الا شما که اگه بود بیشتر بهانه برای مظلوم نمایی داشتید
ویجویی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
متاسفانه بعضی از کردها خود برتر بین و همیشه طلبکار هستند
amir
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
6
6
کرکوک منطقه کردی نیست و نقشه هایی برای ضمیمه کرکوک به اقلیم در اعضای رادیکال اقلیم کشیده شده که پروزه ای مشابه در شمال سوریه نیز در حال انجام هست.

علت علاقه اقلیم به کردیزاسیون کرکوک و شمال عراق را در نقشه اسکناس و اتاق بارزانی باید جست!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
اگر ماده 140 قانون اساسی عراق، مبنی بر همه پرسی در مناطق مورد مناقشه که به تایید پارلمان عراق رسیده بود و باید تا سال 2007 اجرا میگردید، توسط دولت عراق برپا میشد، الان کرکوک منطقه کردی بود. به آنها ربطی ندارد که دولت عراق به فانون اساسی عمل نمیکند، و هروقت هم بخواهد ارتش را از کرکوک خارج کرده و هر وقت بخواهد وارد کند. وضعیت تعداد نمایندگاه کرکوک کاملا مشخص کننده وضعیت این استان است: 12 نماینده، 8 نماینده کرد (6 نماینده از اتحادیه میهنی و 2 نماینده از حزب دموکرات)، 2 نماینده ترکمان، 2 نماینده عرب. البته این مربوط به استان کرکوک است که جنوب آن یعنی شهر هویجه کاملا عرب نشین و ترکمان نشین است، اگر شهر را مد نظر قرار دهیم، درصد کردها بسیار بالاتر است. در نقشه اسکناس هم حتی شهر اربیل در محدوده آن نبود، حالا معلوم نیست شما شمال سوریه و کرکوک را چگونه در آن دیدید!
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
برید تاریخ رو بخونید درسته که اقوام زیادی در کرکوک زندگی می کنند ولی کرکوک شهری کردیه که اسم اصلیش هم گرمیانه به معنی مکانی که اب و هوای گرمی داره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
اعضای رادیکال اقلیم؟ منظورت اینه که همه احزاب کردستان از جمله حزب دموکرات به رهبری بارزانی، اتحادیه میهنی به رهبری طالبانی، جنبش تغییر به رهبری نوشیروان مصطفی، و احزاب اتحاد اسلامی و سوسیال دموکرات و ... همه رادیکال هستن؟ چون همه اینها کرکوک رو جز اقلیم کردستان میدونن! فکر نمیکنید تفکرات خودتون رادیکاله؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
اقای علی بس ترکمنهای کرکوک چی هستن؟ایزدیها اشوریها ؟
ناشناس
| United States |
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
ترکمنهای کرکوک کمتر از بیست درصد جمعیت این استان رو تشکیل میدن. با توجه به اینکه در انتخابات سال گذشته از 12 کرسی مجلس فقط 2 کرسی به دست آوردن.
morteza
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
6
7
شما لطفا برگردین به گذشته حکومت قبلی عراق می فهمین که اکثریت کرکوک کردنشین بوده یا نبوده؟؟؟
بعدشم من عراق و کرکوک نرفتم.
اما خیلی واضحه اگه اکثریت کردنشین نیستن و همه پرسی به نفع دولت مرکزی خواهد بود، چرا دولت مرکزی همه پرسی برگزار نمیکنه که هرچه زودتر این اختلافات از بین بره؟!!!!!!!!!!!!!
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
7
7
متاسفانه دولت آقای عبادی دولت موفقی نیست و از جنبه های مختلف تا حالا شکست خورده است. از جمله در مبارزه با داعش، درحالیکه کردها تمامی مناطق کردنشین را آزاد کرده اند، ارتش و نیروهای عراقی در بیجی، رمادی، فلوجه، موصل و ... درجا میزنند. علیرغم اینکه حمایتهای گسترده ای که از طرف ایران و روسیه و چه از طرف آمریکا و کشورهای غربی از آنها میشود. نیروهای شبه نظامی هم که در مقابل داعش ایجاد شده اند از نخست وزیر عراق فرمان نمیگیرند! درحالیکه تشکیل نیروی شبه نظامی در عراق ممنوع است مگر اینکه زیر نظر فرمانده کل قوا باشند و این موضوع حتی بعد از نابودی احتمالی داعش، امنیت عراق را تهدید میکند. همینطور در موضوع ایجاد وحدت در عراق اوضاع به همین صورت است. کردها از زمان کنار رفتن طالبانی ناراضی هستند. بسیاری از عشایر سنی به داعش ملحق شده اند، و آنهایی هم که بر علیه داعش قیام کردند، به دلیل عدم حمایت دولت قتل عام شدند. مانند عشایر رمادی. حتی به تازگی زمزمه ایجاد اقلیم بصره که منطقه ای شیعه نشین است هم به گوش میرسد! سنیهایی هم که با دولت همکاری میکنند چنین درخواستی دارند. وزارتخانه هایی که در دولت عراق به کردها و سنیها رسیده است، عملا توسط نزدیکان نخست وزیر عراق اداره میشوند و نه توسط وزرا. دقیقا کارهایی که آقای مالکی کرد و عاقبت آن را دیدیم چه شد: داعش به فرودگاه بغداد رسیده بود و اگر ایران به آنها کمک نمیکرد، داعش در بغداد بود.
