کد خبر: ۲۵۶۰۳۸
تعداد نظرات: ۳۲ نظر
تاریخ انتشار:
پایگاه اینترنتی المانیتور:

بحران کم آبي ايران به سطوح خطرناکي رسيده است

پایگاه اینترنتی خبری و تحلیلی المانیتور نوشت بحران کم آبی ایران به سطوح خطرناکی رسیده است. تحلیل های اخیر نشان می دهد هفت استان از 32 استان کشور در رده استان های دچار «کم آبی» طبقه بندی شده اند و 13 استان با «وضع بحرانی آب» مواجه اند.

گروه مانیتورینگ ـ پایگاه اینترنتی خبری و تحلیلی المانیتور در مقاله ای به قلم بیژن خواجه پور نوشت: المانیتور در مه 2014 گزارش داد که ایران با کمبود بی سابقه آب مواجه است. حالا با گذشت یک سال، بحران چنان وخیم تر شده است و این نگرانی وجود دارد که اگر تا چند سال آینده راه حل های عملی پیدا نشود تعداد زیادی از ایرانی ها ممکن است مجبور به مهاجرت، از جمله به خارج، شوند. پرداختن به این مسئله حیاتی مستلزم آن است که مقامات ایرانی تصمیمات راهبردی بگیرند.

بحران کم آبي ايران به سطوح خطرناکي رسيده است

به گزارش بولتن نیوز در ادامه این مطلب آمده است: برای درک عمق بحران می توان کار را با نگاهی دقیق تر به اظهارات عیسی کلانتری، مشاور اسحاق جهانگیری،‌ معاون اول رئیس جمهور ایران و رئیس گروه ویژه رسیدگی به بحران دریاچه ارومیه شروع کرد. کلانتری روز 25 آوریل برای روشن کردن جنبه های مختلف فاجعه کنونی خطاب به گروهی از کارشناسان و گزارشگران سخن گفت. وی سیاستمداران کشور را متهم کرد که ابعاد واقعی بحران آب را انکار می کنند. کلانتری رئوس برخی مسائل کلیدی را اینگونه ترسیم کرد:

- کمبود آب خودساخته ایران ناشی از بهره برداری 97 درصدی از آبهای سطحی کشور است. استاندارد بین المللی برای استفاده از آب های سطحی 40 درصد است که در مقایسه با این میزان، سوءمدیریت آب در ایران را نشان می دهد.

- حرکت برای خودکفایی در کشاورزی در گذشته به مصرف بی رویه ذخایر آب انجامید، که به نوبه خود روند توسعه را تضعیف کرد. به گفته کلانتری، برخی سیاستمداران صاحب منافع توسعه پایدار را مفهومی غربی می دانستند که در ایران کاربرد ندارد و برای همین آن را رد می کردند.

- سدسازی، که زمانی نشانه پیشرفت محسوب می شد، رودخانه های کشور و دیگر آبراهها را از طریق پروژه های غیرکارشناسی خشک کرد.

- ایران بایستی مصرف سالانه آب را تقریبا نصف کند و آن را از 96 میلیارد متر مکعب کنونی به 56 میلیارد متر مکعب برساند. چنین تلاشی مستلزم هشت میلیارد دلار سرمایه گذاری است که شامل تغییر نگرش های اساسی درباره کشاورزی برای نصف کردن میزان مصرف آب در این بخش نیز می شود.

- دولت باید با جدیت نگرشی جدید به آب را ترویج دهد تا مصرف کاهش یابد و ذخیره منابع تجدیدپذیر از نو پر شود.

تحلیل های اخیر نشان می دهد هفت استان از 32 استان کشور در رده استان های دچار «کم آبی» طبقه بندی شده اند و 13 استان با «وضع بحرانی آب» مواجه اند. همین تحلیل ها نشان می دهد هیچ کدام از استان های ایران را -- از جمله در منطقه حاشیه دریای خزر که از منابع عظیم آب برخوردار است -- نمی توان جزو استان هایی طبقه بندی کرد که از منابع کافی آب برخوردارند. از این رو، مدیریت آب به اولویت اصلی دولت تبدیل شده است.

بحران کم آبي ايران به سطوح خطرناکي رسيده است

دولت افزون بر تشکیل گروه ویژه دریاچه ارومیه، برنامه های بزرگی را نیز برای رساندن آب شیرین شده دریا به شهرهای مجاور دریای خزر و نیز مراکز جمعیتی جنوب کشور آغاز کرده است. در راستای این طرح ها حرکت بزرگی نیز برای صرفه جویی بیشتر در مصرف آب و سرمایه گذاری های بزرگ در مدیریت و تصفیه فاضلاب انجام گرفته است. هدف این است که از حداکثر مقدار فاضلاب برای اهداف زراعی استفاده شود تا آب شرب را بتوان برای مصرف خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار داد.

دولت ماه مارس در شیراز یک کنفرانس سراسری برگزار کرد تا به حل این مسئله کمک کند. برخی راه حل های پیشنهادی در این کنفرانس ارائه شد که نه فقط مستلزم سرمایه گذاری های هنگفت است بلکه رویکردهای متفاوت را درباره راهبردهای اصلی در بخش های کشاورزی و غذایی ایجاب می کند.

بحران کم آبي ايران به سطوح خطرناکي رسيده استکلید مدیریت بحران آب ایران تغییر ساختار مصرف آب در بخش کشاورزی است. این بخش اکنون 90 درصد از منابع آب کشور را مصرف می کند، در حالی که استاندارد بین المللی آن 70 درصد است. بخش کشاورزی برای ایران در دو سطح اهمیت زیادی دارد: اشتغالزایی (این بخش حدود 20 درصد از نیروی کار کشور را جذب کرده است و حدود 9 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور از این بخش است) و امنیت غذایی (که همان هدف اصلی خودکفایی بوده است.)

حسن روحانی رئیس جمهور ایران پارسال به وزارت جهاد کشاورزی دستور داد بر دستیابی به خودکفایی در پنج محصول راهبردی یعنی، گندم، برنج، شکر، دانه های روغنی و پنبه متمرکز شود. کارشناسان معتقدند تغییر در راهبرد کشاورزی ممکن است لزوما به کاهش اشتغال در این بخش منجر نشود. مجموعه تازه ای از محصولات می تواند مصرف آب را کاهش دهد و در عین حال سطوح اشتغالزایی را نیز پایین نیاورد. اگر اینگونه نشود کاهش مصرف آب به احتمال قریب به یقین ایران را مجبور خواهد کرد تا تولید محصولات کلیدی مانند گندم و جو را کاهش دهد و بدین ترتیب هدف خودکفایی محقق نخواهد شد.

افزودن عنصر سازگاری با محیط زیست و نیاز به توسعه صنعتی به معادله راهبردی ایران، که از قبل هم معادله ای پرتناقض بود، پیچیدگی و دشواری گزینه های راهبردی را که ایران باید انتخاب کند برجسته تر می سازد. با این وصف ، دولت باید هرچه سریعتر و به شکلی موثر به این مسئله بپردازد. در حقیقت، فوریت و اهمیت این چالش به همان درجه ای است که در چند سال گذشته در پرداختن به الگوهای مصرف انرژی مورد نیاز بوده است.

بایستی به این نکته توجه شود که یکی از رویکردهای پیشنهادی این است که دولت مرحله نهایی اصلاح نظام پرداخت یارانه ها را اجرا کند و منابع حاصل از این کار را صرف سرمایه گذاری های لازم در بخش های آب و کشاورزی کند. این امر موجب خواهد شد اصلاح قیمت سوخت هم برای نخبگان و هم برای عموم مردم دلپذیرتر شود و (به سبب افزایش قیمت سوخت) به صرفه جویی در مصرف سوخت بینجامد و بودجه سرمایه گذاری های عمده در بخش های آب و کشاورزی نیز فراهم شود.

به محض اینکه منابع مالی تامین شد، دولت باید مدیریت آب را تا سطح حفظ محیط زیست ارتقا دهد و اداره ای را به سرپرستی یک معاون رئیس جمهور برای آماده کردن زمینه برای نظام مدیریت یکپارچه آب تشکیل دهد. در حال حاضر، مدیریت آب تابع وزارت انرژی است، که تولید برق و آب، از جمله فاضلاب را تحت مسئولیت دارد. این اداره جدید مرجع مدیریت هرچه بهتر مجموعه پیچیده ای از سهامداران و صاحبان منافع و تدوین راهبرد آب خواهد بود.

بحران آب خودساخته یکی از بزرگترین چالش هایی است که ایران در مسیر تبدیل شدن به یک کشور توسعه یافته با آنها مواجه است. این مسئله ای است که می توان از طریق راهبردهای کارشناسی شده و عاری از دستورکارهای ایدئولوژیک و سیاسی آن را حل و فصل کرد. حالا وقت اتخاذ این تصمیمات راهبردی است.

انتهای پیام/

منبع: مانیتورینگ خبرگزاری صدا و سینما

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
1
10
درمانشان فقط ساخت نیرو گاه اتمی اب شیرین کنه
البته اب دریا را با این طریق شیرین
مجرد
|
France
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
11
14
اینم دستاورد جدید دولت تدبیر و امید!!!!!!!!!!
کجایی دکتر که یادت بخیر.تو انتخابات 96 منتظرتیم تا به همه این شعارهای تو خالی و پوچ پایان بدی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
همون دکترت گند زد به مملکت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
بیشتر این برداشت های غیر اصولی از منابع آبی کار دو دولت قبلی است،
مجرد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
دولت های نهم و دهم اگر ایرادی داشتند اثراتش رو همون موقع میدیدم نه الان که فضاحت مدیریتی واس همه مشخص شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
ناشناس ۱۲:۱۸ انصاف داشته باشید کمبود آب بخاطر خشکسالی و کاهش بارندگی بوده نه برداشتها در دولت احمدی نژاد و یا خاتمی در دولت فعلی که رویکرد غلط وزیر نیرو در انتقال آب خزر به کویر برای تولید برق اشتباه بزرگتری در شرایطی که در کویر میشه از صفحات خورشیدی استفاده کرد بجای این کار باید آب دریا رو به آب شیرین تبدیل کرد برای وزیر نیرو هم باید فکر اساسی کرد همون پرونده وکیل 32 میلیاردی برای برکناری یا استیضاحش کافی بود نشد این طرح انتقال آب خزر کافی بود که اینم نشد البته من با مجرد هم مخالفم امیدوارم رییس جمهور قبلی دوباره خودش و کاندید نکنه برای ریاست جمهوری ولی اونچه مسلم به دلیل کاهش بارندگی ایران باید اقدام اساسی بکنه برای بحران آب با نیروگاه اتمی و آب شیرین کن این مشکل حل میشه ولی اینم به احتمال زیاد بعد از توافق ممکن نیست در هر صورت تنها گزینه ممکن فعلی با حداکثر توان ذخیره سازی آب و تلاش برای حق استفاده از نیروگاه اتمی برای شیرین کردن آب و البته توصیه مداوم به صرفه جویی آب میانگین مصرف آب در ایران نه در روستا که در خود شهر مثلا در پایتخت تهران دوبرابر استاندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
با توجه به همین خبر که بر مبنای سخنان آقای کلانتری نوشته شده اگر در موتور جستجوی گوگل سرچ کنید و متن کامل تر سخنان ایشون را بخوانید متوجه می شوید بر اساس اظهارات آقای کلانتری اوج بحران آب به دلیل برداشت های غیر اصولی از منابع آب زیر زمینی در دولت های گذشته به خصوص دو دولت اخیر می باشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
ناشناس۰۹:۵۴ اولا هر ساله میزان برداشت آب بیشتر میشه نسبت به مدت مشابه سال قبل بنابراین این چیزی نیست که بشه به یه دولت خاص نسبت داد که امثال نوبخت و کلانتری که چشم دیدن رییس دولت هشتم رو از اول نداشتن و دلشون از اول باهاش صاف نبود و مدام کارشکی میکردن بخوان در موردش بی غرض اظهار نظر کنن و درثانی خشکسالی و گرمای شدید هوا که باعث تبخیر آبهای ذخیره شده بود و مهمتر از اون کاهش بارندگی عامل اصلی کمبود و بحران آب بوده و هست منتها تاکید بیش از حد بر دولت قبل دلیل سیاسی داره گفتم که با رییس جمهور شدن رییس دولت قبل مخالفم منتها از خدا خیلی بیشتر از این حرفها میترسم ...........................
مجرد
| France |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
دولت های اقای احمدی نژاد هیچ کار خطایی در دوران حکومتشون نکردن.96 نزدیک است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
بولتن لطف میکردی بقیه شم میذاشتی که جناب عوض نقطه چین ایشون داره عیسی کلانتری به حرف وزیر کشاورزی دولت هاشمی استناد میکنه که سال 88 هم ازمیرحسین موسوی حمایت می‌کرد و در یکی از گردهمایی‌های خود اعلام کرده بود :اگر ۱۳ میلیون آذری رای دهند، موسوی رییس جمهور است و در غیر این صورت باید چادر به سر کرده و از ایران فرار کنیم . تو ویکیپدیا هم هست اظهارنظر سیاسی با گرایش جناحی نه بحث کارشناسی ارزشی نداره ضمنا ایشون در دولت فعلی هم سمت دارن و طبق رسم دولت فعلی بناش بر کوبیدن احمدی نژاد
ناشناس
| Germany |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
.....ولی اونچه مسلم به دلیل کاهش بارندگی ایران باید اقدام اساسی بکنه برای بحران آب با نیروگاه اتمی و آب شیرین کن این مشکل حل میشه ...
جناب آقای دکتر زیبا کلام گفتند که نیروگاه اتمی و غنی سازی و کلا فعالیت در این زمینه به ضرر ایران است و کلا این رشته علوم برای سلامت جامعه ما خوب نیست چرا شما اصرار دارید نیروگاه اتمی بسازید . چرا به حرف یک دانشمند نخبه توجه نمیکنید.
ناشناس
| Germany |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
ناشناس| ۱۹:۲۴ - همون دکترت گند زد به مملکت ....
جناب ناشناس واضحتر بنویس ممکن است هموطنان لر ما جمله شما را اشتباهی برداشت کنند واحتمال بدهند شما خود از جمله خسارت دیدگانید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
الان مشکل خشکسالی به مشکل سیاسی تبدیل شد!!!
خدیا متشکریم به خاطر این مردم نمونه!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
1
7
فکر اساسی برای شیرین کردن آب با نیروگاه اتمی باید کرد ولی تا قبل از اون و اینجوری که مذاکرات دولت بنفش داره پیش میره امید چندانی به استفاده از نیروگاه نیست بنابراین بهترین راه در حال حاضر برای اینکه مردم واقعا به فکر صرفه جویی بیفتن همون جیره بندی روزی 4 ساعتم جیره بندی کنن مفید وگرنه با این وضع بارش و مصرف کار به جایی میرسه که برای حموم رفتنمونم مجبور به خرید آب میشیم
پاسخ ها
mozafar
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
مساله کمبود آب مربوط به کشاورزی است نه استحمام عین آب مصرفی خانگی برای شستشوست که عینا به فاضلابی به عمق ده متر میرود واگر چاه عمیق به عمق مثلا صد متر حفرکنیم البته در یک نقطه ،کل آب فاضلاب ها را به پایین میکشد واین پایین آمدن آب ار میان خاک آب را تصفیه طبیعی میکند بهترین تصفیه ،آب شهری هر چه قدر مصرف شود به زیر زمین رفته دوباره بازیافت میشود آب کشاورزی است که گیاهان آبی را به بدنه خود جذب کرده بخشی را هم در هوا تبخیر میکنند وهدر میرود که باید به کمک نیروی هسته از دریای عمان آب کشاورزی گرفته شود همین
علی اکبر لطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
0
7
بود نبود وزارت جهاد کشاورزی برای کشاورزان وباغداران.هیچگونه تاثیری ندارد بنظر من این وزارت خانه منحل شود کشاورزی رونق بیشتری پیدا میکند پرسنل کشاورزی با یستی در کنار کشاورز باشد نه اینکه از وزیر گرفته تا کارگر ساده در اتاق های وزارت حبس کنند وسنگ اندازی کنند.
علی اکبر لطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
0
4
بنظر من هیچ راهی جزء اب اشامیدنی وصنعتی از اب اسحمام وکشاورزی جدا به مصرف کنندگان عرضه شود.همانند کشور های دیگر.............
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
آقا علی اکبر لطفی میشه یک کشور رو مثال بزنی و بگی دقیقا در کدام شهرش دو تا لوله کشی دارند ممنون میشیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
0
2
چاره کار فقط کندن "ایران رود" است!!
علی اکبر لطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
1
0
مثل کشور همسایه ترکیه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
0
2
بعضي از ما نه آب داریم نه فرهنگ مصرف آب!
نه خودرو داریم نه فرهنگ رانندگی
نه علم داریم نه فرهنگ کتاب خوانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
ناشناس عزیز حدود 92 درصد آب در صنعت و کشاورزی مصرف می شود و بیشترین اتلاف آب را در کشاورزی داریم!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
0
0
باید فقط سطح اگاهی مردم بالا بره و بس.
تاسف بسیار برای مسئولین
سل های طبیعی رو خشک نکنید.
درختان رو قطع نکنید.
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
0
1
به نظر من گندم و بعضی محصولات ک مصرف اب شون زیاده وارد بشه بهتره
محق
|
Germany
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
0
3
هیچ دولتی نتونست و نخواهد توانست مشکل کم آبی ، فقر ، دزدی ، رشوه ، پولشویی ، اختلاص ، حق خوری و ... رو حل کنه ، مشکل صرفا دولت مترسگ نیست ، مشکل حضور یک سری زالو صفته که هدفشون فقط و فقط زنده نگه داشتن ما ایرانیاست (در فلاکت) تا بتونن از خونمون تغذیه کنن. اگه دل و جرات دارید برید زالو صفت ها رو درست بشناسید ، البته اگه تواناییشو دارید.
مدیر پایگاه هيچ دولتي در هيچ كجاي جهان نمي تواند اين مسايل را بطور كلي حل كند مهم حل نسبي آنهاست كه دولتها فراز و فرود در موردش داشته اند ودر كشور خودمان هم دولت هايي بوده اند كه در كاهش اين جرايم موفقيتهايي بدست آوردهاند .
محمود کچویی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
0
0
شهرداری ها بیشترین مصرف آب را دارند چون از منبع آب غیر اصولی استفاده میکنند و آب را هدر میدهند استفاده صحیح از منابع آب یک شعار نیست بلکه یک باور است که باید جدی گرفته شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
0
0
جنگ های آینده بر سر آب خواهد بود ایران وافغانستان (رود هرات ) ایران وآذر بایجان ( ارس ) ایران وعراق ( کارون یا اروند رود ) شک نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
0
0
طرح ملی آب:
1-احداث آب شیرین کن های کشاورزی و شرب فراوان بویژه درکناره های خلیج فارس که زمینهای کشاورزی وسیعی وجود دارد با استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر و گاز که میتواند جایگزینی برای صادرات گاز به هند و پاکستانی باشد که تمایل و پول برای آن ندارند و باعث جلوگیری از واردات آب در برابر نفت خام شده و ایجاد اشتغال و تولید ثروت کلان برای کشور را دربردارد. همچنین امکان فرستادن آب به استانهای مجاور را فراهم می آورد.
2-استفاده از پساب های صنعتی و فاضلاب شهری بدون صرف هزینه تصفیه در صنایع و نیروگاههای تولید برق جهت خنک کاری...که این کار فشار بر منابع زیرزمینی و سطحی آب را کاهش داده و مشکلات زیست محیطی و هزینه کمتری دارد و علاوه بر استفاده بهینه از فاضلاب ها، از آلوده شدن منابع آب نیز جلوگیری می شود و نسبت به تصفیه آب اقتصادی تر و مطمئن تر می باشد.
مظفرالدین میرزا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
0
0
مصرف آب شهری نیاز به صرفه جویی ندارد چون کل آب مصرفی شهری جهت نضافت اسوشستشوست که کلا به چاه فاضلاب میرود واگر از چاه عمیقی آب برداشت شود این فاضلاب ها ها به پایین میروند ودر راه باعبور ارمیان شن ها تصفیه شده جایگزین آب کشیده شده میگردند صرفه جویی باید در بخش کشاورزی باشد ودر صورت راه افتادن نیروگاهای هسته آب کشاورزی هم تامین میشود
مصطفی
|
United States of America
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
0
1
نظر شخصی من اینه که بهتر در بخش کشاورزی مدیریت بشه در مناطقی که بارش باران کمتر هست کشت و زراعت کمتر بشه و گیاهانی کشت بشه که مصرف آب کمی دارن
و از آب شور دریا هم بشه برای زراعت استفاده کرد خیلی خوب میشه و یا گیاهانی که مصرف آب زیادی دارن را به مناطق پر باران تر برای کشت سپرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
0
1
به نظربنده دستکاری بشردرتوزیع طبیعی منابع آب مانند سدسازی ،حفرچاههای بیشتر،تکنولوژی های آب مصرف کن،آلودگی هوا ناشی ازسوختهای فسیلی و...مسقیم یاغیرمستقیم دلایل عمده بحران کنونی آب میباشد درواقع بشربادخالت بیشتردرمنابع آبی نظم طبیعی رابه هم ریخته واکوسیستم رادچارتغییرات اساسی قرارداده است وبرای حل این مشکل دروهله اول تشخیص علل آن میباشد که مختصرا"به آن اشاره گردید.دروهله دوم بایستی بشر حل مشکلات رادرراستای حفظ منابع طبیعی جویا گردد وحدالامکان سعی نماید ازدستکاری وبه هم زدن نظم طبیعت خودداری کرده تا مثل سابق منابع آبی سیرطبیعی خودرابیابد چراکه هیچ نظم وقانونی مثل قانون آفرینش خداوند حکیم نیست که همه چیزرا حساب شده ودرجای خود قرارداده تا نقش خودرابازی کند واین یشر است که به خاطر رفاه طلبی وپیشرفت ظاهری خود همه نظم ونظام آفرینش را به هم زده ونهایتا خودرادرمعرض مشکلات وبحرانهای بوجود آمده قرارداده است.دروهله سوم بایستی اذعان نمود که برای حل این بحران وسایربحرانهای ساخت بشر،لازم است بشربه مرور به گذشته خود برگردد وبداند که هرپیشرفتی وهرتکنولوژی تبعات جبران ناپذیر درمحیط زیست وزمین خواهد گذاشت وتبعات درازمدت دخالتهای خودرادرطبیعت وحیات کره خاکی مدنظرقراردهد.دروهله چهارم همه باید جهانی درجهت نجات بحرانهای ساخت بشر گامهای جدی وموثربردارد وتمام دولتها وکشورها بایستی خالصانه دراین راستا قدم بردارند وبدانند که اگر به همین روال ادامه دهند جزنابودی زمین وحیات درآن چیزی عاید کسی نخواهد شد.
بعنوان نمونه الان خانواده هائی هستند که به تعداد نفرات ماشین دارند سوال اینست آیا بااین وضع واوضاع آلودگی وترافیک این کارمنطقی است؟ تعدادماشین بیشتربرابراست باآلودگی بیشترومصرف اکسیژن بیشترودرواقع کاهش سهم اکسیژن ونهایتا آب کسانی زندگی معقولانه ای را انتخاب کرده اند.حال بااین توصیفات لازم است که سازمان یا ارگانی دراین خصوص قوانین وضع نماید ومحدودیت ایجاد نماید وبه هرخانواده ای استفاده بیشتر ازیک ماشین رااجازه ندهد؟شاید این موضوع به بعضی پولدارها برخورد که من پول دارم ومیتوانم هرچند دستگاه ماشین بخرم واستفاده کنم وبه کسی هم ربطی ندارد ولی بایستی قبول کرد که این موضوع به کل بشریت وحق طبیعی آنها ربط دارد لذا برای حل بحرانهای کم آبی ضروری است تا درک ومنطق شهروندی را زیاد نمودوچنین زیاده خواهیها را اصلاح کرد وبامشارکت همگانی دراین راستا قدمهای موثرومثبت برداشت.... باتشکرفراوان
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
0
0
متاسفانه عدم مدیریت صحیح داره جون ملیون ها نفر رو به خطر میندازه.فضای سبز با آب آشامیدنی آبیاری میشه و این آب تو خیابون میریزه،به حدی که انگار لوله ترکیده.فقط اینو میدونم یه سری از ماها داریم بال بال میزنیم و کاری ازمون بر نمیاد.اونهایی که میتونن کاری بکنن بیخیالن!!!!خدا مارو عاقبت بخیر کنه،به داد بچه هامون برسه
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین