کد خبر: ۱۹۱۷۰۲
تعداد نظرات: ۲۵ نظر
تاریخ انتشار:
پیشنهادی به دلسوزان واقعی فرهنگ ایرانی-اسلامی

بیایید در اقدامی فرهنگی، «ولنتاین» را تحریم کنیم

با این همه، همین چندروز پیش روزنامۀ «شرق» در مطالبی شامل عکس و خبر و ... به "ولنتاین" پرداخت و با به نمایش کشیدن بخشی از جشن هایی که به مناسبت این روز در کشورهای جهان برپاست، تصویری مثبت و تاییدشده از این جشن خارجی که هیچ سنخیّتی با فرهنگ ایرانی-اسلامی ما ندارد، ارائه نمود.

گروه اجتماعی، نه عشق چیز بدی است و نه جشن و شادی! نه کسی از دوست داشتن و دوست داشته شدن بدش می آید و نه کسی مخالف هدیه دادن و هدیه گرفتن است. این ها همه خوبند، چراکه رفتارهای انسانی اند که خود ما انسان ها به آن و مجموعۀ این قبیل رفتارهای نیکو می گوییم: فرهنگ متعالی!

به گزارش بولتن نیوز، به بیان علمی تر و بنابر آن چه از برآیند تعاریف علمی برگرفته از منابع و مراجع معتبر علوم انسانی دست گیرمان می شود، "فرهنگ" مجموعه ای از باورها و پندارهای"ارزشی" است كه در آداب و رسوم، زبان، ادبيات، مذهب، و ساير ميراث های فرهنگی تجلی می يابد و و روی هم رفته بر خلق و خوی مردم اثر می گذارد. به عبارت ديگر فرهنگ، "حقيقت و هويت معنوی ملت ها"است كه ساختاركيفی زندگی يك ملّت را مشخص نموده، به گونه ای كه زندگی كمّی و مادی او را تحت تأثير قرار می دهد.

اما در تعريف فرهنگ اسلامی علاوه بر ويژگی های فوق، شاخص ديگری وجوددارد كه آن را از ساير فرهنگ ها متمايز مي نمايد. در تعريف فرهنگ اسلامی گفته اند، فرهنگ اسلامی مجموعه ای از اعتقادات و اصول اسلامی آداب رسوم، اخلاق و ارزش ها و قوانين است كه از "وحی الهی" سرچشمه گرفته است.

بگذارید برای ورود به بحث تعریف کلان "فرهنگ" را معیار قرار دهیم و در ادامه به ضرورت توجه به فرهنگ با قید اسلامی نیز برسیم. از این منظر ابتدا ضرورت دارد بدانیم این "ولنتاین" که متاسفانه بسیاری از جوان های ایرانی بدون اطلاع از اینکه اصلاً این ولنتاین، خوردنی یا پوشیدنی و نیز بدون این که دقیقاً بتوانند درست تلفظش کنند، با خرید گل و عروسک ، شکلات و … و هدیه دادن به "دوستان"شان آن را جشن می گیرند و جملات دست و پا شکستۀ انگلیسی را با لبخندهایی تصنعی به همدیگر تحویل می دهند، چیست؟!!

"ولنتاین" یا همان "روز عشاق" که بنابر قوی ترین قول و احتمال، برگرفته از نام یک کشیش کاتولیک در روم باستان(3م) است که به دلیل شرایط خاص اجتماعی آن زمان، به صورت مخفیانه اقدام به عقد زوج های جوان می نموده، در واقع مناسبت و جشنی است در فرهنگ مسیحی که در ابتدا بیشتر کشورهای اروپایی و در ابتدای قرن20 همچون بسیاری از سنن زندگی اروپایی به امریکا و پس از جنگ دوم و در نیمۀ دوم سدۀ بیستم میلادی حتی به برخی از کشورهای شرقی مسیحی(چین و ژاپن) نیز راه یافت و حالا با گسترش وسایل ارتباط جمعی و تحقق ایدۀ جامعۀ جهانی حتی به کشورهای مسلمانی همچون کشورما نیز راه یافته است.

با این همه آنچه مسلم است نحوه روابط اجتماعی(به خصوص میان دو جنس مخالف) و تقلی فرهنگی ایرانیان(حتی پیش از اسلام) با شیوه و رویکرد مسیحی و غربی به این مسائل فرهنگی بسیار متضاد است و آن چه از دیرباز(و حتی امروز) درمیان مردمان این دیار و در عمق فرهنگ "ایرانی" و "اسلامی" ما، به عنوان "حیا و شرم"، "حریم خصوصی"، "جایگاه ارزشی زن و خانواده" و ... وجود دارد و در شئون مختلف روابط اجتماعی زنده و تاثیرگذار است، تشابه و تجانسی در فرهنگ "مسیحی" و "غربی" ندارد و بنابراین یک چنین الگوی رفتاری-اجتماعی غربی بی شک نمی تواند توسط مردمانی مسلمان و ایرانی بازتولید شده و رفتار گردد.

به نظر می رسد، آنچه باعث شده تا این افسانۀ اروپایی و مسیحی، به شدت توسط رسانه های خارجی و درتمام دنیا تبلیغ شود، درونمایه ضدفرهنگی این جریان است که مبنایی برای رواج فرهنگ بی‌بند و باری و ابتذال است و هر ساله تحت عنوان "روز عشق" انواع و اقسام اعمال ناپاک و خلاف اخلاق در پوشش پاک عشق و محبت انجام می گیرد!

به بیان دیگر، تلاش و تبلیغات گسترده ای که ازسوی جهان غرب برای تلقین شئون فرهنگی اش به عنوان اصولی غیرقابل انکار و انسانی که می بایست توسط همۀ مردم کرۀ خاکی الگو قرار بگیرد و دلایل و انگیزه هایی سیاسی نیز آن ها را سامان دهی می کند، موجب گسترش پدیده هایی از این دست، درمیان فرهنگ های بیگانه با فرهنگ غربی(همچون فرهنگ ایرانی-اسلامی ما) گردیده است.

البته قرارنیست با نگاهی بیمار به این اقدامات نگریسته و در پی هر مسئله ای، به دنبال یافتن سوءنیّت و انگیزۀ سیاسی دشمنان باشیم. با این همه وقتی به هجمۀ گستردۀ تبلیغاتی پدیده هایی همچون ولنتاین به عنوان یکی از شیوه های ترویج زندگی اجتماعی غربی که به روشنی با بنیان خانواده سر دشمنی دارد و منافعش را در ترویج بی و بندوباری در روابط اجتماعی زنان و مردان می بییند، نظری اجمالی بیافکنیم، به روشنی می توانیم زنجیره ای از اقدامات تبلیغی را بیابیم که از طریق انواع رسانه های ارتباط جمعی(اینترنت، تلوزیون، روزنامه و مجلات و ...) سعی در به کرسی نشاندن "سبک زندگی" خاصی است که در آن انگاره های مذهبی و باورهای دینی هیچ جایگاهی ندارند و دربسیاری از مواقع حتی به عنوان مسائلی دست و پاگیر، بیش از حد سنتی و برخطا، طرد می شوند.

اما به راستی این همۀ مشکل نیست. به بیان دیگر این که از دشمن انتظار دوستی داشته باشیم، تنها می تواند ناشی از نادانی و بی خردی باشد و بس. اما مگر نه این که هر چه از دوست رسد، نیکوست؟ درحقیقت وقتی می بینیم برخی از رسانه های داخلی و رسمی، به علنی ترین شکل ممکن آب به آسیاب دشمن می ریزند و با ترویج همان ایده آل ها و سبک زندگی مورد پسند دشمنان، به رویدادهای فرهنگی غربی ای چون "ولنتاین: رسمیّت می بخشند، دیگر نمی توان دشمنان را دلیل مشکلات پنداشت.

اگرچه برخی نیز برخلاف اعتقاد عده ای که نفوذ آیین‌هایی نظیر"ولنتاین" را ناشی از تهاجم فرهنگی می دانند، خلاء فرهنگی موجود در جامعه در این زمینه را دلیلی بر گسترش و عمومیّت یافتن این جشن می دانند و معتقدند باتوجه به وجود مناسبت هایی مشابه در فرهنگ خودمان(از روزمادر، روزپدر، روز دختر،"روز ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س)" در فرهنگ اسلامی و نیز جشن هایی همچون"سپندارمذگان" با قدمتی بیش از 5000سال در فرهنگ ایرانی)، بی توجهی مسئولان در ترویج این آیین ها و جشن های ملّی-مذهبی و برخورد و رویکرد نادرست به مقولات فرهنگی دلیل اصلی وقوع این بحران اجتماعی است و ضروری است تا اتخاذ تصمیماتی منطقی و عاجل، فرهنگ را از این بیماری نوپا اما مهلک رهایی بخشند.

البته نباید فراموش نکینم که هیچ مسئلۀ فرهنگی ای با اعمال قدرت و به صورت از بالا به پایین متحقق نمی شود و برای ترویج یک مسئلۀ فرهنگی می بایست با رویکردی فرهنگی و گام به گام از طریق تبلیغات درست در رسانه ها، زمینۀ پذیرش جامعه فراهم آید.

درحقیقت، درچنین شرایطی است که اقدام برخی از رسانه های داخلی در ترویج و تبلیغ مسائلی همچون"ولنتاین" بیش از پیش سویۀ خیانت آمیز نسبت به فرهنگ ایرانی-اسلامی جامعۀ ما یافته و می بایست با آن برخوردی جدی صورت بگیرد.

به بیان دیگر شاید نتوان به ماهواره های فارسی خارجی دراین خصوص خورده گرفت اما آن چه در سال های اخیر توسط گروهی از مطبوعات وابسته به جریان اصلاح طلب صورت می گیرد، تاثیری به مراتب بیش از رسانه های خارجی در رسمیّت بخشیدن به این فرهنگ وارداتی داشته که خوشبختانه تعداد روزنامه هایی که امسال این موضوع را تبلیغ نمودند نسبت به سال های اخیر کاهش چشمگیری داشته است.

با این همه، همین چندروز پیش روزنامۀ «شرق» در مطالبی شامل عکس و خبر و ... به "ولنتاین" پرداخت و با به نمایش کشیدن بخشی از جشن هایی که به مناسبت این روز در کشورهای جهان برپاست، تصویری مثبت و تاییدشده از این جشن خارجی که هیچ سنخیّتی با فرهنگ ایرانی-اسلامی ما ندارد، ارائه نمود.

درپایان، یادآوری این نکته ضروری است که باتوجه به این که ما درسبک زندگی ایرانی-اسلامی مان و نیز در تاریخ چندهزارسالۀ تمدن مان(پیش و پس از اسلام) نمونه های مشابه و به مراتب زیباتر و البته مانوس تر به فرهنگ امروز جامعه مان داریم که می توانند جایگزینی عالی برای این جشن وارداتی باشند، بر گردۀمسئولین دولتی و همچنین هرنهاد خصوصی فرهنگی(روزنامه ها و مطبوعات، آموزشگاه ها و مراکز فرهنگی و ...) و نیز در آخرین مرحله تک تک افراد جامعه است که با تحریم جشن ها و آیین هایی همچون"ولنتاین" سد راه پیشرفت و ترویج این قبیل واردات مخرب فرهنگی در جامعه باشند.

در واقع با آن که نمی توان منکر سیاست گذاری فرهنگی در سطح کلان و نقش انکارناپذیر رسانه های جمعی در تعیین خط مشی فرهنگی جامعه شد، از آن جا که اتفاق فرهنگی جز با خواست و اراده و نیز عمل تک تک اعضای جامعه، تحقق نمی یابد، پیشنهاد می کنیم تا ما خود به عنوان اعضای واقعی جامعه، در اقدامی فرهنگی این جشن وارداتی را تحریم کنیم و درجهت تبلیغ این ایده، علاوه بر استفاده از رسانه های جمعیّ مجازی ای که در دست داریم، نه تنها از "رسانۀ ملّی" که وظیفه اش حمایت از چنین اقداماتی است، حتی از رسانه هایی همچون"شرق" نیز بخواهیم تا اگر واقعاً ادعای این را دارد که روزنامه ایست مردمی، در این مسیر درکنار مردم به ترویج این ایده یاری رسانند.

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

bultannews@gmail.com

انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
hadi
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
0
0
صبرمی کردی آخرشب این اطلاع رسانی روانجام بدی!!!!!!مردحسابی دراین مواردحداقل بایدسه روززودتراطلاع رسانی بشه نه وسط دقیقه نود.
فلفلی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
0
0
وقتی که به بهانه وای اسلاما مراسمات آیینی ایران باستان را به بایگانی سپردیم باید منتظر این روزها باشیم که ولنتاین و فشفه بازی و ترقه بازی وارد فرهنگ مردم شود
پاسخ ها
yaser
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
باهات موافقم.
مهران
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
دمت گرم همه حرف تویه خط گفتی .
بیرجند
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
گل گفتی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
0
0
به گزارش پایگاه خبری صراط، در این برنامه که در حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تالار وزارت کشور برگزار شد، محمود شهریاری مجری برنامه در ابتدا پس از تعریف و تمجید احمد رضا درویش کارگردان "رستاخیز" از دولت تدبیر و امید روحانی گفت: «در تایید سخنان این کارگردان برجسته باید گفت که دوران بحران به پایان رسیده و اینک آرامش به کشور بازگشته است.»

این مجری هنجارشکن در ادامه برنامه وقتی مداح برنامه قصد اجرا داشت در زمان واگذاری میکروفون به او گفت: «میکروفون ناموس مجری است و کسی نمی تواند از او بگیرد و تنها یک قشر می توانند میکروفون از مجری بگیرند که آنها هم الحمدلله هفت‌تیر هم می کشند.» اما اشاره توهین آمیز دیگر این مجری به بحث پاکت مداحان بود که در زمان اهدای هدیه مداح گفت: «این هدیه پاکت مداحی نیست، حلال است!»
ناشناس
|
DENMARK
|
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
0
0
من هر چقدر هم میخوام روشن فکر باشم و بفهممشون، نمیدونم چرا این ولنتاین هیچ جوری توی کت من نمیره
آخه ما رو چه به ولنتاین؟؟؟
تا همین چند سال پیش اصلا کسی نمیدونست ولنتاین رو چه جوری می نویسن
حالا یه عده آدمی جو زده شدن و تا میای واسشون حرف بزنی که باباااا
ولنتاین نه به فرهنگ دینی ما می خوره نه به فرهنگ ملیمون
شروع میکنن دم زدن از اینکه شما از پشت کوه اومدی و به ازادی ما احترام نمیزاری و ... !!!
واقعا که
کمی فکر ...
ساشا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
0
0
نكته اينجاست كه ولنتاين رو شما آزاد نكرديد كه حالا فكر تحريمشو ميكنيد ! مردم به صورت " خودجوش" ولنتاينو جشن ميگيرن !!
مسائل مهمتري براي تحريم وجود داره ، مثلاً اختلاس از بيت المال رو تحريم كنيد !!!!!!!
مدیر پایگاه اینکه مردم والنتاین را جشن می گیرند یک ادعای بزرگ است ، مردم یعنی میلیون ها نفری که مثلا در جشن نیمه شعبان همه شهرها و روستا ها را آذین بندی می کنند یا نوروز را با همه مراسمش بزرگ می دارندواین  خیلی فرق کند که عده ای معدود وفرنگ دوست در کافه ای جمع شوند یا در فیس بوک چند غزل مجاز بنویسند .
پاسخ ها
بیرجند
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
با نکته ساشا موافقم درود بر ساشا بولتن که از شما نظر خواست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
0
0
بنظر من ما باید با رجوع به فرهنگ ملی و مذهبی خود خصوصا در بین مردم از مظاهر خارجی فاصله بگیریم و هویت خود را در مراسم ساده ولی عمیق و دوست داشتنی خود جستجوکنیم .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
0
0
جوانان ما با زرق و برق های چنین برنامه هایی فریفته می شوند ووظیفه صدا و سیماست که با دعوت از کارشناسان و جامعه شناسان این موضوعات را مورد بررسی قرار دهند و در آگاهی اقشار مختلف جامعه همت کنند .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
0
0
خیلی سخت نگیرید بجز عده ای پول دار و فرنگ رفته اکثریت مردم ایران به این مسایل اهمیت چندانی نمی دهند و هنوز هم بر باورهای مذهبی وملی خود استوار هستند .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
0
0
بنظر من دانشمندان و محققین و گروه های مرجع ما باید با استفاده از آیین ها و مراسم واعتقادات خود مردم مناسبت ها و پیشنهادیی را مطرح کنند و در واقع با اقدامات ایجابی جلو چنین تهاج های فرهنگی را بگیرند ، ما نمی توانیم برای جوانان با سکوت وانفعال سوزه درست کنیم .باید فعال شویم وبازار فرهنگ خودی را رونق بخشیم .
ناشناس
|
HONG KONG
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
0
0
ما ایرانیها اصولأ مردمان شعارزده و جوگیر هستیم . والنتاین که چیزی نیست . در بعضی برنامه های تلویزیون قسمتهای شاد پخش میشه که مثلأ یارو داره راه میره و به زمین میخوره و در افکت صدای خنده پخش میکنن . در جامعه هم اینطور جا میافته که به زمین خوردن کسی خنده داره . من دارم از ایرانی بودن خودم خجالت میکشم .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
0
0
ادمهای مست عرق خورده در فرنگ به هم چرت وپرت مگن نه غزل .
شهرام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
0
0
باسلام: مطلب بسيار زيبايي بود فرهنگ غني و خانواده محور ما ؛ ارزشمندتر از اين مراسمات با ظاهر زيبا و باطن نازيباست. اميدوارم مردم متعهد ما گول ظواهر مراسمات غربي را نخورند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
0
0
شما وقتي نوروز ايراني و چهارشنبه سوري را كه ريشه در تاريخ واساطير ايراني دارد تعطيل و تكذيب مي كنيد خوب جاي اونها رو بايد ولنتاين وهالوين بگيرد...چراناراحتيد؟ ملت مي خواهدجزيي از جامعه جهاني باشد.چهارشنبه سوري به فول خودتان بد است ولنتاين اومد بدتر از اون!!
آزردخت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
0
0
این جشن در گذشته ام بوده باید بدنبال دلیل باشیم چه اتفاقی رخ داده که در این مقطع بعضی افراد سراغ این جشن می روند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
0
0
روز والنتاين و سپندار و نوروز و چهارشنبه سورى و هالووين همه كشكند .خدا يك جو عقل بده به اين مردمان خجسته ، يك دفعه از خودتان بپرسيد كه چى ؟ در سكر حماقت مموندن تاكى
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
0
0
روز ولنتاین کاملا غیر شرعی و غیر دینی است. چه به شکل سپندارمزدگان و چه به شکل فرنگیش (ولنتاین)
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
0
0
نظرتو راجع به گم شدن صدها میلیارد دلار پول بی زبان نفت چیست!؟ البته میدونم که مساولی مهمتری از این هم هست..مثل لچک و ریش و اینا..ولی خب ..یه کم هم به مسائل بیهوده و کوچکی مثل گم شدن میلیاردها دلار بپردازیم..نه!؟
---
خودتو خسته نکن اخوی.. مردم اگه از یه چیزی خوششون بیاد..صدها ارتش هم نمیتونن جلوش رو بگیرن..مقاله تو که سهله
پاسخ ها
بیرجند
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
با ناشناس موافقم خیلی خوب گفتید جوابشو
سیاوش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
0
0
در مورد اینکه ولنتاین اصلش چیه و چی رو میخواد ترویج بده من چیزی نمیگم چون باز قضیه میکشه به اینکه بگی کامنتات برا ما دردسر درست میکنه!
ولی من خودم با ولنتاین کاری ندارم وقتی سپندارمزگان خودمون 29 بهمنه و به مراتب اصیل تر و ایرانی تر هست... چرا وقتی جشن اصیل تر و زیبا تری داریم دل به نمونه ی کپی شده ی غربیش ببنیدیم؟
سپندارمزگان همه مبارک البته با یک روز تاخیر..!
محمد
|
UNITED STATES
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
0
0
اینقدر در برابر روز عشق جبهه نگیرید ... یک روز بین المللیه که همه مردم دنیا جشن میگیرن البته بیشتر جوونا ... و ما تنها کشوری هستیم که هیچ تجربه ی بشری رو نمیخاهیم بپذیریم ... واقعا بی عشقی بیداد میکنه در جامعه ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
0
0
آیا میدانید کلمه تشنج چگونه ساخته شده است؟ ابتدا کلمه چنگ زدن در باب تفعل میرود سپس میشود تچنگ وچون درزبان عربی حرف چ و گ وجود ندارد میشود تشنج مثل چچن که میشود شیشن . حالا بجای تحریم ولنتاین میتوانیم آنرا به بابی ببریم تا بومی شود.
نظر شما

آخرین اخبار

پربازدید ها

پربحث ترین عناوین