پاسخ ها
morteza
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
نیروهای مردمی عراق از پشت دیوار و خاکریز بدون اینکه نگاه کنن کجا رو نشانه گرفتن سر تفنگاشونو گرفتن بالا دارن شلیک میکنن(مستند گزارشهای تصویری از عراق). با چنین نیروهایی بایدم درجا بزنن.
از قدیما شجاعت و جنگاوری کردها مثال زدنی بوده و دولتی که این قابلیت را نبینه و به کار نگیره. عاقبتش میشه کمک گرفتن از آمریکا و تقدیم دودستی کشور به استعمارگران ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
morteza فعلا که اقلیم بیشتر داره نوکری آمریکا رو میکنه کی همین چند ماه پیش شال و کلاه کرد رفت آمریکا تا مجوز بگیره برای تجزیه عراق
morteza
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
من با سیاست تجزیه طلبی که شما گفتید موافق نیستم (چون همه بدبختی خاورمیانه از نقشه های تجزیه طلبی است که انگلستان ملعون کشید و اجرا کرد).
اما نباید فراموش کرد اقلیم کردستان کودک نوپایی است با تجربه بسیار کم از سیاست.
امیدوارم همیشه در مسیر درست قدم بگذارند.

چطور خود ایالات متحده همانطور که از اسمش پیداست از اتحاد ایالات مختلف با اندیشه های مختلف، قدرتمند شد. اما به کشورهای دیکه میگه تجزیه شین براتون بهتره...
صحبت من اینه که چرا همه طرفین دعوا در عراق چیزی به نام اتحاد رو قبول ندارن!!!!!!!
از طرف دیگر دولت مرکزی ها دربرابر کردها باید منصف باشن(چون در حکومتهای قبلی بیشترین حق کشی در حق کردها صورت گرفته) وگرنه چه فرقی با حکومت های قبلی میکنن؟؟؟؟
علی
|
United Kingdom
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
3
4
تا وقتی موصل در کنترل داعشی هاست کردهای عراق چون نمیتونند نفت اون منطقه رو استخراج کنند از چاههای نفت کرکوک استفاده میکنند. انشالله بعد از سرکوب شدن داعش که باید با اتحاد دولت مرکزی و بارزانی صورت بگیره کردها ادعایی بر نفت منطقه کرکوک نخواهند داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
شتر در خواب بیند پنبه دانه. کرکوک کردنشین بوده و هست و خواهد بود و اصلا قابل مقایسه با موصل نیست. سوادت رو بالا ببر تا بفهمی اصلا کردها قبلا از نفت موصل استفاده نمیکردن که حالا دستشون بهش نرسه.
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
5
2
آقای علی اینجوری نیس ک شما میگی کرکوک یک متطقه ای که هیچ وقت خالی ازکرد نبوده ونیست وتا آخر ادعای این شهر برای اقلیم کردستان باقی میمونه
لات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
5
4
نصف کرکوک ترکمن اذری هستن علاوه بر اون ایزدی و اشوری هم داره جالبه کردها همه چیزو برای خودشون میخوان
پاسخ ها
morteza
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
لطفن مستندی برای حرفتون دارید به بقیه هم بگید...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
در آخرین انتخابات پارلمان عراق، ترکمنها از 12 کرسی کرکوک فقط 2 کرسی به دست آوردن. درحالیکه کردها 8 کرسی گرفتن. این خودش معلوم میکنه که چه کسی اکثریت داره.
لات
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
من خودم کرکوک رفتم اذری و اشوری زیادی داره
ناشناس
| United States |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
نکنه تهران و رشت و آمریکا و قطب شمال و مریخ و ... هم آذری هستن!؟ کهکشان راه شیری چی؟ اونجا رو هم بگو.
لات
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
ناشناس اصلا همه شون کرد هستن خوبه
morteza
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
جناب ناشناس ۰۹:۲۷ - باید نظرتونو تکمیل کنم و بگم که این نتایج پس از اقدامات ضد کردی صدام حاصل شده است.
نمیدونم چرا بعضی ها نسل کشی اسراییل رو قبول میکنن ولی نسل کشی صدام و سیاستهای تغییر جمعیتی شو باور نمیکنن.
انصافم خوب چیزیه...
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین